Pannes Renault.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

22 jan 2019, 14:11

Hallo mensen; Eerst en vooral, dit is alleszins geen negatieve vingerwijzing naar een automerk doch ik zit met een merkwaardige vraag.
Vandaag dus in de kranten het nieuws dat vooral Renault rijders momenteel massaal pech hebben, naar verluid door vochtigheid en koude...
Nu, zélf rijd ik met een Citroën C3, naar 'men' zegt zijn deze wagens mechanisch hetzelfde als Renault en Peugeot. Ze maken inderdaad ook alledrie deel uit van de PSA group...
Mijn vraag! Waarom is mijn (of een) citroentje dan niet evengoed onderhevig aan deze pannes? Kan het dus zijn dat we hier met fake nieuws hebben te maken?
Ook werd er in het nieuws hedenmiddag verteld dat men bij zulke panne 'een zekering' moest vervangen?! Nu dénk ik toch juist genoeg mechanische kennis te hebben om te weten dat een zekering niet bepaald onderhevig is aan vochtige lucht of lage temperatuur??? 
Kan er iemand mij wijzer maken?
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

22 jan 2019, 17:26

Renault maakt helemaal geen deel uit van de PSA group maar behoort tot dezelfde group als Nissan. 

Elektrische auto-onderdelen worden overigens niet door de fabrikant zelf gemaakt maar door een paar multinationals zoals Bosch, Valeo, ed. Een onderdeel in een Mercedes kan dus in essentie identiek zijn aan equivalent onderdeel in een Citroen, wat niet wil zeggen dat die bepaalde onderdelen vervaardigen die specifiek voor Renault zijn. Het kan dus zijn dat PSA een bepaald onderdeel van een van die fabrikanten betrekt dat het wat moeilijker heeft met winterse condities. 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 jan 2019, 18:38

Ik heb 20 jaar met een Renault Megane gereden 1.9 tDi.
De laatse 3 jaar bij een temp. van -3 en lager kon ik niet starten. het systeem was de sleutelcode kwijt dus naar de garage laten slepen en aan de machine koppelen om te laten herinlezen.
Dat kan je max. vertelde men mij 2 keer de derde keer moet je een nieuwe sleutel kopen (180€).
We zijn nu 20 jaar verder en dat zelfde euvel doet zich nog voor , de garagist zei dat ik van geluk mag spreken dat hij maar de laatste jaren zijn kuren had.
Ben nu blij dat ik een renault benzine heb aangeschafd , heb hem nog maar 3 weken dus kan er geen oordeel over geven.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

22 jan 2019, 20:31

BlauwBloes schreef:Renault maakt helemaal geen deel uit van de PSA group maar behoort tot dezelfde group als Nissan. 

Elektrische auto-onderdelen worden overigens niet door de fabrikant zelf gemaakt maar door een paar multinationals zoals Bosch, Valeo, ed. Een onderdeel in een Mercedes kan dus in essentie identiek zijn aan equivalent onderdeel in een Citroen, wat niet wil zeggen dat die bepaalde onderdelen vervaardigen die specifiek voor Renault zijn. Het kan dus zijn dat PSA een bepaald onderdeel van een van die fabrikanten betrekt dat het wat moeilijker heeft met winterse condities. 
How sorry! Ik meende ècht dat die alledrie onder de PSA group vielen. Tja, ik volg dat nu ook niet echt...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

22 jan 2019, 20:35

wardje schreef:Ik heb 20 jaar met een Renault Megane gereden 1.9 tDi.
De laatse 3 jaar bij een temp. van -3 en lager kon ik niet starten. het systeem was de sleutelcode kwijt dus naar de garage laten slepen en aan de machine koppelen om te laten herinlezen.
Dat kan je max. vertelde men mij 2 keer de derde keer moet je een nieuwe sleutel kopen (180€).
We zijn nu 20 jaar verder en dat zelfde euvel doet zich nog voor , de garagist zei dat ik van geluk mag spreken dat hij maar de laatste jaren zijn kuren had.
Ben nu blij dat ik een renault benzine heb aangeschafd , heb hem nog maar 3 weken dus kan er geen oordeel over geven.
Dat is inderdaad straf... Ik heb heel vroeger 2x een R16 gehad. (Benzine-1600cc) Alhoewel je natuurlijk die tijd niet kan vergelijken met de wagens van nu heb ik er toch niets anders dan goede herinneringen aan gehad...  :lol:Maar ik dwaal af... Bedankt voor de info mannen!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 jan 2019, 19:44

Alles wat met elektriciteit te maken heeft, dus ook zekeringen, kan last krijgen van vocht.
En een (extra) koud onderdeel kan condens uitlokken.