Legerdienst Heverlee (Kazerne Cdt de Hemptinne)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Jozef Maurice
Lid geworden op: 23 sep 2010, 17:56
Locatie: Serskamp

09 feb 2014, 22:58

dank u vrienden van dit forum voor de reactie op mijn eerste bericht, bij ons in merzbeuck 18é ltavn werden de allouette II in gezet voor het overbrengen van hogere officieren naar verdere eenheden , weet nog op een dag moest ik mijn bagage klaarmaken en moest ik met mijn minerva jeep naar kassel, samen met een sergant piloot ,om daar ter plekke klaar te staan voor hogere officieren naar keulen of andere grote kazerné 's over te vliegen , wij werden op voorhand verwittigd, ik moest dan elke dag naar de heli gaan om hem proper te houden, op het moment dat de hogere moest vertrekken moest ik de sergant ophalen en naar de heli voeren , op een dag was het een majoor die naar keulen moest een echte bullebak, beantwoorde mijn groet niet eens , rond de middag werd de wachtpost vewittigd dat de heli terug kwam rond vier uur ,ik ter plaatse alles klaar zetten voor de landing , hij vloog de kazerne voorbij , toen zij terug kwamen was die majoor overvriendelijk, wat verder was een nudisten kamp daar had de piloot over gevlogen, dus die twee gelukkig! daarna werd de piloot verwent,op een dag moest ik met de jeep ,sergant wegvoeren, rit opdracht ergens in kassel ,laten tekenen door die majoor, tot een kilometer van nudisten kamp hij wees mij een verlaten veldweg tussen de stuiken ,en ik moest mij verborgen opstellen en wachten, hij te voet naar dat nudistenkamp , in burger, inl. toetredening tot dat kamp , moest papieren hebben van stadhuis antwerpen goed gedrag en zeden dat was nen krak hoor die sergant mooie 14dagen , ik sliep op kamer van reserve kro's , die mosten elke dag om zes uur uit de veren voor een mars , of lopen , ik mocht blijven liggen ,want in nood kon ik elk moment opgeroepen worden voor een vlucht, leuke tijd :D . de jef
zoek oud legervrienden lichting 1964 in heverlee, drie maanden opleiding , daarna naar merzbruck 18éLTAVN

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

20 feb 2014, 10:46

Vercoteren aan de lopende band...

Al vlug hadden we begrepen dat al ons gerief steeds in onberispelijke staat moest zijn.
Een van de componenten uit onze basisuitrusting die altijd met de nodige zorg moest omringd worden was de 'ceinturon' of gordel. Het exemplaar dat we bij het binnenkomen ontvingen moest gevercoteerd worden. Nog in de basisuitrusting vonden we een tube vercotage (van het type: tube lijm, tube tandpasta) terug. Die hebben we evenwel nooit gebruikt. De instructeur gaf ons de raad om vercoteringsverf te gebruiken. We konden deze verf, die een soort acrylverf was, denk ik, in de kantine kopen in potten van een halve liter of zo.
De eerste avond moesten we het dus doen zonder kantine bezoek. We hadden onze centen bijeengelegd en een paar potten van die verf gekocht en daarmee konden we de gordels van de ganse companie verven.
In een lokaal hebben we een aantal tafels in lijn gebracht en in ploeg hebben we de gordelbehandeling gestart. Eerst moest de gordel grondig gereinigd worden, er mocht geen vuiltje meer op te bespeuren vallen. Na het drogen legden we de ceinturons in lijn en het verven kom beginnen, recto-verso, er goed voor oppassend dat de koper stukken niet onder de verf kwamen te zitten. Eens de verf gedroogd, polierden we die met een schoenborstel, zodat de gordel er netjes kaki blinkend uitzag.
Daarna moest het koper gepoetst worden tot het blonk als een spiegel. Daarbij moest men opletten dat er geen koperpoets op de verf kwam te zitten, want die verf werd door de koperpoets witgetrokken, wat uiteraard niet de bedoeling was. Er kwamen dus meerdere papiertjes bij te pas om de verf te beschermen.
De verf hield het gelukkig enige tijd uit, maar het koper moest dagdagelijks een behandeling krijgen.
Gelukkig waren de getten in onze tijd afgeschaft (uitgezonderd voor de MP's die witte getten hadden) en was dit een zorg minder.
Na onze opleiding in Heverlee kregen we een gordel van het type US Army en kwam er geen vercotage meer bij te pas. :roll:

Afbeelding

Schoenen poetsen

Het volgende stuk dat alle dagen een beurt moest krijgen, waren de botinnes. Als we geluk hadden en die dag geen oefening op het veld hadden gehad of als het weer droog was geweest, dan viel het nog mee. Maar in het geval dat we in de modder hadden moeten ploeteren, dan moesten de botinnes eerst schoongemaakt worden in de waskamer en gedroogd worden, vooraleer we die bewerkten met de nodige massa schoensmeer.
Sommigen brachten de schoensmeer aan met een verwarmde lepel, omdat dit zogezegd een meer blinkend effect gaf. Maar tot deze vorm van finesses heb ik het persoonlijk evenwel nooit gedreven.

Uw wapen is uw vriend...

Elk hadden we een Fal en een Vigneron bekomen. Die moesten ook steeds in perfekte staat zijn. Na een schietoefening moesten die volledig schoongemaakt worden, van binnen en van buiten.
De grootste karwei was het kuisen van de loop binnenin. Na de schietoefening zag die er van binnen zwart uit en die moest terug blinken. Wanneer men de loop tegen het licht hield, zag men zonder moeite het kleinste stofje. Het was dus poetsen geblazen en nadien het aanbrengen van de nodige olie. Het wapen moest uit elkaar gehaald worden en de bewegende stukken moesten gekuist en geölied worden.

Kuisen en poetsen hield ons dagdagelijks voor een tijdje zoet en we zorgden ervoor dat alles keurig was vóór we naar de kantine of naar de stad vertrokken. :?
Laatst gewijzigd door NDN op 11 feb 2019, 09:41, 5 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

20 feb 2014, 14:35

Jozef Maurice schreef:...,ik ter plaatse alles klaar zetten voor de landing , hij vloog de kazerne voorbij , toen zij terug kwamen was die majoor overvriendelijk, wat verder was een nudisten kamp daar had de piloot over gevlogen, dus die twee gelukkig!... leuke tijd :D . de jef
Waw Jozef Maurice, een nudistenkamp nabij de kazerne! Het enige kamp waar wij het in Werl mee moesten stellen was de gevangenis, die net naast de kazerne lag. De muur van deze gevangenis was zo'n 20-tal meter verwijderd van ons logement.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

09 mei 2014, 19:40

Het is hier ijzig kalm op deze blog. Dus nog maar eens een insteek om de zaken terug op dreef te brengen. Alle reakties zijn Welkom!

Schietoefening op de schietstand binnen de kazerne

Wij kregen onze eerste schietinstructies op een kleine schietstand die zich binnen de muren van de kazerne bevond. Er was een doel en een soort tafel op hoge poten waarop we de schiethouding aangeleerd kregen. Bij een van onze lotgenoten was het onmogelijk om zijn lichaam in de juiste hoek te krijgen, hij lag telkens verkeerd, zodat de instructeurs moesten sleuren en trekken om hem in de juiste houding te krijgen. Dat leverde uiteraard de nodige hilariteit op in het peloton.

Schietoefening op de schietstand buiten de kazerne

Na deze eerste kennismaking met de schiethouding kregen we verdere schietoefeningen op een schietstand buiten de kazerne. Deze stand was binnensmuurs (de eerste was in open lucht).
We hadden schietoefening met de Fal en de Vigneron. Elk om beurt kregen we 5 patronen en rij per rij moesten we de schiethouding aannemen en knallen maar. Maar opgelet, er moest eerst een schietdril gerespecteerd worden. Dit ging zo: (we stonden in rijen per 4 opgesteld)
"Voorwaarts mars - Geef acht"
"Laden"
"Fuseliers, voor u de schijf op x meter"
Antwoord fuselier: "Gezien!"
"Voor het vuren van 5 patronen, schot per schot, groeperingsvuur (of toepassingsvuur)"
"Mik in het midden van de schijf"
"Open het ....VUUR!"
Nadat elkeen de patronen afgevuurd had:
"Ontladen"
Antwoord fuselier: "lijn x , wapen leeg!"
"Voor iedereen: Geef acht!"
"Voor de schutters: rechts .... rechts"
"Voor iedereen: voorwaarts ..... mars"
Of we nu met de Fal of Vigneron moesten schieten, het vuurregime was telkens schot per schot, wat we wel ietwat frustrerend vonden. Er waren er dan ook die soms (met of zonder opzet?) de vuurregimepal niet in de juiste positie brachten bij de Vigneron, waarbij er kort na het commando "vuur!" een korte RRRAAAAA, te horen was, waarbij de 5 patronen in rafal afgevuurd werden. Dit ging uiteraard gepaard met een uitbrander van de schietstand officier.
We hebben nooit met een GP pistool geschoten, maar wanneer we in onze definitieve eenheid officier van wacht waren, dan hadden we .... je raad het al, ...een GP pistool.:roll:

Bij een schietoefening moesten we elk om beurt naar de put, die zich onder de doelen bevond, om met een lange stok met een soort pijl, het resultaat van het shot op de roos aan te geven.

Schietoefening in Leopoldsburg

Voor het leren schieten met andere wapens, de Falo, de blindicide, energa en het werpen van allerhande granaten, hadden we een volledige dag opleiding in Leopoldsburg. Daar moesten we tevens met de Fal schieten, maar ditmaal op een stand op 200m (als ik mij goed herinner, het was in ieder geval een respectabele afstand). Bij het schieten hadden we uiteraard de helm op. Het probleem met dat ding was dat het altijd in de weg zat en neerviel op de keep. Handig was iets anders.
In Leopoldsburg hadden we schietoefeningen op vaste en op bewegende doelen. Al met al werd het een aangename dag vol nieuwe ervaringen. We werden klaargestoomd voor de echte oorlog!

Ik heb nog een foto gevonden met een aantal helden die na de schietoefening duidelijk heel wat zelfvertrouwen en stoerheid hadden verworven...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NDN op 11 sep 2017, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

18 sep 2014, 10:04

Deze topic nog eens aanzwengelen na de voor iedereen verdiende vakantierust! Eens diep in je kitbag met legerherinneringen putten en er eentje delen met dit forum, doen!

Putje graven ...
Tijdens de opleiding in Heverlee hadden we uiteraard regelmatig tactiekoefeningen. Dit waren de momenten waar we ons moesten camoufleren, tentjes opzetten, kruipen en sluipen, en dies meer.
Dit camoufleren hield in dat we onze gezichten moesten zwart maken met verbrande kurk zodat we eruit zagen als mijnwerkers en waar we onze helm moesten voorzien van een netje dat de takken en bladeren op onze helm hield, zodat we ons konden vereenzelvigen met een of andere struik...
:lol:
Een oefening die we ook onder de knie moesten krijgen was het graven van een 'fuselierskuil' zoals dat in ABL termen heette. Iedereen had zijn schopje en kon beginnen graven, nadat we eerst de theoretische uitleg gekregen hadden, met de nodige schetsen en exacte afmetingen. Ik heb in mijn 'geheugensteun notities' nog zo'n schets teruggevonden...
Afbeelding

Het graven van de kuil in kwestie ziet er op zich niet zo'n prestatie uit, doch tijdens de oefening was het hevig aan het winteren, met de grond die sinds enkele dagen bevroren was. En dan wordt dat 'putje graven' een wat meer sportieve bezigheid. Het schopje kon wel omgevormd worden tot een soort houweel, maar de afmetingen van dit instrument waren niet van die aard om er titaneske graafwerken mee uit te voeren. Het werd dus een langdurige bezigheid die het voordeel had dat we ons bij deze bezigheid goed konden verwarmen.

Nadat we eindelijk de fuselierskuil af hadden, volgens de regels van de kunst, dienden we er plaats in te nemen (intussen was het reeds donker) en wachten tot de 'vijand' verscheen. Tot overmaat van ramp begon het deftig te sneeuwen. Maar geen nood, ons tentzeil kon soelaas brengen. We hebben daar naar schatting zo'n goeie 2 uur vertoefd, maar van de vijand geen spoor!


Wie nog heeft er verhalen over oefeningen, putjes graven, kruipen en sluipen? Laat ons ervan genieten!
Met vriendelijke groeten.

Exjager
Lid geworden op: 10 jul 2006, 19:06

05 okt 2014, 15:52

Op Facebook is er een pagina aangemaakt met als onderwerp OC2 te Heverlee.
Zie :
https://www.facebook.com/groups/361591160682368/

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 okt 2014, 13:25

Exjager schreef:Op Facebook is er een pagina aangemaakt met als onderwerp OC2 te Heverlee.
Dank u voor de info, Exjager!
Ik zie dat de FB pagina beheerd wordt door ene Dirk Duym, die eveneens een prachtige website beheert m.b.t. de kazernes in de BSD en andere ABL gerelateerde onderwerpen. Echt een aanrader en referentie voor wie van ABL nostalgie houdt en/of die eens wil nakijken hoe zijn vroegere kazerne er uitzag en er nu uitziet (niet voor gevoelige zielen, want meestal zijn die kazernes vandaag uit de weg geruimd).
www.legerdienst.be
Met vriendelijke groeten.

Exjager
Lid geworden op: 10 jul 2006, 19:06

08 okt 2014, 19:32

NDN schreef:
Exjager schreef:Op Facebook is er een pagina aangemaakt met als onderwerp OC2 te Heverlee.
Dank u voor de info, Exjager!
Ik zie dat de FB pagina beheerd wordt door ene Dirk Duym, die eveneens een prachtige website beheert m.b.t. de kazernes in de BSD en andere ABL gerelateerde onderwerpen. Echt een aanrader en referentie voor wie van ABL nostalgie houdt en/of die eens wil nakijken hoe zijn vroegere kazerne er uitzag en er nu uitziet (niet voor gevoelige zielen, want meestal zijn die kazernes vandaag uit de weg geruimd).
www.legerdienst.be
;-)

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

27 nov 2014, 09:19

Chauffeursopleiding
Tijdens onze opleiding in Heverlee, kregen we als 'Mat-ers' geen chauffeursopleiding, alhoewel de FRAC in Heverlee een van de hoofdcomponenten was. (De Rav KRO's kregen wel een chauffeursopleiding, als ik mij niet vergis).

Doch eens in de definitieve eenheid in Duitsland, waren er manoevers gepland. Inderdaad in september (wij kwamen toe in juli) was de FTX (Full Troop Exercice) onder de code "Black Tembo" gepland in het Eifelgebied. De 16de Divisie, waarvan de 4de Bde in Soest deeluitmaakte nam deel, en alsdusdanig ook de 4de Mat uit Werl, die onderdeel was van de 4de Bde.
Gezien de ganse companie met al haar hebben en houden, zegge een 200-tal manschappen en een 70-tal voertuigen, deelnam en iedereen die met een voertuig kon rijden, meer dan welkom was, diende ik met redelijke spoed de opleiding chauffeur Bedford en MAN te volgen.
Als KRO MT Offr zou ik namelijk zelf moeten rijden met de bureelwagen van de MT.

Die bureelwagen was een Bedford, waarop een bureelcabine gemonteerd was. Die zag er ongeveer uit als op de volgende foto:
Afbeelding
In het geval van mijn bureelwagen was er boven op de stuurhut een watertank gemonteerd. Die bevoorraadde het wasbekkentje dat in de bureelruimte aangebracht was. Er was ook een bureel en een bed. Een soort Bedford mobilhome dus :lol:

Met deze Bedford heb ik dus tijdens die 'Black Tembo' maneuvers heel wat kilometers afgelegd. Er was het gaan en keren, al gauw een 200-tal km heen. Eens ter plaatse moest de Cie zich regelmatig verplaatsen, daar een Cie Mat moet meevolgen met het 'front'. Deze verplaatsingen gebeurden meestal 's nachts. Dus 's avonds wat doorzakken in de ambulante bar, tot een stuk in de nacht, en dan rond 2 - 3 uur 's ochtens holderdebolder uit ons bed en de baan op. Ik heb menig keren de vrachtwagen die voor mij reed en bestuurd werd door de chef bar Ooffr, zien zigzaggen en hem met schrik zien afsteven op een afgrond of een boom, die er in grote getalle aanwezig zijn in het Eifelgebied. Ik maar toeteren en met de grootlichten flikkeren (in een oorlogssituatie zou ik een ideaal doelwit geweest zijn voor de vijand!). De chef bar bleek evenwel een bijzondere engelbewaarder te hebben, want steeds werd op het laatste nippertje het stuur omgeslagen.

Mijn chauffeursbrevet is buiten de maneuvers nog wel van pas gekomen: in augustus met de Unimog naar België om deel te nemen aan de 4-daagse van de Ijzer (wandeltocht) en verder om testritten te maken als MTO.
Op een keer haalde ik een Minerva jeep af in Probsteierwald. Reed af op de parking van een wegrestaurant om een koffie te drinken. Voertuig stond dus op de parking. Ik had er wel een oog op vanuit het restaurant. Plots stopte daar een jeep met MP's. Zij stapten uit en begonnen rond het voertuig te draaien. Het was dus hoog tijd voor mij om met bekwame spoed erop af te gaan. De MP zei zoiets als: "een voertuig mag volgens het reglement niet achtergelaten worden. Maar ja, u bewaakte het blijkbaar toch van op afstand, dus geen probleem" Oef, een opluchting, ik zag mij al staan voor mijn Cie Cdt om dit uit te leggen...
Ik heb ook ooit eens een paar rondjes rond het paradeplein gereden met een Berliet takelwagen. Een stuurhut als een danszaal en een stuur als een karrenwiel. Ik heb dan bijna de CSM van de Cie omver gereden. Die had juist het paradeplein gekruist en stond op de hoek te wachten om over te steken toen ik er met het rijdend gevaarte voorbijkwam. Ik was het rijtuig niet gewoon en nam mijn bocht een beetje te scherp, zodat ik met mijn achterwielen de hoek van het paradeplein afsneed, juist daar waar de CSM stond. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik hem vlug een pasje achteruit springen...:oops:

Ook een aantal keren boodschappen gaan doen naar de CMC in Soest, met de Landrover, maar dat zal ook wel niet reglementair geweest zijn, vrees ik :oops:

Een niet te verwaarlozen voordeel van het militair rijbewijs was tevens dat men daarmee automatisch een burgerrijbewijs C kon bekomen. Bij het ophalen van een nieuw type rijbewijs (type bankkaart) heb ik wel de verlenging niet bekomen, omdat de regelgeving thans gewijzigd is. Men moet nu regelmatig proeven en medische examens afleggen om een C rijbewijs te behouden. :(
Laatst gewijzigd door NDN op 20 nov 2021, 16:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

03 feb 2015, 19:54

Afbeelding
40 jaar geleden... eerste dag legerdienst
Exact 40 jaar geleden, op 3 februari 1975, was ik op weg naar het station om daar de trein te nemen naar Leuven. Voor mij begon de legerdienst, "hij moet binnen" zeiden ze in West-Vlaanderen. Enkele weken ervoor had ik de oproepingsbrief ontvangen.
In mijn sportzak zaten naast kledij, toiletgerief, lectuur en enkele versnaperingen, ook de spullen die door het Ministerie van Defensie aangeraden waren mee te brengen, zoals: een stuk elastiek, een kurk en 3 plankjes van een bepaalde maat. Later vernamen we dat het eerste diende om de broekspijpen te laten 'poffen', het tweede was om ons gezicht zwart te maken in het kader van de camouflage en het derde was om onze (voorhistorische)rugzak een perfecte vorm te laten aannemen.
Afbeelding
De oproepingsbrief vermeldde dat ik dienst zou nemen in de Logistiek. Ik wist niet wat dit juist zou inhouden, gezien dit mijn vakgebied niet was. Logistiek was voor mij, personen en objecten van punt A naar punt B zien te brengen via de meest optimale weg. Later bleek dit een wat te beperkte visie te zijn want het ganse technische onderhoudsaspect behoorde in het leger ook tot de Logistiek.

