klaarheid in de digitale meter .....,

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mar 2019, 10:39

Bij de digitale meter verloopt de afname en de injectie van de stroom gescheiden.
Het ideale scenario bestaat erin opgewekte energie meteen te consumeren, waardoor u minder energie van het net hoeft af te nemen.
U stelt toestellen als uw vaatwasmachine, wasmachine en droogkast dan best in werking wanneer de zon schijnt.
Men vertelt er niet bij dat fotovoltaïsche zonnepanelen binnen een paar jaar verouderde installaties zullen zijn die nodig moeten vervangen worden want veel Chinese panelen zijn maar zus en zo.
Nu gaan de energiemaatschappijen zeggen wanneer jij het best kan verbruiken,anders ga je betalen.
Het is niet voor niets dat Tommelein zich uit de voeten heeft gemaakt en de hete pattat heeft doorgeschoven naar zijn collega uit de Limburg.
De uitkomst zal zijn, meer betalen! Dat voel en hoor je nu al ze zijn bezig met de spelregels te veranderen , nu de helft van Vlaanderen vol ligt met zonnepanelen. :twisted:

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

06 mar 2019, 13:23

't Is inderdaad allemaal koffiedik kijken.
Men zegt inderdaad dat ze het verschil kunnen maken tussen afgenomen stroom uit het net en de zelf geïnjecteerde MAAR, nergens kan men terugvinden of het verschil tussen de 2 tellers in mindering zal gebracht worden door de stroomleveranciers !
En wat met dag/nacht ? Zitten er dan 4 tellers in dat digitale ding ? Of worden het 2 digitale dingen, met optie op een derde voor de exclusief nachttarief ?
Voorlopig mogen de ontvangers van groencertificaten nog op 2 oren slapen ... daar wordt niet (nog niet) over gesproken !

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

06 mar 2019, 14:10

wordt nacht tarief in de toekomst niet af geschaft ??

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

06 mar 2019, 15:52

Goeie vraag !
Er zijn op dit ogenblik nog steeds de keuzemogelijkheden voor :
- tarief dagverbruik
- tarief dag- en stille uren (dubbele teller)
- het exclusief nachttarief voor accumulatoren, boilers, en dergelijke
Dus één teller, een dubbele teller en een extra teller.

Afschaffen ?
Nooit van gehoord, wat echter in Vlaanderen nog wat extra verwarring zou geven !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mar 2019, 16:34

De Vlaamse elektriciteitsregulator VREG wil de verrekening van de distributiekosten vanaf 2019 baseren op de capaciteit van je aansluiting thuis en niet langer op je reële verbruik, waardoor het verschil in nacht- en dagtarief bij de netoperatoren zou wegvallen.
In 2020 ZOU het prosumententarief worden afgeschaft.
Er zou eventueel aan de eigenaars van zonnepanelen kunnen worden gevraagd om te betalen voor de totale elektriciteit die ze van het net afnemen (en dus niet voor de netto elektriciteitsafname waarvan de injectie werd afgetrokken).
En MISCHIEN moeten ze de elektriciteit die de woning produceert, doorverkopen aan een lagere prijs die dichter in de buurt komt van een productieprijs. Dat zou een pluspunt zijn dan is het prosumententarief overbodig.
Eens zien of de belofte van Tommelein waarheid wordt ; " Wie op 31 december 2020 eigenaar is van zonnepanelen, heeft recht op een systeem dat gelijkaardig is aan de terugdraaiende meter, en dat gedurende 15 jaar“,
Voor de installaties na 2021 wordt er ook een vergoeding uitgewerkt voor de geïnjecteerde stroom.
Maar zoals gewoonlijk is dat nog koffiedik kijken, maar dat zijn we in Belgie gewoon.
Er was iemand die in het parlement heeft gepleit maar zijn naam ontsnapt mij om de installatie
van slimme meters niet te verplichten. Hij wil met andere woorden dat iedere Vlaming zelf kan beslissen of hij een slimme meter installeert of niet. Maar zoals gewoonlijk ??????
Ice

