Het weerbericht

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)
Fazal

30 dec 2018, 13:54

De weermannen/vrouwen doen hun best en doen het goed, maar krijgen te weinig tijd.
We horen niets meer over de straalstroom, de luchtdruk en de lengte van dagen.
Dat lijken mij nochtans interessante gegevens!?

Graag jullie mening hierover. 
Laatst gewijzigd door Fazal op 02 jan 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

31 dec 2018, 01:29

Ik denk dat ze zich baseren op wat de mensen gaan ondervinden "aan den lijve" in de komende dagen. Meer moet dat voor mij ook niet zijn hoor. Voor de luchtdruk ga ik soms eens kijken op de Duitse barometer die mijn pa zo'n honderd jaar geleden uit Neuss meebracht toen hij deel uitmaakte van de Belgische bezettingskrijgsmacht in Duitsland. Het beestje doet nog steeds goed zijn werk na een tikje op het glas van de wijzerplaat, maar dat was ook  zo'n 70 jaren geleden nodig om hem wat te helpen het allerlaatste gegeven te lossen.
U doet me er trouwens aan denken dat ik steeds vergeet een nieuwe minimum-maximum thermometer te kopen om buiten aan de achterdeur in de schaduw te hangen :wink:
Fazal

31 dec 2018, 08:35

Ja, ik weet natuurlijk ook wel hoe aan die gegevens te geraken, maar ik mis het toch in het weerbericht op TV.
Als de weerman of vrouw er dat kleine beetje zou bij vermelden, dan hoef je niets meer elders gaan zoeken.
En gezien o.m. de straalstroom voor een groot deel ons weer bepaalt, vind ik dat toch interessant om in het weerbericht daar iets meer over te weten, want dàt is elders al moeilijker te vinden. Ten tijde van Armand Pien bvb, was daar elke dag sprake van.
En het is niet omdat dat tijdperk voorbij is, dat de straalstroom geen rol meer speelt.

https://www.noodweer.be/de-straalstroom-en-ons-weer/

And last but not least, het vermelden van de gevoelstemperatuur zou ook welkom zijn in het weerbericht.
Dat kan zomaar eventjes 2 à 3 graden (of soms zelfs meer) schelen met de temperatuur gemeten onder thermometer-hut.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

31 dec 2018, 11:08

Fazal schreef:Als de weerman of vrouw er dat kleine beetje zou bij vermelden, dan hoef je niets meer elders gaan zoeken.
En gezien o.m. de straalstroom voor een groot deel ons weer bepaalt, vind ik dat toch interessant om in het weerbericht daar iets meer over te weten, want dàt is elders al moeilijker te vinden. Ten tijde van Armand Pien bvb, was daar elke dag sprake van.
En het is niet omdat dat tijdperk voorbij is, dat de straalstroom geen rol meer speelt.
Pien was een zuivere wetenschapper, die ook aandacht had voor de Golfstroom die minstens zo belangrijk is. De Boosere een schoolmeester met een hobby als amateurweerkundige . Die van VTM (Dehenauw o.m.) is wel een wetenschapper en nog niet van de minste, zie zijn cv.
Trouwens buitenlandse zenders (Nl, DE, FR (die vermelden wel de tramontane of de mistral) of zelfs de BBC laten de straalstroom links liggen.
Die weerberichten zijn gewoon de aanloop naar het volgende reclameblok, zowel voor de VRT als de VTM.
And last but not least, het vermelden van de gevoelstemperatuur zou ook welkom zijn in het weerbericht.
Dat kan zomaar eventjes 2 à 3 graden (of soms zelfs meer) schelen met de temperatuur gemeten onder thermometer-hut.
Gevoelstemperatuur is louter persoonsgebonden en heeft verder geen enkele objectieve waarde. Als ze vijf graden voorspellen en windsnelheden van 60 km/h weet je ook dat je wat meer moet aantrekken dan een open T-shirt.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 dec 2018, 12:04

Je vind een heel goed weerbericht met prachtige en duidelijke computeranimatie elke morgen op de BBC  :idea:
Fazal

31 dec 2018, 18:39

Inderdaad. Maar je kan het ook op Google vinden.
Gewoon 'BBC' inschrijven, en je krijgt een hoop informatie, alsook het weerbericht, zelfs boven Gent.

Niettemin vind ik het een tekortkoming in het weerbericht op TV.
Die paar seconden langer zullen het niet maken.
Ik mis het weerbericht van Armand Pien, maar dan natuurlijk met de technologische middelen van nu.
Laatst gewijzigd door Fazal op 07 jan 2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

07 jan 2019, 15:31

Zelfs voor dat, waarschuwen ze niet. 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190106_04082714

Dat hoort toch ook in het weerbericht thuis!?  :roll:

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 jan 2019, 15:43

Fazal schreef:Zelfs voor dat, waarschuwen ze niet. 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190106_04082714

Dat hoort toch ook in het weerbericht thuis!?  :roll:
Waarom waarschuwen voor iets waarvan  nog niet vaststaat dat het er komt ???

Artesia
Lid geworden op: 11 feb 2004, 11:37
Locatie: ergens ten velde

08 jan 2019, 14:15

Ik vind het weerbericht op TV1 van kleuterachtig niveau.

Eerst krijgen we altijd wat het geweest is. Ligt daar iemand van wakker? :roll:
En dan is er het geneuzel van 'we wandelen en fietsen naar zoveel graden', of erger 'we proeven van de zon'.
En als het wat gaat waaien kan vooral Frank een bedenkelijk gezicht trekken als hij waarschuwt voor 'rukwinden tot wel 80 KM per uur'. Kortom, er volgt een soort waarschuwing als zou er bijna een komeet op aarde neerstorten! 
Geef mij dan maar het weerbericht van VTM of de Nederlandse zenders.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 jan 2019, 15:40

Artesia schreef:Ik vind het weerbericht op TV1 van kleuterachtig niveau.

Eerst krijgen we altijd wat het geweest is. Ligt daar iemand van wakker? :roll:
En dan is er het geneuzel van 'we wandelen en fietsen naar zoveel graden', of erger 'we proeven van de zon'.
En als het wat gaat waaien kan vooral Frank een bedenkelijk gezicht trekken als hij waarschuwt voor 'rukwinden tot wel 80 KM per uur'. Kortom, er volgt een soort waarschuwing als zou er bijna een komeet op aarde neerstorten! 
Geef mij dan maar het weerbericht van VTM of de Nederlandse zenders.
Inderdaad en daarom dat ik ook nog amper luister naar het 'gesproken' weerbericht.
Fazal

08 jan 2019, 17:26

Die mensen krijgen ook te weinig zendtijd.
Ze rammelen het weerbericht af alsof de bliksem achter hen aan zit.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

10 mei 2019, 11:22

Ik kijk geen TV meer. Enkele jaren geleden toen er gesproken werd over het afschakelplan voor electriciteit, werd in het weerbericht die lampjes geïntroduceerd. (groen, geel en rood). Toen heb ik beslist van naar dat kleutergedoe niet meer te kijken.

Ook woorden als "verse regen" of "malse regen" en nog andere onnozele termen welke Deboosere gebruikt zijn m.i. écht van een kleuterklasniveau.

Als ik 's morgens opsta en met de hond buiten ga, dan kijk ik buiten en neem de dag gelijk hij komt. Veranderen kunt ge het toch niet en dus heeft zagen erover geen enkele zin. Bij mij speelt de radio overdag op NDR Plus met mooie muziek zonder onnozele en vooral kinderachtige meldingen. Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

19 dec 2019, 11:12

Artesia schreef:
08 jan 2019, 14:15
Ik vind het weerbericht op TV1 van kleuterachtig niveau.

Eerst krijgen we altijd wat het geweest is. Ligt daar iemand van wakker? :roll:
En dan is er het geneuzel van 'we wandelen en fietsen naar zoveel graden', of erger 'we proeven van de zon'.
En als het wat gaat waaien kan vooral Frank een bedenkelijk gezicht trekken als hij waarschuwt voor 'rukwinden tot wel 80 KM per uur'. Kortom, er volgt een soort waarschuwing als zou er bijna een komeet op aarde neerstorten! 
Geef mij dan maar het weerbericht van VTM of de Nederlandse zenders.
Ik denk er hetzelfde over. "Verse regen" of "malse regen". Of "de grote droogte" die nog altijd aanduurt volgens het groot verstand Deboosere.