WAT BRENGT ONS DE MODERNE WETENSCHAP ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 10:00

Nog es:

De regering beweert NIET dat de kans op autisme door vaccinatie 1 op 110 is. En dat suggereer je WEL!
Evolution is a fact of life. Deal with it.

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 10:31

Gewoon even wat cijfers en informatie (dat helpt vaak het beste gegen crea kletspraat):

Bron Wiki
The prevalence of autism is about 1–2 per 1,000 people worldwide; however, the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) reports approximately 9 per 1,000 children in the United States are diagnosed with ASD.[9][10] The number of people diagnosed with autism has increased dramatically since the 1980s, partly due to changes in diagnostic practice; the question of whether actual prevalence has increased is unresolved.[11]
Met andere woorden de frequentie van autisme is 1-2 per 1000 wereldwijd, ong. 9 per 1000 in de USA.

Dat is ook grofweg het getal genoemd door BV.

ALS er een relatie zou zijn tussen vaccinatie en autisme dan is een frequentie van 1 op 100 prima statistisch te verwerken.
De TOENAME van autisme is overigens niet duidelijk, het kan zijn dat er vaker autisme voorkomt, maar het kan ook dat het veel vaker wordt onderkend.
Er zijn meer ziektebeelden die de laatste 50 jaar enorm zijn toegenomen (ADHD bijv.) waarvan het niet duidelijk is of het een toenamen van de ziekte is of simpelweg vaker onderkend. Vroeger zei men:" tsjah.. t is een druk kind " en daarmee was de kous af.

De veronderstelling dat vaccinatie er iets mee te doen heeft wordt als volgt afgedaan:
the vaccine hypotheses are biologically implausible and lack convincing scientific evidence.[8]
Dat artikel [8] kun je hier vinden:
http://cid.oxfordjournals.org/content/48/4/456.full

De universiteit van Oxford is niet de eerste de beste.
Quote uit dat artikel:
However, both epidemiological and biological studies fail to support these claims.
Zo.
En nu ben ik er eigenlijk hardstikke klaar mee.

De vaccinatie van kinderen heeft een aantal heel erg nare ziektes uitgebannen. Het is en zegen dat ze deze middelen hebben om de gezondheid van kinderen tegen deze ongelofelijk nare ziektes te beschermen.

Dat is een resultaat van ( de toepassing van) de wetenschap. Deze wetenschap heeft ons heel veel gebracht.
Met name natuurlijk in de medische hoek is de zegen van de wetenschap eigenlijk onmetelijk. De gemiddelde leeftijd van mensen is in 2000 jaar van 43 naar bijna 80 gegaan. Daarnaast is het lijden door ziektes enorm afgenomen.
Een zegen dus.
Knoeien farmaceutische bedrijven omwille van geld met onderzoeksresultaten? Ja.
Maar dat verandert niets aan de voordelen ZELF.

Daarnaast heeft de (toepassing van) de wetenschap een dramatische invloed gehad op de voedselproductie. Een boer kan nu een VEELVOUD van de opbrengst van zn akker behalen dan vroeger.
Hebben we een probleem met arm en rijk? Ja. Maar dat verandert niets aan het feit dat de opbrengsten verveelvoudigd zijn.

Dit lijstje kan ik nog voor honderden gebieden van de samenleving voortzetten.
Onzen kleding, onze fenomenale communicatie mogelijkheden (mijn vakgebied), onze mobiliteit, enz enz is allemaal een resultaat van (de toepassing van) de wetenschap.
Zelfs de kunst, durf ik te beweren, vaart wel bij onze wetenschap. Dooordat we een enorme welvaart genieten, is er tijd en middelen vrijgekomen om mensen kunst te laten maken en om er van te genieten.

Moeten we in de komende vijftig jaar een andere koers gaan varen? Ja dat is zeker. De olie zal op enig moment op zijn, de global warming zal gestopt moeten worden, we zullen moeten beseffen dat we met zn allen op eigenlijk maar een klein planeetje wonen.

