Fluittoon uit brander (gas) in stacaravan

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

05 okt 2017, 11:18

Beste mensen,

Onze gaswandketel in de stacaravan maakt lawaai ( Fluittoon) als de brander aanslaat sinds zaterdag 23-9-2017.
Geen foutcode in display en voor de rest werkt alles normaal.
Ongeveer in het midden van onderstaand filmpje ( lang genoeg wachten om filmpje te laden ) kan je het horen.


https://www.dropbox.com/s/u86c9fxrstbbc ... 9.mp4?dl=0

Hier een link met de service handleiding van het toestel:

http://www.morcoproducts.co.uk/resource ... al.pdftoon.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
Snok en de keet af

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

05 okt 2017, 11:42

Dit lijkt mij een resonantie geluid.
Heb je de juiste gas ontspanner? (kijk of de uitgangsdruk in mbar de zelfde is als op uw toestel is vermeld.)

Als de ontspanner goed is en goed werkt dan verder kijken naar het toestel zelf.
Druk overal eens licht op met uw vingers of hand... neem er desnoods ook de kast eens af. Ik ben er bijna zeker van dat ge de oorzaak gaat vinden.
succes,

Jos
Chi pecora si fa, il lupo mangia

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

05 okt 2017, 11:45

Beste Jos,

Ik zal de ontspanner nakijken ( Het zijn er 2 na elkaar) maar deze brander heeft perfect gewerkt van april dit jaar tot over een week.
Zal ook eens met volle gasfles proberen eerst.

Bedankt voor de tip.
Snok en de keet af

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 okt 2017, 09:32

Is je gasfles niet bijna leeg? Zou er eens een volle aanleggen denk dat het euvel zal opgelost zijn. :)

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

07 okt 2017, 10:22

wardje schreef:Is je gasfles niet bijna leeg? Zou er eens een volle aanleggen denk dat het euvel zal opgelost zijn. :)
Ga het proberen volgende keer als ik ga en hou jullie op de hoogte.
Fles is inderdaad bijna leeg maar vorige keer deed die dat niet.... daarmee dat ik dacht dat het dat niet zou zijn. :idea:
Snok en de keet af

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

09 okt 2017, 11:30

Ik heb nieuwe gasfles aangesloten en het geluid is verdwenen.
Het vreemde is dat deze brander dit in mei niet deed toen de fles leeg was.
Hij sloeg toen steeds aan en uit, hierdoor heb ik me laten vangen.

Bedankt iedereen.

Misschien dat jullie op mijn andere vraag ook kunnen antwoorden.

MAX 2 gasflessen per jaar.
Om de hoeveel jaar moet je deze brander laten nakijken aub?
Snok en de keet af

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

09 okt 2017, 16:57

Gebruik je butaan of LPG ?

Butaan (LPG is ook voor een groot gedeelte butaan) vergast bij koudere temperaturen niet meer, bij +5°C is het helemaal gedaan. Hierdoor is de druk van het gas aan je brander te laag en kun je zoals je al gemerkt hebt problemen krijgen.

Best is altijd pure PROPAAN te kopen (of bij te laten vullen).

Voor thuisgebruik moet een brander die meer dan 22 KW levert om de 2 jaar nagezien te worden... Voor camping gebruik (en minder dan 22 KW) denk ik niet dat er een wetgeving bestaat.

Jos
Chi pecora si fa, il lupo mangia

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

09 okt 2017, 17:50

Itsme schreef:Gebruik je butaan of LPG ?

Butaan (LPG is ook voor een groot gedeelte butaan) vergast bij koudere temperaturen niet meer, bij +5°C is het helemaal gedaan. Hierdoor is de druk van het gas aan je brander te laag en kun je zoals je al gemerkt hebt problemen krijgen.

Best is altijd pure PROPAAN te kopen (of bij te laten vullen).

Voor thuisgebruik moet een brander die meer dan 22 KW levert om de 2 jaar nagezien te worden... Voor camping gebruik (en minder dan 22 KW) denk ik niet dat er een wetgeving bestaat.

Jos
Zal Butaan zijn.
Snok en de keet af

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

16 okt 2017, 21:39

Itsme schreef:Gebruik je butaan of LPG ?

Butaan (LPG is ook voor een groot gedeelte butaan) vergast bij koudere temperaturen niet meer, bij +5°C is het helemaal gedaan. Hierdoor is de druk van het gas aan je brander te laag en kun je zoals je al gemerkt hebt problemen krijgen.

Best is altijd pure PROPAAN te kopen (of bij te laten vullen).

Voor thuisgebruik moet een brander die meer dan 22 KW levert om de 2 jaar nagezien te worden... Voor camping gebruik (en minder dan 22 KW) denk ik niet dat er een wetgeving bestaat.

Jos
In Nederland is de regelgeving op gasketels op campings veel strenger,zo is het daar verplicht om om de 3 of 5 jaar je ontspanner te vervangen. Nu weet ik natuurlijk niet waar topic opener verblijft op zijn caravan...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

V4-lover
Lid geworden op: 03 mar 2013, 12:19

09 jan 2018, 20:51

Jockey schreef:
Itsme schreef:Gebruik je butaan of LPG ?

Butaan (LPG is ook voor een groot gedeelte butaan) vergast bij koudere temperaturen niet meer, bij +5°C is het helemaal gedaan. Hierdoor is de druk van het gas aan je brander te laag en kun je zoals je al gemerkt hebt problemen krijgen.

Best is altijd pure PROPAAN te kopen (of bij te laten vullen).

Voor thuisgebruik moet een brander die meer dan 22 KW levert om de 2 jaar nagezien te worden... Voor camping gebruik (en minder dan 22 KW) denk ik niet dat er een wetgeving bestaat.

Jos
In Nederland is de regelgeving op gasketels op campings veel strenger,zo is het daar verplicht om om de 3 of 5 jaar je ontspanner te vervangen. Nu weet ik natuurlijk niet waar topic opener verblijft op zijn caravan...
Belgie
Snok en de keet af