Digitaal getuigschrift arts

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 feb 2019, 20:41

Bij gebruik van het eAttest betaal je nog steeds het volledige bedrag aan je huisarts. Maar je moet dan zelf geen getuigschrift meer aan je ziekenfonds bezorgen. Dat wordt rechtstreeks, via de computer, geregeld tussen je arts en je ziekenfonds. 
Je huisarts zal je een ontvangstbewijs geven, dat je bewaart tot de tegemoetkoming op je rekening staat. Je hoeft dit bewijs dus niet in te dienen bij je ziekenfonds. Met het ontvangstnummer dat op het bewijs staat, kan je wel informatie over de terugbetaling opvragen bij je ziekenfonds.
Voorlopig kunnen enkel huisartsen een eAttest naar het ziekenfonds sturen. Bovendien is het niet verplicht. Elke huisarts kan zelf kiezen om het eAttest al dan niet te gebruiken. Je kunt vragen om het te doen, maar de beslissing ligt bij je arts.
Hoop dat het hiermee wat duidelijkheid brengt :wink:
55 Monique

06 feb 2019, 20:48

wardje 

Wij betalen net opleg aan huisarts op consultatie, wordt direct verrekend bij ons , met u identiteitskaart . 
Alleen op huisbezoek betalen volledig bedrag ... 
Misschien is niet overal zelfde of verschillend van mutualiteit ???? 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 feb 2019, 20:51

Wij zijn aangesloten bij de Christelijke Mutualiteit, het moet dan zijn dat het niet conform is, en dat het verschillend is van bij welke mutualitiet je bent aangesloten.
Zal dat wel nog te weten komen.
55 Monique

06 feb 2019, 20:55

Klik er op 

26 juni 2018Voortaan enkel remgeld betalen bij bezoek aan huisarts
Wardje druk op klik er op... 

26 juni 2018Voortaan enkel remgeld betalen bij bezoek aan huisarts

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 feb 2019, 21:02

Wij betalen bij de huisarts het volledig bedrag dat dient betaald te worden, dat wordt digitaal verstuurt en de volgende dag staat het geld op je rekening min het remgeld.
That's it.
55 Monique

06 feb 2019, 22:28

Wardje 

Kan niet meer zeggen hoe bij ons verloopt ...
Maar bij ons komt hij maandelijks aan huis , is nog op de oude manier :) 
In rusthuis is ook nog altijd op de oude manier ... 

geheugen blijven trainen Wardje ik maak me daar geen zorgen over ...
Als je alles opvolgt kunnen er geen problemen ontstaan ... 

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

07 feb 2019, 05:51

wardje schreef:Bij gebruik van het eAttest betaal je nog steeds het volledige bedrag aan je huisarts. Maar je moet dan zelf geen getuigschrift meer aan je ziekenfonds bezorgen. Dat wordt rechtstreeks, via de computer, geregeld tussen je arts en je ziekenfonds. 
Je huisarts zal je een ontvangstbewijs geven, dat je bewaart tot de tegemoetkoming op je rekening staat. Je hoeft dit bewijs dus niet in te dienen bij je ziekenfonds. Met het ontvangstnummer dat op het bewijs staat, kan je wel informatie over de terugbetaling opvragen bij je ziekenfonds.
Voorlopig kunnen enkel huisartsen een eAttest naar het ziekenfonds sturen. Bovendien is het niet verplicht. Elke huisarts kan zelf kiezen om het eAttest al dan niet te gebruiken. Je kunt vragen om het te doen, maar de beslissing ligt bij je arts.
Hoop dat het hiermee wat duidelijkheid brengt :wink:
ik betaalde volledig bedrag 26.5 euro en kreeg geen briefje voor ziekenfonds want terugbetaling gebeurt automatisch zo zei hij me. ontvangstbewijs waar jij van spreekt kreeg ik echter niet...
hoe komt het dat buurvrouw (net als ik gepensioneerd) enkel het remgeld 4euro moet betalen bij haar huisarts en ik de volle pot moet betalen bij mijn huisarts  >?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 feb 2019, 07:01

vagelis;

Je hebt recht op het ontvangstbewijs vraag het de volgende keer , bij geen teruggave van het ziekenfonds door omstandigheden is dat het bewijs dat je wel degelijk betaald hebt.
Dat jouw buurvrouw enkel het remgeld moet betalen is omdat hij zelf ongeveer 14 dagen wacht op zijn geld en jouw arts niet.
Bij ons is dat ook zo als bij jouw, maar max. 2 dagen nadien staat het bedrag op ons rekening min het remgeld.
De ene arts verkiest zelf te wachten en de andere niet.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

07 feb 2019, 07:03

bedankt voor de toelichting wardje !
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 feb 2019, 09:10