Maar dat is EVENEENS een uitdaging voor de wetenschap. Er zal een nieuwe koers gevaren moeten worden, maar dat geldt voor ALLES EN IEDEREEN.
Volstrekt naïef is te denken dat het demoniseren van de wetenschap of afzweren daarvan, een oplossing is. We zullen de wetenschap hard nodig hebben.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 10:55

Nog een kleine aanvulling:
Uit het artikel van het Oxford journal de volgende quote:
In contrast, the genes that have been associated with autism spectrum disorder to date have been found to code for endogenous proteins that influence neuronal synapse function, neuronal cell adhesion, neuronal activity regulation, or endosomal trafficking [4].
Met andere woorden, er zijn aanwijzingen dat autisme een genetische oorzaak heeft.
Die oorzaak kan alleen gevonden worden doordat de wetenschap op het gebied van de genetica en DNA onderzoek, in combinatie met het human genoom project, zich zo heeft ontwikkeld.
Daarmee is een kans op het genezen van autisme alleen van het verder ontwikkelen van de wetenschap op dit gebied te verwachten.

P.S.
Wat is je preoccupatie met autisme, BV? Heb je kinderen die hieraan lijden? Dat zou een aantal punten ophelderen.
Evolution is a fact of life. Deal with it.
Gast

22 mei 2011, 10:59

Martien, wat eerder een rond zal spelen in deze zogenaamde ' beschavingsziektes' is de kwaliteit van onze voeding, en voornamelijk het gebruik van geraffineerde koolhydraten, met op kop ; suiker! Obesitas, diabetes type 2 en ADHD zouden hier grotendeels mee te maken hebben. Als we de cijfers van deze ziektebeelden vergelijken met de continenten komen deze het meeste voor in de USA, kampioen in fast food en Coca Cola. Ook autisme en MS zou er onrechtstreeks mee te maken hebben, en niet de vaccinaties. Ik heb echter wel de opmerking dat sommige artsen van mening zijn dat er te jong wordt gevaccineerd tegen sommige ziektes en zo deels het eigen immunsysteem zou achterstellen. Off topic ?

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 11:26

Ik ben het HELEMAAL met je eens, Talisman.

Ik erger me al jaren an het feit dat als ik de super binnenstap, ik alleen maar gemanipuleerd, bewerkt, verrommeld eten kan kopen, bol staand van de E nummers.

Dan kan je naar de reform winkel, maar daar is alles twee keer zo duur, minstens, en kwalitatief minder. En dat hoeft natuurlijk niet.

Een voorbeeld.
Als je een zakje appels koopt zit daar een laagje paraffine op, omdat appels zo nodig moeten glimmen. Dat beetje paraffine is dus onnodig toegevoegd, en ik moet t weer verwijderen omdat iemand vindt dat appels moeten glimmen.

Voor zover ik weet, je zei het al, zijn de spijsverteruingsziektes de afgelopen vijftig jaar ook explosief toegenomen.
En daarbij gaat het om ziektes die niet nu pas bekend zijn.

Hetzelfde geldt, m.i. ook voor ademhalingsproblemen, longziektes. Astma schiet omhoog. Dat heeft rechtstreeks met de luchtkwaliteit te maken, is mijn mening. Dat is eenvoudig aante tonen door ziektefrequentie te koppelen aan geografische omstandigheden.

Kortom,
we hebben een ministerie van VOLKSgezondheid (in Nederland). DAT ministerie zou zich bezig moeten houden met deze zaken.

Zo was er een paar jaar terug en engelse docu die ging over een schoolklas waar ze zorgden dat de kinderen geen suiker (je hadt er al over) en ook geen kunstmatige kleurstoffen en andere zooi binnenkregen. De klas was opmerkelijk rustig en oplettend. Veel minder chaotisch dus.

Dus, ja ik denk dat je 100% gelijk hebt. Er zit in ons voedsel heeeeel veel zooi die er niet in thuishoort.

