De wereld, haar onmacht en het lijden van miljoenen.

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

07 apr 2015, 11:50

VIJFDE DAG

Jezus vraagt: “ Breng heden de zielen van de ketters en de dwalenden naar me toe en dompel ze in de oceaan van mijn Barmhartigheid. Zij waren het die mijn lichaam en mijn Hart , de Kerk dus, gedurende mijn bitter lijden verscheurden. Als ze echter in de schoot van de Kerk terugkeren, genezen ze mijn wonden en ondervind ik troost in mijn lijden.”

LATEN WE BIDDEN VOOR HEN DIE DWALEN IN HET GELOOF:

Barmhartige Verlosser, Gij zijt de goedheid zelf en weigert niemand het licht als hij er U om smeekt. Neem alle ketters en allen die in het geloof dwalen in uw barmhartig Hart op. Breng hen door het licht van uw genade terug in de schoot van de Kerk. Laat hen altijd uw bescherming ondervinden en geef dat zij de onuitputtelijkheid van uw Barmhartigheid loven.

Onze Vader, Weesgegroet, Ere zij…..

Eeuwige Vader, zie genadig neer op de zielen van de ketters en van hen die dwalen in het geloof, en die verstokt, in hun fouten verhard, uw gaven misprezen en misbruikt hebben. Let niet op de hardheid van hun gemoed, maar op de liefde en het bitter lijden van uw Zoon, die zo vurig heeft gebeden “ opdat allen één zijn” ( Joh 17,21). Geef dat ze spoedig tot de kudde terugkeren en samen met ons uw Barmhartigheid eeuwig loven. Amen.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

07 apr 2015, 12:33

AFGRIJZEN

Terwijl vele kinderen hier kleine prinsen en prinsessen zijn is er een wereld niet ver van hier, waar kinderen terugdeinzen van de lens van foto toestel, omdat ze denken dat het een wapen is. Vreselijk is dat.
Afbeelding
Dit is een recente foto van een klein Syrisch meisje in een vluchtelingenkamp in Turkije.
Afbeelding
Dit kleine Syrische meisje in een vluchtelingenkamp in Jordanië, is de wanhoop nabij. De fotograaf schreef het volgende toen hij de foto op zijn computer zag:
"It was then Rene Schulthoff realised the girl – alone and barefoot among the metal huts – was so scared of his camera that ‘she raised her hands to surrender because she thought it was a weapon’.

He told MailOnline: ‘I had tears in my eyes when I saw her like that on my computer. I was shocked by her reaction, the fear and seeing her crying… It is a tragedy for this young generation.’

‘Instead of playing with friends, they grow up in permanent fear under extremely poor conditions missing almost everything. A childhood of pain tears and sadness.’


Deze kinderen groeien inderdaad op onder onmenselijke omstandigheden, in armoede en missen bijna alles wat een kind nodig heeft. Geborgenheid, warmte van een gezin, liefde van ouders, broers en zussen, school, ontspanning, vriendjes, onbezorgd kind zijn. En de fotograaf gaat verder "het is een kindertijd vol pijn, tranen en droefenis."

Durven wij zeggen: "het komt wel goed." Menselijker wijze komt het niet meer goed. ALLEEN met Gods Hulp kan de wereld en de mensheid opnieuw "menselijk" worden.
WIJ kunnen daarin bijdragen, door medeleven (in plaats van onverschilligheid,) door financiële steun en door ons gebed.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

08 apr 2015, 17:34

Waarom heb je ogen!

