Alternatief voor het verdwijnende OV
Geplaatst: 30 okt 2014, 16:55
Omdat de rendementen van vele buslijnen niet meer opweegt tegen de verdiensten verdwijnen deze suksesievelijk.
Aanvankelijk werd dit, op initiatief van enige ouderen, opgelost door zogenaamde 'buurtbussen' in te zetten. Bestelwagens met de mogelijkheid om 9 personen te vervoeren, inklusief de chauffeur.
Deze auto's rijden vaste route die afwijkt van de oorspronkelijke buslijn.
Vanwege de landelijk omgeving hier moest er ook aanvullend vervoer komen dat hier nu sedert bijna een jaar funktioneert. E.e.a. wordt verzorgd door de door de gemeentes gesubsidieerde Belbussen met Mercedes SUV's en vrijwillige chauffeurs w.v. ik er een ben.
Het is vervoer van deur tot deur. Je moet abonnee worden voor 7.50 per kwartaal of 15 euro per jaar.
Wil je worden vervoert dan moet je minimaal 24 uur van te voren je rit opgeven alsmede de geschatte tijd. Met een speciaal geprogrammeerde navigatie kan je in principe elk adres vinden.
Mijn vraag: wordt dit in Vlaanderen ook al toegepast om ouderen die minder mobiel zijn, maar die niet alleen, naar hun adres te rijden?
Mijn motivatie om als chauffeur te gaan werken is dat ik autorijden heel fijn vind en dan het zogenaamde 'nieuwe rijden' toepas en sociaal bezig zijn met ouderen. Twee vliegen in één klap! Er zijn dagen dat ik 400km rijd maar wel genoeg pauze heb.
Nicolaas
Aanvankelijk werd dit, op initiatief van enige ouderen, opgelost door zogenaamde 'buurtbussen' in te zetten. Bestelwagens met de mogelijkheid om 9 personen te vervoeren, inklusief de chauffeur.
Deze auto's rijden vaste route die afwijkt van de oorspronkelijke buslijn.
Vanwege de landelijk omgeving hier moest er ook aanvullend vervoer komen dat hier nu sedert bijna een jaar funktioneert. E.e.a. wordt verzorgd door de door de gemeentes gesubsidieerde Belbussen met Mercedes SUV's en vrijwillige chauffeurs w.v. ik er een ben.
Het is vervoer van deur tot deur. Je moet abonnee worden voor 7.50 per kwartaal of 15 euro per jaar.
Wil je worden vervoert dan moet je minimaal 24 uur van te voren je rit opgeven alsmede de geschatte tijd. Met een speciaal geprogrammeerde navigatie kan je in principe elk adres vinden.
Mijn vraag: wordt dit in Vlaanderen ook al toegepast om ouderen die minder mobiel zijn, maar die niet alleen, naar hun adres te rijden?
Mijn motivatie om als chauffeur te gaan werken is dat ik autorijden heel fijn vind en dan het zogenaamde 'nieuwe rijden' toepas en sociaal bezig zijn met ouderen. Twee vliegen in één klap! Er zijn dagen dat ik 400km rijd maar wel genoeg pauze heb.
Nicolaas