Netflix-horrorfilm gebruikt beelden treinramp van Buizingen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

03 jan 2019, 12:24

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190102_04074180

Dit is wansmakelijk en getuigt van geen respect.

Maar zoals de krant opmerkt is het onduidelijk of de beelden ongevraagd zijn gebruikt of aangekocht.

Als ze ongevraagd zijn gebruikt dan kan het volgens mij een inbreuk zijn op de "copyright" maar langs de andere kant kan men de vraag stellen of nieuwsitems publiek domein zijn of niet.

Nu als deze beelden zijn aangekocht bij een "firma" die  zogenaamde "stock" beelden verkoopt is dan de vraag waar deze firma de beelden zelf heeft aangekocht en door wie zijn dan die beelden dan verkocht aan deze firma.

De NMBS onderzoekt of ze stappen kunnen nemen, nu ik denk dat dit een slag in het water zal zijn want Netflix zal hun spreekwoordelijke paraplu trekken want als ze die beelden ongevraagd hebben gebruikt zullen hun advocaten aanvoeren dat "nieuws" behoort tot het publiek domein en als ze die beelden hebben aangekocht, wat ik vermoed dan gaan ze de schuld doorschuiven naar de firma waar ze de beelden hebben aangekocht.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jan 2019, 13:47

Waauw!  Het Nieuwsblad publiceert een luchtfoto van diezelfde situatie nogmaals. Is daarvoor toestemming gevraagd? Is dat (wan)smakelijk en (on)respectvol?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

03 jan 2019, 14:53

Wil. schreef:Waauw!  Het Nieuwsblad publiceert een luchtfoto van diezelfde situatie nogmaals. Is daarvoor toestemming gevraagd? Is dat (wan)smakelijk en (on)respectvol?
Dit hangt af hoe je het bekijkt en in welke context de foto wordt gebruik

Het Nieuwsblad betaald misschien wel voor het mogen publiceren van de foto.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

03 jan 2019, 15:58

Dit is wansmakelijk en getuigt van geen respect.
Ik vind dat het respectloos is, dat de het zo lang moet duren voor dat het gerecht een uitspraak doet ,dat ongeval is al van 2010 en het ligt er nog stof te vergaren, ook zo met die treinramp in Wetteren . :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

04 jan 2019, 00:57

Och, misschien ruikt er hier weer iemand wat geld om te reclameren over het gebruik van wat filmmateriaal. Voor mij een serieuse scheet in een fles ... zoals zo dikwijls!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jan 2019, 09:17

janieburton schreef:
Wil. schreef:Waauw!  Het Nieuwsblad publiceert een luchtfoto van diezelfde situatie nogmaals. Is daarvoor toestemming gevraagd? Is dat (wan)smakelijk en (on)respectvol?
Dit hangt af hoe je het bekijkt en in welke context de foto wordt gebruik

Het Nieuwsblad betaald misschien wel voor het mogen publiceren van de foto.
Dus: als je betaalt, verandert wansmaak ineens in smaak .   8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Artesia
Lid geworden op: 11 feb 2004, 11:37
Locatie: ergens ten velde

04 jan 2019, 11:54

Allee, vanaf nu geen oorlogsfilms meer waarin echte beelden verwerkt zitten.
OMG, tegenwoordig heeft men toch echt kleine hartjes en lange tenen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jan 2019, 12:55

Artesia schreef:Allee, vanaf nu geen oorlogsfilms meer waarin echte beelden verwerkt zitten.
OMG, tegenwoordig heeft men toch echt kleine hartjes en lange tenen.
Zo zit de wereld ineen Artesia. Men doet niet anders dan echte beelden gebruiken voor eender welk doel.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

04 jan 2019, 16:19

Prima Vera schreef:
Artesia schreef:Allee, vanaf nu geen oorlogsfilms meer waarin echte beelden verwerkt zitten.
OMG, tegenwoordig heeft men toch echt kleine hartjes en lange tenen.
Zo zit de wereld ineen Artesia. Men doet niet anders dan echte beelden gebruiken voor eender welk doel.
Inderdaad , ondervoede kinderen , zieke Afrikanen , verdronken mensen ....gewoon , om ons doen te " geven " voor hulporganisaties waar de top met het grootste deel wegloopt......Is dit dan respect ? Wat de treinramp betref dat men eerst de mensen sneller  vergoed ! Wat kwam die klojo van de NMBS daar trouwens verkondigen ze zijn betrokken partij  en zouden beter low profile blijven !
Doe wel en zie niet om !