ni-mh en li-ion batterij opladen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

strangeloper
Lid geworden op: 27 dec 2008, 11:20
Locatie: dicht bij de zee

04 apr 2019, 11:12

betreft batterijen voor acu boormachines.
kan men met een lader geschikt voor ni-mh batterij een li-on batterij opladen, of omgekeerd?
kan men met een regelbare dc spanning en regelbare stroomsterkte voeding, deze battrijen opladen?
zo niet waarom.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 apr 2019, 11:03

als gij daar ne regelbare voor gebruikt gaat dat
en natuurlijk weet op hoeveel en hoelang die geladen moeten worden

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

21 apr 2019, 15:29

strangeloper schreef:
04 apr 2019, 11:12
betreft batterijen voor acu boormachines.
kan men met een lader geschikt voor ni-mh batterij een li-on batterij opladen, of omgekeerd?
kan men met een regelbare dc spanning en regelbare stroomsterkte voeding, deze battrijen opladen?
zo niet waarom.
Regel de spanning die de lader nodig heeft.
Als het geladen is zal er geen stroom meer aangeduid worden op de amper meter en is het geladen.

Willy
Afbeelding

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 apr 2019, 20:19

strangeloper schreef:
04 apr 2019, 11:12
...kan men met een lader geschikt voor ni-mh batterij een li-on batterij opladen, of omgekeerd?....

...kan men met een regelbare dc spanning en regelbare stroomsterkte voeding, deze battrijen opladen?.....
Ni-Cd / Ni-mh / li-on batterijen hebben verschillende oplaadcurves.
Een verkeerde oplader gebruiken zal de levensduur ervan drastisch verminderen en mogelijks de batterijen beschadigen..
Normaal gezien kan men één type batterij meestal niet in een ander type oplader steken tenzij de oplader voor verschillende types geschikt is.

Daarmee dat een regelbare voeding dan ook af te raden is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 apr 2019, 21:05

een regelbare lader is gewoon in te stellen voor het doel dat hij moet doen
en of dat nu een ...; is of een ....
dat blijft eender
zolang ge die lader maar de caractirisieken ingeeft die nodig zijn voor die soort van batt
een battery is niet kieskeurig die neemt eender welk van wat aan
zolang ge de lader maar juist instelt navenant die batt nodig heeft
één ding , dergelijke laders zijn niet te koop (of zeldzaam)
of men moet ze zelf samenstellen
wat wél doenbaar is als ge een paar dingen bij de chinees besteld

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 apr 2019, 22:26

Mag ik de Topicstarter en de beantwoorders ervoor waarschuwen om alles wat hier aangedragen word om Li-ion batterijen te laden met NiMh laders en regelbare voedingen en misschien met nog andere gekkigheden ABSOLUUT te vermijden .

Alleen Charly Maru heeft het bij het rechte eind: een Li-ion batterij MOET geladen worden met een lader die daarvoor geschikt is!!

Batterijen op lithium basis zijn geen dingen om mee te experimenteren tenzij je graag je woonst wil afstoken!!!

strangeloper
Lid geworden op: 27 dec 2008, 11:20
Locatie: dicht bij de zee

22 apr 2019, 08:48

bedankt voor alle reacties.
Voor de prijs van een batterij lader van Black&Dekker kan ik nu een boormachientje met 2 baterijen kopen(lader included)
Kzal dus niet klooien met een regelbare voeding.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 apr 2019, 10:16

als ge weet wat ge doet moet ge niet zo bang zijn
experimenteren is leren
ik doe zelf van alles met lithium batterijen , en wél met zwaardere
als je genoeg info hebt dan is dat niet gevaarlijk
sommige zouden ook beter moeten lezen
gebruik van regelbare step up/down en timers is daarbij bruikbaar

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 apr 2019, 13:57

Iedereen doet wat hij wil maar nogmaals raad ik alle home-made "constructies" om Lithium batterijen te laden
ten stelligste af!!!!
Heb voor de hobby ook een aantal Li-po pakketjes ter grootte van een pakje sigaretten die worden geladen met een speciaal daarvoor bestemde lader en de batterijen zitten tijdens het laden in een gesloten stalen (ex-)munitiepatronenkoffer (met draaddoorvoer uiteraard) met temperatuurvoeler . Erbij nog vermelden dat tijdens het laden ik steeds aanwezig ben !!!


