Carnaval

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

07 mar 2019, 11:43

Het driedaagse carnaval in Aalst is het toppunt van wansmaak,
evenzeer als de uitdagende gayparades in Brussel en Antwerpen.
Dat nu een deel van de Joodse gemeenschap zich geschandaliseerd voelt
is te begrijpen. En het is moedig dat ze dat ook zegt!

Het is al helemààl onbegrijpelijk dat dit hoogfeest-van-de-wansmaak met
z'n kitscherig gedoe tot cultureel werelderfgoed werd erkend door de Unesco.
Welke lobby heeft dit voor elkaar gekregen?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mar 2019, 12:05

Ik weet niet wat er allemaal te zien was en kan je dus niet bijtreden of tegenspreken. Carnaval is altijd al een feestperiode geweest waar men dingen deed die op andere momenten 'over de schreef' werden geacht.

Wat de reactie van de joden betreft: die toont aan dat ze te lange tenen hebben. Er mag met alles gelachen worden. Ook met de karakteristieke zaken zoals hoe ze eruit zien, welke eigenschappen hen worden toegedicht enz. Als dat lachen en uitlachen beperkt blijft tot carnaval, is er niets aan de hand. Meningen - ook kwetsende - mogen vrije geuit worden. Zelfs als het over een volk gaat dat de holocaust heeft meegemaakt en dat in de carnavalafbeeldingen gelijkenissen ziet met wat er in de aanloop naar de holocaust is gezegd/geschreven/getekend.

Ondertussen wordt heel Europa door een golf van antisemitisme overspoeld. Dat is een heel serieus probleem en niemand van de machtspartijen die het probleem brutaal bij naam durft te noemen. Vannacht heb ik de documentaire op NPO2 gezien over Jodenhaat in Nederland. Heel degelijk werk met een sombere eindtoon.
Wie die docu wil herbekijken Hier "De Kanarie in de Koolmijn".
Volgende week het vervolg.

Het valt wel op dat er in Aalst niet met Mohammed of Allah wordt gelachen. Hoe zou dát komen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 mar 2019, 12:18

Wat het carnaval in Aalst met gay parades te maken heeft mag Lucas weten maar ik niet.
Dat het wansmakelijk is en vandaag de dag nog enkel een excuus is om een paar dagen de beest uit te hangen en zich ladderzat te zuipen is ook een feit. Dat sommigen uit de joodse gemeenschap weer menen te moeten gaan klagen zegt zeer veel over de lange, onverdraagzame tenen van sommigen van het zelfverklaarde Uitverkoren Volk. Verder ben ik het eens met Wil. dat als zo'n idiote klucht dan toch mag doorgaan iedereen en alles - moslims, gehandicapten, politici en noem maar op - ook over de hekel mogen gehaald worden.
Fazal

07 mar 2019, 15:02

Ja, maar waarom doen ze dat dan niet met de moslims!???

DannyVandeVelde1
Lid geworden op: 13 feb 2019, 13:56

07 mar 2019, 15:11

Carnaval is van oorsprong een gekerstend heidens volksfeest. Het valt binnen de christelijke traditie op de zondag, maandag en dinsdag direct voorafgaand aan de vastentijd van 40 dagen. Carnaval is bij uitstek het feest van zotheid, spot en uitbundigheid. Wikipedia Ik snap al die heisa er rond niet hoor voor die ene keer op een jaar.
Hp laptop 15 S
Windows 11

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 mar 2019, 15:22

Veel mensen zijn bekrompen van geest.
Er mag met niets gelachen worden, iedereen is direkt op zijn tenen getrapt of voelt zich geviseerd.
Ik denk altijd als ge je geviseerd voelt heb je iets te verbergen of heb je iets uitgespookt dat beter het daglicht niet ziet.
Waarom staan Joden altijd direkt op hun achterste p......; moeten opletten wat we schrijven nietwaar al is het het zinsbeelding :)
Vraag mij af met wat die mensen nog plezier hebben, carnaval is een uitlaatklep en het is de carnavalisten zeker niet de bedoeling van te kwetsen.
Voor éénmaal in het jaar dat zoiets gebeurt er gebeuren in Palestina ergere dingen.
Dat carnaval een drinkgelag is ,tja so wat , wie zet er niet eens de bloemetjes buiten en is niet eens over zijn theewater , we moeten toch niet heiliger willen zijn dan de Paus.
En moesten we het de Paus vragen, hij wil niet heilig worden, heeft graag plezier ge ziet dat aan zijn gezicht :D :D

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 mar 2019, 15:24

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... d20190306/

Ophef om Joodse karikaturen op Aalst Carnaval

Bestaat al zovele jaren , stoet is voorbij en wordt er daar niks meer over gezegd .
Waarom die heisa daarrond .


https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/nachtwacht ... 1-s2019a3/

Een grotere rol voor religie?
Kan religie onze oppervlakkige samenleving redden?

Twee verschillende culturen moet je eens aanhoren :evil: :evil:

Waarom Fazal :evil: :evil: iedereen mag alles , behalve ons eigen bevolking
Kijk maar eens vandaag in de krant , naar IS en Iraak , welk land dat ze vermelden oops: :evil:
Heeft totaal niks te maken met Aalst

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 mar 2019, 15:28

Nu nog een klacht van de transgenders over DE VUIL JANETTEN en we zijn weer weg. :lol:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 mar 2019, 15:58

Voorn :D

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

07 mar 2019, 23:03

Carnaval tav Fazal e.a

Fazal stelt hier de grote hamvraag . Waarom geen stoetwagen over den islam ? Omdat ze in Aalst drommels goed weten dat die zou ontploffen ! Gister in Terzake die krantefoto van anno 1938 gezien die werd vergeleken werd met de huidige . Dees kan niet en het is er ver over en heeft diepere wortels .

werewoef
AMEN en AUM

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

08 mar 2019, 09:48

frits1955 schreef:
07 mar 2019, 12:18
Wat het carnaval in Aalst met gay parades te maken heeft mag Lucas weten maar ik niet
Het spijt me dat ik dit moet uitleggen, maar het gaat in beide gevallen om fatsoen.
Ik geef toe, een ouderwets begrip dat door de talrijke ordinaire beelden die op het
TV-scherm passeren wel wat is afgezwakt.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 mar 2019, 10:12

Mijn beste, "fatsoen" is een volstrekt subjectief gegeven. Wat voor U "onfatsoenlijk" is, is voor anderen een uiting van persoonlijke vrijheid.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 mar 2019, 10:50

De tijd dat homofiel zijn verzwegen en onfatsoenlijk was ligt al ver achter ons.
Ik denk dat de Joden met hun kritiek in eigen vinger hebben gesneden en de antisemieten een stok om te slaan bezorgden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2019, 11:03

frits1955 schreef:
08 mar 2019, 10:12
Mijn beste, "fatsoen" is een volstrekt subjectief gegeven. Wat voor U "onfatsoenlijk" is, is voor anderen een uiting van persoonlijke vrijheid.

Fatsoen heeft te maken met context. Iemand die op het strand in zijn zwembroek loopt, is gekleed volgens de context die daar heerst. Iemand die op de begrafenis van een verkracht kind aankomt in zijn zwembroek, is zeker niet gekleed volgens de context die daar heerst en dan wordt dat gedrag niet aanvaard door de gemeenschap die daar aanwezig is. Dan is het 'onfatsoenlijk'.

Op de gay prides worden gedragingen en klederdracht die in gans andere contexten aanvaardbaar zijn, overgebracht naar een context waar die manier van zich te uiten voor veel mensen onaanvaardbaar worden geacht.

Bekijk de foto van de gay pride in Toronto. Op die dag wordt dat getolereerd, maar twee dagen later op dezelfde plaats zouden deze mensen door de politie worden opgepakt wegens schending van de openbare zeden. Als het louter een uiting is van persoonlijke vrijheid, dan zou de politie hen ook laten begaan op alle andere dagen maar dat is niet het geval.

Context bepaalt wat aanvaardbaar en dus (on)fatsoenlijk is.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 mar 2019, 11:16

https://www.hln.be/de-krant/joodse-aals ... ddf8218fe7

Joodse Aalstenaar over ophefmakende praalwagen: “Grappig? Nee. Verbieden? Nooit”
Joden met haakneuzen en geldkoffers niet, maar ze verbieden? Hij zou niet weten waarom. “Oilsjteneers moeten met alles de spot kunnen drijven.”

Dat ze ieder jaar spotten in Aalst , is al veel langer geweten dan vandaag , waarom zo heisa rond maken
Carnaval - zwarte piet - wat is volgende dat ze gaan verbieden .