Opleiding in Doornik (Kaz. St Jean), KRO, KROO, Ord (Log)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

andemu
Lid geworden op: 30 apr 2006, 15:33
Locatie: Lokeren

15 nov 2008, 15:21

De laatste postkaart verstuurd vanuit de St Janskazerne in Doornik in 1969.
Wat waren we allemaal fier op onze drie strepen die we behaald hadden na vier maand training
:D

Afbeelding
Gast

25 dec 2008, 11:20

KRO en gestationeerd in W-Duitsland, maar waarom?

Waarom waren er nu in feite Belgische militairen in West-Duitsland ?
Hoe was het daartoe gekomen?

BSD: De Belgische Strijdkrachten in Duitsland namen na de tweede wereldoorlog in Duitsland een zone voor hun rekening, die gelegen was in de Britse sector. Kort na de oorlog waren het nog bezettingstroepen.
Na het ontstaan van de NAVO (op 4 april 1949) werd West-Duitsland op 9 mei 1955 ook NAVO-partner. De nieuwe gezamenlijke vijand was ondertussen de Sovjet-Unie met zijn Warchau pact (opgericht op 7 oktober 1949).

Afbeelding

Niet enkel Duitsland, maar ook haar voormalige hoofdstad Berlijn, werd in 1945 na de overwinning door de geallieerden op Nazi-Duitsland ingedeeld in een Franse, een Amerikaanse, een Britse en een Sovjet-sector. Berlijn lag echter midden in de Sovjet sector.
Toen in 1948 de D-mark in de westelijke bezettingszones werd ingevoerd, verklaarde Stalin dit in strijd met de afspraken.
Hierop sloot hij de toegangswegen via de Sovjet sector en startte daarmee de blokkade van Berlijn met als bedoeling de opdeling van Berlijn in sectoren ongedaan te maken en Berlijn gans onder Sovjet controle te krijgen.
Vanaf juni 1948 bevoorraden de Amerikanen en de Britten West-Berlijn via een luchtbrug (luchthaven Tempelhof). De Koude Oorlog tussen Oost en West ging nu goed van start.
In mei 1949, na het ontstaan van de NAVO, zagen de Russen in dat de blokkade zinloos was. Transport vanuit West-Duitsland naar Berlijn (gelegen in Oost-Duitsland), werd ‘onder geleide’ weer toegestaan over de snelweg door Oost-Duitsland.

In West-Duitsland, in de sectors van de Fransen, de Amerikanen en de Britten, ontstond op 23 mei 1949 de BRD (Bundesrepublik Deutschland) met Bonn als hoofdstad.
In de sector van de Sovjets ontstond op 7 oktober 1949 de DDR (Deutsche Democratische Republik) met Oost-Berlijn als hoofdstad.

Op 13 aug 1961 bouwde de DDR een muur tussen Oost en West Berlijn.
Checkpoint Charlie, aan de Friedrichstrasse, in de Amerikaanse sector, werd de bekendste grens-overgang tussen Oost en West. Er waren nog twee andere overgangen: Checkpoint Alpha (Helmstedt) en Checkpoint Bravo (Dreilinden).

Afbeelding

Die muur zou pas neergehaald worden op 9 nov 1989. Daarop volgde de wedervereniging van de beide Duitslanden. De DDR hield op te bestaan en gans Duitsland lag terug in het westers kamp.
Berlijn werd opnieuw de hoofdstad.

De Koude Oorlog liep nu op zijn eind en de BSD werd afgeschaft.

macfan11
Lid geworden op: 02 feb 2006, 09:22
Locatie: Antwerpen

24 jan 2009, 09:21

Beste forumleden,
Zoekend naar een naam werd ik uw forum "binnengegoogled".
Ik lees met enorme verbazing en bewondering de artikels van evb over zijn loopbaan en herinneringen aan het leger. Ik heb zelf een tijd verbleven in de 1 Cie Mat in Siegen en de namen Tabary, Welkenhuyzen, Couwet, De Brouwer, Van Berghen en Ronsse lijken me 35 jaar jonger te maken. Het was een mooie tijd, daar in Siegen. Ik denk er nog geregeld met nostalgie aan terug.
Mijn beste wensen aan jullie allen.
Ik voeg hier nog een foto toe, genomen tijdens het koninklijk bezoek aan de 1 PsInf Bde en Siegen
Afbeelding

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

24 jan 2009, 15:09

op de foto herken ik naast (uiteraard) koningin Fabiola ook de toenmalige korpscommandant ,Majoor Duys.Wie de luitenant-kolonel op de foto is weet ik niet .
Zelf was ik op dat ogenblik sergeant en deed het "centraal magazijn" in de werkplaats voertuigen.

Speleo
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:24
Locatie: Holsbeek

04 mar 2009, 01:16

Met veel interesse alle stukjes na mekaar gelezen en een aantal bekende namen tegengekomen.
De sfeer zat er direct weer in
Als soldaat-milicien op 3 nov 1971 in Heverlee kazerne De Hemptinne binnengestapt (na klein kasteeltje en Everberg) Als ik mij niet vergis de eerste lichting KRO bij de Logistiek (blauwe spiegels ipv grijze) en 15 maand later afgezwaaid als Olt in Lüdenscheid 202 Cie Mat kwartier Hellersen.
Ik vind het nog altijd zonde dat Everberg met zijn technische, fysische en psychologische proeven nu een jeugdgevangenis is. ik vond die proeven heel plezant.
Al lezend kwamen er heel veel herinneringen boven. Plezante en minder plezante maar in beide hadden we voor een groot stuk zelf de hand.
Soms was het redelijk zwaar en we vloekten wel eens op de onderrichters maar we waren jong en sportief en als speleoloog (toen) en valschermspringer (ook toen) we konden tegen een stootje. Waarom dan niet bij de paracomandos? Beetje bijziend en beetje kleurenblind.
Al bij al een leuke tijd en toffe mensen ontmoet waarmee ik zeer lang contact heb gehouden ook via rappels tot in 1984. Ondermeer (toen) Chef Bob Boulanger en chef De Keirsschieter. Allebei onze onderrichters van het eerste ogenblik en later op rappel als Lt weer tegengekomen in Elsenborn en Vogelsang.
Ik moet nog ergens foto's hebben uit de Doorniktijd (cpl en wachtmeester) en een paar uit Lüdenscheid.
Dat wordt zoeken op mijn zolder.
Ik maak het goeie voornemen dat ik in een paar afleveringen een stukje van mijn wedervaren als "militair" hier neerpoot. Als er ooit en reunie komt zal ik er zeker zijn en dan hoop ik dat ik er nog vele oude bekenden tegenkom. Helaas, verneem ik, zullen sommigen er niet meer kunnen zijn zoals de blonde Fred Van Huyck die ik als Olt kende in de 261 Mun in Hellersen.
Als ik er nog in kan breng ik dan vast mijn nog altijd goed bewaarde servicedress mee.
Waarde wapenbroeders tot de volgende aflevering
Wilfried

andemu
Lid geworden op: 30 apr 2006, 15:33
Locatie: Lokeren

04 mar 2009, 13:03

Doen Wilfried,
Wij zitten te wachten op verhalen van oud collega's van de Ordnance en de Mat, met ervaringen in Doornik.
Andre

chrinic
Lid geworden op: 03 nov 2009, 16:29
Locatie: Leuven

03 nov 2009, 16:36

Heb zonet een groep aangemaakt op Facebook : Ex-Leerlingen Logistieke School van het Materieel - Doornik.
Kijk naar volgende Link : http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 592&ref=nf[/b]

Tonabooth
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:56

05 nov 2009, 09:41

De Ordnance School is ontstaan in 1951 na de fusie van de REME (Royal Electrical & Mechanical Engineers) van Luik en de RAOC (Royal Army Ordnance Corps) van Mechelen; ze was eerst gevestigd in de “Chartreuse” te LUIK.
Acai Force Max
Review of Acai force Max

CharlesDM
Lid geworden op: 23 dec 2009, 09:30
Locatie: Edegem

23 dec 2009, 17:00

Ik was KROO in 1960 in kazerne St Jean in Tournai. Heb er de sergeanten Viaene en Kestemont gekend, en kamergenoten Etienne De Beule en Jean uit Leuven. De 2de helft van 60 ben ik naar HQ NORTHAG in Mönchen-Gladbach gegaan. Daar was ik o.a. met Paul Hoste en Pol Van Dessel uit Mortsel. Afbeelding
Ik was soldaat in kazerne St Jean in 1960. Heb er de sergeanten Viaene en Kestemont gekend.

V901108
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:54
Locatie: 3640

09 jan 2010, 18:48

Met stamnummer 53/45696 ben ik op 1 feb 1954 binne gegaan in de Ruquoy als KROO, met als 'africhters' sergeant De Bruin en sergeant Tack. Na vier maanden naar de St Jean en twee maanden later als kerverse sergeant naar Hitfeld (D) in kamp Gabriëlle Petit als mekanieker voertuigen op wielen in de 16de compagnie.
Ik sta toch niet weinig versteld van het 'geheugen' dat jullie nog hebben want ik kan er mij nog maar bitter weinig van herinneren. Alles wat ik over mijn legerdienst bezat is verloren gegaan en moet het dus alleen doen met de povere herinneringen!
Het deed me wel goed deugd hier nog eens op zo een duidelijke manier aan herinnnerd te worden waarvoor mijn dank!
mvg
teevee
Het beste leven is een goed leven!

CharlesDM
Lid geworden op: 23 dec 2009, 09:30
Locatie: Edegem

13 jan 2010, 12:05

Van Charles DM aan teevee

Beste teevee,
Bedankt voor je respons. Ik vind dat jij je nog heel veel herinnert. Spijtig dat we niet in dezelfde lichting zaten. Ik van lichting 60 en jij van 53 (volgens je stamnummer) maar misschien wel binnen gegaan in 1954. Ik ben in ieder geval nog steeds op zoek naar de 'jongens van 1960 in St Jea kazerne te Tournai'.
Ik wens je nog het beste voor 2010 en voor al de volgende jaren.
Ik was soldaat in kazerne St Jean in 1960. Heb er de sergeanten Viaene en Kestemont gekend.

andemu
Lid geworden op: 30 apr 2006, 15:33
Locatie: Lokeren

11 dec 2010, 20:00

Ik heb op de website van het ABL deze recente foto gevonden van onze oude Sint Janskazerne. Hij is deze zomer genomen tijdens een jongerenstage in de kazerne. Al is het 40 jaar geleden, t'is daar nog niet veel veranderd.
Aan alle KRO en KROO's van de vroegere Ordnance mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Andre
Afbeelding

Michel001
Lid geworden op: 27 nov 2010, 15:28
Locatie: Oost-Vlaanderen

11 dec 2010, 23:20

Er kan er misschien nog eentje bij. Oud KROO van 2 jan 1968 tot 30 april 1968 in Doornik.
Ik heb nog een paar fotos van die tijd.

Afbeelding
Voor het paradeplein met de kamergenoten van weleer. Ik hoop dat ze allen nog in leven en gezond zijn.

Afbeelding
Met dezelfde mannen op de kamer, op het hoogste !

Afbeelding
Op het oefenplein met met onze FN's en engelse helmen. Hier zijn er maar een paar mannen van de kamer en de rest zijn andere mannen van dezelfde Cie
Ikzelf sta uiterst rechts met de handen in de heupen. :lol:
Vanuit Doornik ben ik dan naar het 5de Li gegaan in Soest en dan nog eens op rappel in Leopoldsburg in '70.

Aan allen die zich hierop erkennen en die mijn kamergenoten waren, wens ik een gezond en gelukkig jaar 2011, want we worden er verdorie niet jonger op :D

Mvg

Michel Verburg

andemu
Lid geworden op: 30 apr 2006, 15:33
Locatie: Lokeren

19 jun 2012, 22:16

Ik heb onlangs een oude foto op het internet gevonden van onze Sint Janskazerne te Doornik, een opname die dateert van 1953.
Gevonden op:
Site van de "Koninklijke Nationale Unie der Reserveonderofficieren van België"
http://www.hagendorens.be/03geschiedeni ... edenis.htm

Andre

Afbeelding

neus
Lid geworden op: 02 sep 2012, 22:46
Locatie: lessen

02 sep 2012, 23:13

ben van lichting 1951 opgenomen in RASC in verviers op 01.08.1951
op 08.10.1951 opleiding in doornik daarna vertrokken naar werl duitschland en lüdenscheid 2 de RASC werd in 1952 omgevormd als
1 ste cie ord in lüdenscheid