Filmpje opgedoken waarin lerares Dries Van Langenhove

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
55 Monique

23 jan 2019, 18:14

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201901 ... 3727102648


Filmpje opgedoken waarin lerares Dries Van Langenhove “randdebiel” noemt tijdens de les, school stelt onderzoek in

:roll: :roll: :roll: :roll:

Ben niet 100% zeker maar volgens mij Gents accent ..... 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jan 2019, 22:02

Dat zegt alweer veel over de zogezegde 'neutraliteit' van de leerkracht.

Wie in zijn/haar vak politieke thema's beroert, zou dat op een manier moeten kunnen doen dat de leerlingen niet weten wat de voorkeur van de leerkracht is. Dat is hier overduidelijk niet het geval.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
55 Monique

23 jan 2019, 22:31

Wil

Klopt , zoiets doe je niet ...
Moet je heel voorzichtig mee omgaan en zeker voor de klas ..... 

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

24 jan 2019, 08:24

Dit wordt op de VRT doodgezwegen.

Of heb ik het fout?

.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

24 jan 2019, 09:10

Vervang in het filmpje de naam Van Langenhove door Crombé of Peeters
en dan krijg je minstens 2 weken gemekker in Terzake. 

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 jan 2019, 09:59

Er is het recht op vrije meningsuiting en er is deontologie (plichtenleer).
Deze lerares is van mening dat DVL een randdebiel is ; dat is haar volste recht, meer zelfs, ze mag die mening verkondigen in het openbaar bij manifestaties, ook bij vrienden en kennissen, ze mag ze publiek maken op het internet, ja ze mag dit zelfs verkondigen in het parlement. Ook beledigende meningen moeten kunnen.  Maar ze mag haar boodschap NIET verkondigen als lerares in de klas. Deontologisch is dit onverantwoord, ja zelfs een ernstige fout.

Persoonlijk denk ik dat dit een gevolg is van de algemene tendens waarbij , weliswaar meestal in het openbaar, bepaalde groepen van mensen of bepaalde meningen gretig verketterd worden. Mensen zoals die lerares gaan op den duur geloven dat ze de alleenzaligmakende opinie in pacht hebben en dat diegenen die er een beetje van afwijken opgevoed moeten worden door ze  het enige juiste pad aan te wijzen. Men kan dit ook indoctrinatie noemen. Dat ze hierdoor aan politiek gaan doen in een omgeving waar zulks uit den boze is, beseffen ze niet eens meer. 
55 Monique

24 jan 2019, 13:05

Zou niet weten Lukas ....

Je weet zoiets is snel opgenomen , en ze plaatsen dat ergens en is aan rollen .... 

Big brother , media zoekt alles op ,of ze sturen door naar daar .

Voorzichtig zijn is de boodschap ....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 jan 2019, 13:10

""Wie in zijn/haar vak politieke thema's beroert, zou dat op een manier moeten kunnen doen dat de leerlingen niet weten
wat de voorkeur van de leerkracht is. "

Dat is onjuist. In de leerplannen en de na te streven vakoverschrijdende eindtermen is het politiek-juridische uitdrukkelijk aanwezig. De leerlingen mogen gerust de politieke overtuiging van de leerkracht kennen- zij vragen daar zonder twijfel naar. Maar het kan uiteraard niet dat die leerkracht bepaalde politici of politieke strekkingen gaat ridiculiseren of op de korrel nemen of leerlingen gaat aanzetten om voor deze of gene partij te kiezen. Bij eventuele klachten moet de pedagogische begeleiding van die leerkracht opgeroepen worden en dat kan zelfs leiden tot ontslag als het om een tijdelijke leerkracht gaat of een negatief verslag voor een vastbenoemde.
Wie schrijft dat "politiek in het onderwijs uit den boze is" weet niet wat hij zegt - het is een verplichting om het over politiek te hebben binnen bepaalde lessen.
55 Monique

24 jan 2019, 17:50

Neutraliteit blijven ....

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 jan 2019, 17:52

frits1955 schreef: Wie schrijft dat "politiek in het onderwijs uit den boze is" weet niet wat hij zegt - het is een verplichting om het over politiek te hebben binnen bepaalde lessen.
Helemaal akkoord hiermee maar indien dit een verwijzing is naar mijn bijdrage hierboven, dan zult u wel een verschil opmerken tussen wat ik schreef en wat hier gesuggereerd wordt. Ik schreef dat "aan politiek doen" in de klas uit den boze is. Dit is absoluut niet hetzelfde als uitleggen hoe een politiek stelsel werkt.