Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 jun 2015, 13:17

Klaartje schreef:Zo is het "de" mens is de enige soort die zich bewust is van zijn vergankelijkheid (dood) en hierdoor komen er gemakkelijk allerlei kleurrijke hersenspinsels naar boven waar o.a. godsdiensten graag en nodig op inspelen; zo "binden" ze hen .... ttz. r e l i g i e (religare) !!!
Er is inderdaad een verschil tussen (vast)binden en (her)verbinden in of met 'vrijheid' (cfr leegte). Of dieren zich niet bewust zijn van hun vergankelijkheid is een open vraag, mensen nemen dat aan maar hierover bestaat geen zekerheid. Er zijn dieren die zich netjes afzonderen van de groep net voor ze gaan sterven, doen ze dit bewust of onbewust daarvan?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

02 jun 2015, 15:16

Klaartje schreef:
Zo is het "de" mens is de enige soort die zich bewust is van zijn vergankelijkheid (dood) en hierdoor komen er gemakkelijk allerlei kleurrijke hersenspinsels naar boven ......

ben je nu niet zelf zo bezig zoals je het zegt van zij die menen dat het anders kan zijn?
Hoe makelijk is het niet te zeggen, dat wegens jouw staat van bewustzijn enkel de reden is dat je dit soort uitspraken doet klaartje. Probeer je eens te verdiepen in het fenomeen Leven. De wetenschap kent zeer veel verschijnselen en bio-wetmatigheden aangaande het fenomeen leven maar hebben geen idee wat nu precies leven is. Men is nog steeds op zoek en hebben nog geen antwoord daarop. Daarom vind ik het zeer straf die uitspraken van jou je presenteert het alsof jij precies weet wat leven is.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

02 jun 2015, 16:46

janx schreef:Klaartje schreef:
Zo is het "de" mens is de enige soort die zich bewust is van zijn vergankelijkheid (dood) en hierdoor komen er gemakkelijk allerlei kleurrijke hersenspinsels naar boven ......

ben je nu niet zelf zo bezig zoals je het zegt van zij die menen dat het anders kan zijn?
Hoe makelijk is het niet te zeggen, dat wegens jouw staat van bewustzijn enkel de reden is dat je dit soort uitspraken doet klaartje. Probeer je eens te verdiepen in het fenomeen Leven. De wetenschap kent zeer veel verschijnselen en bio-wetmatigheden aangaande het fenomeen leven maar hebben geen idee wat nu precies leven is. Men is nog steeds op zoek en hebben nog geen antwoord daarop. Daarom vind ik het zeer straf die uitspraken van jou je presenteert het alsof jij precies weet wat leven is.
Wel Janx, ik snap niet wat jij nu precies bedoelt, 't is toch niet zo moeilijk zeker ! De mens is en blijft zich 'bewust' van zijn vergankelijkheid, dat is toch eviden, jij niet ??

Wij weten dat het voor ons vaak op de één en andere minuut,kan gedaan zijn
met ons, bewijzen genoeg, daarvoor moet je geen universiteit gedaan hebben hé !
Of bedoel jij nu toch niet het "eeuwig leven" zoals godsdiensten ons dit aanpraten ??? :o Heb nog nooit iemand weten terug komen hoor, jij wel ???
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

02 jun 2015, 18:00

YYZ schreef:
Silver Wolf schreef:Ps.: Dat ook religie probeert om die leegte en onzekerheid op te vullen is ook duidelijk, maar hier OFF-topic.
Waarom beschouw je dat als OFF-TOPIC? Is dit omdat je een volgende polemiek wil vermijden waarin 'religie' misbruikt voor andere doeleinden dan het essentiële waar het hier over gaat?
Ik probeer niks te vermijden.
Maar er zitten onder "religie, psychologie & filosofie" regelmatig enkele erg pedante topics, die verwoed - (zelfs "fanatiek") - hun (af)god propageren.
Waarom op seniorennet die 3 thema's in eenzelfde forum zijn ondergebracht is mij een raadsel. Want ik zie niet in wat een filosoof zoals Etienne Vermeersch met religie zou uitrichten.
Terwijl iemand met psychische problemen mogelijk vroeger enkel bij de dorpspastoor kon aankloppen, maar tegenwoordig zowel bij de psycholoog als de psychiater terecht kan. En deze disciplines op basis van een medische scholing soelaas trachten te brengen en geen kaarsjes en/of gebeden aanreiken als oplossing.
Maar ja die opium voor 't volk moet nu eenmaal ook een uitlaatklep vinden en 't kunnen niet allemaal vrijwilligers zijn, die hun kleine 48 tussen de voordeur wurmen, om hun onheilsboodschap te brengen en/of hun blaadjes af te komen leveren.

sw

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

02 jun 2015, 18:14

YYZ schreef:
Klaartje schreef:Zo is het "de" mens is de enige soort die zich bewust is van zijn vergankelijkheid (dood) en hierdoor komen er gemakkelijk allerlei kleurrijke hersenspinsels naar boven waar o.a. godsdiensten graag en nodig op inspelen; zo "binden" ze hen .... ttz. r e l i g i e (religare) !!!
Er is inderdaad een verschil tussen (vast)binden en (her)verbinden in of met 'vrijheid' (cfr leegte). Of dieren zich niet bewust zijn van hun vergankelijkheid is een open vraag, mensen nemen dat aan maar hierover bestaat geen zekerheid. Er zijn dieren die zich netjes afzonderen van de groep net voor ze gaan sterven, doen ze dit bewust of onbewust daarvan?
Dieren kunnen alleszins de dood ruiken. Zeker als ze het slachthuis naderen. Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
En inderdaad er zijn ook dieren die zich zelf afzonderen als ze oud en verzwakt zijn geworden.
Bij mensen laat hun omgeving wel aanvoelen, dat ze niet meer meetellen.
Vooral de hedendaagse jongeren beschouwen zelfs hun ouders nogal vlug als oude besjes. En waar vroeger op de scholen nog wat respect voor de vergrijsde generatie werd bijgebracht, worden die oudjes gewoon weg gestopt in rusthuizen. Of suggereert één of andere stand-up komediant, om ze weg te schoppen, als ze wat traag door de supermarkt laveren. De jongere die op tram of bus zo'n oudere ziet rechtstaan biedt ook niet langer zijn zitplaats aan, omdat... de jongere zijn benen nog lang moeten meegaan.
Dat laatste is een citaat uit een show van een broekventje, dat het zelf grappig vond om daarmee het publiek op z'n hand te krijgen..

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 jun 2015, 21:07

Maar er zitten onder "religie, psychologie & filosofie" regelmatig enkele erg pedante topics, die verwoed - (zelfs "fanatiek") - hun (af)god propageren.
Waarom op seniorennet die 3 thema's in eenzelfde forum zijn ondergebracht is mij een raadsel.
Als mijn oude geheugen mij niet om de tuin leidt, meen ik mij, uit het grijze verleden; te herinneren dat het management van Seniorennet indertijd besliste om die drie themata onder één noemer te publiceren.
Ik dacht dat de reden was: een gebrek aan interesse voor een of andere specifieke discipline.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 jun 2015, 07:52

silver wolf schreef:Maar er zitten onder "religie, psychologie & filosofie" regelmatig enkele erg pedante topics...
Hmm... pedante apen hé!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 jun 2015, 10:21

Silver Wolf schreef: Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Je bedoelt hier de mensheid zelf? Althans, als ze nog als dieren denken?

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

03 jun 2015, 12:18

YYZ schreef:
Silver Wolf schreef: Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Je bedoelt hier de mensheid zelf? Althans, als ze nog als dieren denken?
Strijk maar eens een rooie klieder verf op enkele pluimen van eender welke witte kip en zet ze terug in de ren. De anderen pikken dat beest dood.
Ps.: Ik zette ooit een licht geblesseerde mees tussen de soortgenoten in de ligusterhaag en zodra de anderen zagen, dat dit beestje wat versuft leek begonnen ze te pikken.
Ik heb het snel in een doos gestopt om wat te bekomen en na een half uurtje was het klaar om weg te vliegen. Zonder nog last te hebben van belagers.

Enne, meeuwen vliegen dagelijks in grote aantallen van de kust naar het binnenland en terug. En ze lijken een solidaire groep. Tot één laagvlieger wordt geraakt door een vrachtwagen en nog spartelend op de baan belandt. Direct duiken de anderen erop om de ingewanden eruit te sleuren.
Tja, de natuur is mogelijk mooi maar meedogenloos.
De wet van de jungle zoals Rudyard Kipling het beschreef.

sw

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

03 jun 2015, 12:22

Silver Wolf schreef:
YYZ schreef:
Silver Wolf schreef: Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Je bedoelt hier de mensheid zelf? Althans, als ze nog als dieren denken?
Strijk maar eens een rooie klieder verf op enkele pluimen van eender welke witte kip en zet ze terug in de ren. De anderen pikken dat beest dood.
Ps.: Ik zette ooit een licht geblesseerde mees tussen de soortgenoten in de ligusterhaag en zodra de anderen zagen, dat dit beestje wat versuft leek begonnen ze te pikken.
Ik heb het snel in een doos gestopt om wat te bekomen en na een half uurtje was het klaar om weg te vliegen. Zonder nog last te hebben van belagers.