Dus een klein boerderijtje kopen in oost Nederland en zelf mn eten verbouwen.
Zijn er mensen die willen meedoen?, dan kunnen we er een project van maken.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

22 mei 2011, 12:40

genetische oorzaak
Staan we er wel eens bij stil dat wat we nu als genetische oorzaak zien een gevolg is van gebeurtenissen uit het verleden die door de werking van evolutie vastgelegd is in de genen? Dat betekend dat het soort en gebruiken van onze hedendage's eetgewoonte's ook weer te lezen is in de toekomst en zeker een langdurige verkeerde voedsel opname wat zich onherroepelijk zal melden dmv lichamelijke tekortkomingen en afwijkingen. waarvan we dan ook zullen zeggen helaas, het zit in je genen. :cry:
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

22 mei 2011, 12:52

Je veronderstelt veel te veel martien55 !

Gelukkig heb ik geen kinderen of kleinkinderen en ook geen familieleden die aan autisme of aan één of andere vorm van handicap lijden door al dan niet bewezen schuld van vaccinaties.....

Vaccinatie wordt toch meer en meer naar voor geschoven als de schuldige. Moet ons dat verwonderen dat een miljarden business wordt gekenterd door diegenen die er het meeste baat bij hebben :roll:

Maar laten we het niet alleen hebben over autisme, ik had het er over naar aanleiding van het artikel.

Je doet alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Hoe kan je ouders blijven geruststellen met het volgende in mind :

De geschiedenis van vaccinaties :

Bron: Natural Health, vertaald door Xandernieuws.

"In 1871 en 1872 werd 98% van de Engelse bevolking tussen de 2 en 50 jaar ingeënt tegen de pokken. Resultaat: één van de grootste pokkenepidemiën ooit, met 45.000 doden. In dezelfde periode werd 96% van de Duitse bevolking ingeënt, met 125.000 doden als gevolg.

In 1940 werden alle Duitsers verplicht ingeënt tegen difterie. Tussen 1940 en 1945 steeg het aantal difteriepatiënten van 40.000 naar 250.000.

In 1960 ontdekten twee virologen in de VS dat beide poliovaccins waren besmet met het SV-40 virus, dat kanker veroorzaakt bij dieren en de celstructuur van mensen verandert. Miljoenen kinderen werden ingeënt met deze vaccins.

In 1967 verklaarde de WHO (Wereld Gezondheids Organisatie) Ghana mazelenvrij, nadat 96% van de bevolking was gevaccineerd. In 1972 kreeg het Afrikaanse land te maken met één van de grootste mazelenuitbraken ooit, wat het grootste aantal slachtoffers uit de geschiedenis tot gevolg had.

Tussen 1970 en 1990 kreeg meer dan 200.000 volledig gevaccineerde kinderen in Groot Brittannië kinkhoest.

In de jaren '70 bleek na een test onder 260.000 mensen in India dat degenen die waren gevaccineerd tegen TBC, váker de ziekte kregen dan mensen die geen vaccin hadden ontvangen.

In 1977 verklaarde Dr. Jonas Stalk, de uitvinder van het poliovaccin, samen met andere wetenschappers dat de massale vaccinaties tegen polio de belangrijkste oorzaak waren van de meeste poliogevallen in Amerika sinds 1961.

In 1978 bleek uit een onderzoek in meer dan 30 Amerikaanse staten dat meer dan de helft van de kinderen met mazelen hier adequate vaccinaties voor had ontvangen.

In 1979 deed Zweden het kinkhoestvaccin in de ban, omdat de ineffectiviteit ervan bewezen was. Van de 5140 kinkhoestpatiënten in 1978 was namelijk 84% maar liefst drie keer gevaccineerd tegen kinkhoest.

Uit een publikatie van de American Medical Association in februari 1981 bleek dat 90% van de verloskundigen en 66% van de kinderartsen weigerden het rubella vaccin te ontvangen (rubella = een kinderziekte).

In de VS stegen de kosten van één enkele DKT (Difterie, Kinkhoest, Tetanus) vaccin van 11 cent in 1982 tot $ 11,40 in 1987. De fabrikanten van de vaccins moesten namelijk voor ieder vaccin $ 8 dollar reserveren voor gerechtelijke kosten, die ontstonden omdat ze schadevergoedingen moesten uitbetalen aan ouders wier kinderen een hersenbeschadiging hadden opgelopen of zelfs stierven na deze vaccinatie.

