Legerdienst Heverlee (Kazerne Cdt de Hemptinne)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

06 feb 2014, 16:21

Danny. schreef:
flupke2 schreef:... Daarom moest er dus telkens iemand meevliegen ...
Flupke, ik dacht dat het de hersteller was die dan de eerste vlucht moest begeleiden, daar hij dan zeker zijn "best" zou gedaan hebben om zo een toestel werkelijk luchtwaardig te maken :wink:

Groetjes

Danny
Daar heb je eigenlijk gelijk danny , maar vele herstellers durfden dat gewoon niet , daarom werden er dan ook regelmatig anderen gevraagd die wel durfden. 8)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

06 feb 2014, 16:30

NDN schreef :"Het spijt mij, Flupke2, dat u het vliegen hebt moeten stopzetten, ik kan mij goed inbeelden dat dit een hele ontgoocheling is. Kunnen vliegen is zowat de ultieme droom van menig mensen en een helicopter kunnen piloteren, dat moet echt fantastisch zijn"
Op het ogenblik dat ik moest stoppen was dat echt een ontgoocheling, want zelf vliegen en dan zeker met een helicopter is echt fantastisch.
Maar ik heb later dan wel nog geluk gehad.Eind 1982 ben ik overgegaan naar de dienst die de militaire pijpleidingen in Belgie beheert en uitbaat.Ik kwam daar op de veiligheidsdienst terecht die de controles uitvoert en één van mijn opdrachten werd : pijpleidingkontrole vanuit de lucht.Zo vloog ik dan over gans Belgie en het Groot-Hertogdom Luxemburg , op lage hoogte zowat 150 tot 200 meter boven de grond.In het begin was het de piloot van het kleine vliegtuig (Cessna 150 of 172) die effectief vloog.Het waren steeds dezelfde piloten die vlogen en na enkele vluchten wisten ze uit onze gesprekken dat ik een pilotenopleiding gevolgd had .Van toen af vloog ik zelf , de piloot "zat erbij en keek ernaar" .Enkel de kontakten met de verkeerstorens deed hij . Op die manier heb ik dan toch nog een 1000-tal uren gevlogen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

06 feb 2014, 18:15

Flupke, als ik tussen de lijntjes van jouw laatste berichtje lees, dan was die pijplijncontrole niets anders dan gewoon eens enkele liters brandstof erdoor jagen, jij kon toch moeilijk met één oog het vliegverkeer in het oog houden, en met het andere oog die pijplijnen, of ben je wegens zichtproblemen als piloot afgekeurd geweest :wink: :lol:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

06 feb 2014, 18:27

Terug naar de kazerne van Heverlee en tijd voor een foto:

Afbeelding

Hier poseren voor u een aantal lotgenoten uit de kamer. De 4 te beginnen van links waren onafscheidelijk. Wij hadden de bijnaam van "de Daltons" gekregen, naar analogie met de stripfiguren in Lucky Luke. Die bijnaam, of moet ik spotnaam zeggen, was ons niet gegeven omdat we gangsters waren, maar eerder omdat, als we samen in de juiste volgorde stonden, ons groepsprofiel aan dit van de Daltons deed denken. :lol:

Op de achtergrond kunt u met wat goede wil (de originele foto is zwart/wit en heeft niet dezelfde kwaliteit als de huidige 10M px prenten) tenten ontwaren en een eretribune (met heel veel goede wil). Deze waren opgesteld naar aanleiding van de komende bataljonsfeesten. Op deze bataljonsfeesten was er een défilé voorzien, waarop ook wij in formatie moesten marcheren. Dit had heel wat voorbereiding gevergd. Sommigen uit de groep konden er maar niet toe komen om armen en benen in gekruiste volgorde te laten bewegen, maar lieten bv. de linker arm tezamen met het linker been naar voor bewegen en dan hetzelfde voor de rechterkant, wat zo'n soort lachwekkende ganzenpas genereerde. Het is finaal toch goedgekomen, zij het dan dat er iemand een appelflauwte kreeg terwijl we in -geef acht- stonden vóór de eretribune (de stress nietwaar of misschien heeft al dat sterrengefonkel hem parten gespeeld...). :wink: De persoon in kwestie werd met bekwame spoed afgevoerd...

Er zijn er ongetwijfeld heel wat onder de bezoekers aan dit forum, die hilarische verhalen te vertellen hebben met betrekking tot 'in formatie marcheren'. Laat ze maar horen! Hoe zat het met dat armen zwaaien.... :?:
Laatst gewijzigd door NDN op 13 jan 2021, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

06 feb 2014, 18:32

NDN, het is toch onbegrijpelijk dat sommigen, als ze de bevelen horen "zwaai met de armen gestrekt op schouder hoogte, borst vooruit, kap op uw hielen" opeens op een oneigenlijke manier met die armen gaan bewegen.
Nochtans, als je gewoon marcheert ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

06 feb 2014, 18:40

Danny. schreef:NDN, het is toch onbegrijpelijk dat sommigen, als ze de bevelen horen "zwaai met de armen gestrekt op schouder hoogte, borst vooruit, kap op uw hielen" opeens op een oneigenlijke manier met die armen gaan bewegen.
Nochtans, als je gewoon marcheert ...

Groetjes

Danny
Ge neemt me de woorden uit de mond Danny!
Met vriendelijke groeten.

Tuurken
Lid geworden op: 13 okt 2006, 16:25
Locatie: W.Vl-Brabant

06 feb 2014, 18:45

Terug naar de topic…
Naar aanleiding van het interessant carburateur-verhaal van NDN begin ik nog eens over de F6. De FRAC (Formation Réduite et Accélérée pour Chauffeur, zo heet dat ding feitelijk, ja, hier leert ge nog iets bij) en de F6 zouden elkaar vinden…
Toen NDN met de F6 de carburateurproblemen had, was het beestje al meer dan 25 jaar oud. Want eind jaren 40 onderschreef het Belgisch leger een bestelling van 1200 vrachtwagens van verschillende types uit de gekende F series van FORD. Een deel ervan waren hoge F6-COE (cab-over-engine) en vermits die dienst zouden doen als trekker van artilleriestukken en wel eens “in ’t veld” zouden moeten kunnen rijden, waren die voorzien van een 4x4 van Marmon-Herrington (US). Echt nog altijd specialisten ter zake. De firma EFA in Hoboken (bekend van kiplaadbakken vroeger) zou zorgen voor de opbouw met grote cabine voor 8 pers. en nog veel meer tot de typische schuine dakstijl toe.
Al gauw kwam men tot de conclusie dat de laadruimte van de F6 maar weinig plaats bood aan de munitie voor het kanon dat er aan hing. Een ABL-oplossing drong zich op. Die kwam er in de vorm van een 2de aanhanger! Alzo bestond de combinatie uit trekker met aanhanger 1 met munitie en daar aan vast aanhanger 2 met kanon!!! Voetgangers en straatmeubilair uit de weg!!!
Bij vertrek schudde en daverde de F6 tot er beweging in kwam. Bij de minste helling ging het zo traag dat men voorbij gestoken werd door elke ietwat gehaaste voetganger. Probeer zo maar eens gemotiveerd op het slachtveld te verschijnen. En liep het bergaf, dan had het kanon de neiging de hele combinatie voorbij te steken. Het vergde veel kunde van de chauffeur om de combinatie zonder ongelukken op de weg te houden, en een off road avontuur, zat er zeker niet in. Onder chauffeurs werd gesproken van een nachtmerrie op wielen.
Toen begin jaren 50 de eerste Bedford’s en Maguirussen geleverd werden, gingen de F6-COE die niet omgebouwd waren tot ziekenwagen, bureel of iets anders, naar de FRAC voor een tweede leven. Want van 1 ding was de legerleiding nu wel zeker, wie met een F6 zou kunnen rijden, kon met alles rijden….

In Heverlee was er nog een andere rijschool, namelijk voor motorrijders. We zagen ze soms bezig op een van de pleinen. Veel meer dan met 10 waren ze niet. Ze reden traag tussen en rond obstakels met hun FN. Het was volle zomer en de heren hadden zo ’n vintage helm op en droegen een lange bruin lederen jas in de stijl van herr Flick uit de TV-series Allo-Allo. We dachten dat die jassen zo lang waren om hun ketting tegen opvliegend stof en vuiligheid te beschermen. Wisten wij veel…

