drareg schreef:Ik heb gelezen dat de windmolens op zee gelijkstroom produceren en dan aan land omgezet wordt in wisselstroom. Mijn vraag waarom de molens niet direct wisselstroom produceren via een driefazige generator.
Er moet toch een technische verklaring zijn waarom het beter of goedkoper is om gelijkstroom te produceren en niet wisselstroom.
Het probleem is dat een alternator (wisselspanning) die direct aan het net hangt aan een constante snelheid moet draaien om synchroon met de 50Hz netfrequentie te blijven. Wat ook gebeurt in oudere windmolens.
Dit heeft echter nadelen. Die snelheidsregeling moet mechanisch gebeuren en je kan nooit de maximale windenergie benutten, hogere windsnelheid betekent immer meer energie. Dit kan je oplossen door ofwel die alternator niet-synchroon te laten draaien (Frequentie hangt dus af van de windsnelheid) gelijk te richten, of door direct gelijkspanning te genereren en dit in beide gevallen via een elektronische invertor naar 50Hz om te zetten.
I.g.v. wisselspanning zit je dan echter met het probleem dat de verliezen toenemen met de frequentie. 50 Hz kan je nog transporteren over kilometers aan acceptabele verliezen, 500Hz niet meer. Dit zou je kunnen oplossen door de inverter in de windmolen te plaatsen, wat ook gebeurt op het land. Op zee is dit echter een nadeel, als die immers uitvalt kost dat een bom geld aan verplaatsingskosten. Ook dit zoute zeewater is niet bepaald een gezellige omgeving voor die elektronica. Je plaatst daarom beter zo weinig mogelijk in die windmolen.
Gelijkspanning heeft ook nog een bijkomend voordeel. Je kan die als het moet in serie schakelen zonder nadelige gevolgen. Wisselspanning met verschillende frequenties en fase compliceert de zaak aanzienlijk.
Hogere frequenties hebben ook wel voordelen, transformatoren worden veel kleiner en lichter, vandaar dat de frequentie in vliegtuigen 400Hz is, afstanden zijn immers beperkt. Of je DC of AC gebruikt en met welke frequentie is dus steeds een afweging naargelang de toepassing.