verzamelplaats INTRESSANTE LINKS

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

wanda-R
Lid geworden op: 16 sep 2007, 14:49
Locatie: Peer. Noord Limburg. BE.

26 mar 2009, 23:17

Mijn favoriete zoek machine = Ixquick SSL.
Gebruik het al maanden tot volle tevredenheid.
http://mycroft.mozdev.org/search-engine ... me=ixquick
http://mycroft.mozdev.org/search-engine ... e=scroogle > deze is ook goed.


Ixquick Beschermt Uw Privacy !

De enige zoekmachine die uw IP adres NIET opslaat. >>
Uw privacy is in gevaar !

Iedere keer dat u met een gewone zoekmachine zoekt, worden uw persoonlijke zoekgegevens opgeslagen.
Zoektermen, tijdstip, de links waar U op klikt, uw IP adres en een zgn. "User ID Cookie" worden allemaal opgeslagen in een bestand van de

zoekmachine.
Het gebruikers profiel dat hiermee kan worden samengesteld vertegenwoordigt goud voor marketingbedrijven.
Maar ook opsporingsambtenaren, hackers en zelfs criminelen doen hun uiterste best in het bezit van uw zoekgegevens te komen.
En vroeg of laat zal ze dat lukken...
Wat kan er gebeuren ?

Een voorbeeld ter illustratie:
In augustus 2006 speelde zich in de V.S het America Online (AOL) privacy schandaal af:
AOL publiceerde de zoekgegevens over een periode van 3 maanden van 650.000 AOL gebruikers. Het bestand met deze gegevens is nog

steeds te doorzoeken. Het laat zien hoe uw privé-gegevens op straat kunnen komen te liggen.
Een absolute Privacy nachtmerrie...
—>Vul een zoekterm in bij query en zie wie daar naar zocht
—>Klik dan op een "User ID" om te zien wat deze gebruiker nog meer zocht

Geschrokken ? U bent niet alleen.
Als we een zoekmachine gebruiken, delen we onze meest intieme gedachten.
Die gedachten dienen privé te blijven.
Ixquick's mening:

U heeft recht op Privacy.
Uw zoekgegevens mogen nooit in verkeerde handen vallen.
De enige oplossing om dat te waarborgen is het snel wissen van uw privé gegevens.
Sinds juni 2006 wisten we privacy gegevens van onze gebruikers al binnen 48 uur.
Sinds januari 2009 slaan we de IP adressen van onze gebruikers NIET meer op.
Wij zijn de eerste en enige zoekmachine die dat doet.
Ons initiatief is met overweldigende instemming door onze gebruikers ontvangen !

Ixquick gaat vastberaden door u de beste zoekresultaten te bieden in volledige Privacy !
Ixquick's garanties:

Europees Privacy Zegel
Op 14 July 2008 ontving Ixquick het allereerste Europees Privacy Certificaat uit handen van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Hustinx. Het Certificaat is een officiële bevestiging van de privacy belofte die Ixquick haar gebruikers doet. Ixquick is hiermee de enige zoekmachine die is goedgekeurd door de EU. Zowel EU Commissaris Viviane Reding als de privacy toezichthouder voor Duitsland Dr. Thilo Weichert complimenteerden Ixquick met haar privacy beleid.
Lees meer in ons persbericht.

Certified Secure heeft als onafhankelijke organisatie Ixquick's Privacy procedures geverifieerd en gecertificeerd.
Toekenning van het Certified Secure Certificaat waarborgt een doorlopende bescherming van uw Privacy!

Ixquick is geregistreerd by het College Bescherming Persoongegevens (CBP) onder nummer M 1346973.
Het College Bescherming Persoongegevens ziet er op toe dat persoonsgegevens zorgvuldig worden gebruikt en beveiligd en dat uw privacy ook in de toekomst gewaarborgd blijft.
Ixquick's Privacy Q&A:

* Wat heeft Ixquick tot deze stappen in juni 2006 en januari 2009 doen besluiten?
* Heeft Ixquick ooit commercieel gebruik gemaakt van de data?
* Hoe gaat Ixquick om met de zeer beperkte informatie die ze nog opslaat?
* Waarom hield Ixquick de data eerst nog maximaal 48 uur vast en slaat ze nu het IP adres helemaal niet meer op?
* Hoe gaat Ixquick om met IP adressen en ID cookies?
* Waarom is het zo belangrijk zowel het IP adres als de User ID Cookie te verwijderen?
* Hoe kan ik er zeker van zijn dat Ixquick ook daadwerkelijk doet wat ze beloofd?
* Wat zijn “cookies” en gebruikt Ixquick die ook?
* Wat heeft Ixquick nog meer gedaan om mijn Privacy te waarborgen?
* Ondersteunt Ixquick ook “SSL”?
* Waar staan ixquick’s servers?
* Hoe kan ik er achter komen hoe andere zoekmachines met Privacy omgaan?
* Waarom volgen de andere zoekmachines Ixquick's voorbeeld nog niet?
* Waar kan ik meer achtergrond informatie vinden over Privacy zaken?
* Wat is Ixquick's visie voor de toekomst als het over Zoekmachine Privacy gaat?

Q: Wat heeft Ixquick tot deze stappen in juni 2006 en januari 2009 doen besluiten?
A: Naast het aanbieden van de meest relevante webresultaten vinden we het bieden van Privacy zeer belangrijk. Bij andere zoekmachines stellen miljoenen webgebruikers zich bloot aan de risico's die met opslag van hun privé zoekgegevens samenhangen.
Wij vinden het recht op Privacy een groot goed, dat beschermt dient te worden.
Wij vinden dat U als zoekmachine gebruiker recht heeft op uw Privacy.
Dat waren de uitgangspunten achter ons privacy initiatief in juni 2006. We zijn er sindsdien alleen maar nog sterker van overtuigd geraakt hoe hard het nodig is de best mogelijk privacy zoekmachine aan onze gebruikers aan te bieden. Daarom prijzen we ons ook gelukkig sinds januari 2009 in het geheel geen IP adressen meer op te hoeven slaan.

Q: Heeft Ixquick ooit commercieel gebruik gemaakt van de data?
A: Ixquick heeft vóór juni 2006 nooit iets gedaan met de IP adressen of User ID cookies. In tegenstelling tot andere zoekmachines bieden we uitsluitend zoekdiensten aan, en hebben geen mogelijkheden om de privé data van gebruikers te combineren met andere diensten. Deze gegevens hadden dan ook geen waarde voor ons. Sinds juni 2006, en helemaal na januari 2009, zijn er simpelweg geen gegevens meer aanwezig.

Q: Hoe gaat Ixquick om met de zeer beperkte informatie die ze nog opslaat?
A: Als zoekmachine gebruiken we de zeer beperkte informatie die we nog opslaan alleen om de site te onderhouden en statistieken bij te houden. IP adressen worden in het geheel niet opgeslagen, andere gegeven zoals anonieme zoektermen worden binnen maximaal 48 uur gewist, vaak zelfs veel eerder.

Q: Waarom hield Ixquick de data eerst nog maximaal 48 uur vast en slaat ze nu het IP adres helemaal niet meer op?
A: Om te bepalen of een site misbruik maakt van onze diensten, wat tot overbelasting van onze servers zou kunnen leiden, hadden we sinds juni 2006 de IP adressen niet langer dan 48 uur nodig, vaak veel korter. Onze technische dienst heeft sindsdien hard gewerkt aan alternatieve methoden om misbruik van onze servers door automatische programma's te voorkomen,. Hierdoor is de noodzaak om IP adressen van legitieme gebruikers op te slaan sinds januari 2009 volledig komen te vervallen.

Q: Hoe gaat Ixquick om met IP adressen en ID cookies?
A: IP adressen: Ixquick slaat geen IP adressen van haar legitieme gebruikers op.
Cookies: Per 6 Juni 2006 worden er door Ixquick geen User ID cookies gebruikt.
Ixquick gebruikt uitsluitend een cookie die informatie over uw voorkeur instellingen opslaat, en een cookie die het tonen van dubbele zoek resultaten vookomt. Beide cookies zijn anoniem.

Q: Waarom is het zo belangrijk zowel het IP adres als de User ID Cookie te verwijderen?
A: Men kan een statisch IP adres hebben of een dynamisch, die van dag tot dag wisselt. Bij een statisch IP adres kan men de zoekhistorie met dat IP adres gemakkelijk bij elkaar zoeken. Bij een dynamisch Ip adres kan men de zoekgeschiedenis van vandaag wel herconstrueren, maar niet die van gisteren. De Internet Service Provider (ISP) van de gebruiker kan echter de ontbrekende schakel vormen tussen de diverse dagen. De User ID cookie kan hier ook voor gebruikt worden.
Het IP adres is uniek voor een bepaalde computer of router, maar kan van dag tot dag wijzigen. De User ID specifiek voor een bepaalde website of zoekmachine.
De combinatie van beiden levert uitgebreide mogelijkheden op om gebruikers zoekgedrag gecombineerd vast te kunnen leggen. Deze mogelijkheid is m.n. uitgesproken aanwezig bij internetbedrijven met een breed dienstenpakket.
Vindt het vastleggen van zoekgedrag binnen een site m.n. plaats om gebruikers statistieken te produceren, combineren van gegevens diverse verschillende Web sites vindt vaak plaats om uitgebreide gebruikers-profielen aan te leggen. Deze profielen worden dan gebruikt om specifieke advertenties aan te kunnen bieden. Dit is echter slechts een van de vele partijen die geïnteresseerd kunnen zijn in uw data.Ixquick slaat IP adressen niet op en gebruikt geen unieke ID cookies.

Q: Hoe kan ik er zeker van zijn dat Ixquick ook daadwerkelijk doet wat ze beloofd?
A: Onze Privacy policy wordt doorlopend getoetst door een onafhankelijke instantie, Certified Secure.
Dit geeft onze gebruikers die garantie. Voor meer informatie kunt U op het Certified Secure Logo klikken.

Q: Wat zijn “cookies” en gebruikt Ixquick die ook?
A: Cookies zijn veelgebruikte kleine data bestandjes die op de harde schijf van uw computer worden opgeslagen wanneer u een site bezoekt. Ixquick gebruikt slechts 2 - anonieme – cookies. De “preferences” cookie is er uitsluitend om de instellingen van Ixquick die u heeft vastgelegd te onthouden tot uw volgende bezoek. Deze cookie verloopt na 90 dagen. De enige andere cookie is de “exclude repetitive results “ cookie die voorkomt dat u dezelfde resultaten die u al had gezien nog een keer te zien krijgt als u de zoekopdracht in iets andere vorm herhaalt. Deze cookie verloopt zelfs direct nadat u stopt met zoeken. Beide cookies zijn anoniem.

Q: Wat heeft Ixquick nog meer gedaan om mijn Privacy te waarborgen?
A: In tegenstelling tot andere zoekmachines gebruikt Ixquick het zgn. POST commando (in plaats van de GET methode) om te voorkomen dat webmasters van de site waar u via Ixquick’s resultaten heen gaat, kunnen zien waar U op zocht toen u hun site vond. Uw zoekwoorden kunnen privacy gevoelige informatie bevatten, vinden we bij Ixquick. Met de POST methode voorkomen we dat die wordt doorgegeven.

Q: Ondersteunt Ixquick ook “SSL”?
A: Ja, Ixquick’s servers kunnen ook zgn. “https” verzoeken verwerken,die SSL gebruiken. Secure Socket Layer is een encryptie protocol dat beschikbaar is voor de meeste browsers.
Het maakt een veilige directe verbinding tussen uw browser and Ixquick’s servers. Partijen die het verkeer tussen uw browser en ixquick’s servers proberen te monitoren (ISP’s bijv.) komen bij gebruik van SSL met lege handen te staan.

Q: Waar staan ixquick’s servers?
A: Ixquick heeft op 2 plaatsen meerdere servers staan. Onze Europeese servers staan in Amsterdam. De Amerikaanse servers bevinden zich in Fremont Californie.
Normaal gespoken kiest Ixquick de servers die het dichts bij U staan om zo de snelste reactie tijd te kunnen waarborgen.

Q: Hoe kan ik er achter komen hoe andere zoekmachines met Privacy omgaan?
A: Het is vaak lastig te achterhalen hoe andere zoekmachines met uw Privacy gevoelige data omgaan. De zogenaamde Privacy Verklaring geven over het algemeen de beste indicatie. Die van Ixquick is kort en helder en kan worden gevonden ophier.

Q: Waarom volgen de andere zoekmachines Ixquick's voorbeeld nog niet?
A: Na het AOL-debacle hebben sommige andere zoekmachines direct gezegd gewoon door te gaan met het opslaan van uw gegevens.
Ixquick's concurrenten zijn vaak grote, beursgenoteerde bedrijven. Een flink deel van de beurswaarde van deze bedrijven bestaat juist uit de mogelijkheid om gebruikers gegevens te kunnen gebruiken. Dit zal op termijn zonder twijfel leiden tot verder gaande commerciële exploitatie van gegevens met een grotere kan op inbreuk op uw privacy.
De laatste tijd kondigen de grote zoekmachines Yahoo, Google en MSN regelmatig aan hun opslagtijden terug te zullen brengen. Aan hun oprechte bedoelingen kan getwijfeld worden. De manier waarop ze de opgeslagen IP adressen "wissen", en de mogelijkheden die ze hebben om alsnog uw zoekgegevens te blijven combineren door gebruik van ID cookies en login codes, maken hun beloftes een stuk minder positief dan ze op het eerste gezicht lijken. Lees hier meer.

Q: Waar kan ik meer achtergrond informatie vinden over Privacy zaken?
A: In Nederland kunt U terecht bij o.a.:

College Bescherming Persoonsgegevens.
Safe Internet Foundation.

Q: Wat is Ixquick's visie voor de toekomst als het over Zoekmachine Privacy gaat?
A: Uw Privacy zal de komende jaren steeds meer onder druk te komen staan. Advertentiediensten, zoekmachines, overheidsdiensten, hackers en gewone criminelen zullen steeds vaker hun handen uitstrekken naar uw privé gegevens die her en der verspreid te traceren zijn. Positief is wel dat het bewustzijn bij de burger heel langzaam maar zeker lijkt te groeien. De resulterende politieke druk (m.n. binnen de EU) kan de grote zoekmachines doen besluiten hun privacy te verbeteren. Er is maar een echte oplossing: het wissen van de gegevens, of ze in het geheel niet op te slaan. Alleen dat kan misbruik voorkomen.

Ixquick gaat vastberaden door u de beste zoekresultaten te bieden in volledige Privacy !.

Ixquick & Privacy in het nieuws:

Wat weet Google?
Netwerk
Ixquick schakelt "Big Brother" uit.
Telegraaf
Zoeken op internet zonder gegevens achter te laten is mogelijk.
HCC
Ixquick vernietigt log-files bezoekerszoekmachine
VNU net
Metazoeker Ixquick verwijdert privacygevoelige bestanden.
Webwereld
Could meta-search engine usage shield your privacy from an AOL-like flub?
ZDNet
Google luistert mee.
Techcrunch
Eigenaar

Ixquick.com is eigendom en draait onder verantwoordelijkheid van Surfboard Holding BV postbus 1079, 3700 BB Zeist.
Aanspreekpunt voor het Privacy beleid is Robert E.G. Beens. ( )

Afbeelding
















--------------------------------------------------------------------------------------------

Deken
Lid geworden op: 30 jun 2007, 11:58

25 mar 2010, 19:27

Mandrivaclub.nl ontbreekt hier nog. Voor mandriva gebruikers zeer aan te raden.

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

12 mar 2012, 19:24

Deze is ook interessant :
http://lcardinaals.wordpress.com/2011/0 ... ndleiding/
Snuffel zeker ook eens verder op de nederlandstalige site vol info.

asilnevs
Lid geworden op: 26 mei 2008, 19:07
Locatie: Arendonk, Belgie

21 mar 2012, 18:49

Ik zal mijn website met allemaal Ubuntu gerelateerde linkjes hier ook maar effe achterlaten :lol:
http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Laatst gewijzigd door asilnevs op 25 mar 2016, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul 123
Lid geworden op: 18 okt 2015, 22:55
Locatie: Mortsel

26 okt 2015, 21:41

Ubuntu gebruiker

Zorinhendrik
Lid geworden op: 26 okt 2021, 18:29

26 okt 2021, 22:14

Beste lezer,
Er is een nieuwe editie uit van Zorin OS.
Namelijk Zorin OS 16 Core en er is ook een Nederlandstalige website die u er meer over vertelt.
Klik op deze link om naar de Nederlandstalige website te gaan: Zorin OS in het Nederlands
En er is ook een forum die u hierbij kan helpen wanneer u met vragen zit over Zorin OS bijvoorbeeld hoe installeer ik deze op een UEFI computer of wat met een SSD schijf of moet ik zelf partitioneren?
Klik hier op de link voor het forum: Forum Zorin OS Nederlands
Natuurlijk kan je mij ook vragen stellen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 feb 2024, 17:41