07 mar 2019, 09:37

Hij wil met andere woorden dat iedere Vlaming zelf kan beslissen of hij een slimme meter installeert of niet. Maar zoals gewoonlijk ??????
Dat zijn al vijgen na Pasen, ze zijn immers al bezig met de uitrol van de spyware, je hebt zelfs de keuze niet meer om de controle te behouden, laat staan dat je zelf zou mogen beslissen over installatie of niet.
Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters voor elektriciteit en gas. Wie bouwt of verbouwt en een nieuwe elektriciteits- of gasmeter aanvraagt, krijgt vanaf dan automatisch een digitale meter.

Bij eigenaars van zonnepanelen en gezinnen met een budgetmeter vervangen we de meters in de komende jaren gratis. We laten je altijd vooraf weten wanneer we bij je langskomen voor zo’n vervanging.
Op langere termijn krijgen alle gezinnen en kleinere bedrijven zo’n digitale meters. Meer informatie over digitale meters vind je ook op www.digitalemeter.be, een website van de Vlaamse overheid.

Primeur voor Vlaams-Brabant
Nog vóór de start op 1 juli 2019 draaien we al enkele maanden warm in 40 Vlaams-Brabantse steden en gemeenten.

Wanneer krijg ik een digitale meter?
We pakken dit grootschalige project planmatig aan.
Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters bij nieuwe aansluitingen of vervangingen.
Bijvoorbeeld in nieuwbouwwoningen en bij grote verbouwingen of op adressen waar de meter stuk gaat. Onze technici hebben dan géén mechanische meters meer in hun bestelwagen. Logisch, want we vervangen zo op plaatsen waar we sowieso al werken uitvoeren.
We maken ook van de gelegenheid gebruik om zowel de elektriciteits- als gasmeter te vervangen.
Daarnaast komt er een apart traject voor klanten met een budgetmeter, zonnepaneeleigenaars en klanten met een slimme meter uit de proefprojecten.
Zij krijgen de komende jaren allemaal een digitale meter. In het voorjaar van 2019 wordt de uitrolplanning duidelijker en kan je opzoeken wanneer jij ‘aan de beurt’ bent.

Hoeveel kost de omschakeling van tweevoudig naar enkelvoudig uurtarief of omgekeerd?
Als je een digitale elektriciteitsmeter hebt, dan moeten we voor een tariefomschakeling niet meer bij je langskomen.
Dat kan vanop afstand tegen een administratieve kost van 8 euro.

Alle digitale meters registreren de energie namelijk standaard in twee tariefperiodes. Kies je voor een enkelvoudig uurtarief, dan tellen we de twee verbruiken bij elkaar op. De plaatsing van een digitale meter zelf verandert dus niets aan de manier waarop je verbruik wordt gefactureerd.

Komt er ook een digitale gasmeter?
Ja. We plaatsen de digitale gasmeter bij je thuis op hetzelfde moment als de elektriciteitsmeter.
De digitale verbruiksgegevens van aardgas worden via het communicatiesysteem in je digitale elektriciteitsmeter
aan Fluvius bezorgd.
Er komt een digitale variant voor de meest voorkomende types huishoudelijke gasmeters tot 10 m³/uur (types G4 en G6).


https://www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden

Je kende ons waarschijnlijk al, maar dan onder de naam Eandis of Infrax. Die twee bedrijven zorgden elk in een deel van Vlaanderen voor de distributie van gas en elektriciteit. Eandis en Infrax gaan nu samen, onder de naam Fluvius.

Voortaan bouwen we aan één betrouwbaar distributienet, voor een vlot verkeer van jouw energie.

