LINUX UBUNTU 18.04 en19.04

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

albatros
Lid geworden op: 18 mar 2008, 20:38
Locatie: Zwalm

06 mei 2019, 07:24

Ubuntu 18.04 doet het niet zo goed op mijn pc. Bij het bezoeken van web paginas gaat het scrollen met horten en stoten ook de muis werkt met vertraging. de vorige versie heeft het lang goed gedaan.
Een upgrade naar Ubuntu 19.04 is volledig mislukt, de eerste keer en de tweede keer. Blijft hangen tijdens de opstart .
NU doet de versie 18.04 het ook niet meer na de laatste update gisteren avond! ook niet opstartbaar met de geavanceerde opties. Als ik tijd heb ga ik de laatste goed werkende versie 16.04 terugzetten, misschien kan die nog geupdated worden?
Gelukkig doet windows 10 het momenteel goed. Ook pc linuxos draait beter.

PC= hp prodesk490g2

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 mei 2019, 11:01

Tja, ik gebruik nu wel geen Ubuntu, wel Mageia (familielid van PCLinuxOS), maar ik heb het nooit zo goed begrepen op upgrades. Ik heb bij nieuwe versies tot nu toe altijd nieuwe installaties gedaan. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk(?) dat je de /home op een aparte partitie zet die je niet laat aangeraakt worden door de installatieprocedure. Je zult dan ook dezelfde gebruikers terug moeten aanmaken.
Ik werk nu zo al jaaaren op een desktop waar alleen maar Mageia op staat. Mint en WinXP staan onder VBox.

albatros
Lid geworden op: 18 mar 2008, 20:38
Locatie: Zwalm

06 mei 2019, 15:40

hviaene schreef:
06 mei 2019, 11:01
Tja, ik gebruik nu wel geen Ubuntu, wel Mageia (familielid van PCLinuxOS), maar ik heb het nooit zo goed begrepen op upgrades. Ik heb bij nieuwe versies tot nu toe altijd nieuwe installaties gedaan. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk(?) dat je de /home op een aparte partitie zet die je niet laat aangeraakt worden door de installatieprocedure. Je zult dan ook dezelfde gebruikers terug moeten aanmaken.
Ik werk nu zo al jaaaren op een desktop waar alleen maar Mageia op staat. Mint en WinXP staan onder VBox.
De versie 18.04 was eerst een upgrade nadat upgrade naar 19.04 mislukte heb ik een schone installatie gedaan met 18.04 en onmiddellijk na het updaten upgrade geprobeerd maar met hetzelfde gevolg. Nadien heb ik de versie18.04 terug gezet, weer schone installatie met het gekende gevolg. Trouwens sedert de upgrade naar de versie 18.04 liep het systeem regelmatig vast! Ik heb de stabiele versie 16.04 nu terug gezet. Ik heb de indruk dat er bij de community momenteel geknoeid wordt, de upgrade volgen elkaar wel heel snel op versie 18 is nog niet volledig uit en er is al een versie 19. Ik ben ook niet de enige die de versie 19 niet opgestart krijg. Die home partitie is niet belangrijk voor mij de belangrijke data staat op een andere partitie.

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

06 mei 2019, 16:07

updates zijn bij ubuntu al sinds het begin in 2004 om de 6 maanden en sinds 2007 steeds in april (xx.04) en oktober (xx.10)

haperig scrollen en trage muis klinkt als grafische driver problemen, sinds 18.04 is ubuntu de overgang naar wayland aan het maken (en is met 19.04 nu ook de standaard geworden denk ik). Je moet eens kijken of je beterschap hebt als je bij het login scherm wisselt naar X.org

In het login scherm kan je dat aanpassen
image.png
image.png (217.54 KiB) 5022 keer bekeken