oude rangorde Belgisch Leger - opperadjudant

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
silli

10 dec 2016, 11:11

Weet iemand waar ik een oudere rangenlijst van het Belgisch leger kan terugvinden? Graag in kolom als het kan.
Ik ben van de lichting 66-67 en toen sprak men nog van opperadjudant, maar ik vermoed dat deze rang is weggevallen.

Misschien, voor zover ik kan vinden op Google, zou het nu kunnen vervangen zijn door adjudant-majoor hoewel ik niet zeker ben. Maar dan betreft het oudere personen (sorry, maar troost je, ik ben ook zo :-) ) die dan deze wijziging van graadbenaming kregen tot aan het pensioen vermits nu de graad zou zijn weggevallen.

Alvast bedankt!
silli :)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 dec 2016, 12:07

Ik ben ook in 1966 binnengegaan , als beroeps dan wel, maar ik herinner me niet ooit het woord "opperadjudant" bij het leger gehoord. Deze graad bestond en bestaat wel bij de brandweer.
Destijds bestond de graad van adjudant , en een graad hoger was adjudant 1e klas. Deze graad kregen adjudanten automatisch na een aantal jaren als adjudant , vergelijkbaar met het automatisch behalen van de graad 1e sergeant na een aantal jaren sergeant. Toen ik binnenging werden er geen adjudanten 1e klas meer aangesteld, maar wie deze graad al had behield hem.
Boven de adjudant kwam dan de adjudant-chef en later (eind jaren'80 of begin jaren '90) kwam daar nog de adjudant-majoor bij.

Wat de "opperadjudant" betreft . In elk bataljon of gelijkgestelde eenheid was er een RSM ( regiment sergeant-majoor). Hij was zowat de chef van alle onderofficieren in de eenheid. Mogelijk werd in sommige eenheden deze man niet RSM maar wel opperadjudant genoemd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 dec 2016, 12:10

Ik heb die tittel ook nooit gehoord in dezelfde periode.
Wel RSM.

spelertje
Lid geworden op: 08 jan 2008, 13:47
Locatie: Bissegem

10 dec 2016, 12:24

Ben ook van lichting 1966-67 , toen was dat adjudant eerste klas , er was ook een RSM , ik denk dat dat ook een adjudant was

Spelertje

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 dec 2016, 13:52

"Kraagspiegels van Adjudant-Chef"

Afbeelding

"Kraagspiegels van Adjudant"

Afbeelding

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 dec 2016, 14:05

De kraagspiegels kloppen , en aan de kleur ervan en het fietswiel kan je zien dat het er van de "cyclisten" zijn.
silli

10 dec 2016, 15:06

Ik herinner mij dat het de hoogste rang bij de onderofficieren was.
Met een palmpje onder de zilveren ster. Maar nu blijkt het adjudant-chef te zijn ... Tijdens mijn opleiding in Heverlee weet ik van de sergeant (beroepsmilitair!) dat het opperadjudant werd genoemd.

Het verbaast me sterk dat niemand dat niet kent. Misschien een plaatselijk gebruik/titel dat toen in Heverlee en wie weet elders, werd gegeven?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 dec 2016, 18:34

silli schreef: Het verbaast me sterk dat niemand dat niet kent. Misschien een plaatselijk gebruik/titel dat toen in Heverlee en wie weet elders, werd gegeven?
Ben er bijna zeker van dat de benaming die U opgeeft niet officieel in gebruik is geweest (heb 2 maanden opleiding gehad in Heverlee en er nooit van gehoord)

Een zéér beperkt gebruik onder de miliciens zou wel gekund hebben en dat zou je dan kunnen klasseren als "kantinepraatgraad" (bij ons onder de miliciens werden de graden van de sergeanten ook niet genoemd maar spraken we over een "drie-, vier- of vijflatter" naargelang de strepen op de mouwen)

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

11 dec 2016, 09:11

Opperadjudant werd in die jaren niet zoveel gebruikt omdat er maar een was in iedere eenheid
bij luchtmacht was dat dan de Korpsadjudant en deze had dan een kroontje boven zijne graad
in Brusten of Bevingen ('64-'66) was dat de "fil frain", hij was de vader van de onlangs overleden kolonel geneesheer Paul DeGraef uit Diest
als de straten in het kamp er nogal vuil bijlagen dan moesten wij miliciens opschrijven die niet in orde waren met hun kledij en dan kregen zij ene borstel en kruiwagen en konden de wegen en paadjes zuiver maken, al bij al was hij ene toffe man

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 dec 2016, 09:44

hendrikjozef schreef:Opperadjudant werd in die jaren niet zoveel gebruikt omdat er maar een was in iedere eenheid
bij luchtmacht was dat dan de Korpsadjudant en deze had dan een kroontje boven zijne graad
in Brusten of Bevingen ('64-'66) was dat de "fil frain", hij was de vader van de onlangs overleden kolonel geneesheer Paul DeGraef uit Diest
als de straten in het kamp er nogal vuil bijlagen dan moesten wij miliciens opschrijven die niet in orde waren met hun kledij en dan kregen zij ene borstel en kruiwagen en konden de wegen en paadjes zuiver maken, al bij al was hij ene toffe man
Wat je hier schrijft bevestigt wat ik in een vorige posting al aanhaalde. In iedere eenheid was er inderdaad een "korpsadjudant" , ook wel RSM genoemd.
Dat was iemand met de graad van adjudant (als er geen adjudant-chef in de eenheid was, wat in kleinere eenheden wel eens het geval was) ofwel adjudant-chef en na de invoering van de graad adjudant-majoor.
Te herkennen was die inderdaad aan het kroontje boven zijn graad .
Waar de benaming "opperadjudant" vandaan komt weet ik niet, heb het nooit gehoord en ik heb nochtans veel opleiding gekregen : 1 jaar Zedelgem voor onderofficier, twee maal een half jaar opleiding gehad in Heverlee (eerst voor sergeant, later voor "B1" , dus 1e sergeant-majoor) en ook 2 maal een half jaar in Doornik.

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

11 dec 2016, 10:17

er is wel enig verschil tussen RSM en Korpsadjudant, alé volgens mijn gedacht
RSM wordt gebruikt bij de Landmacht en is volgens mij de Eenheidsadjudant en kunt ge er meer dan een hebben in een eenheid
Vb : in Leopoldsburg zijn verschillende eenheden die elk hun Eenheidscommandant en RSM hebben

elk onderdeel van eenheid dat het verslag doet van de eenheidscommandant (waar de straffen werden uitgedeeld (ballen, kamerarrest, kwartierarrest, het cachot wordt opgelegd door de Korpsoverste) heeft een RSM en boven die RSM's staat de Korpsadjudant

In mijn laatste eenheid waren er ongeveer 10 sekties en iedere sektie had een Adjudantopleider (RSM) en daarboven stond dan de Korpsadjudant, deze persoon staat onder het rechtstreeks bevel van de Korpscommandant

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 dec 2016, 10:58

hendrikjozef schrijft : "er is wel enig verschil tussen RSM en Korpsadjudant, alé volgens mijn gedacht
RSM wordt gebruikt bij de Landmacht en is volgens mij de Eenheidsadjudant en kunt ge er meer dan een hebben in een eenheid
Vb : in Leopoldsburg zijn verschillende eenheden die elk hun Eenheidscommandant en RSM hebben"

Er is géén verschil tussen RSM en Korpsadjudant ( lees goed he KORPSadjudant). Dit was de , om het simpel uit te drukken, de baas van de onderofficieren van het ganse korps.
Een korps is een onafhankelijke eenheid en kan , en meestal is het zo, uit een aantal ondereenheden of compagnies bestaan.

