klaarheid in de digitale meter .....,

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 mar 2019, 17:59

In zo'n klein landsgedeelte als Vlaanderen, waar bijna meer varkens leven dan mensen (het is bijna onmogelijk om sommigen van hen te onderscheiden), is het inderdaad onmogelijk om in de huidige politieke kaste iemand te vinden 'met poten aan zijn lijf'.
Genoeg betweters en circusomroepers, dat wel, maar iemand vinden die zichzelf volledig inzet voor verbetering van de oude- en nieuwe wantoestanden ...
Arme Vlamingen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 mar 2019, 21:20

@Wil.

Het openbaar net waar jij overdag je overschot op zet is GEEN BATTERIJ.
De stroom die je 's avonds afhaalt moet op dat moment 'vers' gemaakt worden 8O

Het is dan ook ergens wel logisch dat de stroom geproduceerd overdag (als er in sommige wijken meer dan genoeg is) goedkoop is In elk geval goedkoper dan als er heel veel vraag is.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 mar 2019, 01:40

E.T. schreef:
27 mar 2019, 21:20
@Wil.

Het openbaar net waar jij overdag je overschot op zet is GEEN BATTERIJ.
De stroom die je 's avonds afhaalt moet op dat moment 'vers' gemaakt worden 8O
Dat weet ik ook wel. Daarom schreef ik "een soort grote batterij''. De energie die ik injecteer wordt daardoor nuttig gebruikt.
Wanneer ik 's nachts elektriciteit van het net afhaal, dan is die ofwel door een windmolen of door een (binnen- of buitenlandse) (kern)centrale geproduceerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

28 mar 2019, 11:24

Wil. schreef:
28 mar 2019, 01:40
Dat weet ik ook wel. Daarom schreef ik "een soort grote batterij''. De energie die ik injecteer wordt daardoor nuttig gebruikt.
Nuttig gebruikt ?
Wanneer jouw installatie energie injecteert in het netwerk zijn alle installaties dat aan het doen en is er een toevloed van energie die niet gebruikt wordt ... nodeloos opgewekt ... niks waard. Je weet toch wel dat 'uw energie' niet verder het net opgeraakt dan de transformatie cabine in uw zone ?
Vandaar dat men probeert om het gebruik van die nodeloze productie naar het ogenblik van opwekken te verschuiven en ze door de producent zelf te laten gebruiken.
Koken, wassen en plassen doe je echter meestal niet om 12h00 's middags en dan zeker ook niet elke dag.
Het net zal dus altijd als buffer gebruikt worden, je betaalt net- en transporttarieven voor de stroom die teveel produceert EN begin maar te berekenen wanneer je voordeel 'zou kunnen' doen.
Een thuisbatterij of eventueel een gekoppeld elektrisch voertuig (via V2H) kunnen dan een oplossing bieden als je avond/nacht verbruik voldoende groot is om de gebruikte batterij te ontladen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 mar 2019, 12:56

Er kan maar elektriciteit geleverd worden als er vraag naar is, m.a.w. als er voldoende zon is en voldoende wind wordt er groene energie geleverd , wat men er niet bij verteld is dat de kerncentrales op dat moment ook stroom opwekken die als stoom in de lucht verdwijnt , maw die opgewekte stroom brengt niets op en je kan met een simpele switch die kerncentrales niet stilleggen dit is puur verspilling die Jan Modaal wel terug betaald via allerlei omwegen , de mensen worden in het ootje genomen terwijl ze erbij staan.
Je kan geen 2 heren dienen als je niet voldoende capaciteit hebt om stroom op te slaan ofwel volledig op groene stroom overgaan ofwel via kern- of gascentrales.
Ze zijn de weg van de groene stroom ingeslagen ,zonder erbij na te denken of het uberhaupt wel mogelijk is, in de skandinavische landen hebben ze wel die mogelijkheden , hier op het platte land niet, wel heeft er iemand ingezien dat er geld te verdienen valt met windturbines op zee te plaatsen. Wat het onderhoud en eventuele vervanging met de jaren ( op zee grotere erosie) zal kosten dat zijn zorgen voor later.
"Later" dat zijn we in ons land gewoon altijd de zaken voor zich uitschuiven naar de volgende generaties en op gebied van groene energie voortdurend de wetten bijstellen zodat het plaatje klopt en zeker in hun voordeel, altijd zetten ze Jan modaal een pad in de korf, altijd betaalt de kleine man het gelag.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 mar 2019, 11:51

Ook niet vergeten wardje

Dat je voor ieder zonnepaneel 120 euro moet betalen per jaar ook zware kost .
als je daar zo paar liggen hebt , pak geld , en dan nog afwachten of genoeg produceert .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 mar 2019, 12:16

120 euro per paneel? Wie heeft je dát verteld?

De prosumententaks wordt trouwens niet berekend per paneel, maar wel volgens de 'zwaarte' van de omvormer die je hebt.
En als je panelen hebt, maar helemaal niets op het net stuurt (je hebt bv. batterijen), dan betaal je helemaal niets aan taks.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

29 mar 2019, 13:46

Wil. schreef:
29 mar 2019, 12:16
De prosumententaks wordt trouwens niet berekend per paneel, maar wel volgens de 'zwaarte' van de omvormer die je hebt.
Inderdaad, maar het is geen taks. Het is een vergoeding voor het gebruik van het distributienet.
Meer info: Berekening van het prosumententarief
Wil. schreef:
29 mar 2019, 12:16
En als je panelen hebt, maar helemaal niets op het net stuurt (je hebt bv. batterijen), dan betaal je helemaal niets aan taks.
Het prosumententarief betaal je altijd , ook als je niets op het net stuurt.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 mar 2019, 14:16

Hovel .

Hebben ze mij vandaag gezegd bij fluvius .

Van die 120 euro per zonnepaneel en als je nr wenst kan ik jou die gerust doorgeven .
Is wel ieder jaar te betalen betalen , iedereen zal wel weten hoeveel je er hebt geplaatst
Bij mij moeten ze nog geplaatst worden .
contract aanvragen van up en zon , en dat is voor vier jaar , en ook onderhoud inbegrepen en voor vier jaar vaste tarief . En krijg ook premie , en dat komt van engie Elektrabel .( Groene stroom ) En heb ook de prijzen gekregen , wat ze aanrekenen , hebben ze mij allemaal overgemaakt .
Moet wel bekijken onder welk netbeheerder , en waar je woont .
Ik ben onder fluvius .

En die dame zegde me direct zijn veel mensen die dat niet weten .
Kan u niet meer vertellen wat ze mij deze morgen allemaal hebben gezegd .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 mar 2019, 14:47

Dat verhaal van die 120 euro per paneel, heb je verkeerd begrepen. Toon me maar eens één enkele site waar je dat ook kunt vinden. Indien dat zo zou zijn, dan zou het toch her en der moeten te lezen staan, niet?

@ Hovel:

prosumententarief: ja, ja, een ander woord voor een hoeveelheid geld die je verplicht moet afgeven. Het is de overheid die beslist heeft dat we dat geld moeten afgeven. Daarom noem ik het een taks.
Wanneer ik een brood koop moet ik ook verplicht wat extra geld (btw) afgeven aan de leverancier van het brood. Maar het is een taks.


Als ik een aantal zonnepanelen plaats waarmee ik via elektrische verwarming mijn zwembad opwarm zonder dat die elektrische installatie verbonden is met het net, dan zou ik volgens jou óók prosumententaks moeten betalen? Ik denk het niet.
De redenering achter het woord 'prosument' is immers dat je produceert en in het net injecteert, terwijl je later ook weer energie 'downloadt' van het net. Wie batterijenopslag toepast, injecteert niet in het net en is bijgevolg geen producent.

Even wat verder gezocht:


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 mar 2019, 15:10

gast43 schreef:
29 mar 2019, 14:16
Hovel .

Hebben ze mij vandaag gezegd bij fluvius .

Van die 120 euro per zonnepaneel en als je nr wenst kan ik jou die gerust doorgeven .
Is wel ieder jaar te betalen betalen , iedereen zal wel weten hoeveel je er hebt geplaatst
Bij mij moeten ze nog geplaatst worden .
contract aanvragen van up en zon , en dat is voor vier jaar , en ook onderhoud inbegrepen en voor vier jaar vaste tarief . En krijg ook premie , en dat komt van engie Elektrabel .( Groene stroom ) En heb ook de prijzen gekregen , wat ze aanrekenen , hebben ze mij allemaal overgemaakt .
Moet wel bekijken onder welk netbeheerder , en waar je woont .
Ik ben onder fluvius .

En die dame zegde me direct zijn veel mensen die dat niet weten .
Kan u niet meer vertellen wat ze mij deze morgen allemaal hebben gezegd .

120€ per zonnepaneel , dus als ge er 15 hebt liggen betaalt u 1800€ per jaar, plus uw verbruik, u schrijft dat u een premie krijgt van engie........grote ondernemingen zoals noordnatie die krijgen een premie, en daar telt het procument tarief niet, die hebben een gebetoneerd contract,en zij die al 10 jaar of meer panelen hebben, geven nu minstens 1 certificaat af,dus moet u geen onzin vertellen, en zo wel in verstaanbaar Vlaams AUB
Het is voor wie nu zonnepanelen legt, ze de stroom die ze gratis terug sturen ,wel van hun terugdraai meter gaat, maar dat ze bij het terugsturen wel de transportkosten en de disdrubutie moeten betalen,en dat berekenen ze met het procumenten tarief.
Dit staat er vandaag in"dialoog" van de krant HLN.
Terugdraaiende meter

De mensen zonder zonnepanelen zouden zich best in de materie verdiepen vooraleer een oordeel te vellen. Via de hoge prosumentaks betalen de eigenaars heel wat terug. Verder is het overschot dat door hen op het net wordt gezet na elke meteropname verloren. Te veel geproduceerd is verloren. Wij geven dit gratis weg aan de gemeenschap. Met z'n allen betalen we vooral voor de grote industrieën met hun massa's panelen zonder opgelegde prosumententaks. Privé-eigenaars betalen dubbel: prosumententaks en allerhande heffingen via de jaarlijkse factuur.

Wij hebben onze installatie heel duur aangekocht, wel nog met certificaten van gemiddelde opbrengst. Na het stoppen van de certificaten zijn de prijzen ingestort. Onze installatie van 5 jaar terug zou nu nog een kwart kosten. Het zijn de producenten en leveranciers die met het 'Freya-voordeel' zijn gaan lopen. Onze installatie liet het van bij het begin afweten: er treedt een 'isolatiefout 25' op. De oorzaak vindt men niet. Maar de prosumententaks wordt geheven op de sterkte van de omvormers, losstaand van pannes en opbrengst. Bovendien blijken de twee omvormers met de helft overgedimensioneerd, met als resultaat: 800 euro taks per jaar. Dat betaalden we vroeger aan elektriciteitskosten, dus we zijn terug bij af.

En nu gaat men de terugdraaiende meter afschaffen. Wat zal er gebeuren als de panelen versleten zijn? Komt er dan een enorme taks op vervuiling/ontmanteling?

Zonnepaneelhouders, laat ons met z'n allen één grote rechtszaak beginnen. Wij zijn in een onoverzichtelijk avontuur gestapt met continu wisselende regels.
En nee dit is niet van mij, want ik heb geen zonnepanelen,maar zwijg over" krijg premie"
Zolang de netbeheerders en de stroomleveranciers geen klare wijn schenken, zolang blijven we gejost,we hebben 4 ministers van energie ,dus moeten ze klare taal spreken, en eens zien hoe ze dat in het buitenland oplossen, maar dat is te veel moeite zeker, alhoewel in NL kan het wel.
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 mar 2019, 15:31

Wil : is geen verhaal , zal u telefoon nr doorgeven en belt ernaar .
Ik ga geen leugens vertellen , daarom dat die dame me dat zegde zijn veel mensen die dat niet weten .
078/35 35 34 .
Ga wel erbij zeggen ben onder Fluvius , hebben ze mij wel gezegd is te zien waar je woont en onder welke netbeheerder .

