Magnetisme

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 feb 2019, 08:47

Hello de wetenschappers, gisteren (27/02/2019) kwam ik tot een eigenaardige vaststelling.

Ik beschik verschillende magneten zoals op onderstaande foto te zien, de cylinders zijn 50mm diameter en 10mm hoog.
Afbeelding
Twee van die magneten stonden toevallig reeds meerdere uren plat op mijn bureel tegen elkaar (zoals op de foto te zien), en toen ik die wilde verplaatsen voelden deze warm aan.

Warm niet om er zich aan te verbranden, maar toch veel meer dan de omgeving temperatuur.

Er was niets in de omgeving die dat warmte gevoel kon verklaren.

Dat opwarmen moet dus komen van het magnetisme van beide magneten.

Wel kon ik vaststellen dat beide magneten elkaar afstoten als men ze enkele centimeters van elkaar plaatst en naar elkaar schuift, maar als men ze geforceerd tegen elkaar plaatst, dan is dat afstoten niet groot genoeg om de wrijving over de ondergrond te overwinnen, ze blijven dus tegen elkaar staan maar die afstootkracht zal er wel zijn.

Iemand een verklaring van wat er daar aan het gebeuren is?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 feb 2019, 10:37

Alle magneten hebben twee polen die de noordpool en de zuidpool worden genoemd. De noordpool van een magneet stoot de noordpool van een andere magneet af, en trekt de zuidpool van een andere magneet aan. Twee zuidpolen stoten elkaar ook af.
Zie het eenvoudig gezien als duwkracht en trekkracht.

Als je dit wilt zien als bijvoorbeeld een draaiend wiel dat tegen een ander draaiend wiel wordt geduwd dan zul je zien dat als de wielen dezelfde kant opdraaien ze elkaar dan afstoten. Draaien ze echter tegengesteld, dan helpen ze elkaar

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 feb 2019, 11:02

OK Wardje, dat van die N en Z wist ik wel, maar de vraag is van waar of hoe ontstaat die warmte.

Ik schreef wel "dat ik kon vaststellen dat beide magneten elkaar afstoten als men ze enkele centimeters van elkaar plaatst en naar elkaar schuift, maar als men ze geforceerd tegen elkaar plaatst, dan is dat afstoten niet groot genoeg om de wrijving over de ondergrond te overwinnen, ze blijven dus tegen elkaar staan maar die afstootkracht zal er wel zijn", ontstaat hierdoor ergens een of effect dat die warmte opwekt, en zo ja hoe?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

28 feb 2019, 11:38

De warmte ontstaat door de wrijving.Ik zie geen andere verklaring.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 feb 2019, 11:52

kotje schreef:
28 feb 2019, 11:38
De warmte ontstaat door de wrijving.Ik zie geen andere verklaring.
Kotje, wrijving??? Maar alles blijft daar volkomen zonder enige beweging, niets beweegt gedurende enkele uren, dus er is ook geen wrijving, maar die magneten voelen na enkele uren lauw warm aan.

Toch bedankt voor jouw reactie.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 feb 2019, 12:00

Die warmte komt van het magnetisch veld dat wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen.
In een magneet wordt het veld veroorzaakt door de bewegingen van de elektronen in het materiaal.
Vandaar die geringe warmte.
Hang nooit een magneet aan een voortdurend warme radiator door de warmte verliest deze aan magnetisme , eveneens door demagnetisering met behulp van andere magneten.
Meer weet ik er ook niet over :wink:

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

28 feb 2019, 12:33

Wat ik nu beweer vind ik zelf eigenaardig (en misschien onjuist).Het is de wrijving die de afstotende krachten neutraliseert.Alhoewel er geen beweging is kan die wrijving toch warmte geven.Anders is voor mij de waarnemig onjuist.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

08 apr 2019, 14:36

Meten is weten !Temperatuur meten van de magneten 20cm uit elkaar.
Nadien tegen elkaar.Oplooptemperatuur vaststellen indien aanwezig?
Niet op gevoel afgaan, maar met juiste metingen.
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 apr 2019, 15:46

Fadre;

Dan moet je al in het bezit zijn van een magnetische thermometer voor Oppervlaktetemperatuur.
En de te meten temperatuur zal al heel miniem zijn van zo'n kleine magneetjes zoals afgbeeld.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 apr 2019, 15:58

Wardje, klein is betrekkelijk, de buitenrand waar die magneten in te vinden zijn heeft een diameter van 50mm, laten we zeggen dat die magneten zelf een diameter hebben van 45mm en een dikte van 8mm.

En waarom moet dat een magnetische thermometer zijn? Er bestaan toch voldoende andere meetpinnen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 apr 2019, 12:01

Ik denk dat ik hier de wetenschappers met hun verschillende theorieën ga ontgoochelen met de volgende gedane vaststellingen, sorry ervoor :roll:

Als ik tot de vaststelling kwam dat die twee magneten warm aanvoelden dacht ik dat dit aan een of ander fenomeen te wijten was, en prompt waren daar verschillende wetenschappers die achter een verklaring op zoek gingen.

Sinds ik die opwarming van die magneten heb kunnen vaststellen heb ik deze op ontelbare manieren tegen elkaar op mijn schrijftafel geplaatst maar nooit heb ik nog eens kunnen vaststellen dat deze warm aanvoelden tot ik heden tot de vaststelling ben gekomen dat ook een schaar die achteloos op mijn schrijftafel lag, warm aanvoelde …

Die lag namelijk in de luchtstroom van de koeling van mijn laptop …

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

16 apr 2019, 12:10

Zo simpel kan het soms zijn :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 apr 2019, 21:19

:D :D U schreef wel in uw topic" Er was niets in de omgeving die dat warmtegevoel kon verklaren."
Maar er was wel iets ! :D :D

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 apr 2019, 09:57

Heel juist Wardje, en dat was met volle overtuiging, daarom, toen ik bemerkt heb dat ik mij schromelijk vergist had, heb ik dit hier gemeld en mij daarbij tevens verontschuldigd.

En toch kon ik hier betreffende mijn verkeerde waarneming een wetenschappelijke uitleg lezen hoe die warmte zou ontstaan, niet dus ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender