1 op de 5 wagens raakt niet door Vlaamse autokeuring
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
https://www.hln.be/auto/1-op-de-5-wagen ... ~a381d93a/
1 op de 5 wagens raakt niet door Vlaamse autokeuring
De instellingen voor de autokeuring in Vlaanderen keurden in 2018 20 procent van de gecontroleerde voertuigen af. Dat is 1 procent meer dan in 2017 en 2016. Ook in 2015 werd 1 wagen op de 5 afgekeurd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Karin Brouwers (CD&V).
De voornaamste reden zijn slecht functionerende lichten. 7,3 procent van het aantal nagekeken wagens werd onder meer om die reden afgekeurd. Daarnaast werden er vooral problemen vastgesteld met de banden (2,6 procent), identificatie (1,9 procent), remmen (1,4 procent) en in het kader van de roettest (0,9 procent). “De voertuigen worden gekeurd op basis van criteria die door de overheid zijn bepaald. Het verzekeren van de verkeersveiligheid en de bescherming van het leefmilieu zijn daarbij de enige einddoelstellingen”, aldus Weyts.
Ga me niet over uitspreken diesels .( Naft bij ons)
Maar wij zijn vandaag naar de garage geweest nazicht , en doorgereden naar Keuring .
Geen enkel probleem alles was in orde ...Is dat nu om de mensen schrik aan te jagen ? .
Denk eerder als je niet tijdig naar de garage gaat voor klein onderhoud , of groot onderhoud of banden niet laat doen dat je dan in de problemen komt te staan ...
1 op de 5 wagens raakt niet door Vlaamse autokeuring
De instellingen voor de autokeuring in Vlaanderen keurden in 2018 20 procent van de gecontroleerde voertuigen af. Dat is 1 procent meer dan in 2017 en 2016. Ook in 2015 werd 1 wagen op de 5 afgekeurd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Karin Brouwers (CD&V).
De voornaamste reden zijn slecht functionerende lichten. 7,3 procent van het aantal nagekeken wagens werd onder meer om die reden afgekeurd. Daarnaast werden er vooral problemen vastgesteld met de banden (2,6 procent), identificatie (1,9 procent), remmen (1,4 procent) en in het kader van de roettest (0,9 procent). “De voertuigen worden gekeurd op basis van criteria die door de overheid zijn bepaald. Het verzekeren van de verkeersveiligheid en de bescherming van het leefmilieu zijn daarbij de enige einddoelstellingen”, aldus Weyts.
Ga me niet over uitspreken diesels .( Naft bij ons)
Maar wij zijn vandaag naar de garage geweest nazicht , en doorgereden naar Keuring .
Geen enkel probleem alles was in orde ...Is dat nu om de mensen schrik aan te jagen ? .
Denk eerder als je niet tijdig naar de garage gaat voor klein onderhoud , of groot onderhoud of banden niet laat doen dat je dan in de problemen komt te staan ...
-
denlowie - Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
- Locatie: gent
Ik geloof dit niet, heb deze winter (dec-feb) reeds met 4 wagens naar de keuring geweest, geen enkele 2 maal moeten terug gaan, van den eerste keer er door, was een wagen bij van 1998 met iets meer dan 300.000km op de teler benzine, en één van 2002, de anderen waren maar een 9 a 10 jaar oud .
Bij alle 4 was er zelfs geen melding van een mankement
Men gaat toch niet naar de keuring als je lichten niet branden zeker.
Bij alle 4 was er zelfs geen melding van een mankement
Men gaat toch niet naar de keuring als je lichten niet branden zeker.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
Vorig jaar werd de auto afgekeurd reden : nummerplaat niet leesbaar ! Over de B had ik een VL sticker geplakt die ik er niet van af kreeg op de keuring ! Volgende dag terug zonder sticker en goedgekeurd ! Terug buiten het keuringsstation weer een VL sticker geplakt !
Een bende gepatenteerde luierikken ! Als men in de privé zo moest werken gingen alle bedrijven failliet.
Een bende gepatenteerde luierikken ! Als men in de privé zo moest werken gingen alle bedrijven failliet.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
- Locatie: naast mijn buur
@sibarita : begrijp ik het goed dat je OP de nummerplaat een sticker Vl geplakt hebt op de B ??
Als dat zo is kan je daarvoor een zware boete krijgen. Je rijdt dan immers rond met een ongeldige / niet officiële nummerplaat.
Artikel 31
§ 1. Elke handeling die uitgevoerd wordt op een kentekenplaat of haar reproductie, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, en die aanleiding geeft tot verwarring met betrekking tot de inhoud van hun opschrift, is verboden
Als dat zo is kan je daarvoor een zware boete krijgen. Je rijdt dan immers rond met een ongeldige / niet officiële nummerplaat.
