Poetsen bij oudere mensen

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

26 apr 2019, 09:51

We moeten langer in ons huis blijven, maar de poetsvrouw met dienstencheques zegt dat ze van de verzekering, voor haar rug, de stoelen niet van onder tafel mag nemen. Dus stofzuigert ze rond de stoelen.

Tapijthoek omplooien om eronder te stofzuigen en eronder te dweilen, mag niet voor die rug.

Een doos met 2 paar winterbotten verzetten... noppes, ze kruist er rond.

Achter wc kuisen..... oh ik mag me niet bukken... Hoeken zijn rond denkt ze...

Er blijft dus overal vuil. Hoeveel ziektes gaan ouderen zonder familie om bij te springen, zo krijgen ?

HYGIËNE. ... wat is dat ?..

Die oude moet maar zelf de wasmand boven dragen ??? Ik kuis de bovenkant van die kast niet.... en eronder tot tegen de muur ook niet....

Trappen buiten, terras... mag de oude zelf doen, want dat is te zwaar. Kastje onder afwasbakken poetsen.... oh nee want mijn rug, mijn knie...

Ik heb alle begrip voor poetsvrouwen, maar ik mag hopen dat ze dagelijks hun kindje oppakken en knuffelen, want ... die rug... 😕

ALS MORGEN EEN BOUWVAKKER GEEN STENEN MEER DRAAGT.... geen huizen meer bouwen ?

We betalen 9 euro. De overheid betaalt van ONS geld nog bij. Sommige zijn oertraag, echt, je zou beschaamd zijn als je ze bezigziet.

Pluim voor elke poetsvrouw die wel met plezier komt en beseft dat die oudere persoon recht heeft op netheid💐
Laatst gewijzigd door kathuis op 27 apr 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 apr 2019, 10:26

De poetsdienst die dat personeel stuurt verwittigen, die kunnen wel antwoorden dat ze geen ander personeel hebben, je kunt dan wel antwoorden dat er nog andere poetsdiensten zijn.

En over die verzekering, dat die poetsvrouw dat eens zwart op wit laat zien, of vragen welke verzekering dat is, en daar eens gaan horen wat daar van waar is.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

26 apr 2019, 11:18

Te dicht bij Brussel. Vreemden. Firma's enkel interesse in aantal cheques waar ze op verdienen . Ouderen bang om volledig zonder hulp te vallen en accepteren alles. Durven zelfs niet bevestigen wat ze u een dag ervoor zegden.
Hygiëne controleurs nodig of binnenkort allerlei ongekende ziekten. Vergrijzing direct opgelost 😈
Schande dat wie dit land door zijn werk hielp rijk worden, nu smalend wordt uitgelachen en onbeschermd wordt overgelaten aan zijn lot. Die "ou" was weer lastig...

Ben zelf gelukkig niet totaal afhankelijk van die poetsdiensten, ben mondig genoeg, maar zie het misbruik heel goed. Mijn poetshulp is spijtig genoeg door beenbreuk 5 md tijdelijk niet beschikbaar, maar de vier vervangsters die ze al stuurden .... TV zou hier eens moeten filmen...
Laatst gewijzigd door kathuis op 26 apr 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

26 apr 2019, 11:38

Nog iets dat mijn hart breekt. Oudjes met een kat bijv. Ah, de poetsvrouw mag de kattenbak niet uitkuisen..... Dat oudje heeft enkel die kat of katten en
kan zich wellicht niet goed bukken om de bak op te tillen, uit te gieten in de vuilbak, uit te wassen en proper gebruiksklaar te zetten.

KAN JE IN DE KINDERCRECHE OOK WEIGEREN DE KAKPAMPERS TE VERVANGEN ??? MOETEN ZIEKENHUIZEN SPECIALE "PANophalers "
aanstellen ???

Je kan duidelijk merken wie in deze maatschappij beschermd wordt, maar het zijn de ouderen niet dunkt me. De regeltjes ontmenselijken de omgang tussen mensen 😢💔
Laatst gewijzigd door kathuis op 26 apr 2019, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(
MaLoReg

26 apr 2019, 14:48

Dat hebt ge hier allemaal prima verwoord-aan de kaak gesteld!
Volgens mij is een klein nadeel ook dat oudere soms niet mondig genoeg zijn
of, in sommige gevallen, niet 'durven' uit angst die hulp te verliezen.
Ik vind het ronduit schandalig dat ouderehulp op het niveau dat jij aanroert
bestaat-zulke firma's zouden aangeklaagd moeten worden en hun licensie
verliezen. Basta!

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

26 apr 2019, 18:03

Dat is dus niet alleen rond Brussel het geval.

Alle half jaren krijg ik van de dienst een brief met aanbevelingen:

"Kattenbak mag niet uit gekuist door hulp.
Opstapjes mogen niet meer dan drie trapjes hebben.
De borstelsteel moet 1,30 meter lang zijn.
De temperatuur in de kamers waarin ze werken moet tussen de 15°C en de 25 °C bedragen.
In geval te warm: airco!!! of ventilator voorzien.
De dweilen moeten van kunststof zijn, evenals de doekjes om te poetsen.
De wc-borstel moet proper zijn."

En ga zo maar door.
Een hele boel tips om het werk van je zwangere hulp te vergemakkelijken...
Zwangerschap is tot nader order geen ziekte.
Anders moeten ze thuis blijven van zodra ze weten dat ze zwanger zijn.
Bijbetaald door de ziekenkas.

----(Wij moesten in de tijd blijven werken in het ziekenhuis tot zes weken voor de bevalling.
Op het laatste geraakten we soms met onze dikke buik niet tussen het bed en het nachtkastje)----

Alles verwoord op een toon die ik ervaar als terechtwijzend.
Er moet een pauze voorzien zijn, lijkt me logisch.
Indien de hulp rookt!!!!! moet er een asbak voorzien zijn en moet er een ruimte zijn waar ze mag roken!!!!!!!
Je huisdier moet in een andere kamer of in zijn bench opgesloten worden als de hulp bang is van dieren...

De hulp beslist zelf als ze goesting heeft om te komen en op het laatste nippertje te verwittigen.
De hulp beslist zelf wanneer ze goesting heeft om een karweitje uit te voeren of niet...
De ene keer is het in de winter een zomerklus en in de zomer een winterklus...

Enfin, ik ben die diensten ondertussen kots en kots beu.
Je vraagt ze omdat er dingen zijn die je wegens je ouderdom en mindere mobiliteit niet meer gedaan krijgt zoals het hoort en dan blijkt dat je zelf alles moet doen wat je in feite niet meer kan.

Met mijn excuses aan de twee of drie juweeltjes die voor kortere of langere tijd hier gepasseerd zijn.
En zo erg zal het hier niet geweest zijn, want ooit was er een die tegen de stagiaire zegde:
" Dit is niet de realiteit hier van de job. Dit hier bij mevrouw is pure luxe om te werken."

Het moest me eens van het hart.De laatste tijd is het weer echt erg. Meer dan een jaar dezelfde is teveel gevraagd. Heb dan al eens een goede, dan wordt die heel erg ziek, of zwanger, enfin, ik heb denk ik als vervangsters al ver heel de dienst over de vloer gehad.
Iedere keer opnieuw je privé openstellen, alles opnieuw uitleggen, pppffff....

Dat is de realiteit van gezinshulp!

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

27 apr 2019, 08:06

Blij met de feedback. Is hier iemand die deze schandalige realiteit via radioprogramma's of tv of via parlementairen kan in de kijker plaatsen aub?
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

27 apr 2019, 09:20

kathuis schreef:
27 apr 2019, 08:06
Is hier iemand die deze schandalige realiteit via radioprogramma's of tv of via parlementairen kan in de kijker plaatsen aub?
Zou idd een prima idee zijn !

Zo'n toestanden bestaan trouwens ook bij andere diensten:
een paar jaar terug was ik, door een operatie, immobiel.
Een 'verpleegster' van het Wit-Gele kruis kwam me dagelijks wassen.
Mijn schone kleren lagen boven, maar die "mocht" ze niet halen (trappen) !!!
Ik heb ze dan maar gewoon buiten gebonjourd en ...op een goede vriendin gerekend.

Ik vrees dat er nog meer dergelijke (stille!) mistoestanden bestaan !

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

27 apr 2019, 10:28

We moeten iets doen. Veel mensen 10 en 20 j ouder dan ik durven niet reageren. Mijn poetsvrouwen werkten vroeger met plezier en hun rug deed nooit zeer.
Nu de overheid ons geld uitgeeft aan het halve Oostblok en half Afrika, schijnt die rugpijn een epidemie....
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

27 apr 2019, 10:48

Ik heb geen enkel probleem met mijn poetsvrouw Toen ze een operatie moest ondergaan heb ik een Poolse gehad en die was ook goed Dus ik heb eigenlijk niet te klagen als ik het zo lees

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 apr 2019, 11:53

kathuis

Zou eens contact opnemen met het programma" De Inspecteur"( programma van Radio 2) en dat aan de kaak stellen met de firma namen en alles erop en eraan.
Hieronder de site:

https://www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/ ... problemen/

Jouw geval is niet alleenstaand denk wel dat ze daar interesse zullen voorhebben voor een maatschappelijk probleem en zeker met ouderen en hulpbehoevenden , als het dan nog wordt uitgezonden kan dat maar in jullie voordeel spelen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

27 apr 2019, 13:11

ik zou dat niet doen, want ze pakken je terug

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

27 apr 2019, 14:07

Helena van Troje schreef:
27 apr 2019, 13:11
ik zou dat niet doen, want ze pakken je terug
Dat feit is eigenlijk wraakroepend !
We durven geen wantoestanden aanklagen
uit vrees voor eigen welzijn !

Het is idd zo, maar … hoe kan iets dan veranderen ?

Aan de mensonterende toestanden in vele rusthuizen
zijn ze toch ook pas beginnen werken
door een klokkenluider .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 apr 2019, 14:48

Helena van Troje ;

Angst is altijd een slechte raadgever :)

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

27 apr 2019, 16:34

Het is wel zo dat ze er op rekenen dat ouderen geen forum hebben om te klagen en er toch niemand luistert.

Daar moet verandering in komen.

Als je leest wat Helena van TROJE allemaal als klant moet naleven???? Wat staat daar eigenlijk in van HUN VERPLICHTINGEN ????
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(