Enne, meeuwen vliegen dagelijks in grote aantallen van de kust naar het binnenland en terug. En ze lijken een solidaire groep. Tot één laagvlieger wordt geraakt door een vrachtwagen en nog spartelend op de baan belandt. Direct duiken de anderen erop om de ingewanden eruit te sleuren.
Tja, de natuur is mogelijk mooi maar meedogenloos.
De wet van de jungle zoals Rudyard Kipling het beschreef.

sw
Exact hetzelfde met "sommige " van het mensenras hoor, net roofdieren :idea:

De ene zijn dood, de andere zijn brood.... of hoe gaat het spreekwoord alweer :roll: :?:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

03 jun 2015, 15:58

Silver Wolf schreef:
YYZ schreef:
Silver Wolf schreef: Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Je bedoelt hier de mensheid zelf? Althans, als ze nog als dieren denken?
Strijk maar eens een rooie klieder verf op enkele pluimen van eender welke witte kip en zet ze terug in de ren. De anderen pikken dat beest dood.
Ps.: Ik zette ooit een licht geblesseerde mees tussen de soortgenoten in de ligusterhaag en zodra de anderen zagen, dat dit beestje wat versuft leek begonnen ze te pikken.
Ik heb het snel in een doos gestopt om wat te bekomen en na een half uurtje was het klaar om weg te vliegen. Zonder nog last te hebben van belagers.

Enne, meeuwen vliegen dagelijks in grote aantallen van de kust naar het binnenland en terug. En ze lijken een solidaire groep. Tot één laagvlieger wordt geraakt door een vrachtwagen en nog spartelend op de baan belandt. Direct duiken de anderen erop om de ingewanden eruit te sleuren.
Tja, de natuur is mogelijk mooi maar meedogenloos.
De wet van de jungle zoals Rudyard Kipling het beschreef.

sw
Als je het zo bekijkt hebben dieren wel veel menselijke trekjes geërfd.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

03 jun 2015, 18:05

Homo homini lupus
Dat wisten de Romeinen al.... :roll:
Maar mogelijk zijn de wolven zelf (als roedel) toch erg sociaal...
waarbij wel een erg strikte rangorde bepaalt, wie de leider is.

Ps.: Hoewel de Romeinse filosoof Seneca ooit schreef...
Homo res sacra homini


Silver WOLF :)

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

03 jun 2015, 18:06

YYZ schreef:
Silver Wolf schreef:
YYZ schreef:
Silver Wolf schreef: Verder bestaan er soorten waar de zwakkeren worden uitgestoten, als ze al niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Je bedoelt hier de mensheid zelf? Althans, als ze nog als dieren denken?
Strijk maar eens een rooie klieder verf op enkele pluimen van eender welke witte kip en zet ze terug in de ren. De anderen pikken dat beest dood.
Ps.: Ik zette ooit een licht geblesseerde mees tussen de soortgenoten in de ligusterhaag en zodra de anderen zagen, dat dit beestje wat versuft leek begonnen ze te pikken.
Ik heb het snel in een doos gestopt om wat te bekomen en na een half uurtje was het klaar om weg te vliegen. Zonder nog last te hebben van belagers.

Enne, meeuwen vliegen dagelijks in grote aantallen van de kust naar het binnenland en terug. En ze lijken een solidaire groep. Tot één laagvlieger wordt geraakt door een vrachtwagen en nog spartelend op de baan belandt. Direct duiken de anderen erop om de ingewanden eruit te sleuren.
Tja, de natuur is mogelijk mooi maar meedogenloos.
De wet van de jungle zoals Rudyard Kipling het beschreef.

sw
Als je het zo bekijkt hebben dieren wel veel menselijke trekjes geërfd.
Nee"sommige" mensen van de dieren hoor :(
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 jun 2015, 20:55

Als men sommige specimen van de soort "mens" bezig ziet en hoort, kan men zich toch afvragen hoe relevant het verschil tussen die soort en bv. een ander vleesetend dier eigenlijk wel is. Is de mens de maat voor alle dingen ? Is de mens, ethisch gezien, 'beter' dan bv. de krokodil ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 jun 2015, 12:52

socrates schreef:Als men sommige specimen van de soort "mens" bezig ziet en hoort, kan men zich toch afvragen hoe relevant het verschil tussen die soort en bv. een ander vleesetend dier eigenlijk wel is. Is de mens de maat voor alle dingen ? Is de mens, ethisch gezien, 'beter' dan bv. de krokodil ?
'Mens' is afkomstig van 'Denken-Geest' dat aan de bron ligt van de dwalingen waarop diezelfde Geest reageert. Vandaar, het leven is als een binnenpretje maar niet iedereen kan ermee lachen. :wink: