Digitaal getuigschrift arts

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

07 feb 2019, 20:21

Best Helena

Als je op Mijn gezondheid  aanmelden klikt dan kan je maar met 3 dingen nog inloggen

-het paspoort
-itsme
-beveiligins code via mobile app

dus daar staat inloggen met token niet meer bij.

om in te loggen met het paspoort kaartlezer moet je bij Firefox éénmaal een speciale eid App downloaden voor de kaartlezer die staat bij de Apps van
Firefox maar dat zal je wel weten. Ik zelf gebruik niets anders dan Firefox.

wat Itsme betreft ik gebruik dit al van als het uitgekomen is heel eenvoudig eenmaal geinstaleerd moet men enkel nog dezelfde code
intikken op de Smartphone.
Hier lees je hoe je itsme éénmalig installeer     https://www.itsme.be/get-started


groeten
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.
55 Monique

07 feb 2019, 21:38

Beste Frits1955 ( gaat over dit onderwerp ) 

marcelvm Wat voor een controle is er op dat electronisch getuigschrift kan de arts zomaar een getuigschrift opsturen zonder dat ik bij hem geweest ben, Want ik weet dan toch van niets,als dit zo werkt nodigd dit direct uit voor fraude en ben er ook zeker van dat dit gaat gebeuren


55 Monique 
Vind dat je u geen zorgen moet maken als er geen zijn ...( Gaat wel om de persoon die wantrouwig is )  Betalen moeten we toch gelijk op welke manier  En misschien lig het anders wie langdurig ziek is die gewoon opleg betaald , heb dat nog nooit in vraag gebracht... Ik betaal wat ze ons vragen .... Maken daar zelden gebruik van op consultatie gaan , komt aan huis iedere maand is nog altijd op de oude manier als ervoor...  Betalen 39 euro , en als we wat samen krijgt doorsturen , en erna komt dat wel op de rekening ...Kun je opvolgen indien gewenst via u mutualiteit .  Als je al 37 jaar bij de zelfde huisarts gaat heb je toch wel vertrouwen in ... 
Ik kan  niet meer schrijven ( wat ze bij ons aanrekenen ) of er verschil is Mutualiteit , spreek me daar niet over uit ..

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

08 feb 2019, 08:24

Als het ging zoals ik het aangekaart had,gelukkig is het zo niet zoals ik hier lees
waaren er alle redenen om ongerust te zijn,er waren al genoeg voorbeelden van dokters die de wet overtreden hebben
niet alleen dokters alles wat met geld te maken heeft
ik hoor een bedrijfsleider op de radio nog verklaren
er moet controle op controle zijn anders word er bedrog gepleegd alles wat met geld te maken heeft
en in dit geval wat ik aanhaalde zou het zeeeeer uitnodigend geweest zijn

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2019, 12:22

Wees maar gerust dat de ziekenfondsen alles met elkaar vergelijken. Zij weten wat een dokter voorheen 'presteerde' ze gaan hem nu niet plots het dubbele uitbetalen hoor.  8) Daarna gaat het RIZIV er nog eens met een heel fijne kam doorheen. En daarna komt de belastingcontrole!

Der zij drugs- en alcoholverslaafde dokters, net als in alle beroepsgroepen, dus zullen er ook wel enkele (minder eerlijke) tussen zitten die de zaak gaan proberen te belazeren maar daar zou ik  niet van wakker liggen.
Ice

09 feb 2019, 14:20

wd schreef:Hoe komt het dat Jullie nog niet mee zijn met de laatste digitale nieuwtjes? Ben er zeker van dat er hier toch zijn die deze "Webpagina" al kennen. ik volg alles van dichtbij en hoop het nog enige jaren te kunnen volgen ondanks mijn ouderdom. 
Want beste mensen wie zegt en denkt dit is niets voor mij die evolutie wel dit worden in de toekomst de ongeletterden van vroeger dit is mijn persoonlijke mening.
Er zijn er die wel mee zijn met de laatste, digitale nieuwtjes maar die ook het risico van misbruik niet onderschatten...

Om de technologische evolutie te volgen moet de overheid eerst en vooral al eens werkende, VEILIGE websites bieden en up-to-date zijn zonder adders in het gras om onze gegevens te ontfutselen.

Je hoeft echt geen expert te zijn om de razendsnelle, technologische ontwikkelingen een beetje te volgen maar het is wel aangewezen om, om na rijp beraad en met gezond verstand zélf te kiezen hoe je ermee wil omgaan.
wd schreef:Ik geef hier de laatste digitale evolutie op gebied van Gezondheid. Misschien zal ik er terug enige van Jullie blij mee maken. 
Men moet zich wel aanmelden en op sommige rubrieken toestemming geven.
Men moet zich aanmelden met een kaartlezer met het paspoort of nog eenvoudiger men meld zich aan met "Itsme" dat is een APP dat men download op de Smartphone en eens men aangemeld is bij "Itsme" dan kan men overal daarmee inloggen met de Smartphone bij  de "Openbare Diensten en de Banken" enz.. 
En men is van dat inlog gedoe af met die kaartlezer.
https://www.itsme.be/ 
Ik hoop dat die "TIP" hier blijft staan.
Ik ben nog wantrouwiger wat betreft de smartphone met al die apps 'voor het gemak' want je weet niet wat je allemaal mee download met die app, wat er op de achtergrond, ongezien, meedraait of ongeweten mee gedownload of verstuurd wordt....die 'details' kent de doorsnee gebruiker niet en worden ook verzwegen.

Als je weet dat er door je smartphone zelfs je route door een supermarkt en wat je koopt wordt doorgegeven om je met gerichte reclame te kunnen bestoken, dan zul je net als ik je wifi en bluetooth afzetten voor je een winkel betreedt...locaties staan sowieso uit.

Het feit dat itsme een initiatief is van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet) wekt al zeker geen vertrouwen bij mij, integendeel dat is net een reden tot wantrouwen.

Samen willen ze het mensen 'makkelijk maken' om zichzelf veilig en snel te identificeren - weer wordt gemakzucht gebruikt als dooddoener bij uitstek.
Voorzichtigheid is en blijft dus geboden...
wd schreef:https://www.mijngezondheid.belgie.be/#/ 
In de rubriek medicatie : 
Daar kun je zelfs zien hoeveel eletronische medicatie briefjes je nog thuis hebt dus de voorschriften dat je van de dokter bekomen hebt en nog thuis liggen. 
Dus men weet nu al of je de medikatie voorschriften uitwisseld bij de Apotheker of niet !
Groeten
Inderdaad, ze weten zelfs al welke medicatie voorschriften thuis in je la liggen..
Ik zal nooit gebruik maken van zulke websites (en zeker geen apps.)
Waarom?
Ik zie niet in waarom ik (gedwongen!) toestemming moet geven om míjn gevoelige medische gegevens te delen met jan en alleman in de zorgverlening/medisch personeel als voorwaarde om mijn eígen dossier te kúnnen inkijken!

Want je kunt níet aan je eigen dossier als je die toestemming niet geeft.
Dat ruikt te erg naar afpersing want je kunt geen gebruik maken van je eígen, elektronische dossier als je geen toestemming geeft zodat God-weet-wie jouw dossier kan inkijken, dát bepaalt de overheid wel voor je?  :roll:
Nee, bedankt.

@marcelvm: als wetten wáterdicht zouden zijn, dan is er geen controle nodig want dan kan er geen misbruik, fraude en bedrog gepleegd worden, dáár wringt telkens het schoentje: de achterpoortjes, de dubbelzinnigheid en bewust opgezette gaten in wetten geven de mogelijkheden tot misbruiken en...dat ís geweten, daarvoor doet de politiek dat ook.

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

09 feb 2019, 17:31

Hallo Ice

Ik begrijp wat U bedoeld,maar ik wilde juist die Webpagina bekend maken en enige zullen misschien hier mede tevreden geweest zijn.
Het was maar een tip en iedereen kan er mee doen wat men wil.

Wat Itsme betreft voor mij persoonlijk is dit een nuttig ding omdat je niet iedere keer je paspoort nodig hebt om ergens in te loggen maar
ik heb nu wel iedere keer mijn Smartphone nodig.Maar de bewerkingen om ergens in te loggen zijn sneller en eenvoudiger dan met de kaartlezer.
Dus aan alles is een voor en nadeel.

Groeten wd
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.