Inderdaad, die jongens die Tom aanhaalt heb ik ook ontmoet. Op een dag was ik papiertjes aan het rapen in de omgeving van de cinema. Ik weet niet meer waarom of waarvoor, maar geheel uit eigen beweging was ik daar waarschijnlijk toch niet aan begonnen. Ik denk dat we mijn activiteit aldaar meer moeten plaatsen in het kader van een werkstraf. Een zeer populaire maatregel waarvan ik door mijn jeugdig enthousiasme, de dupe van was geworden. Er was mij een sector rechts van de cinema toegewezen geworden, die geheel papiervrij zou moeten zijn tegen een bepaalde tijd. En of ik dat begrepen had was er nog aan toegevoegd. Dat had ik, die mens woonde waarschijnlijk graag proper. Niks op tegen.
Voor de ingang van de cinema liepen enkele gasten rond, waarvaan er eentje mij aansprak met “meneer, welke film draaien ze vanavond?” Dat wist ik niet, dus ried ik hem aan de affiche te lezen. “Wij kunnen niet lezen meneer, maar we gaan hier wel naar school daarvoor.” Alhoewel ik in een strikt tijdschema zat, heb ik toen voor wel 20 man die affiche luidop voorgelezen. Echt, ik was daarvan gepakt.

Twee juli was dus een vrijdag, en we kregen onze eerste inspuiting met 0,5cc met “gemengde entstof”. Dat ging alfabetisch. Wanneer het uw beurt was werd de naam gecontroleerd, trokken ze je bovenarm tegen het spuittoestel en werd de juiste dosering dwars door je huid in je spier geschoten onder druk. Toen dachten we nog, binnen enkele uren zijn we hier weg. Dat was dus niet zo; inspuiting betekende het volgende weekend blijven en uw plan trekken met hormonen die ook dachten: “het is week-end”.

Nu denk ik opeens aan het feit dat we ook moesten leren schieten. Na wat marcheren kwamen we toe op een soort schietstand in open lucht. Wie er aan dacht om in het wilde weg op al wat bewoog te mogen schieten, was er aan voor de moeite. Het wildbestand mocht er in geen geval onder lijden. Daarom was er ook een aangepaste drill die uitgevoerd werd ter plaatse teneinde de veiligheid van instructeurs en van ons zelf te verzekeren. Hoe de Amerikanen het in Vietnam deden, was nu even van geen tel. We kregen een wapen in de hand gestopt: een FAL. We hadden het ding al in voorafgaande lessen in de handen gehad en wisten waar de trekker zat. Dat zou dus geen probleem mogen zijn. Het ging er nerveus aan toe: of we lagen niet goed, of we hielden het wapen niet goed vast, of we deden de drill niet goed, plezant was anders. En aan prijzen achteraf, zoals op de kermis hadden ze ook al niet gedacht. Vijf nylon kogels later was het al gedaan. Terug naar de kazerne.

Tot nog eens.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

06 feb 2014, 19:39

NDN schreef:... Ge neemt me de woorden uit de mond Danny!
NDN, ik denk ook nog dat "ganzen immitatie gedoe" er ook kwam bij mensen die het iets of wat moeilijk hadden met de motoriek, er werd duidelijk gezegd dat men met de rechter voet eerst moest vertrekken, dus, alles wat rechts aan het lichaam hing ging vooruit bij dat bevel ...

@Tuurken, die verhalen spreken zo tot de verbeelding ...,

Maar dat cinema verhaal :roll:
Zijn die mannen die niet konden lezen daarna toch naar de cinema gegaan (ondertiteling of reeds gesynchroniseerde filmen???) :roll:

of si non vero e ben trovato :wink:


Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 feb 2014, 14:20

Tuurken schreef:Terug naar de topic…
Naar aanleiding van het interessant carburateur-verhaal van NDN begin ik nog eens over de F6. De FRAC (Formation Réduite et Accélérée pour Chauffeur, zo heet dat ding feitelijk, ja, hier leert ge nog iets bij) en de F6 zouden elkaar vinden…
... Er was mij een sector rechts van de cinema toegewezen geworden, die geheel papiervrij zou moeten zijn tegen een bepaalde tijd. En of ik dat begrepen had was er nog aan toegevoegd. Dat had ik, die mens woonde waarschijnlijk graag proper. Niks op tegen.
...
Twee juli was dus een vrijdag, en we kregen onze eerste inspuiting met 0,5cc met “gemengde entstof”. ...
Nu denk ik opeens aan het feit dat we ook moesten leren schieten. ...
Tot nog eens.
Dank u Tuurken. Dat van de FRAC wist ik niet, u ziet, ne mens leert alle dagen bij!

Ik weet nog dat er in de buurt van de cinema een plaats was om "de muur te doen". De draad was er zo platgelopen dat het helemaal niets inhield om de muur te doen. Dan zorgen dat men de baan overstak zonder gezien te worden van het wachtlokaal, want dat was regelrecht in het verlengde van die weg. De muur doen hield een zeker risico in zich, want het was nooit uitgesloten dat er een 'tegen-appel" gehouden werd. Om 22u werd er een "appel-aan-bed" gehouden, maar het was altijd mogelijk dat er een tweede appel gebeurde. Terloops, wanneer we in de St Janskazerne te Doornik waren, was er geen sprake van "de muur doen", bij een grondige inspectie 8O konden we enkel vaststellen dat de muur overal minstens 4 meter hoog was. Maar in Doornik hadden we elke dag vrij kwartier tot middernacht en in de omstreken van Doornik was er overigens in die tijd niet veel te beleven... Het kortst bij was Kortrijk op een 20-tal km.
In Heverlee moesten we 's avonds op de kamer zijn om 22u., met uitzondering van de donderdag waar we vrij kwartier hadden tot middernacht (niet in de eerste 2 weken). Uitgaan in Leuven was dus, op uitzondering van de muur, voorbehouden voor de donderdag. Meestal was het de andere dagen te druk met alles poetsen, nog wat lessen leren. In het beste geval bleef er een uurtje over om een (paar)pintje(s) te pakken in de kantine.

De eerste maand mochten we niet buiten de kazerne in burgerkledij. Uitzetten in Leuven in legerkledij, ge ziet dat van hier! :o Dus wat deden we, we trokken onze burgerkleren aan en daarboven de legerkledij, hemd, BD, regenjas (gelukkig was het winter en was de regenjas niet verdacht). De Off van wacht moet dikwijls gedacht hebben dat die KRO's niet genoeg oefening kregen want dat ze er allen nogal wat lijvig uitzagen... :lol:
Ik had zo'n klein Opel Kadettje (bijeengespaard met vakantiejobs) en dus, wij daar met 5 man in, het eerste straatje rechts, stoppen en die 5 jonge kerels die hun legerplunje uittrokken in dit klein kotje. Enkele paar benen in de lucht om die broek uit te trekken, een deur half open om wat slagruimte voor de armen te hebben en veel jolijt. Toevallige voorbijgangers fronsten even de wenkbrouwen bij het zien van zulk spectakel. Bij het terugkomen was het van hetzelfde, maar dan omgekeerd(van burgerkledij naar BD), zij het dan wat moeilijker omwille van het alcoholgehalte.... Ah ja, want binnenwandelen in burgerkledij was natuurlijk ook geen optie.

Op een keer hadden we de muur gedaan en bij het terugkeren, het moest zo rond een uur of drie in de morgen geweest zijn, was een van de kameraden deftig bezopen, in een fontein in Leuven gesukkeld. Resultaat, kletsnat bij een temperatuur rond het vriespunt. Ik heb hem mijn vest om de schouders gelegd, omdat ik vreesde dat hij het met een longontsteking zou bekopen. We hebben hem zo over die fameuse draad nabij de cinema getild en hem in de kamer ontkleed en droog gewreven. De andere makkers op de kamer direct klaar wakker en heel benieuwd wat er gebeurde. Het was meteen feest in volle nacht. 's Morgens was het heel wat minder...
:oops: Ik heb thuis ook nog mogen uitleggen waarom mijn (pas uit de nieuwkuis komende) vest er als een dweil uitzag... :oops:

Ik ben ervan overtuigd dat er maar weinig mensen zijn die hun legerdienst gedaan hebben zonder uitgangsstreken! Laat maar horen! Ge moet niet verlegen zijn, het is verjaard!
Laatst gewijzigd door NDN op 20 nov 2019, 11:02, 11 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 feb 2014, 14:28

Danny. schreef:Flupke, als ik tussen de lijntjes van jouw laatste berichtje lees, dan was die pijplijncontrole niets anders dan gewoon eens enkele liters brandstof erdoor jagen, jij kon toch moeilijk met één oog het vliegverkeer in het oog houden, en met het andere oog die pijplijnen, of ben je wegens zichtproblemen als piloot afgekeurd geweest :wink: :lol:

Groetjes

Danny
Die pijpleidingcontrole was wel degelijk een serieuze aangelegenheid en er werden geregeld dingen gezien die niet in regel waren met de geldende veiligheidsvoorschriften en dus een gevaar vormden of zouden kunnen vormen voor deze leidingen.Daar ga ik niet verder over beginnen , dan zou ik enkele boeken vol moeten schrijven.Het ganse netwerk van leidingen was opgedeeld in 4 sectoren die elk 2 maal per maand werden overvlogen , dat betekende telkens ongeveer 250 km pijpleiding en ongeveer 4 uren vliegen .En bij elk van die vluchten werden gemiddeld 4 à 5 "vaststellingen" gedaan. Deze werden dan op de grond door een "lijninspecteur" nagekeken ,waarbij gemiddeld 1 op 5 van de "luchtmeldingen" effectief tot het opmaken van een veiligheidsdossier leidde.
Wanneer een luchtinspektievlucht gebeurde zaten er altijd 2 personen in het vliegtuig.De ene was de "echte" piloot , de andere de observator.De piloot was dus verantwoordelijk voor alles wat het vliegen betrof , de observator volgde de pijpleiding en deed de kontroles.Maar doordat ik zelf kon vliegen ,bestuurde ik het vliegtuig en kontroleerde tegelijkertijd de pijpleiding.De piloot zat er dan bij , bestuurde het vliegtuig niet maar hield wel de lucht in de gaten en onderhield het kontakt met de verkeerstorens.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 feb 2014, 15:43

Flupke, dat die pijpleidingen wel degelijk nagekeken werden en dat het daarom gemakkelijker was dit van het de lucht te doen, daar ben ik van overtuigd.

Maar sorry dat ik mijn gedachten de vrije loop liet ...
- elders schreef je namelijk dat jij aan een piloten opleiding begonnen bent, maar om medische reden afgekeurd werd.
- hier las ik nu dat jij die pijpleidingen van uit de lucht nakeek, en daarbij zelf het vliegtuig mocht besturen.

Ik zag in mijn gedachten Flupke daar zitten met één oog naar de grond, en met het andere oog op de instrumenten en het vliegverkeer ... ,
Afbeelding
vandaar dat ik opeens begreep om welke medische problemen jij afgekeurd werd, namelijk "zichtproblemen" ... :lol: :lol:

Sorry hoor, maar dit is zeker niet slecht bedoeld :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 feb 2014, 16:56

Danny. schreef:Flupke, dat die pijpleidingen wel degelijk nagekeken werden en dat het daarom gemakkelijker was dit van het de lucht te doen, daar ben ik van overtuigd.
...
Ik zag in mijn gedachten Flupke daar zitten met één oog naar de grond, en met het andere oog op de instrumenten en het vliegverkeer ... ,
...Sorry hoor, maar dit is zeker niet slecht bedoeld :wink:

Groetjes

Danny
Mijnheer Danny, ik ben ervan overtuigd dat u het niet slecht bedoelt. Maar alhoewel een kleine omweg of afwijking moet kunnen, stel ik voor om terug tot de topic te komen, nl. militaire dienst in de kazerne Heverlee, het onderwerp waarover u reeds verschillende interessante tussenkomsten hebt gepost.

Dank u voor het begrip.
Met vriendelijke groeten.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 feb 2014, 17:26

Geen probleem hoor, en die mijnheer moogt gerust weglaten, onze huidige koning beweerde ook dat er in de ruimte geen protocol is, wel ik denk dat er hier ook geen is, en alhoewel ik mijn eigen naam gebruik als schuilnaam is het en blijft het een schuilnaam.

Indien ik mijn storende tussenkomsten moet verwijderen, je zegt het maar, en daar ik nooit als militair in Heverlee "gelegen" heb, zal ik mij dan ook van verdere tussenkomsten onthouden.

Groetjes

Danny

Edit, ik heb trouwens ook niet in Werl gelegen :wink:
Laatst gewijzigd door Danny. op 07 feb 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 feb 2014, 17:51

toch nog even één antwoordje "off-topic" : het waren géén zichtproblemen die mij dwongen de pilotenopleiding stop te zetten.Maar toch goed gevonden van danny :lol:

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

07 feb 2014, 18:27

Danny. schreef:Geen probleem hoor, en die mijnheer moogt gerust weglaten, onze huidige koning beweerde ook dat er in de ruimte geen protocol is, wel ik denk dat er hier ook geen is, en alhoewel ik mijn eigen naam gebruik als schuilnaam is het en blijft het een schuilnaam.

Indien ik mijn storende tussenkomsten moet verwijderen, je zegt het maar, en daar ik nooit als militair in Heverlee "gelegen" heb, zal ik mij dan ook van verdere tussenkomsten onthouden.

Groetjes

Danny
Dank u voor het begrip, Danny. Voor de rest blijft u altijd welkom op deze topic, (zowel voor de reeds aanwezige als voor eventueel toekomstige posts), ... ook al hebt u niet in Heverlee "gelegen" :wink: !
Met vriendelijke groeten.