De reisweg ging met de trein naar Brussel, vandaar naar Leuven. Het Ministerie van Defensie had gezorgd dat het vereiste treinkaartje (in die tijd was dat nog een kaartje in tamelijk hard karton van zo'n 2 op 4 cm)aan de oproepingsbrief gehecht was.
Afbeelding Ziehier een afbeelding van zo'n kaartje.
Vanaf het station van Leuven verzorgde het leger het vervoer naar de kazerne te Heverlee. Dus wat de Logistiek betreft bleek dit goed te zitten. Voor dit laatste stuk hadden ze een legerbus voorzien. Druppelsgewijs kwamen de rekruten aan en al gauw zaten er in de kaki bus een vijftigtal jonge mannen ietwat beteuterd naar buiten te staren, wat onwennig aan hun handen te prutsen (want in die tijd bestonden smartphones nog niet) en sporadisch was er een in gesprek met een kennis die hij toevallig op de bus ontmoette en die hetzelfde lot als hij beschoren was.

Het ware interessant geweest te weten wat er allemaal in die hoofden omging. Voor sommigen waarschijnlijk de eerste keer voor een langere tijd weg van huis, voor een aantal een verscheurend afscheid van het lief of zelfs van de echtgenote, sommigen zullen gedacht hebben aan de sterke verhalen nopens militaire discipline, enkelen zullen verzuchtingen geslaakt hebben omwille van het financiële verlies van één jaar troep, enz... Op de voorpagina van een brochure die iedereen ontvangen had was Jan met de pet in militaire plunje te zien die met een brede glimlach groette naar Jan met de pet in burger, heel sympathiek dus. Maar niettemin, de rekruten in de bus waren er toch duidelijk niet gerust in.


Afbeelding

Persoonlijk was ik vastberaden er het beste van te maken en zelfs 10 maanden Duitsland, na de 5 maanden opleiding in België, zag ik als een opportuniteit. Soms komen die indrukken van toen nog terug: de holle geluiden van de gang, de geur van het legermateriaal, van de olie waarmee we onze wapens dienden in te smeren, de vercotage, de smaak van de flauwe koffie, de stem van die jonge onderluitenant (zelf nog maar juist zijn KRO broek ontgroeid) die in de gang tierde:
"v e r zaaaamelen",de adem op het glas van ons gasmasker en dies meer. Maar nog steeds heb ik er geen spijt van dat ik dit heb meegemaakt. De laagtes heb ik wellicht uit mijn geheugen geschrapt, de hoogtes misschien wat mooier gemaakt, hoe dan ook de balans blijft voor mij positief.

40 jaar geleden dus... de dag dat ik "binnen" moest!
Laatst gewijzigd door NDN op 20 nov 2021, 17:03, 10 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

30 apr 2015, 08:34

Afbeelding

Eind april...
40 jaar terug was dit het moment dat onze basis opleiding van 3 maand als KRO erop zat. Wij zouden Heverlee verlaten voor de technische opleiding in Doornik. Thans lijken 3 maand voorbij te gaan als een schicht, maar ik heb de indruk dat het in die tijd wat langer oogde.