Afbeelding

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 apr 2019, 19:23

strangeloper schreef:
22 apr 2019, 08:48
Kzal dus niet klooien met een regelbare voeding.
wijze beslissing. :wink:
Batterijen op basis van de huidige technologie gaan opladen op grootmoeder's wijze is dan ook om "vodden" vragen.
verhaegen schreef:
22 apr 2019, 10:16
......
experimenteren is leren
.........
jaja.... experimenteren is leren....
Experimenteren is théorie omzetten in praktijk en "bewijzen dat de theorie klopt", het leren doet men vooraf.

Zo heb ik er ooit ene gekend die aan het "experimenteren" was met het herladen van munitie.....
Met als resultaat: na enige tijd lag de loop van zijn wapen uiteen. Mag dan nog van geluk spreken datte'm hier nog rondloopt. :roll:
Maar......hij heeft zijn les wel geleerd.....met experimenteren.(op dat gebied dan toch)

Het gezegde "Schoenmaker blijf bij je leest" is tot op den dag van vandaag nog altijd voor 100% geldig hoor.
Velen "denken" soms dat ze weten waar ze mee bezig zijn, maar het tegendeel is nogal eens waar.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 apr 2019, 20:20

nu niet overdrijven hé
als ge moest weten hoeveel der hun lithium batterijen zelf in elkaar steken , zou je uw eigen een bult verschieten
en dat zonder kwalijke gevolgen hoor
kunt der hier 10 blz over lezen sé
https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html
ik heb mijn fietsbattery ook eens helemaal uit elkaar gehaald
en met balancers gespeeld voor op batterijen , en die hebben het altijd perfekt gedaan

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

23 apr 2019, 22:06

Verhagen U bent een beste man, maar met deze prutserijen kom je bij mij niet binnen!
In onze vereniging zitten keien op gebied van elektronica die vroeger hun Nicad- en NimH- batterijladers zelf ontwierpen en maakten maar daar is geen enkel die het in zijn hoofd haalt om een lipolader zelf te maken omdat die gasten verduiveld goed weten met welke gevaarlijke dingen, de lipo, ze bezig zijn!
Je hebt er volgens mij nog geen uit mekaar zien knallen met vuurfonteinen van een meter of wat en die blus je niet met er een vodje over te gooien, zelfs met een emmer water kom er niet. (en dan heb ik over lipotjes ter grootte van een pakje sigaretten)

En ze moeten nog niet eens zo groot zijn : er zijn al doden gevallen door het ontploffen van de lipo van een E-sigaret
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... en-schedel

Een ander vraagje : je hebt het over "balancers" leg me eens uit hoe je dat tijdens het laadproces met een regelbare voeding gaat klaarkrijgen?
Een lipolader meet tijdens het laden om de zoveel seconden of er een verschil in lading en spanning tussen de verschillen cellen ontstaat en regelt dat bij ... met een gewone regelbare voeding kan je dat nooit klaarkrijgen

Nogmaals Verhagen een gouden raad : stop met dat geklooi; een lipobatterij is geen speelgoed.

Ben niet zeker maar of de verzekering uitbetaalt na een brand ontstaan door gepruts met lipo's?

En die dingen moeten nog niet eens aan een lader hangen om gevaarlijk te wezen : er blijken vliegtuigmaatschappijen te zijn die weigeren lipo's als vracht te vervoeren.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 jul 2019, 16:20

Een ontploffende lipo:
Grote paniek bij toeriste wanneer powerbank in haar rugzak plots ontploft

https://www.gva.be/cnt/dmf20190726_0452 ... s-ontploft

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 aug 2019, 20:21

Tesla ontploft op drukke weg tijdens het rijden: vader en twee kinderen zwaargewond

https://www.gva.be/cnt/dmf20190812_0455 ... waargewond

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 aug 2019, 21:09

da's typisch tesla hoor , dat is een héél andere soort lipo's

ik heb der momenteel zo een 2 staan sé

Afbeelding
en dan nog een booster van 40A , ne mppt van 30 /100 en ne lader van 30
allemaal zelf
en nog een automatische switch ook