Artikel 31
§ 1. Elke handeling die uitgevoerd wordt op een kentekenplaat of haar reproductie, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, en die aanleiding geeft tot verwarring met betrekking tot de inhoud van hun opschrift, is verboden
-
denlowie - Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
- Locatie: gent
Die moeten altijd correct afgesteld staan, ook als je niet naar de keuring rijd, en dit voor je eigen veiligheid en die van een andere weggebruiker.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
-
fregat - Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
- Locatie: Waasland
Het is wel zo dat er zijn die hun wagen amper laten onderhouden en eens ze naar de keuring moeten zich daar gewoon aanbieden ! Nadien gaan ze wel naar een garage om de vastgestelde gebreken laten in orde te zetten !
Doe wel en zie niet om !
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
Klopt , op de nieuwe nummerplaten , europees model , staat de landcode, op de vroegere niet , dat geeft geen verwarring !!flupke2 schreef: ↑13 mar 2019, 10:02@sibarita : begrijp ik het goed dat je OP de nummerplaat een sticker Vl geplakt hebt op de B ??
Als dat zo is kan je daarvoor een zware boete krijgen. Je rijdt dan immers rond met een ongeldige / niet officiële nummerplaat.
Artikel 31
§ 1. Elke handeling die uitgevoerd wordt op een kentekenplaat of haar reproductie, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, en die aanleiding geeft tot verwarring met betrekking tot de inhoud van hun opschrift, is verboden
In mijn jeugd had in een sticker op de auto : ik ben een belg en daar schaam ik me voor.
Die zware boete betaal ik met plezier !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
- Locatie: Boemerskonte
Je moet dat onderhoud ook wel kunnen betalen, hé.
Met enkel het werkloon alleen al aan 59€/uur zonder btw kost een nazicht vóór de keuring al tussen 173€ - 200€ - keuring: nog eens 35,70€ en dan ben je nog niet zeker of er goedgekeurd wordt want ze komen soms met de meest belachelijke redenen af om te kunnen afkeuren...weer kassa hé, én voor de autokeuring én voor de garage.
Autokeuring is een melkkoe zoals met alles en heeft niks meer te maken met veiligheid.
-
denlowie - Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
- Locatie: gent
Daar ben ik het zeker niet mee akkoord
Ik doe nog zeer veel km per jaar en wat men ziet rond rijden, die een gevaar zijn voor de bestuurder en andere weg gebruikers ???
En zeker in de wintermaanden.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
-
janieburton - Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50
Worden dan bij auto's met LED lampen dan geen controle gedaan?
Ik wordt bij tegenliggende auto's met LED lampen veel meer verblind dan met auto's met normale lampen.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Het hangt ook af van de willekeur van de keurder, als die slecht gezind is....
En wat moet men hier dan van denken...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/21/autokeuring/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Ah, nee? Dan werkt de keuring níet naar behoren, anders zou je toch geen wrakken meer tegenkomen die een gevaar zijn voor de bestuurder en andere weggebruikers??
Of zijn dat dan weer "bevoorrechten met buitenlandse nummerplaten" die NIET onderworpen zijn aan de verplíchting van de bélgische keuring om op de bélgische wegen te mogen rijden??
Hoe leg je anders uit dat er nog zulke onveilige voertuigen kunnen rondrijden?
Het is weer alleen voor de autochtoon/bélg die zogenaamde voor de 'veiligheid' én bijbehorende kosten naar de keuring moet, anderen mogen met (ongekeurde) wrakken het verkeer onveilig blijven maken? Dit is ook discriminatie of niet soms?
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Maar de keuring heeft altijd gelijk,en het hangt er in een groot deel vanaf hoe de keurder gezind is,het is een moment opname,en als er ,als men buiten rijd met een groene kaart, en 100 meter verder bolt het wiel er af hebt ge niets te zeggen.
Men mag streng zijn, maar "les is more"en het gaat om qouta's ,ik vind dat ze beginnen te overdrijven.
In de omliggende landen zijn het aangestelde garage's die de auto keuren, en bij een fout de herstelling uitvoeren,hier krijgt men nu een rode kaart als er een scheurtje of sterretje in de ruit is,vroeger was het alleen als de scheur of ster het zicht belemmerde."De keuring is een momentopname", besluit De Backer. "Enkele dagen ervoor of erna kan het helemaal anders zijn. Hoe dan ook volgen onze inspecteurs de regels. Het is het apparaat dat zegt of het groen of rood is, niet de inspecteur."
Men mag streng zijn, maar "les is more"en het gaat om qouta's ,ik vind dat ze beginnen te overdrijven.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.