SNEEUW

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

07 jan 2019, 11:56

Vlamingen trekken massaal naar de Alpen in deze periode om aan wintersport te doen. Zelf ben ik daar geen liefhebber van maar ik begrijp dat heel wat mensen dit nu het neusje van de zalm vinden en ik gun het hen van ganser harte. Primordiaal voor deze sport is sneeuw. Droefenis alom wanneer het niet sneeuwt zoals ik kon vernemen op televisie ergens in de Franse Alpen. In Oostenrijk daarentegen viel behoorlijk wat van dat witte goud en ik meen dat dit is wat deze lui wensen. Wie in januari  de hoogte opzoekt in de Alpen verwacht zich aan sneeuw en dit gebeurt dan ook. Maar het mag dan blijkbaar ook niet teveel zijn...
Men meldde ook dat veel mensen niet meer tijdig thuis zouden geraken voor hun werk maar dat dit zou beschouwd worden als overmacht of als "onvoorziene omstandigheden". Hier kan ik niet goed meer volgen : wat is er aan "onvoorzien" wanneer het uitbundig sneeuwt in de winter in de Alpen ?

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

07 jan 2019, 12:13

Door "overmacht" en "onvoorziene omstandigheden" kan je ook in zwarte sneeuw terecht geraken waar je nog veel moeilijker uitkomt !
Maar de Oostenrijkse witte sneeuw was in dergelijke hoeveelheden niet te voorzien en dus "onvoorzien" :lol:. De "overmacht" is het publieke transport dat gewoon onmogelijk werd (bus, trein, vliegtuig) en de dichtgesneeuwde verbindingswegen ondanks er met man, macht en materiaal gewerkt wordt.

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

07 jan 2019, 13:08

Wel wel  ,  Figaretto nog eens tegenkomen !
Dat is een aangename vaststelling ! . Steeds jouw bijdragen  , altijd doorspekt met fijne humor, graag gelezen !

Sneeuw dus , in metershoge  hopen !!
 Mensen die, niet zonder enige voorbereiding ( winterbanden , sneeuwkettingen,  extra laadbakken bovenop hun auto )zich ieder jaar die lange verplaatsing getroosten om zich beladen met onhandige latten en stokken , gewurmd in dikke pakken , de pistes gaan opzoeken met in het achterhoofd de stellige overtuiging dat zij  het zeker niet zullen zijn die armen of benen kunnen breken !
Ik begrijp het ook ergens niet  en mij dus ook nooit gezien om aldus mijn vakantie door te brengen.

Natuurlijk is ' sneeuw in de Alpen , in de winter' als ' voorzien' te beschouwen al durf ik er op te wedden dat een willekeurige groene klimaatridder ,duidelijk gesteund door zijn door hem verzameld en  altijd voorhanden wetenschappelijk 'bewijs' , dit gemakkelijk kan ontkrachten !
Nu ja , stel dat de (on)fortuinlijke (?) ski-glijders daar een langere tijd moeten blijven door de 'overmacht'  , dan zullen ze het toch zelf moeten bekostigen op een of andere manier  , hetzij door extra verlofdagen of loonverlies.
Dju .., en een ski-vakantie is al niet goedkoop , toch ?
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
MaLoReg

07 jan 2019, 14:45

Met 2 zo'n krakken als Phoebe en Figaretto dan is ons forum een plezier omlezen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

07 jan 2019, 18:47

Flashback schreef: Maar de Oostenrijkse witte sneeuw was in dergelijke hoeveelheden niet te voorzien en dus "onvoorzien" :lol:. De "overmacht" is het publieke transport dat gewoon onmogelijk werd (bus, trein, vliegtuig) en de dichtgesneeuwde verbindingswegen ondanks er met man, macht en materiaal gewerkt wordt.
Dat is inderdaad juist, Flashback, maar blijkbaar moet het voor de wintersport toch wel een beetje meevallen : geen sneeuw (Franse Alpen), brute pech ; te weinig : te gevaarlijk bij valpartij door te harde ondergrond ; te veel : dikke miserie. Ik wou eigenlijk de ironie van de zaak aankaarten : men trekt naar daar voor de sneeuw, men krijgt ze in overvloed en dan wordt men toch nog ongelukkig. Dit alles doet me denken aan een avontuur dat een stel klimaatalarmisten overkwam toen ze op weg voeren naar de Zuidpool om daar ter plaatse het smelten van het ijs te constateren door de opwarming van de aarde.  Hun schip raakte vast in het ijs door de hevige vrieskou en een ijsbreker die hen ter hulp kwam onderging hetzelfde lot. Een tweede exemplaar idem. Na verloop van tijd zijn de Chinezen ter hulp gekomen met een reusachtig vaartuig en heeft de ongelukkigen kunnen evacueren. Pijnlijk voorval natuurlijk want ze kregen net het omgekeerde resultaat dan dat wat ze beoogden. Ja, ironie gepleegd door moeder natuur kan even pijnlijk zijn als deze gepleegd door stervelingen.
(Tussen haakjes : ik ben bereid die wetenschappers te geloven wanneer ze zeggen dat de aarde opwarmt maar dan ook diegenen die zeggen dat de inbreng van de mens ervan eerder minimaal is. Maar dit is een ander item).

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

13 jan 2019, 10:50

Figaretto ...welkom terug hoor. :D
De zon is gratis voor iedereen

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

13 jan 2019, 11:00

Ik ben een regelmatige kijker bij Nat Geo  en heb daar al verschillende keren bewijzen gezien van een totale omkeer van de natuur op aarde met bijna totale vernietiging voor gevolg. Telkens bleef er nog altijd wel iets in leven zodat , na enkele miljoenen jaren er weer een mooie aarde bestond. Ik denk niet dat ze in die periodes met diesels reden. Het is ook al vaak genoeg gezegd dat de uitbarsting van een vulkaan meer vervuiling teweegbrengt dan ik weet niet hoeveel voertuigen gedurende een jaar. Volgens mij doet de natuur zijn ding zoals ze dat vroeger deed en dat gaan wij niet veranderen, daar zijn we te klein voor. Wat wel een feit is , is dat , als de natuur geweld gebruikt, wij de pieneut zullen zijn. De toekomstige uitgestorven soort…... :roll:
De zon is gratis voor iedereen