Hoe dat werkt? Jouw energieleverancier verkoopt aan jou elektriciteit en/of aardgas. Elia (hoogspanning) en Fluxys (hogedruk) vervoeren die energie over hun netten. Dan is het aan ons: we brengen elektriciteit en aardgas via ons eigen net tot bij je thuis, op het werk, de sportclub of je favoriete restaurant.

Fluvius is actief in alle 300 Vlaamse steden en gemeenten.
Conclusie: we krijgen vanaf dit jaar zowel de digitale afpersing voor elektriciteit als de spyware voor gas door de strot geramd tégen de wil van het volk, geniepig en sluw pleegt de vlaamse regering de volgende aanslag op onze vrijheid en het mensenrecht van vrije keuze.

Merk op hoe het désactiveren van je gebruikspoorten wordt omzeild:
Je kan de gebruikspoorten níet sluiten zoals ze beweren, want dan kunnen je digitale verbruikersgegevens van je gas niet doorgegeven worden want daarvoor wordt het communicatiesysteem van je digitale elektriciteitsmeter gebruikt.
Tegenstanders en critici van deze digitale meters wordt immers wijsgemaakt dat je zelf de controle houdt over het delen van je verbruikersgegevens, je kunt dus zogezegd voorkomen dat fluvius en Godweetwie kan meekijken wat je thuis allemaal doet door de gebruikspoorten te sluiten.

Maw: het is weer een flagrante leúgen dat jíj de controle behoudt en je zelf bepaalt of ze op afstand aan jouw meterS kunnen, de gebruikspoorten kún je niet sluiten want dan kan je verbruik van gas niet worden doorgegeven.
Zo krijgt fluvius de controle, kunnen ze álles zien wat jij doet en kunnen ze op afstand altijd aan jouw digitale meter(s) en dus bedriegen ze de bevolking met de indruk te geven dat je zelf bepaalt of ze meekijken en op afstand kunnen afsluiten want je kunt GEEN gebruik maken van die mogelijkheid om de gebruikspoorten te sluiten! :evil:

Dag- of nachttarief, prosumententarief of gelijk wat, ze kunnen doen waar ze goesting in hebben want ze hebben dan algehele controle.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mar 2019, 07:51

Worden de eigenaars van zonnepanelen dan toch door de VREG in zak gezet?
Indien eigenaars van zonnepanelen niet langer van het voordeel van de terugdraaiende teller zouden kunnen genieten, zou dat voor sommigen een forse verhoging van de factuur kunnen betekenen.
De VREG is geen voorstander van het oude tarifiëringssysteem.
Het prosumententarief is een roof om de gemeenten en intercommunales in te dekken voor hun verlies aan inkomsten .
De echte bedoeling van de VREG is mensen beduvelen om de netbeheerders ter wille te zijn.
Ze laten de klanten met zonnepanelen opdraaien voor de risico's en zij steken de euro's tot de laatste cent in hun zakken.
Tommelein zag de bui al lang hangen en dacht ik word burgervader van Oostende en was mijn handen in onschuld.

nachtbries
Lid geworden op: 04 nov 2004, 00:27
Locatie: kempen

26 mar 2019, 08:19

haha ja die VLD toch ,partij zakkenvullers voor de welstellende onder ons, die zich kunnen veroorloven om zonnepanelen te plaatsen her en der ,die hebben het liefst dat het nog 15 jaar blijft duren dat ze alles terug betaald wordt en dit op de nek van die mensen die er geen hebben of het zich niet kunnen veroorloven of dat het te laat is om die kosten nog te maken aan hun huis omdat ze naar rusthuis moeten ,ben je gek omdat nog die werken en miserie en geld op het laatst er zo door te jagen, omdat er ne bart tommelein en consorten dit echt wil door drukken aan Iedereen !! Ze kunnen al mee met de sossen want die zijn er mee gestart, afrekening volgt nu in mei heren en dames .
I-Mac ,1tb ,outlook enz... tot horen of ziens

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2019, 09:22

nachtbries schreef:
26 mar 2019, 08:19
(…) de welstellende onder ons, die zich kunnen veroorloven om zonnepanelen te plaatsen her en der ,die hebben het liefst dat het nog 15 jaar blijft duren dat ze alles terug betaald wordt en dit op de nek van die mensen die er geen hebben
Is dat wel de juiste redenering?
Ik heb zonnepanelen geplaatst. Ik ontving geen eurocent subsidie. De elektriciteit die wordt opgewekt en die ik niet direct verbruik, die stuur ik op het net. Het elektriciteitsnet is eigendom van private bedrijven. Het is dus een overeenkomst tussen mij, privépersoon, en een bedrijf. Dat net waar ik mijn overschot naartoe stuur, werkt als een soort grote batterij voor mij en op een later moment (bv. 's nachts) wanneer ik nog elektriciteit nodig heb, haal ik "mijn" elektriciteit weer van het net.
Om die zelf opgewekte elektriciteit op het net te mogen 'parkeren', moet ik per jaar zo'n 400 euro belasting betalen. Ze noemen dat prosumententarief.

Ik zie dan ook niet in waar de subsidie zit en bijgevolg is het me ook niet duidelijk hoe dit neerkomt 'op de nek van de mensen die geen panelen hebben', om welke reden dan ook.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 mar 2019, 09:41

https://www.engie-electrabel.be/nl/blog ... wil-kopen/

Hier worden ze nu geplaatst binnen de drie maand .
Maar als ik dat hier lees heeft dat te maken met thuisbatterij .
Prijskaartje is ook niet niks .
En ook rekening houden hier is al slimme meter geplaatst van over 2 jaar .
Wij hebben geen keuze meer .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mar 2019, 10:16

De VREG is er niet voor de kleine burger met zijn 20-tal zonnepanelen maar wel voor de grote bedrijven die hectaren vol zonnepanelen bezitten .
Voortdurende wijzigingen en rechtsonzekerheid op fiscaal vlak zijn de mensen beu, en wie het nog niet is , heb geduld dat komt nog.
Nog maar eens een bewijs dat het hele zonnepanelen gebeuren één grote zwendel was, is en blijft .
Vind de Vreg het niet discriminerend dat niet alle Belgen evenveel betalen per Kw? Raar dat ze het nu bij zonnepanelen wel vind.
Als je er even bij stilstaat mag je zelfs besluiten dat wie stroom terug steekt op het net verkoopt eigenlijk stroom aan de netbeheerder. Hij mag in wezen beschouwt worden als een handelaar en mag aldusdanig
belast worden.
Je hebt sowieso al verschil in het uitbetalen van groenestroomcertificaten. De ene krijgt nog 450, de andere 350, nog andere niets. Er is dus sowieso al sprake van discriminatie. Dus vreg: kom eens met de echte reden van je negatief advies.
Het is nu éénmaal zo dat de grootste marge te halen valt bij de particuliere verbruiker, en niet bij de grote industriële klanten, bij een terugdraaiende teller is de marge een pak kleiner, dus geen wonder dat ze daar iets willen aan veranderen .
In wat voor land leven wij , zullen er wel aan denken op 26 mei , al zullen de vele beloften ons wel om de oren vliegen opdat we het essentiele zouden vergeten , nl.we hebben met grote graaiers te doen die voor niets terugdeinzen om Jan Modaal het leven zuur te maken en op kosten te jagen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 mar 2019, 11:17

Wardje

Is waar wat je komt te zeggen , dat zeg ik al tijdje.
Ja ik mag dat zeggen heb er geen ervaring mee , en je laat u bijstaan door professionele mensen .
Wij zijn er in gebold zonder dat ze iets hebben gezegd slimme meter en bij ons zijn er paar straten waar ze geplaatst zijn , wij waren zogezegd proefkonijn kan niet beter verwoorden , en die man die alles kwam bekijken die drukte daar direct op jullie hebben al éne zegde die direct . :oops:
Wij hebben al geen andere keuze. We zien wel en horen het wel wat ze gaan doen , zit toch niks anders op .
Wij laten ons telkens bedotten ze kunnen zo goed aan boord leggen en na tijdje komt alles naar boven .
Ik heb het al van bij begin gezegd de winkel laten draaien daar is om te doen bij o vld , en binnenrijven vadertje staat , hoe de mensen gaan doen en wat ze achteraf te horen krijgen , daar liggen ze niet van wakker .

