De wereld, haar onmacht en het lijden van miljoenen.

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

23 mei 2015, 00:13

Het doet pijn, oprecht pijn, de lieve Pakistaanse moeder van 3 kindjes heeft het niet gehaald. Was er op tijd geld geweest om haar te laten opnemen in de kliniek dan was ze misschien nog te redden geweest.

En zo zijn er velen in de wereld. Ik weet het we kunnen ze niet allemaal redden en ook bij ons zijn er mensen in nood. Maar eerlijker delen van de rijkdommen van de aarde, zo heel veel leed ongedaan maken.

Misschien ken je die parabel uit de Schrift, misschien ook niet. Van de rijke vrek en de arme Lazarus, uitgehongerd en met zweren bedekt. Zelfs de kruimels van de tafel kreeg hij niet.

Een parabel, ja, een parabel. Maar zeker is wat Jezus zei over de laatste dagen. De tijd die Hij zal besteden om ieder van ons te oordelen.
"Wat je voor de minste van de mijnen gedaan hebt, dat heb je voor Mij gedaan." Hoe zal ons antwoord zijn?



Afbeelding
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

13 jun 2015, 17:45

Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

15 jun 2015, 12:25

Patriarch Boutros kardinaal Rai is ongerust over het evenwicht tussen de verschillende godsdiensten in Libanon.


Tijdens een interview met Kerk in Nood, vertelt het hoofd van de Kerk in Libanon dat de problemen niet komen van het samenleven van moslims en christenen. Met een aantal van meer dan 1,5 miljoen Syrische vluchtelingen maakt Kardinaal Rai zich grote zorgen om de toekomst van zijn land.

Door Oliver Maksan

“Alle Libanezen willen graag samen leven. Ons grootste probleem zijn de Syrische vluchtelingen, het zijn meer dan 1,5 miljoen mensen. Natuurlijk is het onze humanitaire plicht om te helpen. En de Kerk doet heel veel. Maar de meeste van hen zijn Soennieten, zij kunnen zowel politiek als religieus worden uitgebuit door de Libanese soennieten”, vertelt de kardinaal.

“Hetzelfde gebeurde met de Palestijnen. Zij begonnen de burgeroorlog in de zeventiger jaren van de vorige eeuw tegen de Libanezen en het Libanese leger. Destijds sloten de Libanese soennieten zich bij hun aan. Tijdens de eerste confrontatie tussen het Libanese leger en Islamitische Staat (IS) van vorig jaar werd het leger aangevallen door Syrische soennieten. Op termijn is dit een tikkende bom. De oorlog in Syrië en in Irak moet stoppen zodat de mensen kunnen terugkeren. Hoe eerder hoe beter.”

Dat het onderdak bieden aan zo´n groot aantal Syrische vluchtelingen ook economische consequenties heeft voor Libanon, betreurt de kardinaal. De Syriërs moeten uiteraard eten, dus werken ze voor lagere lonen dan de Libanezen. Dit heeft weer tot gevolg dat deze hun banen verliezen. Ook openen vluchtelingen winkeltjes met lagere prijzen dan de Libanese winkels.

Om die reden is al een flink aantal Libanezen geëmigreerd. Dit heeft serieuze sociale en culturele gevolgen. “Wat blijft er op de lange termijn over van Libanon en de Libanese cultuur als er meer dan anderhalf miljoen Syriërs in ons land wonen?”, vraagt de Kardinaal zich bezorgd af.

“Het heeft ook gevolgen voor de christenen in Libanon. Zij willen vrijheid en een voorspoedig leven. De huidige situatie maakt dat velen hun bezittingen verkopen en emigreren. Het gevaar bestaat dat het Midden-Oosten zo geleidelijk aan het zonder de aanwezigheid van christengemeenschappen zal moeten stellen. Daarom moet het Westen snel de ernst van de situatie inzien.”

De kardinaal heeft zich tot Kerk in Nood gewend, juist om westerse politici meer bewust te maken van de situatie van de Christenen in het Midden Oosten. “De politici moeten begrijpen dat de oorlog in Syrië moet stoppen. De internationale gemeenschap moet stoppen met het bevoorraden en aanmoedigen van deze oorlog. De wapenhandel moet stoppen. Zij moeten hun trots opzij zetten en samen aan tafel gaan om een politieke oplossing te vinden. Helaas staat hun trots dit tot nu niet toe.