We werden sergeant...
Inmiddels hadden we de proeven en examens met succes afgelegd en kregen we de graad van sergeant KRO.
Wij gekscheerden tegen elkaar dat we nu 'ballen' konden uitdelen.
Gedurende gans mijn dienst heb ik evenwel nooit een rapport uitgeschreven. Daar was trouwens geen enkele reden toe.
Eens in de definitieve eenheid, de 4e Cie Mat te Werl, was er eerder een werkgeest dan een militaire geest. Iedereen deed er zijn taak met de nodige inzet en zonder problemen. Ik heb nooit problemen gekend met dienstplichtigen noch beroeps.
De discipline was er overigens losser dan in gevechtseenheden. Er werd bijvoorbeeld niet vereist dat de muts gedragen werd, de militaire groet moest tevens niet uitgebracht worden, 'goeie dag' volstond. Maar eens we de terreinen van de 4e Mat verlieten, dan moesten de reglementaire kledij en geplogenheden gerespecteerd worden. Wanneer we de kazerne Houthulst betraden, waar de Artillerie eenheden (14A en 20A) lagen en waar wij logeerden, dan deden we er best aan om de knop om te draaien, want de kolonel, Corps Commandant van het 14A was nooit ver weg.

Van Cdt de Hemptinne naar Sint Jans
Maar terug naar onze verhuis van Heverlee naar de St Janskazerne te Doornik. Het was zoiets als een koude douche. Heverlee was nabij Leuven, met de nodige uitgangsmogelijkheden dus. De kazerne van Heverlee was recenter en dus moderner en was tevens meer open met groen. Doornik was een 'dode' stad. Buiten een paar typische cafeetjes waar in het beste geval muziek van die tijd gespeeld werd, was er niets. De kazerne was oudbolliger en straalde met zijn 'strenge' gebouwen en zijn hoge muren die de kazerne hermetisch afsloten, een sterk gevangenis gehalte uit.

De laatste dag in Heverlee konden we niet zomaar laten voorbijgaan. Met een vijftal kompanen hebben we die nacht voor de laatste keer "de muur gedaan" :oops: . De dag dat we dus vertrokken naar Doornik, zijn we 's morgens in de vroege uurtjes, rond vijf uur, redelijk aangeschoten terug in de kazerne beland. We besloten niet te slapen, want we beseften dat dit niet zou meevallen wanneer we zowat een uurtje nadien gewekt werden. Dus ik nam plaats in mijn bed, zonder het echter op te maken, zo met de rug tegen de opgeplooide matras, lakens en deken. En natuurlijk, wat moest gebeuren gebeurde, ik dommelde in. En inderdaad, de ontwaking was lastig. Wassen, kleden, ontbijten, karweien, inpakken, het was een echte Calvarie, want ik kon bijna geen voet voor de andere zetten. Mijn kamergenoten hebben mij op de bus naar het station moeten hijsen en ik heb van de ganse reis niets ' bewust' meegemaakt. Maar 's avonds waren we evenwel terug mans genoeg om de kantine Onderofficieren in Doornik even uit te proberen :P

Maar toch, we hadden al snel de nostalgie naar Heverlee. Niet getreurd, we waren jong en vonden altijd wel wat om ons te vermaken... :lol:
Laatst gewijzigd door NDN op 20 nov 2021, 17:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

Mard P
Lid geworden op: 08 jun 2015, 18:26
Locatie: deurne

08 jun 2015, 19:11

1 maand opleiding in de koude maand december van 1978 en ik was in 1979 bij de stafcompagnie - magazijnier keuken
het jaar dat er een nieuwe kolonel kwam, dat er een schietoefening was voor iedereen, ook de keuken - sindsdien mag de keuken daar nooit meer aan mee doen en het jaar dat in de spaghetti van de Walen werd geplast...
de gueuze was om in het stoofvlees te doen maar er is nooit in drup in gegaan !
SM 78/58364 - denk ik toch dat het was...
Marc Pinte

nummer6
Lid geworden op: 20 jul 2008, 22:56
Locatie: Zwevelse Hoeven aan de vijver van Baron Von Grevenbroek

07 jul 2015, 19:25

8O
Juni 1973 ben ik in de kazerne van Heverlee binnengegaan om de opleiding van KRO te volgen. Nadien naar doornik en Ludenscheid in Duitsland.
Het was een mooie tijd bij het leger.
Nummer6