Wat ogen kunnen zijn
Ogen zijn het dierbaarste wat een mens bezit
Ogen kunnen ook bedriegen
Ogen kunnen tranen laten
Ogen kunnen ook liegen
Ogen kunnen ook glazen en tranen van vreugden
Dus ben erg zuinig als je goede ogen bezit
Maar ogen hebben ook iets om te genieten
**
Op deze wereld zijn vele kinderogen
Die door omstandigheden ook worden bedrogen
Ze worden en moeten werken voor te overleven
Het is jammer dat ze zo uitgebuit worden
En ook veel kinderen worden weggegeven
**
Grote mensen en kinderen moeten
Soms ook veel ellenden aanzien
Het zou toch mooier zijn
Dat vooral kinderen in vrede zou kunnen leven
Ogen hebben god ons gegeven
Om rond te kijken in ons leven
**
Maar er gebeurd zo veel in onze wereld
En toch zijn er vele die hun ogen sluiten
En dat alles voor het geld
Daardoor staat ook veel onderdruk
Maar er wordt gezegd kinderen zijn de toekomst
Ik vraag me wel af waar
**
Moeten ze kinderen dan zo uit laten buiten
Is toch egaal van welke herkomst
Overal veel armoede en oorlog
Daarom zeg ik vele kinderogen
Is toch in hun veel bedrogen
Ogen zien veel geweld
Dat is hier ook zo gesteld.
**
Het zij op school of werk
Ze zijn veel op hun zelf gesteld
Laat kinderogen toch glanzen
Dat ieder ook eens gelukkig kan zijn
Het is bedoeld voor groot en klein.
Sluit niet je ogen rond om je leven.
Late kinderen toch in Godsnaam kinderen zijn.

dit heb ik uit mijn archief 2014.
Monika.



Afbeelding.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

10 apr 2015, 12:00

Weerom veel dank aan Monika. Wat ben ik blij en dankbaar om jou.
liefs,
ria

Afbeelding

ACHTSTE DAG

Jezus vraagt: “ Leid heden de zielen van het vagevuur naar me toe en dompel ze diep in de afgrond van mijn Barmhartigheid, opdat stromen van mijn Bloed hun lijden verzachten. Al deze zielen zijn me dierbaar, terwijl ze de goddelijke gerechtigheid genoegdoening schenken. Gij hebt de mogelijkheid hun lijden te verzachten, terwijl ge in de schatten van de Kerk put door de aflaten en offers van eerherstel….O kon je toch hun kwellingen zien,je zou niet ophouden hun aalmoes van uw gebed te laten toekomen en hun schuld aan mijn Gerechtigheid af te betalen.”

LATEN WE BIDDEN VOOR DE ARME ZIELEN IN HET VAGEVUUR:

Barmhartige Verlosser, Gij hebt gezegd:” Wees barmhartig, zoals mijn Hemelse Vader barmhartig is” ( Luc 6,36), we bidden U, neem onder de bescherming van uw barmhartig Hart de arme zielen in het vagevuur, die U zo dierbaar zijn en de goddelijke Gerechtigheid voldoening schenken. Mogen de stromen van het Bloed en water, die uit uw barmhartig Hart spruiten, de vlammen van het vagevuur doven, opdat ook daar de macht van uw Barmhartigheid geprezen worden

Onze Vader, Weesgegroet, Ere zij…..

Eeuwige Vader, zie met barmhartige ogen neer op de zielen van het vagevuur. Omwille van het smartelijk lijden van onze Verlosser en omwille van de bitterheid die in deze uren zijn allerheiligst Hart vervuld heeft, toon uw Barmhartigheid aan degenen die onder uw gerechtige blik staan. We bidden U, wil op deze zielen enkel neerzien door de wonden van uw boven alles geliefde Zoon, Onze Heer Jezus Christus, wiens goedheid en Barmhartigheid grenzeloos zijn. Amen.


ZEVENDE DAG

Jezus vraagt: “ Leid heden de zielen naar me toe, die mijn Barmhartigheid heel bijzonder vereren en verheerlijken. Deze zielen namen het meest aan mijn lijden deel en drongen het diepst in mijn geest door. Ze zijn levende weerspiegelingen van mijn barmhartig Hart. Deze zielen zullen in het komende leven met een bijzondere glans verschijnen, en geen enkele van hen zal in de hel gestoten worden. In het uur van hun dood zal Ik hen bijstaan.”

LATEN WE BIDDEN VOOR HEN
DIE DE GODDELIJKE BARMHARTIGHEID VEREREN EN VERSPREIDEN:

Barmhartige Verlosser, wiens Hart enkel liefde is, neem onder de bescherming van uw barmhartig Hart alle zielen die de grootheid van uw barmhartigheid vereren en verspreiden. Uitgerust met de kracht van God zelf, steeds op uw oneindige Barmhartigheid vertrouwend, overgegeven aan de Wil van God, dragen ze op hun schouders de ganse mensheid en bekomen voor haar onophoudelijk genade en vergiffenis van de Hemelse Vader. Mogen ze in hun ijver nooit verflauwen. Wees in hun doodsuur niet hun Rechter maar hun barmhartige Verlosser.

Onze Vader, Weesgegroet, Ere zij…..

Eeuwige Vader, zie genadig neer op de zielen, welke heel bijzonder uw ondoorgrondelijke en onbegrijpelijke Barmhartigheid vereren en verheerlijken. In het Hart van Uw Barmhartige Zoon geboren, zijn ze als een levend evangelie: hun handen zijn vol van barmhartigheid en hun van vreugde overstromende ziel zingt u een loflied toe. We bidden U, milde God, toon hun uw Barmhartigheid naar de maat van de hoop en het vertrouwen dat ze op U stellen, opdat de belofte van de Verlosser vervuld worden: dat Hij degenen zal beschermen, reeds in dit leven en bijzonder in het uur van de dood, die het mysterie van uw Barmhartigheid vereren en verspreiden. Amen.


ZESDE DAG

Jezus vraagt: “ Leid heden de zachtmoedige en nederige zielen en de zielen van de kleine kinderen naar me toe. Dompel ze in mijn Barmhartigheid. Ze zijn het meest gelijkvormig aan Mijn Hart en sterkten me in mijn smartvolle doodstrijd. Toen zag Ik ze als engelen mijn altaren bewaken. Over hen zal Ik stromen van genaden gieten, want enkel de nederige ziel, die geheel haar vertrouwen in Mij stelt, is in staat mijn gaven te ontvangen.”

LATEN WE BIDDEN VOOR DE KINDEREN EN DE NEDERIGE ZIELEN:

Barmhartige Verlosser, Gij hebt gezegd: “ Leer van Mij dat ik zachtmoedig en nederig van Hart ben” ( Matt 11,29). Neem onder de bescherming van uw barmhartig Hart de zielen van de kleine kinderen en van hen die zachtmoedig en nederig geworden zijn. Zij verrukken de hemel en zijn het voorwerp van bijzonder welgevallen van de Hemelse Vader; ze zijn als welriekende bloemen voor de Goddelijke troon, waar God behagen schept in de geur van hun deugden. Maak dat deze zielen voortdurend in uw Hart verblijven en onophoudelijk de liefde en de barmhartigheid van God bezingen.

Onze Vader, Weesgegroet, Ere zij…..

Eeuwige Vader, blik genadig neer op de zachtmoedige en nederige zielen en op de zielen van de kleine kinderen, die het Hart van Uw Zoon bijzonder dierbaar zijn. Door hun eigenschappen zijn ze het meest aan Jezus gelijkvormig en bezitten daardoor onvergelijkelijke macht bij de Troon van God “ de Vader van alle Troost” ( 2 Kor.1,3). We bidden U, algoede Vader van Barmhartigheid, uit liefde tot deze zielen en omwille van het eerherstel dat ze U schenken, zegen de ganse wereld opdat we onophoudelijk uw Barmhartigheid mogen bezingen. Amen.


VIJFDE DAG

Jezus vraagt: “ Breng heden de zielen van de ketters en de dwalende naar me toe en dompel ze in de oceaan van mijn Barmhartigheid. Zij waren het die mijn lichaam en mijn Hart , de Kerk dus, gedurende mijn bitter lijden verscheurden. Als ze echter in de schoot van de Kerk terugkeren, genezen ze mijn wonden en ondervind ik troost in mijn lijden.”


LATEN WE BIDDEN VOOR HEN DIE DWALEN IN HET GELOOF:


Barmhartige Verlosser, Gij zijt de goedheid zelf en weigert niemand het licht als hij er U om smeekt. Neem alle ketters en allen die in het geloof dwalen in uw barmhartig Hart op. Breng hen door het licht van uw genade terug in de schoot van de Kerk. Laat hen altijd uw bescherming ondervinden en geef dat zij de onuitputtelijkheid van uw Barmhartigheid loven.

Onze Vader, Weesgegroet, Ere zij…..

Eeuwige Vader, zie genadig neer op de zielen van de ketters en van hen die dwalen in het geloof, en die verstokt, in hun fouten verhard, uw gaven misprezen en misbruikt hebben. Let niet op de hardheid van hun gemoed, maar op de liefde en het bitter lijden van uw Zoon, die zo vurig heeft gebeden “ opdat allen één zijn” ( Joh 17,21). Geef dat ze spoedig tot de kudde terugkeren en samen met ons uw Barmhartigheid eeuwig loven. Amen.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

11 apr 2015, 11:43

Zaterdag 11 april: Noveen tot de Goddelijke Barmhartigheid

Negende dag:

Jezus zegt: "Breng mij vandaag de lauwe zielen en dompel hen in de oceaan van mijn barmhartigheid. Deze zielen verwonden mijn Hart het meest pijnlijk. In de Hof van olijven ondervond mijn ziel de grootste walging door deze zielen. Zij deden mij de klacht slaken: Vader, als Gij wilt, laat dan deze beker aan mij voorbijgaan. Maar toch: niet mijn wil, maar uw wil geschiede.

Voor hen is mijn barmhartigheid de laatste redding."


Bidden wij voor de de lauwe zielen en bevelen wij hen aan aan de bijzondere voorspraak van Maria, Toevlucht van de zondaars. Allerwelwillendste Jezus, met uw verlossend lijden omvat U alle zielen.
Berg, in uw oneindige barmhartigheid, alle lauwe en koud geworden zielen in uw gemarteld Hart en verwarm hen met het vuur van Uw goddelijke liefde. Beziel hen met nieuwe ijver om U te dienen en om door uw oneindige verdiensten hun eeuwig heil te verlangen.

Onze Vader
Wees gegroet
Eer aan de Vader

Eeuwige Vader, zie vol erbarmen neer op de lauwe zielen, die het Hart van uw Zoon onmetelijk pijn hebben gedaan. Laat U verzoenen door zijn heilig lijden en sterven, dat Hij op onze altaren in elk heilig Misoffer tegenwoordig stelt. Schenk hun de genade van bekering, zodat zij uw goddelijke Barmhartigheid nu en later in de hemel zalig prijzen. Amen.


"Lauwe zielen", zijn we niet allemaal een beetje lauw. Wanneer het ons schikt, wanneer we goesting hebben, ....als we tijd hebben. En ondertussen leven we vele dagen zonder aan God, aan Jezus te denken. Zonder Hem te danken voor het Kruisoffer, dat Hij voor ieder van ons bracht.
Als iemand zijn leven geeft voor een ander is het toch logisch dat we die persoon "eeuwig" dankbaar blijven.
"Waarom passen wij dat dan niet toe in onze relatie met Jezus?"
Wie zich wat meer verdiept in het Lijden van Jezus kan onmogelijk ondankbaar zijn. Maar alleen met grote eerbied en dankbaarheid Zijn Liefdesoffer aanvaarden. En Hem dankbare wederliefde schenken.

Maar om dit alles te aanvaarden en te begrijpen, moeten wij ons nederig maken en klein. "Als je niet wordt als kinderen...." Wij zijn Gods kinderen en zullen dat altijd blijven. Aan ons om Hem aldus lief te hebben.


Ik wens U morgen een mooi feest van de Goddelijke Barmhartigheid.

Afbeelding
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

11 apr 2015, 17:09

Afbeelding

Damascus (AsiaNews) - "Het is een schande dat mensen nu pas wakker worden wanneer het gaat over de islamitische staat (IS). Ook al leven de mensen sinds lange tijd in honger en ontberingen. De tragedie was door iedereen te zien, " zei Mgr Mario Zenari, apostolisch nuntius in Syrië.

De zaken gingen van kwaad tot erger, verschillende internationale instanties trokken aan de alarmbel. Onlangs heeft een VN-functionaris de situatie "voorbij het onmenselijke" genoemd.

Belegerd, de afgelopen twee jaar moet het kamp overleven zonder water, voedsel of medicijnen. Ten minste 3.500 kinderen zijn gevangen, hongerig en dorstig.
Voor UNICEF, het VN-orgaan dat humanitaire en ontwikkelings hulp op lange termijn aan kinderen en moeders biedt, Yarmouk is dit een andere Srebrenica.

Sinds 1 april heeft de IS-groep de controle van een deel van het kamp (tot 80 procent volgens sommige bronnen), en met vechten regeringstroepen.
Vaak beschreven als een "gematigde Syrische oppositie" in het Westen, de Jabhat al-Nusra, die gekoppeld is aan al-Qaeda, is zoveel als het helpen van IS strijders jihadisten.

Van hun kant hebben anti-regime Palestijnse strijders en leden van het Vrije Syrische Leger zich verzet tegen IS krachten.
Volgens verschillende analisten is de inbeslagname van het kamp op slechts 8 km van de hoofdstad een springplank voor een aanval op Damascus. Tegelijkertijd worden de vluchtelingen gebruikt als menselijk schild tegen beschietingen door de krachten van de overheid.

Ondanks het gebrek aan informatie, is het het dodental minstens tot duizend opgelopen. Scores van hoofden zijn geplakt op palen en leuningen. Zelfs de imam van de plaatselijke moskeeën, die dicht bij Hamas stond, werd beschuldigd van afvalligheid en onthoofd.
Binnen in het Palestijnse vluchtelingenkamp, hebben de islamisten verschillende gebouwen en kantoren in beslag genomen.

Sommige getuigen zeiden dat veel van IS strijders bewoners zijn die trouw te zweren aan de jihadistische groepering, het zijn geen buitenstaanders.

Sprekend tot AsiaNews over de zich ontvouwende humanitaire ramp in het Yarmouk Palestijns vluchtelingenkamp, aan de rand van Damascus, heeft Mgr Zenari in zijn woorden geen blad voor de mond genomen.

"Arme burgers hebben de prijs van de gevechten tussen de strijders betaald," zei de apostolische nuntius in Damascus, aldus AsiaNews . "Ik hoor vliegtuigen en straaljagers opstijgen," voegde hij eraan toe.

Hoewel de autoriteiten in Damascus de situatie bestuderen kunnen deze mensen niet aan hun lot van gevangenen worden overgelaten".

WORDT VERVOLGD.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

13 apr 2015, 10:53

Afbeelding

Turkije heeft de ambassadeur bij de Heilige Stoel zondag teruggeroepen. Ook de pauselijke nuntius in Ankara werd op het matje geroepen. Turkije reageert daarmee op de uitspraak van de paus dat de Armeense tragedie van honderd jaar geleden de eerste genocide was van de twintigste eeuw. Paus Franciscus herinnerde aan de drie grote tragedies van de twintigste eeuw: de zogenaamde "eerste genocide" waarvan de Armeniërs slachtoffer waren; het nazisme en stalinisme en de recente massamoorden in Cambodja, Rwanda, Burundi en Bosnië. Zelfs vandaag nog beleven we een soort genocide die wordt veroorzaakt door algemene en collectieve onverschilligheid, door de medeplichtige stilte van Kaïn, die uitroept: "Welk belang heeft dit voor mij? Ben ik mijn broeders hoeder?" (Foto: CTV/RadVat)

Lees: http://www.kerknet.be/actua/nieuws_deta ... sID=130998

Naar het beeldverslag van de homilie van de paus:
http://www.kerknet.be/actua/content.php?ID=23735
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Monika **
Lid geworden op: 05 jun 2004, 13:10
Locatie: ardennen

13 apr 2015, 19:37

Een schuilplaats


Wat is het heerlijk als je hart
een schuilplaats is voor allen,
voor blank en bruin, voor die nog staan
of heel diep zijn gevallen.
Zo'n hart dat klopt voor iedereen,
blijmoedig en ruimdenkend,
een hart, zo onvoorstelbaar groot
en pure liefde schenkend.

Wat is het heerlijk als je hart,
niet aan een kleur gebonden,
de bloesem strooit die j'in de tuin
van Vader hebt gevonden,
wanneer je zonder onderscheid
veel harten zacht zult strelen,
die op je weg gekomen zijn
om vreugde mee te delen.

Wat is het heerlijk als je hart,
los van dogmatisch hand'len,
met de verschoppelingen huilt,
de weg met hen wil wand'len.
Dan straalt die warme levenszon
vanuit jouw hart in velen
en is't een praktisch christen-zijn
zo het geluk te delen.

Wat is het heerlijk als je hart
Gods wens zó heeft begrepen.
Dan kun je met één blij gebaar
Zijn grootheid onderstrepen,
want wit en rood en geel en bruin,
ze zijn elkaars gelijken.
Zij allen zoeken wie hun hart
met liefde wil verrijken!

Frits Deubel

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

15 apr 2015, 20:33

Dankzij Kerk in Nood kunnen 20 zusters van het Heilig Hart een nieuwe start maken in Ankwawa, een christelijke voorstad van Erbil. De zusters werden door IS uit Mosul en later ook nog eens uit Tilkef verdreven. Kerk in Nood financierde ook een nieuwe bakmachine voor hosties, die de zusters helpt voorzien in hun levensonderhoud. De zusters naaien ook soutanes en liturgische gewaden, waarmee zij tegelijk de geestelijken helpen die werden verjaagd en die alles moesten achterlaten. Met steun van Kerk in Nood wordt ook een nieuwe school in gereedheid gebracht voor de kinderen van christelijke vluchtelingen.

http://www.kerkinnood.be/NL/Nieuws/irak ... fault.aspx

Kerk in Nood, ken ik vanaf mijn jeugd. Ooit heb ik met hen in een Caritashaus (voor vluchtelingen) in West Duitsland gewerkt. De "spekpater," wie herinnert hem nog? Nu werken zij wereldwijd, voor mensen en kerkgemeenschappen in Nood. U kunt hen steunen, als u het wenst.
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

17 apr 2015, 18:38

GOED EN SLECHT NIEUWS.
NIGERIA: “LAAT U NIET VERLEIDEN TOT WRAAK!”
16/04/2015
De Nigeriaanse bisschop schenkt het sacrament van de verzoening aan teruggekeerde vluchtelingen.

Geen wraakacties
“Het is aan God en niet aan ons om te oordelen en te straffen.” Dat is de paasboodschap die Mgr. Oliver Dashe Doeme van het bisdom Maiduguri verspreidt bij een pastoraal bezoek in de parochies van Noordoost-Nigeria tijdens de eerste paasweek. Mgr. Dashe riep de gelovigen op om zich niet te laten verleiden door gedachten van weerwraak. Uiteindelijk zouden wraak en vergelding alleen leiden tot een vicieuze cirkel van geweld en oorlog, zei hij nog. Hij herinnerde de parochianen eraan dat het beminnen van onze vijanden en onze vervolgers één van basiswaarden is van het christelijke geloof. Volgens de bisschop kan het helingsproces pas een aanvang nemen wanneer de gelovigen vergiffenis schenken voor het verleden en naar de toekomst kijken met een grote hoop en geloof.
Lees hieronder het hele verhaal:
http://www.kerkinnood.be/NL/Nieuws/nige ... fault.aspx

HOE HET NIET MAG?
Hoe religieuze haat 12 christelijke bootvluchtelingen fataal werd
Met meer dan honderd zaten ze dinsdagnacht in een rubberenbootje: Ivorianen, Malinezen, Senegalezen, Nigerianen en Ghanezen. Allen hadden ze het doel om het Italiaanse vasteland te bereiken in de hoop op een beter leven in Europa, maar ondanks de gedeelde smart ontstond er verdeeldheid in het bootje.
Religieuze discussie
Volgens getuigen brak er een religieuze discussie uit tussen christelijke Nigerianen en Ghanezen en islamitische Ivorianen, Malinezen en Senegalezen. De felle woorden liepen uit op directe bedreigingen in de richting van de christelijke minderheid in de rubberboot.
Het bleef helaas niet bij bedreigingen. Twaalf christenen werden door hun islamitische reisgenoten over boord gegooid. De overige christenen wisten te voorkomen dat ze in het water terechtkwamen door zich stevig vast te houden en een menselijke ketting te vormen.

Toen de Italiaanse kustwacht de bootvluchtelingen van boord haalde, vertelden de christenen ontdaan wat er was gebeurd. Ze wezen vijftien verdachten aan die allen naar de Pagliarelli-gevangenis in Palermo op Sicilië zijn gebracht. Ze worden verdacht van meervoudige moord op religieuze gronden. Als ze schuldig worden bevonden, kunnen ze straffen krijgen die oplopen tot acht jaar per slachtoffer.

De politie neemt het verhaal serieus omdat alle getuigen afzonderlijk van elkaar dezelfde details over de gebeurtenis hebben verteld. De Italiaanse minister van Justitie Andrea Orlando heeft toestemming gegeven aan de vervolging van de vijftien verdachten. Zijn handtekening was nodig omdat de misdaden zijn begaan op internationale wateren.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

19 apr 2015, 12:01

door Jelte Wiersma 17 apr 2015

's Werelds oudste christelijke gemeenschap dreigt te verdwijnen uit het Midden-Oosten. Miljoenen Syrisch-orthodoxe christenen zijn de laatste decennia weggepest, vermoord of gevlucht voor geweld. Elsevier sprak met patriarch Mor Cyril Aphrem Karim (49) van Damascus, die vindt dat Europa en Amerika zich veel harder moeten opstellen tegen landen als Turkije, Saudi-Arabië en Qatar.

De oudste christelijke gemeenschap ter wereld dreigt te verdwijnen uit het Midden-Oosten. Van de vijf miljoen Syrisch Orthodoxe christenen zijn nog maar 350.000 over.

De rest is de laatste decennia weggepest en recenter: vermoord of gevlucht voor het geweld van onder meer IS in Syrië en Irak. Ook dan zijn ze niet veilig.

De Italiaanse justitie is een onderzoek begonnen naar de verdrinkingsdood van twaalf christenen die deze week door moslims uit een vluchtelingen-bootje op de Middellandse Zee zouden zijn geduwd.

Elsevier sprak in Brussel exclusief met patriarch Mor Cyril Aphrem Karim (49) van Damascus. De kerkleider zegt dat Europa en de Verenigde Staten zich veel harder moeten opstellen tegenover landen als Turkije, Saudi-Arabië en Qatar. 'Zij brainwashen jonge mensen en zetten hen aan tot geweld in het Midden-Oosten en Europa.'

Elsevier: 'Was het verstandig van westerse landen om na de opstand in 2011 tegen de Syrische president Bashad al-Assad oppositiegroepen te steunen?
Mor Cyril Aphrem Karim: 'Wij als Syriërs weten: het regime van Bashar al-Assad had veel fouten. En hervormingen waren nodig. Zoals meer vrijheid, bijvoorbeeld van meningsuiting. Maar wij denken niet dat die veranderingen kunnen worden bewerkstelligd door geweld, moorden en het verspillen van bloed.

'En wij geloven niet dat de opstand in Syrië tot doel had om tot deze veranderingen te komen. De zogenoemde gematigde oppositie was nooit gematigd. Ja, in het begin vochten er groepen die niet specifiek islamitisch zijn. Maar het was van het begin duidelijk dat het vooral extreme groepen waren zoals Al-Qa'ida en IS.

'De strijd gaat nu tussen deze radicale islamitische groeperingen en de Syrische strijdkrachten. Daarom geloven wij dat het Westen een fout heeft gemaakt door deze oppositiegroepen te steunen.

'Ze hebben groepen gesteund waaronder islamitische groepen zoals de Moslimbroederschap, zonder duidelijk plan. Zonder voorbereid te zijn op het resultaat van regimeveranderingen. En die groepen hebben de macht gegrepen over het leven van de mensen daar en dat is erg gevaarlijk.'

Elsevier: Houden wij onszelf in het Westen voor de gek? Dat wij denken dat er iets bestaat als een gematigde oppositie in de islamitische wereld. Is dat een westerse constructie?

'Ik geloof niet dat er een gematigde oppositie bestaat. Maar het grotere beeld is: westerlingen gaan om met de islamitische wereld en islamitische groepen zoals ze met christelijke groepen doen.

'In het christendom zijn christelijke politieke groepen waar je mee kunt samenwerken. Maar in de islam is er geen scheiding tussen staat en religie. De moslims geloven dat islam is een religie en een manier van leven is via de sharia, de islamitische wet. En de soenna, de leefregels van de profeet.

'Zij maken in hun jurisdictie geen onderscheid tussen religieus en seculier leven. Ze ijveren voor islamitische wetten en een islamitische wijze van bestuur. Dan krijg je regimes die zijn gebaseerd op religie. Het is erg gevaarlijk als je regimes krijgt die besturen volgens de wetten van Allah.'

wordt vervolgd.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

29 apr 2015, 15:09

Eigenlijk wilde ik hier verder gaan over de tragedies in het Midden-Oosten en dan vooral over Syrië, maar dat stel ik even uit, voor de vreselijke natuurramp de Nepal getroffen heeft.
Reeds meer dan 5000 doden zijn er geteld en nog velen zijn vermist. Wij konden de beelden op TV zien, maar ook op Facebook zie je opmerkelijke dingen.
Zo werd de redding van een baby van 4 maanden gefilmd, helemaal bedekt door gesteente, maar toch levend opgegraven. Door de inspanning en de samenwerking van velen. Het is een wonder dat dit kindje niet gestikt is. Het is sowieso een wonder, dat mensen levend onder die hopen puin vandaan komen.

http://edition.cnn.com/2015/04/25/world ... arthquake/

Er bestaat ook een video, die ik spijtig genoeg niet kan uploaden. Maar daarin zie je hoe dit kindje gered wordt. Deze zware aardbeving is niet de schuld van mensen, zoals al de oorlogen en conflicten. Maar het treft vooral de armsten die wonen in onveilige gebouwen.

Paus Franciscus schreeuwt zijn verontwaardiging uit tegen het misbruik van de rijken van deze wereld, ten overstaan van de armen. Eerlijke verdeling, eerlijke beloning, mensenrechten voor iedereen. Kinderen die kunnen opgroeien in een gezin, met een vader en een moeder. En die alles kunnen genieten wat een kind nodig heeft om op te groeien tot gelukkige en volwaardige mensen. Gelijk waar in de wereld zijn er plaatsen waar kinderen, maar ook vrouwen en soms mannen, behandeld worden als waren zijn afval. WIJ moeten reageren. Wij moeten onze stem verheffen, het opnemen voor hen, die op één of andere manier verstoten worden.

Dat gebeurt ook in eigen land, met eenzamen, ouderen, langdurig zieken. Jezus zei: "wat je voor de minste van de Mijne hebt gedaan, dat heb je voor mij gedaan."
Afbeelding
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

01 mei 2015, 15:25

Afbeelding
Dit is de mirakelbaby, die gered werd in Nepal, in de armen van zijn grote zus.
http://cnn.it/1IpHrfs

....................

Afbeelding

.....................

een leuk verhaal:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... verbinding

.....................
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

02 mei 2015, 14:08

Misschien hebben jullie al gehoord over de bevrijdingstheologie, die in de sommige bisdommen van Zuid-Amerika werd gepromoot. De kerk heeft daar altijd afstand van genomen, heel bijzonder paus Joh.Paulus II.
Hij kwam uit een communistisch land, Polen, en wist zo goed welk kwaad het communisme aan de mensheid heeft gebracht.

Heel onlangs heeft een voormalige Sovjet spion, die aan het eind van de jaren 70 is overgelopen naar Amerika, verteld, dat de "bevrijdingstheologie" een creatie was van de leiders van de Sovjet unie. Het is bijna niet te geloven maar die man was er zelf bij betrokken en spreekt met kennis van zaken.

Ik plaats reeds de oorspronkelijke link en volgende week krijgt u de vertaling.
http://www.catholicnewsagency.com/news/ ... ogy-83634/

Een rustige zondag gewenst.
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

10 mei 2015, 15:00

ER is ontzettend veel lijden, veel ziekte, veel zieken. Maar het westen heeft kansen om mensen te helpen genezen. Dat is echter niet in een groot deel van de ontwikkelingslanden. Als er geen hulp van buitenaf zou zijn, zouden vele mensen sterven, ook jonge mensen, ook moeders.

Vandaag is het wereldwijd moederdag.

Voor één moeder in het verre Pakistan, die lijdt aan een heel groot gezwel in haar keel, is het een bijzondere dag. Ze heeft vernomen dat met de hulp van velen, in haar omgeving en ook bij ons, het geld bijeen wordt gebracht voor de kosten van medicatie en testen. De dokter ter plaatste zou haar gratis opereren. Maar toch heeft ze nog ongeveer 120 € nodig. Ze is weduwe, met 2 kleine kinderen, en 28 jaar jong. Ze kan niet meer slapen, amper nog ademen.

Er wordt ook voor haar gebeden. Bidt U mee, opdat het bedrag zou kunnen samengebracht worden. En zeker opdat ze zou mogen genezen na de ingreep, voor haarzelf en voor haar kindjes, die haar zo nodig hebben.

Ik hou u op de hoogte van het verloop.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.