Naast trots spelen ook economische belangen zoals gas en olie een rol.” Kardinaal Rai denkt dat extremistische islamitische groeperingen als IS, Al-Qaeda en Al-Nusra door westerse en Arabische landen worden gesteund met geld en wapens zodat zij als instrument dienen om hun economische en politieke belangen veilig te stellen. “Want zeg nou zelf, ze zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. En toch zijn ze inmiddels een bedreiging voor de hele wereld geworden!”

Volgens kardinaal Rai kan een politieke oplossing voor Syrië niet langer worden uitgesteld. “Waarom is Assad niet van zijn troon gestoten zoals Moebarak in Egypte en Ben Ali in Tunesië? Omdat daar de hele bevolking tegen hen was. Dat is niet het geval in Syrië. Hier staat de bevolking achter de president. Er zijn recent verkiezingen gehouden waar Assad werd herkozen als president. Het westen weigert deze verkiezingen te erkennen. Men zegt dat er is gemanipuleerd met de uitkomsten.

In naam van de democratie weigeren ze democratie”, betoogt de patriarch. “Er moet gesproken worden met Assad. De dialoog tussen regering en oppositie is essentieel. Ik heb gehoor dat in Frankrijk de oppositie weigert met Assad te praten. Maar met wie anders kun je praten om dit conflict op te lossen?”

Kardinaal Rai gaat ook in op het feit dat de moslims in het Midden-Oosten juist nu behoefte hebben aan Christus en aan het Woord van God. “Waarover horen de moslims in het Midden-Oosten dezer dagen vooral? Dat is over oorlog, haat, vervolging, moord, fundamentalisme. Ze hebben het nodig te horen over vrede, gerechtigheid, mensenrechten, respect voor het leven, broederschap en respect voor de ander. Ze hebben de helende kracht van het Woord van Jezus Christus nodig. Ze moeten een andere taal horen.

Hier praat niemand over liefde en vrede. Integendeel, ze praten alleen over oorlog en haat.” De kardinaal noemt het Heilig Jaar dat deze herfst begint dan ook een “profetisch gebaar” van Paus Franciscus. “Er is geen genade in de wereld terwijl de wereld juist nu genade nodig heeft. Laat ons bidden dat wij Christenen de apostelen en helden van genade kunnen zijn.”

De patriarch heeft een speciaal woord van dank voor de donateurs van Kerk in Nood. “Ik bedank de 6000 goede gevers van over de hele wereld die ons hebben geholpen met hun gebed en materiële steun. Mijn erkentelijkheid aan hen geldt ook namens alle Christenen in het Midden-Oosten. Zij vertegenwoordigen de genade van God. Zij zijn getuigen van de genade in deze uitverkoren regio van God.”

.....................

Wat een duidelijke en krachtige boodschap, maar luisteren onze leiders???
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

19 jun 2015, 17:34

Afbeelding

Vandaag een heugelijk bericht.

Paus Franciscus schreef een Encycliek over Ecologie en het behoud van de aarde. http://www.catholicnewsagency.com/news/ ... cal-75582/

De groene tweets van paus Franciscus

Paus schrijft niet alleen een ecologische encyclieken. Hij tweet nu ook ecologisch. Ziehier een bloemlezing uit zijn ecologische tweets van vandaag.

- Een integrale ecologie betekent dat je tijd neemt om om na te denken over je wijze van leven en over je idealen.
- Christelijke spiritualiteit biedt een alternatief concept aan van leefkwaliteit.
- Het leven volgens onze roeping om beschermers te zijn van Gods handwerk is geen bijkomstig aspect van onze christelijke ervaring.
- Het onderricht van het Evangelie heeft een directe weerslag op onze wijze van denken, voelen en leven.
- Hoe leger het hart van een mens, hoe meer hij of zij er nood aan heeft om te kopen, te bezitten en te consumeren.
- Veel moet veranderen. Maar in de eerste plaats moeten wij, mensen, veranderen.
- We weten dat het gedrag van hen die voortdurend consumeren en vernietigen niet duurzaam kan zijn.
- Het verlagen van de broeikasgassen vraagt eerlijkheid, moed en verantwoordelijkheid.
- Het is in de eerste plaats ónze verantwoordelijkheid om een leefbare planeet door te geven aan de komende generaties.
- De wereld die we ontvangen behoort ook aan hen die na ons komen.

bron: http://nikolaassintobin.blogspot.be/201 ... iscus.html

Als de vertaling in het Nederlands beschikbaar is, zal ik dat zeker melden.