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

16 jul 2015, 10:27

Mard P schreef:1 maand opleiding in de koude maand december van 1978 en ik was in 1979 bij de stafcompagnie - magazijnier keuken
het jaar dat er een nieuwe kolonel kwam, dat er een schietoefening was voor iedereen, ook de keuken - sindsdien mag de keuken daar nooit meer aan mee doen en het jaar dat in de spaghetti van de Walen werd geplast...
de gueuze was om in het stoofvlees te doen maar er is nooit in drup in gegaan !
SM 78/58364 - denk ik toch dat het was...
Marc Pinte
In Heverlee ben ik éénmaal van karwei geweest in de keuken troep. Patatten jassen zoals in het liedje heb ik niet moeten doen, gezien er reeds een schilmachine voorzien was. Wel heel wat grote industriële kookpotten moeten kuisen. Ik herinner mij nog dat de vloer er spekglad was, je deed er echt best aan je sleepvoetend te verplaatsen, om niet tegen de vlakte te gaan!
Gedurende ons drie maanden durend verblijf in Heverlee heb ik er geen weet van dat we stoverij met Geuze zouden voorgeschoteld gekregen hebben. :lol: Het eten was niet slecht, voor zo’n grootkeuken toch, maar was ook niet om naar huis over te schrijven.
In Doornik mochten we, gezien we onze 'streepjes' verdiend hadden, al eten in de mess Onder Officieren. Het was een zelfbedieningsconcept en de kwaliteit van het eten was te vergelijken met een ‘Lunchgarden’ van Carrefour.
Eens in onze definitieve eenheid in Werl mochten we in de mess Officieren van het 14A eten, maar dat was zowat de slechtste culinaire ervaring die je je ooit kunt inbeelden. Onze maaltijden kwamen uit de kantine troep en werden met Minerva van piket in inox containers overgebracht naar de mess Officieren. Je kunt je inbeelden hoe dat eruit zag eens het op ons bord belandde… Het werd zelfs niet opgewarmd! Ook de frietjes ondergingen hetzelfde lot en werden door deze behandeling herleid tot een aaneenklevende brei, een soort frietpuree dus. Ik ben nu gene moeilijke voor wat het eten betreft, maar dat was effenaf schandalig, je zou het soms zelfs niet aan de varkens geserveerd hebben.
De kwaliteit van het eten was evenwel heel divers in de verschillende eenheden. Ik moest ooit eens naar de kazerne te Probsteierwald gaan en ik werd daar uitgenodigd om te middagmalen in de mess Officieren. Man, dat was een sterrenrestaurant waardig! Een menukaart om ‘u’ tegen te zeggen en als dagschotel kregen we die dag gebakken forel met amandelschilfertjes opgediend, afgerond met gebakken aardappeltjes en een groentenkransje… ja, dan werd ik wel efkens jaloers op mijn collega’s uit Propsteierwald!
In de mess aldaar waren evenwel nogal wat actieve officieren aanwezig, waaronder ook Majoors en Kolonels, waar in Werl daarentegen praktisch alle actieve officieren naar huis gingen eten… dat zal er wel mee te maken gehad hebben, vermoed ik.
In ieder geval, het frietkot juist buiten de kazerne in Werl had altijd veel succes (Pommes frites mit Mayonnaise (gesuikerd!) und eine Wurst)…
:wink:
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

16 jul 2015, 10:42

nummer6 schreef:8O
Juni 1973 ben ik in de kazerne van Heverlee binnengegaan om de opleiding van KRO te volgen. Nadien naar doornik en Ludenscheid in Duitsland.
Het was een mooie tijd bij het leger.
Dank u voor de reactie, nummer 6. U bent iets meer dan anderhalf jaar vóór mij begonnen met de KRO opleiding in Heverlee. Ik ben daar aanbeland in februari 1975. Ik kan het met u volmondig beamen dat het leger een mooie tijd was, ondanks het feit dat er soms eens met ons gesold werd, vooral tijdens de eerste maand opleiding. Nadien ging dat beter en werd er wat meer respect voor ons opgebracht , is toch de indruk die ik er vandaag aan overhoud.
In zijn geheel heb ik ervan genoten: de kammeraadschap, de dienst in Duitsland, de maneuvers, leren rijden met verschillende legervoertuigen, de bar, enz... Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad!
Laatst gewijzigd door NDN op 11 feb 2019, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.