slapen

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Denyse
Lid geworden op: 06 dec 2010, 10:55

28 aug 2018, 11:35

Ik was nooit een langslaper Ik had ook veel werk en was daar blij om
Nu ben ik rond de 80 en zou zo graag wat meer slapen
Ik neem dagelijks een inslaper SERENASE op doktersvoorschrift
Ik slaap dan 5 uur,maar zou graag smorgens nog wat langer in bed blijven

Een dag duurt zo lang ,als je    oud bent en niemand ziet
Weet ieman me te helpen Danku

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

14 mei 2019, 19:55

Serenase is geen inslaper ! Het is eerder een kalmeringsmiddel tegen angst . Pieker je veel of angstig? doe dingen waar je plezier aan hebt , kijk naar tv alleen naar positieve programma's, wil je toch een inslaper, vraag dan Zolpidem aan je dokter. en indien mogelijk nog een kort wandelingje s'avonds voor het slapen gaan . slaap zacht .
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

16 mei 2019, 06:46

Met alle respect maar : 80 lentes zou ik niet voor info gaan op internet , dr. Google kent je niet ! Uw huisarts weet raad , vertrouw je die niet , contacteer dan een ander , via je medisch dossier weet die ook raad voor jouw specifiek geval .
Ik neem sinds kort ook een ( doorslaap ) middel , ik ben 64 en voelde me altijd moe en concentratieloos , sinds kort gaat het weer beter , ik ga slapen rond 23 u en slaap door ( eindelijk ) tot even voorbij 6 u . En na het middagmaal doe ik een tukje van +/- 15 min . Daarna weer frisse mens . ☺️

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

16 mei 2019, 13:36

michiel1954 schreef:
16 mei 2019, 06:46
ik ga slapen rond 23 u en slaap door ( eindelijk ) tot even voorbij 6 u .
Ik zou er een moord voor doen (bij wijze van spreken) om 7 uren aan een stuk te slapen. Ik slaap met heel veel geluk een uur of drie, vier (met een slaaptablet) en daarna is het woelen, draaien en keren en heel soms terug in een onrustige slaap vallen. 's Namiddags krijg ik dan een flinke tik van de hamer maar dan ga ik iets doen. Ik leg mij niet neer want dan voel ik mij nog slechter nadien.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

16 mei 2019, 15:33

Gezond slapen is voor velen een droom, rare uitdrukking maar waar.
Ik neem al zeker 15 jaar een inslaapmiddel, rustgevend of hoe men dat ook noemt, alleen maar om mijn hoofd stil te krijgen . Na 4 a 5 uur wordt ik dan even wakker om het nodige plasje te doen, dan weer terug en met wat geluk slaap ik dan tot 7 uur in totaal. Ik neem zo een 3/4 van een tablet, neem ik meer dan slaap ik meestal door, maar ben ik nog uren zombieachtig, dat heb ik er dan weer niet voor over, liever iets minder slapen en fris weer op. nu ligt mijn slaappatroon iets anders dan dat van jou Michiel, ik ga slapen rond 2.30h en sta op rond 10h.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 mei 2019, 23:31

MyriamC schreef:
16 mei 2019, 13:36
michiel1954 schreef:
16 mei 2019, 06:46
ik ga slapen rond 23 u en slaap door ( eindelijk ) tot even voorbij 6 u .
Ik zou er een moord voor doen (bij wijze van spreken) om 7 uren aan een stuk te slapen. Ik slaap met heel veel geluk een uur of drie, vier (met een slaaptablet) en daarna is het woelen, draaien en keren en heel soms terug in een onrustige slaap vallen. 's Namiddags krijg ik dan een flinke tik van de hamer maar dan ga ik iets doen. Ik leg mij niet neer want dan voel ik mij nog slechter nadien.
Ik ga mee op moordtocht. Rond middernacht half één naar bed en drie, vier keer op een nacht wakker. Rond zes uur, tijd waarop ik vroeger moest opstaan, word ik wakker, maar draai me nog een keertje om hoor. Af en toe lukt het langer door te slapen, meestal als ik een nacht of drie na elkaar heel slecht geslapen heb. Ik neem niets van medicatie, want dan slaap ik drie dagen aan een stuk.

Naar het schijnt is het normaal dat je als je ouder wordt lichter slaapt en dus bewust wakkerder bent "onderweg". Andere mensen hebben dat ook maar slapen dieper en zijn zich niet zo bewust van die korte onderbrekingen.

Ik zou niet weten wat een oplossing zou zijn voor die korte nachten van denyse.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

17 mei 2019, 23:43

Helena van Troje schreef:
16 mei 2019, 23:31
Naar het schijnt is het normaal dat je als je ouder wordt lichter slaapt
Ik slaap al slecht vanaf dat mijn zoon geboren is (36 jaar geleden). Toen ik nog werkte ging ik dikwijls 's namiddags naar huis omdat ik gewoonweg niet meer helder kon denken en mij niet meer kon concentreren. Complete black-outs, waarbij ik uren later ook niet meer wist hoe ik thuis was geraakt.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

18 mei 2019, 07:55

Ja , huisarts zegt ok voor nu ( op reis met auto richting UA ) om de nachten tijdens de reis te “ kunnen rusten “ en overdag alert te blijven . Dat is gelukt maar nu ter plaatse probeer ik dus zonder die halve pillen ...noppes dus = slechte slaap . Om mijn verblijf hier niet te vergallen neem ik dus af en toe een halfje en slaap dus als een rozeke . Maar kort na middag toch nog een tukje .
Als kind had ik er ook al last van als we iets voorhadden de volgende dag bv . Gaan zwemmen met vrienden , of schoolreis ... piekeren dus . Dat blijft de rest van je leven je slaap bepalen . Dus minste akkefietje ..lap = slechte slaap . Het is dus de kunst dat piekeren stop te zetten , daarom = pilletje ...en we sliepen nog lang en gelukkig . 😌zzzz 👍

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 mei 2019, 12:59

Over piekeren en niet in slaap geraken:

Ik pas daar een eigenaardige methode voor toe, maar voor mij werkt ze.
Als ik mezelf betrap op gepiekt, gewoel en gedraai dan zeg ik hardop en luid:STOP!

Nog een bedenking: 's nachts moet je slapen en slapen de meeste mensen inderdaad.
Problemen kan je dus in de nacht niet oplossen, dus zet ze uit je hoofd tot 's morgens.

Dan is er nog een methode:

1) Is er een probleem? => ja, dan stel je de volgende vraag
2) Is het mijn probleem?=> ja, dan stel je de volgende vraag
3) Is er een oplossing?=> ja, dan is je probleem van de baan
neen, dan moet je je houding ten opzichte van het probleem aanpassen.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

19 mei 2019, 11:14

Helena van Troje schreef:
18 mei 2019, 12:59
Over piekeren en niet in slaap geraken:

Ik pas daar een eigenaardige methode voor toe, maar voor mij werkt ze.
Als ik mezelf betrap op gepiekt, gewoel en gedraai dan zeg ik hardop en luid:STOP!.....
.........
Ok , bij jou werkt dat maar voor de rest slaap je toch nog niet optimaal , zo te lezen hiervoor .
Als ik hardop en luid iets ga zeggen , krijg ik een dreun van mijn vrouw ! 😅
Toen ik nog werkte , kregen we af en toe bijscholing in een leslokaal ...’s morgens ging dat nog maar na het middageten viel ik tijdens zo’n les geregeld in slaap . Het was dan een gevecht om wakker te blijven 🥺 en van de lessen had ik niet veel mee .
Gelukkig nu met pensioen ....

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 mei 2019, 11:29

michiel1954 schreef:
19 mei 2019, 11:14
Helena van Troje schreef:
18 mei 2019, 12:59
Over piekeren en niet in slaap geraken:

Ik pas daar een eigenaardige methode voor toe, maar voor mij werkt ze.
Als ik mezelf betrap op gepiekt, gewoel en gedraai dan zeg ik hardop en luid:STOP!.....
.........
Ok , bij jou werkt dat maar voor de rest slaap je toch nog niet optimaal , zo te lezen hiervoor .
Als ik hardop en luid iets ga zeggen , krijg ik een dreun van mijn vrouw ! 😅
Toen ik nog werkte , kregen we af en toe bijscholing in een leslokaal ...’s morgens ging dat nog maar na het middageten viel ik tijdens zo’n les geregeld in slaap . Het was dan een gevecht om wakker te blijven 🥺 en van de lessen had ik niet veel mee .
Gelukkig nu met pensioen ....
Tja alleen vallen het heeft zo soms zijn voordelen. :wink:
Ik slaap slecht omdat ik veel wakker wordt van de pijn.
Daar valt weinig aan te verhelpen, je gaat daar niet "van" dood, maar "mee" dood.
Een apotheek pijnstillers hoeft niet voor mij.

Eerlijk, ik heb me de laatste tijd al diklijs zalig geprezen dat ik alleen slaap.
Och arme wijlen mijn echtgenoot, hij zou afgezien hebben...
Misschien is dat omdat ik zoveel jaren op het randje van het bed geslapen heb en bijna niet durfde bewegen zodat hij geen pijn zou hebben door mijn gewroet. Hij wou niet dat ik in een andere kamer ging slapen... :?

Bijscholingen zijn nu ook niet zo "opwekkend" hé!
Ik heb dikwijls 's avonds zo een gevecht met de slaap voor tv.
Maar zeg nu zelf om 20 uur al gaan slapen?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 mei 2019, 12:18

Ooit volgde ik "autogene training", waarbij men leert om zich volledig te ontspannen.
Aanvankelijk bleef het bij "oefenen" door te luisteren naar een ingesproken tekst,
maar stilaan lukte het, om mezelf die techniek eigen te maken.
Het is daarbij belangrijk om zich vooral op de ademhaling te concentreren.
Dus langzaam in- en uit-ademen en zich ook daarvan bewust zijn.

- Wanneer men T.V. kijkt is het best om na een spannende serie of film even iets anders te bekijken.
Daarvoor neem ik het programma "Wat als!," op, zodat ik altijd iets luchtigs kan bekijken om ontspannen naar
bed te gaan.

- Om te vermijden dat een (opfrissende) duik in de badkamer de activiteit te veel aanzwengelt,
was ik me, alvorens ik in de zetel kruip bij de kijkkast.
Ik trek dan ook een soort "vrije-tijds-pak" = "leisure suit" aan. :wink:

- Als ik midden in de nacht toch uit een nachtmerrie ontwaak, kruip ik uit bed, want woelen helpt niet!
En maak een minikopje met kamille-thee! Dat opdrinken en ik kom al tot rust

P.s.: Ik slaap wel "apart"...dus geen gewoel of gesnurk. 8)

Hobo

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

21 mei 2019, 08:37

Ja , je partner speelt ook mee in de kwaliteit van je slaap , tenminste als je er een hebt . Mijn vrouw durft wel eens een zaagje boven halen ‘s nachts . Dan moet ik ze een por geven en is het weer even stil . Maar als ze voor een paar weken op reis is slaap ik nog slechter !? in dat grote kille bed 😖.Dan mis ik mijn knuffelbeestje 🥰.
.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

12 okt 2022, 22:20

Ik gebruik "Dominal Forte 80mg.
Dat is een inslaper en doorslaper.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

12 okt 2022, 23:02

Niet kunnen slapen is een marteling . En zo wordt het in oorlogstijd ook gebruikt. Onlangs zag ik op het VRT-journaal dat de dokters minder slaapmiddelen moet voorschrijven . En als alternatief lieten ze een slaapkliniek zien en het daar eens te proberen . Allemaal goed en wel maar wie kan zich dees veroorloven , de mutuelle betaalt heus niet alles terug en er zijn dan nog honderden wachtenden voor u .Als ik twee dagen slaap moet derven, loop ik ambetant, onverdaaglijk en als een zombie rond .Ook de concentratie verdwijnt zienderogen . Ikzelf neem een inslaper die met toch zes uurtje slaaprust geeft en me niet suf laat worden . Soms combineer ik dees met -relaxine- 500mg tabletjes van valeriaan . Er zijn genoeg gecombineerde , natuurlijke middeltje te koop zoals meidoorn, hop enz . Zoals ik hierboven al zei , geen slaap kunnen vatten is een regelrechte marteling en als dan een inslapertje werkt , dan is het maar zo . Daarenboven moette deze altijd de volle pot betalen . Er is in sommige gevallen altijd het risico van een overdosis maar dit is met alle medicijnen zo .

mvg-werewoef
AMEN en AUM