Een mooi weekend voor allen. Zondag 21.6 begint de zomer.
Afbeelding
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

19 jun 2015, 19:45

De storm


Als ons de zee haast overmant,
ons scheepje dreigt te zinken,
wij vrezen in de wilde vloed
erbarm'lijk te verdrinken,
zien wij dan onze Heiland staan,
gelijk ons Lukas leerde,
dat Jezus slechts één machtwoord sprak
en zo de storm regeerde?

De bijbel zegt ons dat geen macht
de kracht van Hem kan breken,
die in de zwaarste levensstrijd
nooit van ons is geweken.
Hij leidt ons wankel levensschip
door ziedende gevaren
en zal ons in de grootste nood
door slechts één woord bewaren.

Laat ons geloof de stuwkracht zijn
om telkens uit te varen
met Jezus die ons scheepje stuurt
door huizenhoge baren.
Op Zijn bevel zwijgt alles stil,
moet elke dreiging wijken
en zullen wij met Hem aan boord
de levenskust bereiken.

Frits Deubel

Lieve Groetjes Monika
hopen dat die mensen het halen
het is erg genoeg dat de wereld zich veranderd.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

22 jul 2015, 23:47

Lieve Monika, inderdaad de storm neemt ergere vormen aan.
Tijdens de storm op het meer, hadden de apostelen Jezus nodig om de storm te doen bedaren. Nog woedt de storm, maar dit keer over heel de wereld.
En we zijn er al zo gewoon aan geworden, dat we realiteit niet meer zien. De mensen die in het oog van de storm zitten voelen het wel. Heel vaak worden ze aan hun lot overgelaten.

En dan, bijna erger nog, is de boosheid van sommigen. Onder het mom van vrijheid en democratie begaan ze misdaad op misdaad.
Zo is er in de Verenigde Staten niet alleen het orgaan, ''Planned Parenthood", wat immense bedragen ontvangt van de overheid en van vele rijke bonzen. Waarvoor? Om o.a. heel de abortus industrie te financieren en in stand te houden. En of dat nog niet erg genoeg is is men overgegaan tot de verkoop van lichaamsdelen van de geaborteerde kinderen. Ook dat brengt geld op.

Het kan dus zijn dat in de US en waarschijnlijk ook daarbuiten delen van baby's gebruikt worden in onderzoek, farmacie en cosmetica. Hoe laag moet een mens gevallen zijn om zover te gaan. En dit alles is volgens de wetten van dat land volkomen legaal. Vermits abortus legaal is.

Enige tijd geleden werd vastgesteld dat in de UK geaborteerde baby's te samen met afval werden verbrand in de verbrandingsovens van enkele ziekenhuizen. Er werd een onderzoek ingesteld.

Zo slecht is een deel van de mensheid geworden, dat dit amper nog het nieuws haalt en valt binnen de legaliteit van de staat. Dus we kijken er niet meer van op.

Als je dan ziet dat er speciale plekken zijn om huisdieren te begraven, dan vraag je je af, waarom dieren zoveel liefde krijgen en een groot aantal ongeboren kinderen, worden vermoord in de moederschoot.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... le-organen

Alleen met de hulp van Hierboven, kan de wereld tot bekering komen.
Zoals toen Jezus de storm bedaarde op het meer.

HEER, red ons uit de slavernij van de zonde. Wij vergaan en beseffen het niet.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

23 jul 2015, 18:45

Woorden


Soms heb ik geen woorden
voor wat ik wil zeggen,
om iets van een troost in
je hart neer te leggen.
Wanneer ik ga praten,
zijn't staam'lende zinnen
en denk ik: hoe kon ik
aan zoiets beginnen?

Ik mis zelf de inhoud
van wat ik ga spreken,
omdat ik nog nooit in
je ziel heb gekeken,
waar zoveel verdriet is,
onzichtbaar voor velen
en ik niet in staat was
je smarten te delen.