Binnen het derde betaler systeem betaal je enkel het remgeld - dat is een vorm van sociale tegemoetkoming voor mensen die (tijdelijk) in financieel moeilijke omstandigheden zitten. Ondertussen wordt dit systeem gebruikt door een kwart van alle mensen die een dokter bezoeken.
Wie naar een wijkgezondheidscentrum gaat moet helemaal niets betalen - die centra krijgen een vast bedrag per ingeschreven patiënt van het ziekenfonds.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 07 feb 2019, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 feb 2019, 09:17

vagelis schreef:
wardje schreef:Bij gebruik van het eAttest betaal je nog steeds het volledige bedrag aan je huisarts. Maar je moet dan zelf geen getuigschrift meer aan je ziekenfonds bezorgen. Dat wordt rechtstreeks, via de computer, geregeld tussen je arts en je ziekenfonds. 
Je huisarts zal je een ontvangstbewijs geven, dat je bewaart tot de tegemoetkoming op je rekening staat. Je hoeft dit bewijs dus niet in te dienen bij je ziekenfonds. Met het ontvangstnummer dat op het bewijs staat, kan je wel informatie over de terugbetaling opvragen bij je ziekenfonds.
Voorlopig kunnen enkel huisartsen een eAttest naar het ziekenfonds sturen. Bovendien is het niet verplicht. Elke huisarts kan zelf kiezen om het eAttest al dan niet te gebruiken. Je kunt vragen om het te doen, maar de beslissing ligt bij je arts.
Hoop dat het hiermee wat duidelijkheid brengt :wink:
ik betaalde volledig bedrag 26.5 euro en kreeg geen briefje voor ziekenfonds want terugbetaling gebeurt automatisch zo zei hij me. ontvangstbewijs waar jij van spreekt kreeg ik echter niet...
hoe komt het dat buurvrouw (net als ik gepensioneerd) enkel het remgeld 4euro moet betalen bij haar huisarts en ik de volle pot moet betalen bij mijn huisarts  >?
Omdat dat afhangt van dokter tot dokter. Tot vorig jaar november moesten wij ook alles betalen en het ziekenbriefje binnen brengen. Vanaf dan was hun computersysteem op punt gesteld (hebben een groepspraktijk opgericht) en nu hoeft mijn man enkel nog remgeld op te leggen 4 eur, een bewijsje kan hij krijgen voor hospitalisatieverzekering maar anders geeft hij dat niet (hoeft ook niet voor mij) en ikzelf moet niets betalen (diabetespatiënt). Dus alles hangt af van het computersysteem dat de dokter op dat moment ter beschikking heeft.
55 Monique

07 feb 2019, 12:48

frits1955

Vind dat je u geen zorgen moet maken als er geen zijn ...( Gaat wel om de persoon die wantrouwig is ) 
Betalen moeten we toch gelijk op welke manier 
En misschien lig het anders wie langdurig ziek is die gewoon opleg betaald , heb dat nog nooit in vraag gebracht...
Ik betaal wat ze ons vragen ....
Maken daar zelden gebruik van , komt aan huis iedere maand is nog altijd op de oude manier als ervoor... 
Betalen , en als we wat samen krijgen doorsturen , en erna komt dat wel op de rekening ... 
Als je al 37 jaar bij de zelfde huisarts gaat heb je toch wel vertrouwen in ... 

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 feb 2019, 13:17

""Vind dat je u geen zorgen moet maken als er geen zijn .."

Beste Monique - ik ( en vele anderen hier) heb volstrekt geen idee - maar dan ook geen enkel - waar jij het steeds over hebt.
Ik heb enkel het principe van de derde betaler regeling uitgelegd en die regeling maakt duidelijk waarom een deel van de patiënten slechts een paar euro of soms zelfs helemaal niets ( in wijkgezondheidscentra) moet betalen terwijl anderen nog steeds een briefje krijgen om mee naar het ziekenfonds te stappen die dan vervolgens een deel van het betaalde gaan terugstorten.
Ik zou voorstellen dat je reageert op wat anderen schrijven en niet wat in het luchtledige zit te fietsen met opmerkingen die kant nog wal raken.

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

07 feb 2019, 18:18

Hoe komt het dat Jullie nog niet mee zijn met de laatste digitale nieuwtjes?
Ben er zeker van dat er hier toch zijn die deze "Webpagina" al kennen.

ik volg alles van dichtbij en hoop het nog enige jaren te kunnen volgen ondanks mijn ouderdom.
Want beste mensen wie zegt en denkt dit is niets voor mij die evolutie
wel dit worden in de toekomst de ongeletterden van vroeger dit is mijn persoonlijke mening.

Ik geef hier de laatste digitale evolutie op gebied van Gezondheid.
Misschien zal ik er terug enige van Jullie blij mee maken.
Men moet zich wel aanmelden en op sommige rubrieken toestemming geven.

Men moet zich aanmelden met een kaartlezer met het paspoort of nog eenvoudiger
men meld zich aan met "Itsme" dat is een APP dat men download op de Smartphone en eens men
aangemeld is bij "Itsme" dan kan men overal daarmee inloggen met de
Smartphone bij  de "Openbare Diensten en de Banken" enz..
En men is van dat inlog gedoe af met die kaartlezer.

https://www.itsme.be/

Ik hoop dat die "TIP" hier blijft staan.

https://www.mijngezondheid.belgie.be/#/

In de rubriek medicatie :

Daar kun je zelfs zien hoeveel eletronische medicatie briefjes je nog thuis hebt
dus de voorschriften dat je van de dokter bekomen hebt en nog thuis liggen.
Dus men weet nu al of je de medikatie voorschriften uitwisseld bij de Apotheker of niet !

Groeten
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

07 feb 2019, 19:37

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik best goed mee ben op digitaal gebied.
Wat echter totaal niet lukt is inloggen op "mijngezondheid".
Verder dan het portaal geraak ik niet met mijn token.
Safari wordt niet ondersteund en in Firefox moet je een speciale app downloaden.
Die Itsme, ik weet niet waarom ik daar geen vertrouwen in heb.