Tokio ,

Waarom vraag ik inlichtingen is niet voor niks , heb al zoveel gelezen

Er zijn nog vele zaken die niet in orde zijn waar ze zelf geen antwoord kunnen opgeven . Dat ze zelf moeten afwachten wat de toekomst brengt .
Laatst gewijzigd door gast43 op 29 mar 2019, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

29 mar 2019, 15:32

Wil. schreef:
29 mar 2019, 14:47
prosumententarief: ja, ja, een ander woord voor een hoeveelheid geld die je verplicht moet afgeven. Het is de overheid die beslist heeft dat we dat geld moeten afgeven. Daarom noem ik het een taks.
Wanneer ik een brood koop moet ik ook verplicht wat extra geld (btw) afgeven aan de leverancier van het brood. Maar het is een taks.
Ja btw is een taks, prosumententarief niet. Je kan het noemen zoals je wil maar zo sticht je verwarring. En zegen verplicht moet afgeven is er ook met de haren bijgesleurd . Het is een vergoeding voor het gebruik van het distributie net. Een gebruiker met een terugdraaiende teller moet veel minder netkosten betalen voor de uit het net afgenomen energie dan hij in werkelijkheid heeft afgenomen. Dit verschil gecompenseerd door het prosumententarief.
Wil. schreef:
29 mar 2019, 14:47
Als ik een aantal zonnepanelen plaats waarmee ik via elektrische verwarming mijn zwembad opwarm zonder dat die elektrische installatie verbonden is met het net, dan zou ik volgens jou óók prosumententaks moeten betalen? Ik denk het niet.
Inderdaad, u heeft gelijk, ik heb me vergist.
Het prosumententarief is alleen te betalen voor diegene met een terugdraaiende teller.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 mar 2019, 16:23

gast43 schreef:
29 mar 2019, 15:31
Wil : is geen verhaal , zal u telefoon nr doorgeven en belt ernaar .
Ik ga geen leugens vertellen , daarom dat die dame me dat zegde zijn veel mensen die dat niet weten .
078/35 35 34 .
Ga wel erbij zeggen ben onder Fluvius , hebben ze mij wel gezegd is te zien waar je woont en onder welke netbeheerder .

Tokio ,

Waarom vraag ik inlichtingen is niet voor niks , heb al zoveel gelezen

Er zijn nog vele zaken die niet in orde zijn waar ze zelf geen antwoord kunnen opgeven . Dat ze zelf moeten afwachten wat de toekomst brengt .
Fluvius is de netbeheerder,en aan zijn uitleg te zien verkoopt die nog een ijskast aan de Eskimo's maar dat het een kluwen is dat is zeker, er is ook nog een groot verschil tussen wat de Vlamingen moeten ophoesten, tegen de Brusselaars en de Walen ,maar de opdracht ligt bij de 4 ministers van energie, daar worden ze voor betaald, maar die doen of hun neus bloed, ook van test aankoop of de consumentenbond blijft het stil, en de plaatser/verkoper van zonnepanelen die spreekt voor zijn zaak,niet van de hoed en de rand.
https://www.zonnepanelen.net/10-vragen- ... _cookies=1

https://www.engie-electrabel.be/nl/blog ... nepanelen/

Maar mijn zoon heeft er vorige maand laten leggen, dus volgend jaar deze tijd gaan we het weten wat de voor en nadelen zijn, want fluvius spreekt alleen van de voordelen, en van een rendement van 8 tot 10%,
dat het geld zou opbrengen tegenover dat men het op de bank laat staan,maar ze vergeten er bij te zeggen dat ook de meerkost van de brandverzekering, het stofvrij van de panelen, en eventueel het kapotgaan van de omvormer moet bij rekenen.
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... aCEALw_wcB
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 mar 2019, 18:06

Tokio

Hier moeten ze ook gelegd worden , maar de verkoper weet er ook niks van .
Heb hem gevraagd , wat Fluvius had gezegd .
Zo dus , is nog zoveel dat niet rond is zegde die me deze namiddag .
En klopt geen wat je zegt . Is afwachten . Na jaar ben je wijzer .