Elektrische rolluiken vriezen vast

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

23 jan 2019, 10:14

Hello, is er iemand die ervaring heeft met het vast vriezen van elektrische rolluiken?
Ze maken een hels lawaai en soms gaan ze helemaal of half open, kan ik eventueel er aan smeren, iets olieachtig of
een ander product? 

met dank

Polmar
Apple Imac Mojave

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 jan 2019, 10:46

Nog nooit voorgehad, wij hebben ze nu 2 winters maar nog niets geen problemen gehad. Misschien toch eens insmeren met wat olie of zo?

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

23 jan 2019, 13:54

De verwarming hoger zetten. :lol:

Willy

pipa
Lid geworden op: 31 dec 2003, 18:44
Locatie: Aan de oude Maas

23 jan 2019, 14:00

Waarschijnlijk gebeurd in een lokaal dat niet verwarmt is.Bij mij thuis deze morgen ook eentje in het opberghok vastgevroren.Heb er een schakelaar tussen geplaatst,rolluik blijft tijdens de vriesperiode gewoon beneden.
Don't dream your life-Live your dreams.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

23 jan 2019, 15:13

Ik doe ze aan de buitendeuren niet helemaal naar beneden De rubber kan vast vriezen op het arduin 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 jan 2019, 19:47

je zou grafietpoeder kunnen gebruiken als smering  8O was vroeger verkrijgbaar om autoslot te smeren EN te beschermen tegen de vries

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

30 jan 2019, 13:59

Ik heb dit ook. 

- slaapkamer : nieuwe rolluiken. Daar heb ik het wel
- keuken : oude rolluiken ; daar niet

Slaapkamer en keuken liggen allebei in dezelfde gevelkant, boven/onder elkaar. 

Het is zo dat de onderste latten, bij het optrekken heel smalle spleetjes vertonen. Dat doen de bovenste niet.
Ik stop dan mijn optrekpoging. Vrees voor stukken.
In de namiddag gebeurt het meestal dat ik wel probleemloos volledig kan ophoog trekken

Het is werkelijk de rubber (o.i.d.) van de onderste lat die dat probleem veroorzaakt.
- grafiet is een zwart poeder, zal ik niet gebruiken. Zwarte sporen op de plastieken delen van het raam  :evil:

Ik overweeg (alleen in de winter) hier en daar een verwijderbaar stukje van een plastieken tekenlat te leggen, zodat de rubber niet meer over de ganse lengte vast vriest.

Moet wel nog één of twee plastieken teken-latten gaan kopen. 
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

30 jan 2019, 14:20

ge kunt ook de rubber insmeren met vaseline, en wat met die streepjes is dat is normaal, op een zeker gedeelte van het rolluik komen er die streepjes:
vb : onderste 10 latten geen streepjes , dan volgende 10 latten wel streepjes dan de rest van de latten weer geen; die streepjes zijn voor de verluchting 
ik veronderstel dat gij dat bedoeld met die streepjes anders zitten we op een verkeerde golflengte

groetjes

hendrikjozef

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2019, 15:19

Bij rolluiken kan tussen 2 elementen zich vocht ophopen , als in de loop van de dag de zon daar niet voldoende opschijnt, ( kan ) bij nachtvorst dat problemen geven.
Maar meestal is het de onderkant die vastvriest( rubber), om dit te beletten neem houten latjes van 1 cm dik en leg ze om de 30 a 40 cm op uw vensterbank als het rolluik nu volledig naar beneden gaat zal de  druk niet op gans het rolluik drukken.
Wat ook goed helpt, is de onderste latten wanneer het los hangt eens goed bespuiten met syliconespray ( dit maakt geen vlekken)en zal het rolluik zo rap niet vastvriezen. ( als je ongerust bent voor vlekken leg waar je gaat spuiten  wat plastiek of een dubbel stuk krant, ofzo)
Als je ondervindt dat het rolluik vastzit , NIET voortdurend proberen , je kan de hengsels waarmmee het roluik vastzit zo losrukken, want elektrisch zit er wel een grote kracht op.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

30 jan 2019, 15:47

hendrikjozef schreef:ge kunt ook de rubber insmeren met vaseline, 
groetjes

hendrikjozef
Vaseline smeren is mogelijk een betere oplossing, dan de mijne. De mijne is : stukjes tekenlat tussen raamkozijn en rubber die aan de onderste lat van het rolluik vast zit

-----
hendrikjozef schreef: ............... en wat met die streepjes is dat is normaal, op een zeker gedeelte van het rolluik komen er die streepjes:
vb : onderste 10 latten geen streepjes , dan volgende 10 latten wel streepjes dan de rest van de latten weer geen; die streepjes zijn voor de verluchting 
ik veronderstel dat gij dat bedoeld met die streepjes anders zitten we op een verkeerde golflengte

groetjes

hendrikjozef
Die streepjes = luchtspleetjes.  Inderdaad voor verluchting. 
Gebruik : het is een fel zonnige dag, je wil geen binnenkomende zonnestralen, maar je wil wel iets of wat verluchting.

Nog  extra info : 
Bij mij : ik tracht het rolluik 's morgens op te trekken. De eerste 10 latten vertonen luchtspleetjes. Maar dan werkt de rubber die aan het raamkozijn is vastgevroren tegen.
En de 11e tot de 24 bovenste latten vertonen allemaal geen luchtstreepjes. De rubber houdt wegens vastgevroren, het hele rolluik tegen om nog verder op te rollen. 
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

30 jan 2019, 18:09

nog een mogelijkheid : leg een blokje hout of ... in de profiel van ongeveer 1 cm dik , aan beide kanten, dan kan de rolluik ook niet naar beneden tot op de vensterbank , wel oppassen bij stormweer want als er felle wind opstaat en ge hebt een grote oppervlakte van rolluik dan bestaat de kans dat ze uit de profielen geligt wordt

als de vensterdorpel waterpas ligt en het water kan niet snel aflopen dan bestaat de kans nog dat de onderlat vast vriest dan moet ge gewoon de blokjes verhogen

groetjes

hendrikjozef