Ram geheugen laptop Acer Aspire 7530

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 mar 2019, 07:51

Ik weet niet of ik in de juiste rubriek zit : hardware ofwel Linux, maar mijn probleem is :
in een laptop Acer Aspire 7530 (oudje) zit of beter, zat, 4 gb geheugen en werd fysiek uitgebreid naar 8 gb.
De laptop draait Linux Mint 18.3 Cinnamon 64 bit, nagenoeg probleemloos.

Als ik de systeeminformatie er op nakijk, geeft de computer maar ongeveer 3,60 gb aan als werkgeheugen.
Heeft er iemand en idee of die 8 gb effectief te laten draaien of zijn er ander zaken die verkeerd gegaan zijn ?
Bedankt voor wat toelichting. 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 mar 2019, 09:24

Je moet (nu ja, moeten) eens kijken (met het command "uname -a) welke kernel die Mint draait. Ik weet dat er types kernel zijn, en desktop kernels hebben ooit niet meer dan 4Gb herkend en gebruikt. Ik gebruik op mijn Mageia altijd server kernels ook voor die reden.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

18 mar 2019, 09:40

Toby schreef:
18 mar 2019, 07:51
... maar mijn probleem is :Deze lapti
in een laptop Acer Aspire 7530 (oudje) zit of beter, zat, 4 gb geheugen en werd fysiek uitgebreid naar 8 gb.

Als ik de systeeminformatie er op nakijk, geeft de computer maar ongeveer 3,60 gb aan als werkgeheugen.
Heeft er iemand en idee of die 8 gb effectief te laten draaien of zijn er ander zaken die verkeerd gegaan zijn ?
Deze laptop herkend maximum 4GB. Uitbreiden heeft geen zin!

Afbeelding

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 mar 2019, 07:28

hviaene schreef:
18 mar 2019, 09:24
Je moet (nu ja, moeten) eens kijken (met het command "uname -a) welke kernel die Mint draait. Ik weet dat er types kernel zijn, en desktop kernels hebben ooit niet meer dan 4Gb herkend en gebruikt. Ik gebruik op mijn Mageia altijd server kernels ook voor die reden.

Na dat commando, krijg ik als antwoord :

Linux georges-Aspire-7530 4.10.0-38-generic #42~16.04.1-Ubuntu SMP Tue Oct 10 16:32:20 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 mar 2019, 07:29

hovel schreef:
18 mar 2019, 09:40
Toby schreef:
18 mar 2019, 07:51
... maar mijn probleem is :Deze lapti
in een laptop Acer Aspire 7530 (oudje) zit of beter, zat, 4 gb geheugen en werd fysiek uitgebreid naar 8 gb.
Als ik de systeeminformatie er op nakijk, geeft de computer maar ongeveer 3,60 gb aan als werkgeheugen.
Heeft er iemand en idee of die 8 gb effectief te laten draaien of zijn er ander zaken die verkeerd gegaan zijn ?
Deze laptop herkend maximum 4GB. Uitbreiden heeft geen zin!
Afbeelding
Dat ziet er minder leuk uit.
Nochtans zijn er 2 sleuven voorzien voor geheugenkaartjes.
Of zouden die bedoeld zijn voor 2 x 2 gb ?
Initieel heeft er altijd een kaartje van 4 gb ingezeten.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 mar 2019, 08:57

Toby schreef:
19 mar 2019, 07:28
hviaene schreef:
18 mar 2019, 09:24
Je moet (nu ja, moeten) eens kijken (met het command "uname -a) welke kernel die Mint draait. Ik weet dat er types kernel zijn, en desktop kernels hebben ooit niet meer dan 4Gb herkend en gebruikt. Ik gebruik op mijn Mageia altijd server kernels ook voor die reden.

Na dat commando, krijg ik als antwoord :

Linux georges-Aspire-7530 4.10.0-38-generic #42~16.04.1-Ubuntu SMP Tue Oct 10 16:32:20 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Ik heb eens opgezocht: dat verschil tussen desktop- en server kernels bestaat niet meer. Maar zoals anderen aanhalen, je laptop is zelf de beperkende faktor.
Overigens zie ik in je output dat de kernel versie zwaar (nu ja, meer dan een jaar) achterloopt. Wij zitten al een hele tijd op de 4.14.xxx reeks. Dat is op zich geen groot bezwaar als je nog geregeld updates binnen krijgt. Als dat niet meer zou zijn, dan doe je maar beter een upgrade van Mint.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 mar 2019, 07:51

hviaene schreef:
19 mar 2019, 08:57
Toby schreef:
19 mar 2019, 07:28
hviaene schreef:
18 mar 2019, 09:24
Je moet (nu ja, moeten) eens kijken (met het command "uname -a) welke kernel die Mint draait. Ik weet dat er types kernel zijn, en desktop kernels hebben ooit niet meer dan 4Gb herkend en gebruikt. Ik gebruik op mijn Mageia altijd server kernels ook voor die reden.

Na dat commando, krijg ik als antwoord :

Linux georges-Aspire-7530 4.10.0-38-generic #42~16.04.1-Ubuntu SMP Tue Oct 10 16:32:20 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Ik heb eens opgezocht: dat verschil tussen desktop- en server kernels bestaat niet meer. Maar zoals anderen aanhalen, je laptop is zelf de beperkende faktor.
Overigens zie ik in je output dat de kernel versie zwaar (nu ja, meer dan een jaar) achterloopt. Wij zitten al een hele tijd op de 4.14.xxx reeks. Dat is op zich geen groot bezwaar als je nog geregeld updates binnen krijgt. Als dat niet meer zou zijn, dan doe je maar beter een upgrade van Mint.
Goed dat je daar eens een opmerking over geeft.
Updates doe ik regelmatig. Natuurlijk staat mijn niveau ingeschakel op "automatisch de computer veilig houden". Dan bedoel ik de zgn. quotering die Linux geeft aan zijn updates.
Je weet wel die cijfers 1 tot en met 5, gekleurd met een achtergrond in groen, oranje of rood, eventueel voorafgegaan door een uitroepteken.

Ik meen dat die kernel updates telkens onder cijfer 4 (of is het 5 ?) met rood aangeboden worden en best wel eens risicovol kunnen zijn en andere software en/of werking van bepaalde hardware in het gedrang brengen. Conflicten zeg maar. Dat overkwam mij al eens, vooral in combinatie met updates van Nvidia. Het resultaat was een gestoord beeld.

De vraag is nu : hoe onderscheid ik nu een nuttige update van de kernel van een schadelijke ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

20 mar 2019, 09:25

Toby schreef:
20 mar 2019, 07:51
hviaene schreef:
19 mar 2019, 08:57
Toby schreef:
19 mar 2019, 07:28

Na dat commando, krijg ik als antwoord :

Linux georges-Aspire-7530 4.10.0-38-generic #42~16.04.1-Ubuntu SMP Tue Oct 10 16:32:20 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Ik heb eens opgezocht: dat verschil tussen desktop- en server kernels bestaat niet meer. Maar zoals anderen aanhalen, je laptop is zelf de beperkende faktor.
Overigens zie ik in je output dat de kernel versie zwaar (nu ja, meer dan een jaar) achterloopt. Wij zitten al een hele tijd op de 4.14.xxx reeks. Dat is op zich geen groot bezwaar als je nog geregeld updates binnen krijgt. Als dat niet meer zou zijn, dan doe je maar beter een upgrade van Mint.
Goed dat je daar eens een opmerking over geeft.
Updates doe ik regelmatig. Natuurlijk staat mijn niveau ingeschakel op "automatisch de computer veilig houden". Dan bedoel ik de zgn. quotering die Linux geeft aan zijn updates.
Je weet wel die cijfers 1 tot en met 5, gekleurd met een achtergrond in groen, oranje of rood, eventueel voorafgegaan door een uitroepteken.

Ik meen dat die kernel updates telkens onder cijfer 4 (of is het 5 ?) met rood aangeboden worden en best wel eens risicovol kunnen zijn en andere software en/of werking van bepaalde hardware in het gedrang brengen. Conflicten zeg maar. Dat overkwam mij al eens, vooral in combinatie met updates van Nvidia. Het resultaat was een gestoord beeld.

De vraag is nu : hoe onderscheid ik nu een nuttige update van de kernel van een schadelijke ?
Het eerlijke antwoord op je laatste vraag is: je weet het niet.
Nu moet ik er het volgende aan toevoegen: ik ben zelf één van de QA-testers voor Linux Mageia: dat wil zeggen dat updates eerst langs ons moeten passeren eer ze op het publiek losgelaten worden. Ik vermoed dat dat bij Mint niets anders is.
Natuurlijk hebben kernel updates een effekt op de werking van de hardware, het is juist die software die ermee interageert, geen enkele andere software doet dat. Maar meestal is dat effekt pozitief. Het is nu eenmaal zo dat er zoveel verschillende hardware in omloop is, dat geen enkele Linux distributie die ooit allemaal zou kunnen testen eer ze de kernel updates doorgeven, er blijft dus altijd een riziko. Vandaar vermoed ik dat Mint die kernel updates in het rood zet.
Bedenk ook dat Linux zeer lang oude hardware blijft ondersteunen die bij de "konkurrentie" al lang niet meer kunnen gebruikt worden. Zo heb ik een Epson scanner van ong. 15 jaar oud en die doet het nog perfekt.
Mijn vraag aan jou: is de kernel die jij opgeeft echt de recenste van Mint 18, of heb jij tot nu toe kernel updates afgewezen??? Ik volg ze in elk geval trouw.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

21 mar 2019, 06:18

Bedankt Hviaene, een interessant stukje informatie. 8) :wink:

Ik heb hier twee afbeeldingen bijgevoegd (ik heb die geplaatst via een host software omdat Seniorennet om een of andere reden weigert afbeeldingen via een Linux computer te aanvaarden in het forum).

Afbeelding
afb. 1
Afbeelding
afb. 2

Afbeelding 1 laat zien hoe de optie "selectief updates installeren" kan ingesteld worden, terwijl afbeelding 2 de optie biedt die gekozen updates werkelijk te downloaden en installeren.

De site/fora van de Nederlander Pjotr, "goeroe" in Linux Mint en Ubuntu of distro's met Ubuntu als basis (zo zijn er wel meer) is steeds heel erg overzichtelijk en behandelt meestal de gevoeligste problemen die eigen zijn aan die distro's. Ik heb daar al veel info uitgehaald. Natuurlijk hier op Seniorennet ook, waar ik tussen haakskes, me toch nog ietwat meer thuis voel.

Eerljk gezegd heb ik me in het verleden, ook al eens gewaagd om die "rode" updates aan te klikken en te installeren. Eigenlijk daar nog nooit noemenswaardige problemen mee gehad, maar daar bleef het bij. Die "rode" update was meer uitzondering als regel. vandaar dat ik wellicht nog met een oudere versie van de kernel zit. De nieuwste versie ervan zal wel al beschikbaar zijn zonder twijfel, maar ik heb daar steeds een afwachtende houding voor aangenomen.

Overigens zal de laatste regel onder de rode 4 in afbeelding 2, de meest recente update van de kernel bevatten dacht ik (een interessant stukje literatuur is ook te lezen bij een ander Linux raadgever, zie https://baudrez.be/kernel_update/).

Wel al meerdere malen eens Nvidia zijn goesting laten doen en de laatste update binnengehaald. Telkens kon de computer dat niet aan en na afloop van de update kreeg ik storingen in het beeld, nl. abnormaal snel bewegend van boven naar onder (rollend beeld).

Je verhaal met de scanner verwondert mij niet echt. Ik sta hier nog met een stel gouwe ouwe printers, types H694C en H690C van HP, kaskes zo met die nogal grote inkcartridges. Op zich zijn die laatste een heerlijk gegeven om simpelweg steeds te hervullen, een procedure die eens op punt gesteld, werkt als een fluitje van een cent en die printers nog een waarde geeft. Zij het maar alleen als amusement.

Tot Windows 10 operationeel werd. Geen drivers meer voor die printers, meedogenloos zoals Microsoft wel eens is, niks meer voorzien om die printers te laten draaien. Windows 7 kon nog net, maar that's it.
Gelukkig maakte Linux daar nog geen komaf mee. Simpelweg aansluiten en het zaakje heropstarten en Linux doet bijna alles zelf voor een geslaagde aansluiting. Zelfs met een converter om de parallelle stekker aan te passen aan een usb stekkertje in de computer, geen probleem vor Linux.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 mar 2019, 08:41

Ik zie daar dat Mint al een kernel 4.15 aanbiedt, terwijl jij volgens het uname command nog aan een 4.10 zit. Ik zou daar toch iets aan doen.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 mar 2019, 08:43

En vergeten te melden: ik heb ook een nVidia, maar de problemen die jij beschrijft heb ik tot nu toe nog nooit gezien.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

21 mar 2019, 13:28

Toby schreef:
21 mar 2019, 06:18
Ik heb hier twee afbeeldingen bijgevoegd (ik heb die geplaatst via een host software omdat Seniorennet om een of andere reden weigert afbeeldingen via een Linux computer te aanvaarden in het forum).
Huh? Heeft waarschijnlijk niets te maken met seniorennet noch met Linux.
Ik heb zojuist een afbeelding toegevoegd in een antwoord op seniorennet met een Linux computer Mageia 7.2 beta.

Wat bedoelt u met een host software ?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

22 mar 2019, 03:39

De discussie lijkt lekker op gang getrokken en even midden in de nacht, graag uit de losse hand een van mijn reacties alweer : inzake de problemen die ik ondervind na een update van Nvdia (of is het omschakelen naar een andere driver ?), vertel ik graag even hoe er te werk gegaan wordt en ik zo wellicht verneem wat ik verkeerd doe.
Voor alle duidelijkheid : het betreft hier een laptop draaiend met Linux Mint 18.3 Sylvia Cinnamon 64 bits.

En hier gaan we dan :
Via "Menu" start ik "Stuurprogrammabeheer" op en krijg daarop een vraag tot opgeven paswoord.

Daarna meldt de computer "Cache bijwerken" en na afloop daarvan krijg ik onderstaande melding (zie afbeelding aub en nu lukt het wel om het op Seniorennet te plaatsen en gisteren niet .... :

Afbeelding

In eerste instantie is de driver in gebruik (open source) onder de rubriek Nvidia, aangeduid. Als ik de voorkeur driver wil installeren (Nvidia 340) slaat na afloop van de update, het beeld op hol, zoals al gezegd, begint het beeld te rollen. Het lijkt wel of de open source driver de enige ware is. Die derde optie heb ik nog niet getest om voor de hand liggende reden. Voorzichtigheid zeg maar.

De volgende (AMD) bijwerking die te zien is op de afbeelding, voor de processor notabene, daar heb ik dan al helemaal mijn handen afgehouden en eerlijk gezegd was ik al links en rechts op het net aan 't zoeken om daar wat informatie van te verkrijgen. Tot op vandaag echter nog niks concreets om actie te verantwoorden. Ik lees het wel als er commentaar daaover gegeven wordt.

Voorlopig hou ik het hierbij en later meer. 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

22 mar 2019, 03:57

hovel schreef:
21 mar 2019, 13:28
Toby schreef:
21 mar 2019, 06:18
Ik heb hier twee afbeeldingen bijgevoegd (ik heb die geplaatst via een host software omdat Seniorennet om een of andere reden weigert afbeeldingen via een Linux computer te aanvaarden in het forum).
Huh? Heeft waarschijnlijk niets te maken met seniorennet noch met Linux.
Ik heb zojuist een afbeelding toegevoegd in een antwoord op seniorennet met een Linux computer Mageia 7.2 beta.
Vandaag lukte het me ook een afbeelding te plaatsen. De reden dat het toen niet lukte ? Mij onbekend, maar feit is dat Seniorennet weigerde omwille van een niet correcte extensie, ondanks het een png extensie was die normaal toch moest aanvaard worden. Soit, er zijn erger dingen.
hovel schreef:
21 mar 2019, 13:28
Wat bedoelt u met een host software ?
Laat ons zeggen een onvolledige benaming van mijnentwege, een "dichterlijke vrijheid". Ik bedoelde dan een programma "Free Image Hosting", zoals daar bvb. is : Tinypic, Photobucket enz.

Leuk om eens hierover te lezen : klik voor info :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

22 mar 2019, 04:08

hviaene schreef:
21 mar 2019, 08:41
Ik zie daar dat Mint al een kernel 4.15 aanbiedt, terwijl jij volgens het uname command nog aan een 4.10 zit. Ik zou daar toch iets aan doen.
Klopt.
Daar doe ik asap wat aan. :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !