Kaartlezer wordt geweigerd in Firefox

Dit is de plaats voor vragen of problemen met de eID (elektronische identiteitskaart) of SIS-kaart; kaartlezer, enz.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 okt 2016, 16:32

maar voor wat staat der nog een router achter die modem van uw provider ?
wat is daar de reden voor ?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 okt 2016, 08:51

Ik herinner me niet waarom die er de eerste keer geplaatst is. Ik weet alleen dat, enkele jaren geleden, toen de router van Telenet door een nieuwer exemplaar vervangen werd en de installateur mijn router verving door een switch, ik geen bereik meer had in de veranda. Mijn router heb ik dan maar teruggeplaatst (volgens richtlijnen van Telenet).
Er waren ook problemen met de bereikbaarheid van de NAS, maar dat was oplosbaar denk ik nu.
Orange heeft de situatie gelaten als ze was en alleen haar router geplaatst i.p.v. die van Telenet (overigens dezelfde router, alleen een recenter type).

Dat het bereik niet tot de veranda komt zal wel te maken hebben met de plaats van de provider-router: volledig tegen de voorgevel, in een hoek tegen de vloer.

Ik las enige weken geleden ook ergens dat de dubbele routerconfiguratie ook voordelen zou hebben qua privacy. De provider zou maar kunnen volgen tot achter zijn router of zoiets. (Maar daarvoor doe ik het nu ook weer niet)
Jawatte

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 okt 2016, 09:39

cappa schreef:Maar heb ik die EID-viewer nodig?

.....knip......"
Nodig, nee niet nodig ala alles goed werkt. Maar handig als er een probleem is. Die viewer checkt of je kaartlezer wel werkt, leest je id-kaart en geeft je de toestand van je certifikaten, en valideert ze indien nodig. Als dat allemaal werkt, dan ben je er minstens zeker van dat evt. problemen daar niet meer moeten gezocht worden en op je browser/netverbinding zitten.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 okt 2016, 10:07

EID-viewer staat inderdaad op het scherm. Ik ga hem eens proberen.


(Info gewijzigd: ik was mijn bankkaart aan het proberen te lezen. )
:evil:

EID-viewer geeft alle info. Kaartlezer lijkt dus OK.


Terug 5000 gecontacteerd (Orange helpdesk).
Mijn internet-connectie is getest op verschillende wijzen en alles blijkt ok.
De fout moet dus op mijn pc zitten. De grootste kanshebber is de laatste Win10-update. :evil:
De helpdesk-medewerker zei dat er massa's problemen binnenkomen met Win10.
Laatst gewijzigd door cappa op 03 okt 2016, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 okt 2016, 16:30

Mijn vrouw kreeg het voor de hand liggende maar lumineuze idee om de kaartlezer aan te sluiten op de laptop en daar te testen.
Enkele dagen geleden was die laptop aan het updaten voor ongeveer drie kwartier, dus ik dacht dat de nieuwste versie geïnstalleerd was. Maar toen ik hem opstartte zag ik het oude startscherm.
Op mijn desktop geeft Winver v1607; op de laptop v1511.
Daar zit dus de lumineuze mogelijkheid.

De kaartlezer dus aangesloten op de laptop, EID-middleware en FF-add-on geïnstalleerd en ... alles werkt prima. Direct in mijn persoonlijk dossier bij mijn mutualiteit.

Zou het dan toch die (##@?!!*#) Win10 zijn?
Wachten dus tot M$ die laptop (hopelijk binnen een paar dagen) wil updaten, en dan zien of de boel nog werkt. Als 't nog werkt, dan is er geen uitsluitsel. Als 't niet meer werkt is de schuldige gevonden lijkt me.

Ondertussen blijven ideeën natuurlijk welkom.
Jawatte

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

04 okt 2016, 08:55

cappa schreef:Mijn vrouw kreeg het voor de hand liggende maar lumineuze idee om de kaartlezer aan te sluiten op de laptop en daar te testen.
Enkele dagen geleden was die laptop aan het updaten voor ongeveer drie kwartier, dus ik dacht dat de nieuwste versie geïnstalleerd was. Maar toen ik hem opstartte zag ik het oude startscherm.
Op mijn desktop geeft Winver v1607; op de laptop v1511.
Daar zit dus de lumineuze mogelijkheid.

De kaartlezer dus aangesloten op de laptop, EID-middleware en FF-add-on geïnstalleerd en ... alles werkt prima. Direct in mijn persoonlijk dossier bij mijn mutualiteit.

Zou het dan toch die (##@?!!*#) Win10 zijn?
Wachten dus tot M$ die laptop (hopelijk binnen een paar dagen) wil updaten, en dan zien of de boel nog werkt. Als 't nog werkt, dan is er geen uitsluitsel. Als 't niet meer werkt is de schuldige gevonden lijkt me.

Ondertussen blijven ideeën natuurlijk welkom.
Eens bij mij geprobeerd op een volldig bijgewerkte Win 10 laptop, werkt OK nadat die een aantal minuten op "Apparaat installeren" is blijven staan. Welk apparaat, daar had ik het raden naar!!!!
Nog een tip uit vroegere ondervinding: als je iets wil raadplegen met je eid-kaart, dan is (of was?) het best om éérst je kaartlezer aan te koppelen, je eidkaart er in steken en dàn pas Firefox op te starten.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 okt 2016, 14:28

ik geloof nooit dat het die windows is , als die in orde is
zelfs als wat achter staat met updates , heeft dat nog géén effect

wat staat daar van beveiliging op ?

stel uw internet explorer eens in als standaard
), Internetopties in het menu selecteren, je krijgt dan een venstertje, selecteer de tab ‘programma’s en daar staat een knop met de tekst
Internetexplorer‘Als standaard instellen’, (in het blauw bovenaan)
klik dan op toepassen

dan tabblad geavanceerd >opnieuw instellen >toepassen >ok
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/923737

stel dan uw startpagina in , internetopties >tabblad algemeen >
https://www.google.be
toepassen en ok

probeer dan eens uw atributen

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 okt 2016, 11:43

Ik hou er rekening mee dat de kaartlezer aangekoppeld wordt vóór FF ingeschakeld wordt.

Nog eens nagekeken:
Op de site van mijn mutualiteit ga ik nu met de kaartlezer probleemloos naar mijn dossier.

Maar ...
test.eid.belgium.be
"Beveiligde verbinding mislukt"
"Fout tijdens het verbinden met test.eid.belgium.be. SSL-peer kon niet onderhandelen over een acceptabele set beveiligingsparameters. Foutcode: SSL_ERROR_HANDSHAKE_FAILURE_ALERT"

Doccle (via kaartlezer)
"Niet ondersteunde webbrowser"

Java Uninstall Tool
"Unable to reach Oracle.com. Please check your internet connection settings."

IE
Internet Explorer typen in 'Zoeken'
"Deze pagina kan niet worden weergegeven."
"Controleer of het webadres http://go.microsoft.com juist is."


Ik kon IE als standaard instellen, maar vind IE niet tussen de apps in het startmenu. Als ik 'Internet Explorer' type in 'Zoeken' en bovenaan op "Internet Explorer" klik, dan krijg ik:
"Deze pagina kan niet worden weergegeven"
"Controleer of het webadres http://go.microsoft.com juist is."
Jawatte

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 okt 2016, 12:10

beveiliging ? van de comp

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 okt 2016, 13:31

verhaegen schreef:beveiliging ? van de comp
Ha, ik had dat ingetypt, maar toen moest ik mijn pc rebooten en alles opnieuw typen. :evil:

Ik gebruik de Windows firewall en Avira free.

Bij de firewall staat nog Windows Firewall Control, maar uitschakelen hiervan, uit de opstartlijst halen en terug rebooten maakt geen verschil.
Jawatte

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 okt 2016, 16:56

ik zie wél dat uw dingen http zijn , maar normaal moet dat zijn :
https://www.microsoft.com/nl-be/default.aspx

klik is op mijne link
en/of kopieer mijne link is , en plak die is als startpagina in extra >tablad algemeen
toepassen en ok

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 okt 2016, 18:44

Gaat normaal open -> Surface 4.
Jawatte

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 okt 2016, 18:56

misschien komt het een beetje raar over , maar ik wil toch nog zeggen :

het teken van internetexplorer en dat van edge lijken héél erg op elkaar !
toch niet per abuus .........

dus als je op mijn link klikt kom je goed bij microsoft terecht
zet dat dan eens als startpagina , en gaat dan is proberen

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

06 okt 2016, 11:03

verhaegen schreef:misschien komt het een beetje raar over , maar ik wil toch nog zeggen :
het teken van internetexplorer en dat van edge lijken héél erg op elkaar !
toch niet per abuus .........
:D
Helemaal niet raar.
Gisteren was ik aan 't testen met mijn bankkaart i.p.v. mijn identiteitskaart. En ik maar sakkeren dat hij helemaal niets deed. :D
Ik wordt ook wat ouder, hé. 't Is allemaal niet meer zoals het geweest is.
verhaegen schreef: dus als je op mijn link klikt kom je goed bij microsoft terecht
zet dat dan eens als startpagina , en gaat dan is proberen

OK, startpagina gewijzigd, kaartlezer met id-kaart aangesloten, FF terug opgestart, startpagina is M$ Surface4-pagina, -> Doccle, -> Aanmelden met ID-kaart -> "Niet ondersteunde webbrowser".
Jawatte

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 okt 2016, 13:52