In 1988 en 1989 kreeg de Arabische oliestaat Oman te maken met een polio uitbraak onder volledig gevaccineerde kinderen. De regio met het hoogste vaccinatiepercentage kende het hoogste aantal slachtoffers. De regio met het laagste vaccinatiepercentage kende het laagste aantal slachtoffers.

In 1990 bleek na een onderzoek onder 598 Britse artsen dat meer dan 50% van hen weigerde het Hepatitis B vaccin te ontvangen, ondanks het feit dat zij tot de hoogste risicogroep behoorden.

De al eerder genoemde American Medical Association publiceerde in 1990 een artikel waarin stond te lezen: 'Alhoewel meer dan 95% van de schoolgaande kinderen in de VS gevaccineerd is tegen mazelen, vinden er nog steeds grote mazelenuitbraken plaats op de scholen. In de meeste gevallen zijn eerder gevaccineerde kinderen het slachtoffer.'

Tussen juli 1990 en november 1993 constateerde het Amerikaanse Voedsel- en Medicijn Bestuur (FDA) 54.072 tegenreacties na vaccinaties. De FDA erkende dat dit aantal slechts 10% van het werkelijke aantal bedroeg, omdat de meeste artsen weigeren om vaccinatie'gewonden' te rapporteren. Met andere woorden, het werkelijke aantallen mensen dat ziek werd na vaccinatie bedroeg in die periode meer dan een half miljoen.

In 1994 berichtte het New England Journal of Medicine dat meer dan 80% van de kinderen onder de 5 die kinkhoest hadden gekregen, volledig gevaccineerd waren.

Op 2 november 2000 namen de leden van de Association of American Physicians and Surgeons (AAPS, de Vereniging van Amerikaanse artsen en chirurgen) unaniem een resolutie aan, waarin werd opgeroepen om het verplicht vaccineren van kinderen stop te zetten.

Daarnaast komt er steeds meer bewijs boven tafel dat de beruchte Spaanse grieppandemie uit 1918, waarbij wereldwijd 20 miljoen mensen om het leven kwamen, eveneens veroorzaakt werd door vaccinaties."


DAT stemt toch tot nadenken als we onze heldere geest willen gebruiken ? Je moet niet nodig in je eigen familie of omgeving er mee geconfronteerd worden om te beseffen dat vaccins gevaarlijk kunnen zijn.

Wat ga je nu doen ? Al die feiten weerleggen ?

Waarschijnlijk hebben die mensen waaronder jij, nooit echt gekeken naar de resultaten van de vaccinaties !
Men mag stellen dat bijna 90% van al die ziektes zijn verdwijnen uit de 'rijke' landen omdat er meer hygiëne en in schonere leefomstandigheden geleefd wordt.
Is het niet het belangrijkste de armoede, ondervoeding, slechte gezondheidsvoorzieningen edm. in ontwikkelingslanden aan te pakken zodat het aantal doden daalt zoals dat ook gebeurde in de geïndustrialiseerde wereld al vóór de vaccinatie :idea:

Zo kan ik kan nog verder doorgaan, maar dan wordt de posting wel heel heel lang.

Ik ga het in een volgende posting nog hebben over "Een verdriedubbeling van diabetes" een ziekte waaraan miljoenen mensen lijden en waarvan de verwachting is dat deze tegen 2025 nog verdubbelt zal zijn !
Gast

22 mei 2011, 12:54

Martien:
Hetzelfde geldt, m.i. ook voor ademhalingsproblemen, longziektes. Astma schiet omhoog. Dat heeft rechtstreeks met de luchtkwaliteit te maken, is mijn mening. Dat is eenvoudig aante tonen door ziektefrequentie te koppelen aan geografische omstandigheden.
Ik heb een zoon die als baby reeds ademhalingsproblemen had. De klassieke geneeskunde behandeld de gevolgen, maar kijken nooit naar de oorzaak. Ze weten wél te vertellen waar je allergisch aan bent, maar niet WAAROM je allergisch bent. Na het lezen van een boekje ' Sugar Blues' van W.Duffy wist ik wat me te doen stond. Binnen het jaar was alles reeds onder controle en is opgevoed zonder zuiker. Nu doet hij nog steeds aan topsporten. Haloo!
En dan de voedingswaarden van de supermarkt-groenten en fruit. Je acht het niet voor mo-ge-lijk!
Broccoli : Calcium 1985 tot nu : min 73 %. Foliumzuur min 62%. Magnesium min 55%.
Appels: Vitamine C 1985 tot nu : min 60%.
Bananen: Vitamine B6 1985 tot nu : min 95 % !!!!
Wortelen: Calcium 1985 tot nu: min 24%. Magnesium min 75%.
Spinazie: Magnesium 1985 tot nu: min 76%. vitamine C: min 65 %

Zelfs als we ons dagelijks volproppen met groenten en fruit, zijn we nog ondervoedt!!! In de plaats van deze ' holle ' groenten en fruit, eet men meestal nog kant-en-klare voedselpakketten. Wie kijkt er op de verpakking naar de % nutriciënten ? Kijk eens op de verpakking, tot een doos soep toe : Suiker ! Snelle verbrande koolhydraten zijn net als dope: een energie-opstoot. Hyperkinetische verschijnselen tot gevolg.
Horen we BV daar iets over zeggen ?
Gast

22 mei 2011, 12:57

Ik ga het in een volgende posting nog hebben over "Een verdriedubbeling van diabetes" een ziekte waaraan miljoenen mensen lijden en waarvan de verwachting is dat deze tegen 2025 nog verdubbelt zal zijn !
ook vaccins de oorzaak ?

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 13:14

Ach... Het BV gedoe is ver off topic.

Ze maakt zelf een draadje aan over de goede gevolgen van de wetenschap en gaat nu al weken liggen meieren over vaccinatie en ze dreigt nu met diabetas.

Ik wens haar verder een prettige wedstrijd. Ik heb mn punt uitgebreid gemaakt, het heeft verder met de wetenschap als zodanig geen bal te maken. Ik heb geen enkele behoefte om alle paranoia gezwets van al die mensen die bang gemaakt worden met ik weet niet wat allemaal te gaan ontzenuwen. Nog even en we gaan t hebben over de chemicaliën die door vliegtuigen hoog in de lucht uitgezaaid worden en dat de maan nooit door mensen is bezocht. Totaal zinloos.

Dus, Talisman, en janx, ik ga graag op jullie posts in, als het nodig is maken we een nieuw draadje. De invloed van voedsel en de invloed van de omgeving op genetisch materiaal is sowieso interessant. Met BV heb ik het graag op de ondertussen voldoende bewezen evolutietheorie, met name informatie of de zogenaamde zondvloed, voor de rest heb ik er geen boodschap aan. Iemand die zegt dat wetenschappers en wetenschap eigenlijk hetzelfde is, heeft wat mij betreft huiswerk.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 13:18

@Talisman:
Hmmm,..... Ernstig.
Ik neem aan dat de supersnelle manier van gewassen laten groeien, met nota bene 'snachts extra kunstlicht en 'swinters extra verwarming de voedingswaarde zo slecht ten goede komt.

In Amerika is er het gezegde dat in de "serial", een soort crispies, wat 'smorgens als ontbijt gegeten wordt, het karton van de verpakking meer voedingswaarde heeft dan de serial zelf.
Dat lijkt me wat overdreven, maar de toon van de opmerking is m.i. wel juist.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

martien55
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28

22 mei 2011, 13:25

@janx:
Dat is een heikel discussiepunt.
De "gewone" biologie ontkent dat er een verband is tussen omgeving en genen, behalve dan het mechanisme van evolutie zelf.

Echter, wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dat verband er WEL is. Genen kunnen dus op zich informatie meenemen naar een volgende generatie, buiten het DNA zelf.
Een studie naar een kleine geïsoleerde gemeenschap ergens in Scandinavië leit zien dat een hongersnood in de volgende generatie meer suikerziekte opleverde dan een periode zonder hongersnood.
Een tweede verschijnsel is het "angel syndroom". Dat is een psychologische ziekte die twee verschillende uitingen kent, afhankelijk of het gaat om een man of een vrouw. Echter het gen dat verantwoordelijk is voor de afwijking, zit NIET in de voor geslacht verantwoordelijke chromosomen.

Dus dat verband lijkt er WEL te bestaan, ondanks dat de "gewone" biologie daar geen link in ziet.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

22 mei 2011, 16:06

bluevelvet schreef:[…] Op 2 november 2000 namen de leden van de Association of American Physicians and Surgeons (AAPS, de Vereniging van Amerikaanse artsen en chirurgen) unaniem een resolutie aan, waarin werd opgeroepen om het verplicht vaccineren van kinderen stop te zetten. […]
Hoe leuk ik het ook zou vinden om elk "feit" dat door hier door bluevelvet als 'bewijs' wordt gepresenteerd te weerleggen, ik ga het niet doen. Elke idioot kan namelijk sneller knippen en plakken dan een wijs man feiten kan uitspitten, opzoeken en met sterke argumenten kan presenteren. Om maar te zeggen dat dat de enige reden is dat ik uit bluevelvet's vaardig gekopieerde lijstje maar één enkel statement haal: de eerbiedwaardige vereniging AAPS die unaniem een motie goedkeurt tegen vaccinatie. Wat is deze AAPS? Wie zijn de leden? De webpagina waar je je kan aanmelden als lid vind je hier. Toch een beetje vreemd dat je eigenlijk geen dokter moet zijn om lid te worden… In 2005 hadden ze 4000 leden, op dit ogenblik nog 3000. Niet echt een bloeiende vereniging dus. En gezien het aantal doktoren in de VS (ongeveer 954.000) niet echt een representatieve groep te noemen.
Voornaamste actiepunten van de vereniging: verwerpen van alle vormen van sociale zekerheid, verzet tegen elke wet die wapenbezit aan banden wil leggen. En liegen zijn ze ook goed in: illegale immigranten zouden de oorzaak geweest zijn van een massale stijging van het aantal gevallen van lepra. Een club met een donkerbruin randje als je het mij vraagt.
Voor de rest merk ik dat het merendeel van de 'feiten' in het lijstje, niet echt van recente datum zijn, zoals die inentingen in Ghana bijvoorbeeld. Zullen we wachten tot de volgende uitbraak van mazelen in Ghana? Die moet binnenkort plaatshebben als we bluevelvet moeten geloven. Zie hier.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

22 mei 2011, 17:11

Broccoli : Calcium 1985 tot nu : min 73 %. Foliumzuur min 62%. Magnesium min 55%.
Appels: Vitamine C 1985 tot nu : min 60%.
Bananen: Vitamine B6 1985 tot nu : min 95 % !!!!
Wortelen: Calcium 1985 tot nu: min 24%. Magnesium min 75%.
Spinazie: Magnesium 1985 tot nu: min 76%. vitamine C: min 65 %


En dan staat men verbaasd te kijken als ziekten , zoals CVS uitbreken.
Wat de mens aan nutriënten nodig heeft is gewoon niet meer aanwezig door het opfokken van alles.
Men kan zich arm en dik eten aan fruit en groenten, en krijgt dan ook nog een hoop pesticiden binnen.
Ik slik goed opneembare supplementen en vaar daar goed bij. Zelden of nooit ziek.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

22 mei 2011, 18:24

bluevelvet schreef:[…] In 1977 verklaarde Dr. Jonas Stalk, de uitvinder van het poliovaccin, samen met andere wetenschappers dat de massale vaccinaties tegen polio de belangrijkste oorzaak waren van de meeste poliogevallen in Amerika sinds 1961. […]
Kijk, dat vind ik nu een mooie. Een mooi voorbeeld van een juist feit, alleen zonder de juiste context. Wat wil het geval? tussen 1951 en 1955 waren er 37.864 gevallen van polio in de VS. Nadat het vaccin op punt was gesteld en algemeen gebruikt werd, liep het aantal gevallen enigszins terug: tussen 1961 en 1965 waren er 570 gevallen, een terugval van 99,98%. En inderdaad, een groot aantal van die 570 kregen polio als gevolg van de vaccinering. En dat is niet bepaald een geheim.
Ni Dieu, Ni Maître