Geld bijdrukken om klimaat te redden???

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 mar 2019, 09:17

Bart Staes onze groene jongen weet de oplossing en stelt zich de vraag: "Waarom drukken we geen geld bij om het klimaat te redden?
Dat hij eerst eens probeert bij de grootvervuilers van Europa de vervuiling tegen te gaan.
Geld bijdrukken is inflatie veroorzaken, want het geld wordt minder waard en dus wordt op termijn alles duurder.
Vroeger had geld een tegenwaarde in goud, maar sinds 1971 is dit afgeschaft.
Dat wil niet zeggen dat men zomaar geld kan bijdrukken zonder gevolgen voor de maatschappij.
Voorzitter Mario Draghi van de ECB is ook zo'n individu ,z'n vroeger beroep was drukker :wink: , vandaar dat hij zo graag Euro's bij drukt en zo te zien werkt dat aanstekelijk vandaar dat Staes ook op de kar springt, mag hopen dat dit een grap is ( is wel nog geen 1 April-
En terwijl ze dan toch aan het drukken zijn kunnen ze misschien voor de pensioenen ook wat bijdrukken, zo is iedereen tevreden.
Wat een politieker van met zo'n oplossing voor de dag te komen, was men student gegarandeerd mag je je jaar overdoen.
Als Staes zich wil nuttig maken dat hij vooraan meeloopt met Anuna, dan kan hij geen wartaal uitspreken en doet hij toch nog iets voor z'n riant loon :twisted:
Dit is zowat een regelrechte schaamteloze geldontwaarding? Een grote put nalaten voor de volgende generatie , die generatie die alle week op straat komen en waar Anuna en consoorten naar opkijken, om je groen te lachen.
Mischien geld laten drukken op gerecycleerd papier. :D :D

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

10 mar 2019, 09:23

Bart Staes kraamt gevaarlijke wartaal uit.
Die man is een vernieler.
Ondank is 's werelds loon

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

10 mar 2019, 16:35

Als die man de slimste is van de Groenen stel ik me toch vragen over het verstand van de anderen.
De zon is gratis voor iedereen

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 mar 2019, 08:37

Idefix schreef:
10 mar 2019, 16:35
Als die man de slimste is van de Groenen stel ik me toch vragen over het verstand van de anderen.
:lol: 8) 8) die hebben helemaal geen verstand, en zeker ook de mensen die op die partij stemmen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

11 mar 2019, 08:44

Geld bijdrukken is inflatie veroorzaken, want het geld wordt minder waard en dus wordt op termijn alles duurder.
De bedoeling daarvan is dat de mensen hun geld niet meer gaan oppotten aangezien het niks meer opbrengt maar gaan consumeren en zo de economie een steuntje gaan geven. Het economisch denken naar Milton Friedman.
Voor wie hier zo meewarig zit te doen over het voorstel van Staes: informeer u eerst eens omtrent dat voorstel want heel wat economen en financiële instellingen steunen dat idee. Het gaat niet om stomweg papieren geld bijdrukken he.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mar 2019, 09:26

frits1955 schreef:
11 mar 2019, 08:44
Geld bijdrukken is inflatie veroorzaken, want het geld wordt minder waard en dus wordt op termijn alles duurder.
(…) Het gaat niet om stomweg papieren geld bijdrukken he.
Het maakt geen verschil of het geld op papier gedrukt wordt, of digitaal 'gedrukt' wordt. Stel even dat we enkel nog digitaal geld zouden hebben, zou er dan misschien geen inflatie meer mogelijk zijn?
Indien het geld in de economie komt, dan is er meer geld beschikbaar voor dezelfde hoeveelheid goederen.
Handelaars gaan ervaren dat de klanten méér spullen kopen. Dus trekken ze hun verkoopprijs op. Wanneer dit algemeen gebeurt → inflatie.

Dat is wat Friedman zegt over inflatie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

11 mar 2019, 09:48

https://www.hln.be/geld/economie/invloe ... ~a5afc4e0/

Invloedrijke econoom: “We staan op de rand van een wereldwijde economische crisis”

Economie draaiend houden ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

11 mar 2019, 09:54

Wees dan volledig en post dan ook wat die econoom verder zegt - of past dat niet in je kraampje?

"“Zoals ik 15 à 20 jaar geleden voorspelde, is er een concentratie van rijkdom aan de gang in de richting van enkele handen”, zegt Attali. “Dat komt doordat de markten geglobaliseerd zijn, zonder dat de rechtstaat mee geglobaliseerd is”De globalisering van markten creëert ongelijkheden die niet gecompenseerd worden door een wereldwijd systeem van herverdeling van rijkdom. Er is dus zowel concentratie van rijkdom als van armoede. Het systeem zal exploderen."

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 mar 2019, 09:59

Het klimaat redden is so wie so een planetair probleem, dat kan niet door één continent worden opgelost. Maar net zoals de Staat ooit geld leende om nieuwe wegen en snelwegen te bouwen, (Wegenfonds) zo zou de Federale regering nu een of meerdere leningen kunnen opnemen om de milieu-vriendelijke renovatie van ons woningbestand te helpen financieren. De Belgen bewaren miljarden op Spaarboekjes, zelfs tegen een negatieve rente. Een obligatielening met een rente, ter hoogte van het inflatiecijfer, zou zeker een groot deel van die steriele deposito's kunnen mobiliseren. Als de lening enkel door eigen inwoners zou worden onderschreven betekent dat niet noodzakelijke een verarming van onze Staat, de Staatsschuld is dan in handen van de eigen burgers. Nominaal zou zo'n lening uiteraard de boekhoudkundige Staatsschuld verhogen, de reële Staatsschuld zou enkel verhogen met de rente op de leningen. Wat Draghi doet is het idee van Keynes toepassen, "prime pumping" maar dan zonder de noodzakelijke tegenhanger in de vorm van grote openbaar gestuurde infrastructuurverbeteringen.
Als dergelijke leningen door de E.U. zouden worden uitgeschreven, zou de rentelast nog lichter worden want gedragen door alle E.U. leden.
In deze hypothese zou er geen nieuw geld moeten worden gedrukt, de miljarden op spaarboekjes zouden eindelijk ten voordele van het algemeen belang worden gebruikt.
Laatst gewijzigd door socrates op 11 mar 2019, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mar 2019, 10:12

@Socrates: Ik ben het in grote mate eens met je dat het ontlenen bij de eigen bevolking de totale rijkdom van het land niet vermindert. Degenen die geld ter beschikking hebben, gaan echter vergoed worden door iedereen via de belastingen. In overgrote mate zijn dat de "rijken" (de top 60 tot 70 % van de bevolking) want de onderste decielen betalen bijna geen inkomstenbelasting (wel btw).

Draghi slaagt er niet in om de burgers meer te doen spenderen. Het geld is ter beschikking en de banken kopen er obligaties van allerlei overheden mee, die hen rente opbrengen. Of ze verhogen er hun verplichte buffer mee. Maar de gewone burger gebruikt de leningen niet, dikwijls omdat de banken strenger geworden zijn vooraleer een lening toe te staan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

16 mar 2019, 11:35

GROEN Bartje :mrgreen: zou beter - als Europarlementslid - ijveren voor afschaffing van
die milieubelastende maandelijkse verhuis tussen Brussel en Straatsburg.
I.p.v. onzin uit te kramen over "meer geld drukken".
Wat op zich ook milieuonvriendelijk is, met al die extra inkt en papier...
Elektronisch betalen lijkt me dan toch "groener".

Hobo

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 mar 2019, 15:25

Hobo schreef:
16 mar 2019, 11:35
GROEN Bartje :mrgreen: zou beter - als Europarlementslid - ijveren voor afschaffing van
die milieubelastende maandelijkse verhuis tussen Brussel en Straatsburg.
I.p.v. onzin uit te kramen over "meer geld drukken".
Wat op zich ook milieuonvriendelijk is, met al die extra inkt en papier...
Elektronisch betalen lijkt me dan toch "groener".

Hobo
Het is helemaal niet zeker of de man ook dacht aan fiduciair geld, er kan evengoed meer geld in omloop worden gebracht met digitale munt.
Geld is tenslotte maar de olie die de economische motor smeert. Als je meer geld in de economie pompt en dat investeert in plaats van het te consumeren, kan je de economische ruggengraat verstevigen en tegelijk meer lonen verstrekken die op hun beurt de consumptie vergroten en dus de hele economie laten groeien. Die groei aan basisgoederen kan nooit een verarming zijn zolang de financiering maar gebeurt met inlandse middelen. Naast een Oosterweelverbinding zou ons land zeker een beter wegdek, een moderner trein- en busnetwerk, comfortabele wachtruimten in Stations, voldoende openbare toiletgelegenheden, nieuwe openbaar vervoermiddelen en duurzame energiemakers kunnen gebruiken; Het volstaat om de grens met Nederland over te rijden om het verschil in wegdek te voelen, idem voor Belgische en Franse snelwegen. De vele miljarden die nu steriel blijven liggen op spaarboekjes zouden de gemeenschap op die manier heel veel goeie diensten kunnen bewijzen; Ook dat is een mogelijke vorm van "geld bijdrukken"
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 18:49

Ik denk onnoemelijk veel geld bijdrukken en op de markt gooien, je een luchtbel creëert want er staat tegenover dat geld niets in waarde, vroeg of laat zal men dat wel merken.
De banken zijn de enige die ervan profiteren , met het geld dat dan nog op de spaarboekjes staat moet zo goed of geen rente betaalt worden.
k'geef een vb. u plaatst uw geld op een spaarboekje en zoon of dochter gaan geld lenen op de bank, zij betalen rente op jouw geld (klinkt mischien belachelijk maar het is wel zo)
Vadertje Staat zo gezegd garant dat als er met de bank iets voorvalt er een waarborg is , k' heb daar altijd weinig geloof aangehecht ,we staan nu al met een staatsschuld die we nooit gaan kunnen brengen op een behoorlijk nivau ( dus als je het cru stelt staat de Staat in het slechste geval (bij een wereldwijde bankencrisis borg voor een 280 miljard Euro).
Je kan de mensen van alles beloven zie maar naar Peeters die bij de aanvang van de regering beloofde tegen het einde van de legislatuur is er een oplossing voor Arco; hij had beter 2 maal nagedacht voor hij iets zei, eveneens zijn vriend Leterme die is ook van zijn eerste leugen nog niet gestorven evenzo wijlenJ.L.Dehaene met het debacle van L &Hauspie , tot 2 dagen ervoor beloofde hij dat er niets aan de hand was tot het kalf verdronken was , en kan zo doorgaan, politici en hun beloften zijn al dikwijls zoethoudertjes gebleken.
Nu kan het volledig verkeerd voorhebben , maar zal aan de nodige repliek wel duidelijkheid weten :D