In Leopoldsburg zijn er verschillende KORPSEN die elk hun KORPScommandant hebben en hun RSM

hendrikjozef schrijft :"elk onderdeel van eenheid dat het verslag doet van de eenheidscommandant (waar de straffen werden uitgedeeld (ballen, kamerarrest, kwartierarrest, het cachot wordt opgelegd door de Korpsoverste) heeft een RSM en boven die RSM's staat de Korpsadjudant"

Hier moet eenheid ook weer vervangen worden door korps. De onderdelen van dat korps worden eenheid of compagnie genoemd.
Die hebben dus een eenheids- of compagniecommandant met een onderofficier die , simpel gezegd , hun secretaris is . Dat is de CSM of eenheidsadjudant.
Het is de compagniecommandant die de straffen oplegt, waartegen eventueel in beroep kan gegaan worden bij de korpscommandant.
De onderofficier CSM kan eender welke graad hebben ( in 1 Cie Mat in Siegen was dat zelfs een sergeant)

hendrik-jozef schrijft :"In mijn laatste eenheid waren er ongeveer 10 sekties en iedere sektie had een Adjudantopleider (RSM) en daarboven stond dan de Korpsadjudant, deze persoon staat onder het rechtstreeks bevel van de Korpscommandant

In een korps, zeker bij de gevechtseenheden , kan men de compagnies inderdaad nog eens onderverdelen in kleinere groepen, dan zijn dan de secties. Maar de persoon die hier de opleiding deed was zeker géén RSM, want zo is er maar één per korps.

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

11 dec 2016, 12:36

eerst moet ik bij mijn eigen iets rechtzetten :
in mijn laatste eenheid waren 6 smaldelen (ik sprak over sekties) en die smaldelen waren onderverdeeld in sekties en iedere sektie had zijn sektiechef.
Ieder smaldeel had zijn smaldeelcommandant bijgestaan door zijn secretaris en adjudantopleider

als ge zelf een carriere hebt gehad bij het belgisch leger dan is dat hoogstwaarschijnlijk bij de landmacht geweest, enfin dit kan ik afleiden uit uw uitleg

in elke legerafdeling is de indeling hetzelfde zowel bij LM, LuM en ZM maar de benaming ervan verschild nogal wat, maar eendracht maakt macht of niet ?
silli

12 dec 2016, 19:18

Bij mijn weten en met bijna volkomen zekerheid herinner ik mij dat er inderdaad maar één “opperadjudant” was, zoals Hendrikjozef aanhaalt: “Opperadjudant werd in die jaren niet zoveel gebruikt omdat er maar een was in iedere eenheid”.

En als ik even herhalen mag, de informatie bekwam ik dus van een (beroeps-) sergeant met jaren dienst in mijn compagnie met uiteraard kennis van de graden en ook dat er zo maar één opperadjudant was.

Allee, ik ben al blij dat hendrikjozef zich dat nog herinnert want ik begon al aan mijzelf te twijfelen. :wink:
De vraag was blijkbaar toch niet zo simpel ...

En allen dank voor de antwoorden!

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

15 dec 2016, 08:33

Wanneer ik mijn militaire dienst volbracht, in 1975, was de hoogste graad bij de onderofficieren, Adjudant-chef. Daar is nadien nog Adjudant-majoor bijgekomen. Er is ook nog de graad 1e Korporaal-chef toegevoegd geworden voor de onderofficieren ook nog: 1e Sergeant-majoor.
Afbeelding

Nadien is de achtergrond voor wat de officiersgraden betreft aangepast en enigszins geuniformiseerd. Er is ook de graad van Generaal toegevoegd.
Afbeelding

De tabel met graden zoals wij die tijdens onze opleiding moesten van buiten leren zag er als volgt uit:
Afbeelding
De tabel op de afbeelding moet er wel nog een zijn van vo'o'r mijn legerdienst geweest zijn, want intussen waren de spiegels van de Logistiek aangepast van grijs met purperen topboord, naar hemelsblauw met purperen topboord (cfr. de eerste afbeelding). Ook bestond in mijn tijd de adjudantenster met een lat erboven niet meer.

Ik hoop hiermee een overzicht gegeven te hebben die bijdraagt tot dit onderwerp.
Met vriendelijke groeten.