Zorinhendrik schreef:
26 okt 2021, 22:14
Beste lezer,
Er is een nieuwe editie uit van Zorin OS.
Namelijk Zorin OS 16 Core en er is ook een Nederlandstalige website die u er meer over vertelt.
Klik op deze link om naar de Nederlandstalige website te gaan: Zorin OS in het Nederlands
En er is ook een forum die u hierbij kan helpen wanneer u met vragen zit over Zorin OS bijvoorbeeld hoe installeer ik deze op een UEFI computer of wat met een SSD schijf of moet ik zelf partitioneren?
Klik hier op de link voor het forum: Forum Zorin OS Nederlands
Natuurlijk kan je mij ook vragen stellen.
Ik probeer de zorin 17 core te downladen,maar dat lukt niet ,ik heb nochtans mij aangemeld bij
https://mj.emailclick.zoringroup.com/wgt/xk5ij en dan voor en Nederlandse server gekozen,en dan krijg ik dit....
fail bevestigend contact: contactenlijst aanmelding al bevestigd
en bij dowloads dit
Zorin os core- 64-bit(3)op8kp part bestand 2005.23
Zorin os core- 64-bit(3)op8kp schrijfkopie bestand 0kb
Zorin os core- 64-bit(9)schrijfkopie bestand 1kb
Kan men dat niet eenvoudig via het forum van zorin dowladen?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 feb 2024, 08:52

Die bestanden in downloads zijn tijdelijke bestanden gedurende de download. Je hebt dus niet genoeg geduld gehad of de site was vreselijk traag??
Op het forum zelf plaatst niemand zo'n grote bestanden, alleen maar een link naar een plaats op het internet. En ik raad je sterk aan om te downloaden van de site van Zorin zelf, niet van een of andere piraat-kopie.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 feb 2024, 11:24

Het is van de officiele site hviaen ,ik kom op de site van zorin, en krijg de keuze voor een Pro, *betalend*of de littel of de core,onder de laatste 2 staat free dowload, klik mem er op komt men op een site waar men het e mial moet ingeven en dan krijgt mem de link om te dowladen, op klikken , maar er gebeurt niets, maar als ik naar mijn dowlaad map ga staan daar di 5 regels in.
Ik heb vroeger nog al linux zoals Mint of ubuntu ge dowload,maar dit heb ik nog nooit gezien,
raar, maar probeer het zelf eens als u wilt en moest u de goede site vinden,geef maar een tip,
Bedankt voor uw antwoord.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 feb 2024, 09:00

Zopas geprobeerd op https://zorin.com/os/download/17/core/, download start onmiddelijk en was in ca. 6 min. gedaan.
Nota hierbij: de downloadsnelheid wil wel eens terugvallen op ong. de helft. Ik heb gezien dat die server in Duitsland staat, en de reputatie van hun internet-infrastruktuur is niet zo best. Het kan dus best wel eens langer duren als je pech hebt.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 feb 2024, 09:08

En o ja, in die Nederlandse site staat de huidige versie van Zorin niet. Dat en het feit dat er in de officiële site van Zorin met geen woord naar die site verwezen wordt, maakt me achterdochtig.
Dat daar mensen op dat forum zitten die het goed menen, wil ik best geloven. Maar als je het Engels machtig bent, gebruik dan maar het forum op zorin.com.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 feb 2024, 14:53

hviaene schreef:
07 feb 2024, 09:08
En o ja, in die Nederlandse site staat de huidige versie van Zorin niet. Dat en het feit dat er in de officiële site van Zorin met geen woord naar die site verwezen wordt, maakt me achterdochtig.
Dat daar mensen op dat forum zitten die het goed menen, wil ik best geloven. Maar als je het Engels machtig bent, gebruik dan maar het forum op zorin.com.
@hviaene.
Bedankt, het is gelukt, de zorin 17,Core heb ik nu kunnen downloaden ,die is 3,5 Gb ( 3.675.784 KB)groot, en er staan 6 mappen in,disk,Boot, Casper,dists,efi en pool op dus ik denk dat ik die op een dvd- schijf ga branden en zien dat ik die kan installeren op een oude laptop.(met nog een Windows XP op.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.