Antwerpen telt meer inwoners mét dan zónder migratieachtergrond

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2019, 22:23

Walteropdemaan

Dat ze zich aanpassen .

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

06 mar 2019, 20:42

kitten schreef:
03 mar 2019, 19:14
Door je commentaar denk ik dat je niet weet hoe men zich te gedragen heeft tussen buren in grote appartementsblokken hier in Antwerpen en overal denk ik. Grotendeels laten wij mekaar met rust en beginnen geen conversaties over politiek of godsdienst, dat doe je toch ook niet in een reisgezelschap of een zeg maar hobbyclub. Het zijn die onderwerpen, en dat kan je hier op het forum duidelijk lezen , die soms wrijving geven die je helemaal niet nodig hebt in je woonblok. Je bent er vriendelijk en beleefd, dat bevordert het samenwonen. De praatjes die men maakt zijn van neutrale aard en dat is goed zo, men helpt mekaar als het echt nodig is, maar meestal laat je je buren met rust, dat wordt geapprecieerd.
Goed verwoord kitten....

En ja, in grote steden moet er in de hoogte gebouwd worden, iedereen een huisje met een tuintje is gewoon niet haalbaar.
Ik zou nooit meer "beneden" willen wonen, hoe hoger hoe liever.

Hoe sommigen denken over "ons" Antwerpen, daar trekken we ons best geen moer van aan.

Ik woon niet residentieel maar ik vind het hier zooo gezellig!!

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

07 mar 2019, 10:22

Zo is het . Wij als Belg moeten voor alles bijplooien . Het is carnaval voor iets . Wij moeten ons bekeren naar hun wereld . Naar een land komen is ook leven met de gewoontes hier Straks wordt Pasen ook afgeschaft ... de paashaas is te zwart .....
MaLoReg

07 mar 2019, 11:22

Als het rond is wat zij beogen, nl hier alle zeggenschap hebben, dan zal de tijd gekomen zijn
volgens mij dat ze zich gaan gedragen-wel volgens eigen normen en gewoonten.
Wij horen hier dan niet meer thuis en dat zullen ze ons ook duidelijk maken.
Woon zelf in 2000 Antwerpen en hier is de invasie zo goed als compleet- er is niks watwij
er tegen kunnen doen behalve buigen en knikken.
De tijd van Antwerpen aan de Antwerpenaars (de echte dan) is voorgoed verleden.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 mar 2019, 15:26

De tijd dat wij hier in Antwerpen zullen buigen en knikken is nog lang niet aangebroken, en wij zullen het ook nooit doen. Het is niet omdat men de " andere" tolereert dat men moet buigen enz, die indruk of dat gevoel heb ik nog nooit gehad in contact met de " andere". En nog eens het ging hier om mensen met een allochtone achtergrond, de meesten zijn verwaterde allochtonen met één grootouder van niet Belgische achtergrond, volgende generatie zijn dat autochtonen, zo dun is de grens. Het enige wat ik hier zie van niet Belgen is bij het voetbal gedoe al die vreemde vlaggen aan de terrassen.
Ice

10 mar 2019, 16:13

MaLoReg schreef:
07 mar 2019, 11:22
Als het rond is wat zij beogen, nl hier alle zeggenschap hebben, dan zal de tijd gekomen zijn
volgens mij dat ze zich gaan gedragen-wel volgens eigen normen en gewoonten.
Wij horen hier dan niet meer thuis en dat zullen ze ons ook duidelijk maken.
Woon zelf in 2000 Antwerpen en hier is de invasie zo goed als compleet- er is niks watwij
er tegen kunnen doen behalve buigen en knikken.
De tijd van Antwerpen aan de Antwerpenaars (de echte dan) is voorgoed verleden.
Allee, MaLoReg, dan woon jij vast in een ander antwerpen dan lea en kitten want die merken er niks van?
Misschien als hun dochters en kleindochters gedwongen in voddenbalen moeten lopen om niet verkracht te worden dat hun oogkleppen pas afvallen?
Je kunt dan ook niks zien als je al in naam van tolerantie op je knieën gaat liggen uit angst voor intimidatie en het etiket racist, hé? Dan zie je alleen nog de punten van je eigen schoenen. :roll:
Onderwerping om de lieve vrede te bewaren ten koste van jezelf=zelfverloochening. :evil:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

10 mar 2019, 16:37

Ice ,

In de straat waar wij wonen zijn er maar twee gezinnen , wij wonen residentieel ...
Huisarts is er niet over te spreken die aan overkant woont .
Man moet iedere keer gaan aankloppen , om de wagen te verzetten van voor zijn poort .
Patiënten moeten ergens anders parkeren , en huisarts heeft zo veel parking . Is een villa oprit vooraan en achteraan buiten rijden komen ze in andere straat .
En ieder van ons oprit en garage waarom daar niet parkeren .
En moet er iets hersteld worden of vernieuwing nog bemoeizuchtige mensen , moeten laatste woord hebben .
Gelukkig wonen ze verder van mij :evil: Niet alleen Antwerpen heeft daar met te maken .

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

10 mar 2019, 20:05

Ice schreef:
10 mar 2019, 16:13
MaLoReg schreef:
07 mar 2019, 11:22
Als het rond is wat zij beogen, nl hier alle zeggenschap hebben, dan zal de tijd gekomen zijn
volgens mij dat ze zich gaan gedragen-wel volgens eigen normen en gewoonten.
Wij horen hier dan niet meer thuis en dat zullen ze ons ook duidelijk maken.
Woon zelf in 2000 Antwerpen en hier is de invasie zo goed als compleet- er is niks watwij
er tegen kunnen doen behalve buigen en knikken.
De tijd van Antwerpen aan de Antwerpenaars (de echte dan) is voorgoed verleden.
Allee, MaLoReg, dan woon jij vast in een ander antwerpen dan lea en kitten want die merken er niks van?
Misschien als hun dochters en kleindochters gedwongen in voddenbalen moeten lopen om niet verkracht te worden dat hun oogkleppen pas afvallen?
Je kunt dan ook niks zien als je al in naam van tolerantie op je knieën gaat liggen uit angst voor intimidatie en het etiket racist, hé? Dan zie je alleen nog de punten van je eigen schoenen. :roll:
Onderwerping om de lieve vrede te bewaren ten koste van jezelf=zelfverloochening. :evil:
Wat raadt jij kitten en mij dan aan Ice?
MaLoReg

11 mar 2019, 09:55

Ja, zoals je kunt lezen woon ik in Historisch Antwerpen-daar waar lang geen vreemde te bespeuren viel maar waar nu meerdere appartementen ingenomen worden door OCMW die er hun
nieuwe vriendjes plaatsen en daarb zijn wij oh zo blij mee, alzeker omdat de gekochte eigendom
in waarde verminderd. Als ge bvb naar de Groenplaats om boodschapjes gaat dan hoor je daar
geen fatsoenlijk Nederlands meer praten maar wel Arabisch.
Fazal

11 mar 2019, 14:46

Wat raadt jij kitten en mij dan aan Ice?
Veel verdraag- en buigzaamheid. Maar goed, dat hebben jullie 'daar' blijkbaar nu al.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

11 mar 2019, 16:43

Antwerpen is inderdaad een grote stad , naar Belgische normen dan , en het wisselt van wijk tot wijk hoe je de migratie invloed merkt, ook het soort migranten verschilt enorm naargelang de omgeving. Ook hokken sommige niet Belgen samen naargelang hun herkomstland. In centrum Borgerhout zijn dat Marokkanen, in Centrum Berchem zijn dat Turken , in De Centraal Station buurt zijn dat Joden, Deurne Noord zijn dat Oost Europeanen. In de oude stad kan ik dat zo niet inschatten, maar in mijn buurt, Deurne Zuid is het een wir war van nationaliteiten en dan heb je niet het idee dat je overrompeld wordt. 90 % van mijn buurt zijn koopappartementen en dat geeft direct een redelijk publiek, als er al eens problemen zijn is dat zowel met Belgen als Niet Belgen.
De invloed zal ook verschillen in dorpen of gemeenten die meer buiten liggen als gevolg van de nationaliteit en het geloof van de inwijkelingen.
Ieder ziet dit probleem van zijn eigen kant, naar zijn eigen ondervinding. Sommige mensen zien ook in elke migrant een gevaar, dat heb ik natuurlijk niet vermits mijn ex echtgenoot ook een migrant is, in onze tijd heette dat nog gewoon vreemdeling of erger gastarbeider.
Nu van de Groenplaats gesproken, als ik er een koffietje ga drinken op gelijk welk terras dan hoor ik toch nog overwegend mijn eigen smakelijke dialect.
Dit nog even toevoegen, ik heb jaren in Brussel gewoond, en neem van mij aan, dat is een heel ander verhaal .
Laatst gewijzigd door kitten op 11 mar 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 mar 2019, 16:43

Na meer dan 40 jaar in A'pen gewoond én gewerkt te hebben, migreerde ik naar een dorp niet ver van Brugge.
Waar ik nu zowat 20 jaar woon, maar ik blijf er voor heel wat autochtonen "nen aangespoelde". 8O
Tja, de boerenmentaliteit kent nogal wat wantrouwen en gezien men spijts mijn inspanningen om wat "West-Fleuts" te brabbelen, nog altijd die tongval van aan 't Scheld kan horen, voelt men direct de argwaan wanneer men iemand aanspreekt.

Ik word soms verteerd door heimwee naar de Groenplaats, de Meir, de Keyserlei en de wandelterrassen aan 't Scheld. Maar 't is ook daar 't Is ni miêr wa 't gewest is en 't zal noêt ni mer wörre wad et was.

Ik zit tussen wal en schip, of zoals "Neil Diamond" ooit zong in "I am, I said..."
I am lost between two shores

Wat moet het dan wel zijn, als ge een ander kleurtje hebt of enkel wat Vlaams met haar op brabbelt.
(Hoewel tegenwoordig het smartphone-taaltje en/of "wetteu 'k em zoiets van datter 't zit an te kome "
even "trendy" is als "must-have", "place to be" en ander Engels - al dan niet met haar op.)

Home sweet home. :|

Hobo

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

11 mar 2019, 16:55

Ja Hobo, dat ken ik ook. Wij hebben na Antwerpen in Londerzeel gewoond, niet eens zo ver van Antwerpen en niet zo klein ook , maar daar waren wij " die van t' stad " en men bekeek ons met een eerder kritisch oog. Maar dan naderhand in Brussel was ik " gij zijt van Antwaarepe zeker" en nu reeds jaren terug in Antwerpen ben ik de " Brusseles of Brusselse " Om het in het Engels te zeggen " What's in a Name ? ". Enige verblijfjes voor het werk in buitenlandse steden maken dat je zoals ik het noem tolerant wordt. In Parijs ben je steevast " la petite Belge " en in Engeland vraagt men zich nog steeds af waar België dan toch is.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

12 mar 2019, 16:43

Intussen al wel enkele jaren geleden - maar wel écht - gebeurd

"Jean Bosco Safari" (van Rwandese origine) stond aan den toog in 'n Antwerps populair café.
En een andere Sinjoor, die naast hem staat zegt;
"Allé, wa dis da na tegenwoordig, mè al die makakken in 't Stad!?"
Waarop de Jean repliceert; "Enfin dan godde gaai zegge, da 'k ik ne makkak ben!? "
De andere toogplakker zegt daarop; " Allez Jeanke , na ni zwanze hé jounge! "

Ps.: Jean B-S vertelde dit ooit zelf, tijdens een interview op Radio 2.

Hobo

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 mar 2019, 08:16

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/he ... ~ac309c76/

Helft Antwerpse kinderen spreekt thuis geen Nederlands.
De helft alstublieft.
Dat is 50% he mensen.
Moeten we nu zeggen "spijtig" en overgaan tot de orde van de dag?
Nee, dit is gewoon is een walgelijk disrespect voor onze maatschappij.
Dit toont aan dat deze soorten totaal niet geïnteresseerd zijn in integratie.
Dit hoeven we niet te pikken.
Kindergeld afpakken en daarmee basta!
En dan maar zeiken over racisme.
Als zij geen respect tonen voor mij, verdienen ze ook geen enkel respect van mij in retour !!!!!

:evil: :evil: :evil:
Ondank is 's werelds loon