Soms heb ik geen woorden.
Het liefst zou ik even
jou iets wat je kracht schenkt
en zekerheid geven.
Ik denk maar te zwijgen
en zachtjes te bidden:
Heer, leg toch Uw liefde,
Uw troost in ons midden!

Frits Deubel


lieve Ria
dank voor u bezoek
die foto's zijn bijna alle hier bij mij
op vakantie ga ik i augustus
ik hoop dat het met die mensen eens ophoud
het is erg genoeg dat ze geen thuis meer hebben
ik wens u en u man een fijn weekend
liefs Monika

Norman12
Lid geworden op: 22 sep 2008, 22:00

02 aug 2015, 09:30

.
.
Zo kijken de dieren naar het mensdom
Als ze al niet doodgeschoten worden
.
.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

11 aug 2015, 12:16

Etnische zuivering in het Midden Oosten door I S .

Maandag, 10 augustus 2015
'IS MAAKT ZICH SCHULDIG AAN ETNISCHE ZUIVERING'

In Aleppo zijn de sporen van de burgeroorlog alom tegenwoordig
Bron: SIR - BRUSSEL (KerkNet/Kathpress/RadVat) –

De Chaldeeuwse bisschop Antoine Audo van Aleppo beschuldigt IS ervan dat het alle christenen in Syrië met geweld wil vernietigen en verdrijven. Naar aanleiding van de recente ontvoering van tweehonderd burgers uit de Syrische stad Qaryatain, klaagt hij tegelijk het cynisme aan van het westen voor de dramatische gebeurtenissen in zijn land. De bisschop beklemtoont het historische belang van Syrië voor het christendom: "Christenen houden van hun land. Maar indien de oorlog en het conflict aanhouden, dan zullen de komende maanden nog velen het land verlaten."

Ook de Syrisch-katholieke patriarch Ignatius Youssif III Younan spreekt over een 'etnische zuivering'. Volgens hem woonden nog 300 christelijke gezinnen in de buurt van de stad Qaryatain. Dat er zoveel burgers ontvoerd zijn schrijft hij toe aan het feit dat IS onverwacht snel naar de stad kon doorstoten.

"Andere gezinnen waren nog maar net gevlucht. Ook hun lot is nog onduidelijk." Patriarch Younan is kritisch voor het westen: "De godsdienstvrijheid van deze gemeenschappen, die door hun trouw aan het evangelie honderden jaren konden standhouden, laat hen volstrekt koud. Slechts de economische belangen lijken ertoe te doen." Of deze mensen ter plaatse kunnen blijven of moeten vluchten lijkt er niet toe te doen.

(Kerknet)

Persoonlijk vind ik dit vreselijk en vooral waar. Zeg mij: waarom slaapt het westen en vooral de westerse katholieken en christenen? En natuurlijk onze linkse nieuwsbronnen. En waar blijven onze kerken? Klokken luiden is één. Maar wie volgt de oproepen van de paus. Gelukkig hebben we "Kerk in Nood," "Caritas en Egidius."

Kerk in het westen WORD WAKKER. Organiseer gebed-stonden, Aanbidding, bidden van de Rozenkrans. Zonder de hulp van Hierboven kan de wereld en de mensheid niet gered worden.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

11 aug 2015, 12:20

oprechte liefde van een kleine jongen voor de Lijdende Jezus.

https://www.facebook.com/MPitaliana/vid ... =2&theater

Openen in een nieuw venster.



Kent er iemand Italiaans om deze tekst te vertalen?
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

13 aug 2015, 19:18

DE VERTALING:

> Ik heb wat brood en wijn voor U meegebracht, ik hoop dat het U bevalt.
De broeders vinden het ook goed smaken.
Komt U van het kruis naar beneden om dit te eten?

+ Ik zal je niets doen, kleine. Maar weet jij wel wie ik ben?
> Ja, U zijt God.

+ Ik dank je wel. Je bent een braaf kind.
> Waarom zeggen de broeders dan dat ik stout ben?

+ Wat zegt Emanuel van je?
> Kent U hem ook?

+ Ja, mag je hem graag?
> Ja. Wij praten vaak over U.

+ Vanaf vandaag zul je jezelf noemen, Marcellino Brood-en-Wijn.
> Ik vind die naam leuk.

>Doet die doornenkroon U geen zeer?
+ Heel erg veel.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

18 aug 2015, 23:23

Nieuwe hoop voor Syrie?



Our Lady of Fatima will travel to Syria to support refugees and oppressed people

By request of Syrian bishops, Our Lady of Fatima will travel from Portugal to Syria on September 7th. It's the same day that Pope Francis held a day of fasting and prayer in St. Peter's Square, two years ago.

POPE FRANCIS
September 7, 2013

"Forgiveness, dialogue, reconciliation – these are the words of peace, in beloved Syria, in the Middle East, in all the world.”

Monsignor Antonio Marto, the Portuguese bishop whose jurisdiction includes Fatima, said that the visit will symbolically oppose fanaticism and violence. During one of the annual pilgrimages made to the sanctuary, he denounced international organizations for being silent while entire Christian populations are being eliminated.

Since 2011, Syria has been consumed by a civil war with no end in sight. The Islamic State has taken over large swaths of the country. Three million Syrian refugees left the country, while another 6.5 million are internally displaced.

The image that will travel to Syria, as is often the case, is not the one which is actually in the sanctuary, where the apparitions took place. Instead, it's a "pilgrim” image that travels throughout the world to encourage devotion.

The apparitions of Our Lady in Fatima will have happened 100 years ago in 2017. The sanctuary is one of the most important ones in the Catholic world.


http://www.romereports.com/2015/08/18/o ... g.facebook

wordt vervolgd.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

23 aug 2015, 12:56

Grote ellende voor vele mensen, die Syrië en ook Irak proberen te ontvuchten.

Op TV konden wij zien hoe er aan de grens van Griekenland met Macedonië geschoten werd met traangas en flitskogels. Zo maar in het wilde weg, op kinderen, ouderen, op mensen in nood. HOE GRUWELIJK.

Waar is de menselijkheid gebleven? En dit is nog maar een begin. Nog meer mensen zullen de landen waar IS zich bevindt ontvluchten. Het is de hel.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

09 sep 2015, 12:25

Afbeelding

EN dan zijn er mensen die durven betogen tegen de zorg voor de vluchtelingen.
Diegenen die uit Syrië komen hebben al 5 jaar oorlog meegemaakt.
'n Vreselijke oorlog, met vijanden aan alle kanten.
Als kind heb ik ook 5 jaar oorlog meegemaakt, ik herinner er nog veel van.

Het is onze plicht, als mens, en als christen om voor deze broeders en zusters
te zorgen. Zonder op de eerste plaats te vragen tot welke religie zij behoren.
Het zijn mensen in nood. We kunnen niet allemaal hetzelfde doen,
maar minstens ons hart open stellen voor hen die geborgenheid en vrede nodig hebben.

ALS EEN PLUIMPJE ZO LICHT:
http://ria-natuurmijnpassie.blogspot.be ... uimje.html
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

12 sep 2015, 14:54

Aankloppen


Dikwijls klop ik zachtjes aan
bij de woningen van velen
en probeer dan wat ik zie
met zo'n medemens te delen.
'k Blijf niet op de drempel staan.
Er is zoveel te bekijken,
waar de ander mij wellicht
onbewust mee kan verrijken.

Er zijn kamers waar een strijd
ongezien wordt uitgestreden.
Even verder hoor ik hoe er stil
voor mijn welzijn wordt gebeden.
Ik daal zelfs in kelders af
waar men niets heeft te verliezen
en toch heeft men hier ook nog
voor Gods almacht durven kiezen.

Ik hoor iemand die vertroost.
Zo de liefde Gods betrachtend.
Even verder tref'k een ziel
zegenrijk een pijn verzachtend.
Er zijn in haast elk vertrek
dingen die mijn ziel bewegen.
Overal ontdek ik God
en kom ik Zijn liefde tegen!

Zachtjes sluit ik elke deur.
Een ontdekkingsreis ervaren
kan, als een gelezen boek,
veel geheimen openbaren.
Ik leer zo van and'ren veel
dat soms jaren bleef verborgen
en klop zeker nog eens aan,
deze dag of wellicht morgen!

Frits Deubel

ik hoop dat dit een voorbeeld gedicht is
lieve Ria dank voor u bezoekje knuffel van mij