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

26 mar 2019, 15:32

PV eigenaars betalen prosumenten tarief om het net te gebtuiken.
met de digitale meter willen ze de pv eigenaar laten betalen voor de kilowatjes hij van het net haalt.
waarom krijgt of kreeg hij dan vergoeding voor de kW die hij op het net stak of steekt . hij betaalde toch het prosumenten tarief.
kW die zijn burman binnen haalt en worden aan gerekend door de vreg

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 mar 2019, 17:55

De Tariefchecker heeft zich vergist maar na bijna 2 jaar zijn ze er uit dat het prosumententarief geen taks is ,maar gaat de Vregt opnieuw de transport en distributie kosten berekenen,en het zal niet in het voordeel zijn van de gewone gezinnen.
Men moet al hogere studies à la raketgeleerde gedaan hebben om het kluwen te ontwarren,maar feit is dat terug de stroomprijs duurder gaat worden, de nieuwe prijzen die ik gezien heb van iemand die via de groeps aankoop een contract heeft van 1 jaar zijn zeker 150% duurder, daar waar de prijs van het bestaande contract voor 1 KW uur 6,53€cent bedraagt is bij verlenging naar 9,52 €cent gegaan,dat voor het dag tarief.ook het nacht tarief en de gas gaan evenredig omhoog,en als men daar de kosten van transport en distributie vaste kosten,en nog wat allerhande extra's bijteld.........de reden waarom staat er niet bij,maar de zonnepanelen hebben er waarschijnlijk wel iets mee te maken.
http://www.tariefchecker.be/energie/art ... vanaf-2019
Dus (S)tommelijn lult uit zijn nek,en zet na 26 Mei, de nieuwe minister van energie een pad in de korf.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 mar 2019, 16:07

wardje schreef:
26 mar 2019, 07:51
Worden de eigenaars van zonnepanelen dan toch door de VREG in zak gezet?
Indien eigenaars van zonnepanelen niet langer van het voordeel van de terugdraaiende teller zouden kunnen genieten, zou dat voor sommigen een forse verhoging van de factuur kunnen betekenen.
De VREG is geen voorstander van het oude tarifiëringssysteem.
Het prosumententarief is een roof om de gemeenten en intercommunales in te dekken voor hun verlies aan inkomsten .
De echte bedoeling van de VREG is mensen beduvelen om de netbeheerders ter wille te zijn.
Ze laten de klanten met zonnepanelen opdraaien voor de risico's en zij steken de euro's tot de laatste cent in hun zakken.
Tommelein zag de bui al lang hangen en dacht ik word burgervader van Oostende en was mijn handen in onschuld.
Moeten ze het nu altijd in België, en dan nog hoofdzakelijk Vlaanderen ingewikkeld maken,schemerige afspraken,terugkomen op beslissingen,de mensen van alles beloven,maar achteraf terug krabbelen?
Die heisa die er al jaren is met de zonnepanelen,het terug draaien van de meter of niet,de geleverde stroom gratis afgeven, maar wel moeten betalen voor gebruik van het net en de transportkosten,zijn ze te dom, te laks,of te sluw om duidelijk te zeggen waar het op staat?
Ik vroeg mij af hoe het bij onze noorderburen zou zijn, blijkt dat er in NL wel duidelijke afspraken bestaan.
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
Waarom kan dat hier niet, is dat nu echt zo moeilijk.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.