zoveel Engels in onze taal

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

16 feb 2019, 11:36

frits1955 schreef:
05 feb 2019, 14:14
"OMG" betekent voor elke internetgebruiker :"Oh my god"
Voor de Vlaamse internetgebruiker zou het natuurlijk ook "O Mijn God" kunnen zijn.
Ondank is 's werelds loon

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 feb 2019, 11:51

lea*** schreef:
25 jan 2019, 17:58
ça va??    Ja, ça va!!

Daar krijg ik het van op mijn heupen!!
Op deze vraag antwoord ik met "ça moe va", of ook nog "ça doit va"

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

17 feb 2019, 19:53

:lol: :lol:

Goed idee Danny!

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 feb 2019, 10:27

Vandaag kwam ik tijdens het surfen op de website van het Fotomuseum te Antwerpen, op het volgende terecht:
https://www.fotomuseum.be/workshops-en- ... posia.html

Ik vind dit zwaar "over the top" en beschamend voor het FOMU.
Een Vlaams symposium, in een Vlaamse instelling in een Vlaamse stad, in de voertaal Engels.
Wie zijn de sprekers:
Stephan, Tamara, Sandrine, Luc, Geert, Tine, Steven, Ben, Stefan.
Met alle respect voor de sprekers, maar zijnde geen "native speakers" zal het dus weer geforceerd Engels worden met haar op.
Ondank is 's werelds loon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 feb 2019, 10:47

Ai ai ai ik hoop dat die niet seniorennet zitten, wie weet hoe goed spreken die Engels omdat ze niet anders meer doen=>grapje
Inderdaad dat is er echt over.
Maar ze zullen je antwoorden dat dat is omdat ze een multinationaal publiek toespreken...
Hoogmoed komt voor de val...

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

28 feb 2019, 16:23

Ik denk dat je toch de kennis van Engels bij onze jeugd een beetje onderschat. Er worden al vele vakken aan de unief gewoon in het Engels gegeven, menig student heeft een tijdje in het buitenland gestudeerd of verbleven.
En niet alle Britten spreken perfect Engels, velen hebben ze een vreselijk accent, ik denk dat vele van onze hoogopgeleiden niet moeten onderdoen voor hun Engelstalige gelijken

biwanka
Lid geworden op: 27 sep 2007, 15:57

11 mei 2019, 17:52

Ook mij is het al vaak opgevallen dat er veel Engelse termen gebruikt worden. Dat lijkt me ook logisch want iedere taal blijft constant evolueren. Mensen, en vooral dan de jongeren onder ons, nemen veel over van de films en reeksen die ze zien op televisie. Maar wat ik wel vreemd vind is dat nu niemand roept: Vlaanderen Vlaams! En dat riepen sommige individuen wel als er in de jaren zestig een paar woorden Frans binnenslopen wanneer mensen hun verhaal deden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 mei 2019, 14:56

Een evolutie die geruisloos gaat, wordt gemakkelijker geaccepteerd dan een georchestreerde slachting:

De Luikse jurist Joseph Lebeau, een van de leiders der Belgische opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren.
"De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig," aldus Lebeau.
Het doel van de revolutionairen was rattachisme bij Frankrijk.
Dus moest, stelde de racist Charles Rogier, "de taal van de Vlamingen worden uitgeroeid" en "het Germaanse element in België worden vernietigd."


Bron
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 mei 2019, 00:21

Het is toch normaal dat iemand die verschillende talen ietwat beheerst, in vooral de spreektaal, bij voorkeur een woord of uitdrukking zal verkiezen die hem/haar het meest overeenkomt met wat hij/zij bedoelt. Of dat nu in het Frans, Duits, Italiaans, Roeselaars of Bajiboezoekstanees is heeft voor mij geen belang ... voor een purist zal dat gans wat anders zijn. Zelf veroorloof ik me me daar hoegenaamd geen "kneit" van aan te trekken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mei 2019, 10:01

Paca schreef:
13 mei 2019, 00:21
Het is toch normaal dat iemand die verschillende talen ietwat beheerst, in vooral de spreektaal, bij voorkeur een woord of uitdrukking zal verkiezen die hem/haar het meest overeenkomt met wat hij/zij bedoelt.
Soms gaat die drang naar 'nuance' toch wel ver vind ik
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

biwanka
Lid geworden op: 27 sep 2007, 15:57

03 okt 2019, 11:04

Lea krijgt het op haar heupen van ça va.
Ik krijg het nog meer op mijn heupen van: ça vakes, dadakes, saluukes, mercikes, enz...

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

03 okt 2019, 12:44

Wel als je je ergert aan het Franse "ça va" of "voilà", dan denk ik : " geduld " de volgende generatie spreekt waarschijnlijk alleen van "cool" of " dude" want zij zijn nog meer vertrouwd met Engelse termen dan wij met Franse.

biwanka
Lid geworden op: 27 sep 2007, 15:57

03 okt 2019, 15:59

Ik heb geen enkel probleem met de Franse, Engelse of welke taal dan ook. Maar spreek ze correct uit en maak niet van elk woord een verkleinwoord. Ook begin ik stilaan allergisch te worden voor het Engelse woord 'fuck'. Laatst zaten wij te kijken naar een Engelstalige film en zowat om de tien seconden hoorden we daar een 'fuck'. Ook in Nederlandstalige series wordt het woord regelmatig gebruikt.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

30 nov 2019, 07:29

Even terug op inpikken , het doet mij deugt te lezen dat er heel wat mensen zijn die zich storen aan "vreemde" talen in onze maatschappij . Vroeger werden we onderdrukt door : Franken , Noormannen , Oostenrijkers , Spanjaarden , Hollanders , Fransen en af en toe nog even de Duitsers . Ja , onze eerste koning : nen Duits sprak al vlug de taal van het rijke volk . Vlaams(Nederlands) was te boers en van de werkende klasse . Heel wat "chique" volk in Vlaanderen dat afstand wou nemen ( wegens goede zaken ) van de gewone man , sprak plots Frans . Universiteit was lang enkel in het Frans , op school was het voor Vlamingen heel belangrijk dat ze Frans onderwezen kregen wilde men wat bereiken .
Nu klets men met het Engels rond onze oren , techniek , wetenschap , internet , muziek...
Ik heb ook zo een periode gehad , jaren zestig vorige eeuw , muziek moest vooral Engelstalig zijn . We keken op naar iemand die Engels sprak . Misschien dankzij de bevrijding ?
Maar nu , kijk naar de media , "facebook" , jonge gasten schrijven mekaar aan in het Engels , her en der zie je slogans en titels van ondernemingen in het Engels ( We do it every day stond er op taxi wagens ) en zo vind je tal van voorbeelden .
Maak je een fout in het Engels : wordt je uitgelachen , of het Frans , of het Duits ( herinner u JM. Pfaff )
Maar iets verder , het Spaans ..dat is niet zo belangrijk dat je daar iets verkeerd in uitspreekt .
Verwaande maatschappij !

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

19 dec 2019, 11:03

...
Verwaande maatschappij !
Zo is het.