Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

04 jun 2015, 17:14

YYZ schreef:
socrates schreef:Als men sommige specimen van de soort "mens" bezig ziet en hoort, kan men zich toch afvragen hoe relevant het verschil tussen die soort en bv. een ander vleesetend dier eigenlijk wel is. Is de mens de maat voor alle dingen ? Is de mens, ethisch gezien, 'beter' dan bv. de krokodil ?
'Mens' is afkomstig van 'Denken-Geest' dat aan de bron ligt van de dwalingen waarop diezelfde Geest reageert. Vandaar, het leven is als een binnenpretje maar niet iedereen kan ermee lachen. :wink:
Mens sana in corpere sano :roll:
Maar... zo gezond is dat gemiddelde "corpere" allang niet meer.
Tenminste als we de statistieken over de oprukkende obesitas geloven.
En de jongeren liever wat (rond)-hangen dan echt te bewegen.
Vanuit hotel mama worden ze overal per auto heen gebracht en afgehaald.
Al vroeg aan de alcohol en andere drugs.
Dus de levensverwachting mag dan in de lift zitten, maar de kwaliteit zal er verder bij inboeten.

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jun 2015, 11:04

Silver Wolf schreef:Mens sana in corpere sano :roll:
Maar... zo gezond is dat gemiddelde "corpere" allang niet meer.
Tenminste als we de statistieken over de oprukkende obesitas geloven.
En de jongeren liever wat (rond)-hangen dan echt te bewegen.
Vanuit hotel mama worden ze overal per auto heen gebracht en afgehaald.
Al vroeg aan de alcohol en andere drugs. Dus de levensverwachting mag dan in de lift zitten, maar de kwaliteit zal er verder bij inboeten.
Er zit nochtans een logica in, als het BNP alsmaar moet groeien dan heb je ook mensen nodig om alles te consumeren, het betekent dat meer randverzorging nodig is wat op zich dan ook het BNP doet groeien. Je kan zo een eindje verder gaan waardoor we - vroeg of laat - tot het besef komen dat we iets vergeten zijn. Jawel, gezond logisch boerenverstand, dat zijn we kwijt. En dan terug naar het begin, de mens is 'denken-geest' maar die geest kan hopeloos de weg kwijt geraken in z'n eigen gedachtespinsels, volledig de draad kwijt, zo men zegt. Het ontbreekt ons een bewijs voor leven na de dood, je kan het afleiden van dat wat we tijdens het leven allemaal te zien krijgen, dit kan onmogelijk zonder dat iemand daar een bedoeling mee had. Het leven zou anders totaal absurd zijn. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 jun 2015, 11:08

Omdat ik in voorgaande berichten geen enkel antwoord vind op mijn vraag ben ik zo vrank ze hierna nog eens te herhalen.
socrates schreef:
Als men sommige specimen van de soort "mens" bezig ziet en hoort, kan men zich toch afvragen hoe relevant het verschil tussen die soort en bv. een ander vleesetend dier eigenlijk wel is. Is de mens de maat voor alle dingen ? Is de mens, ethisch gezien, 'beter' dan bv. de krokodil ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 jun 2015, 13:34

socrates schreef:Omdat ik in voorgaande berichten geen enkel antwoord vind op mijn vraag ben ik zo vrank ze hierna nog eens te herhalen.
socrates schreef:
Als men sommige specimen van de soort "mens" bezig ziet en hoort, kan men zich toch afvragen hoe relevant het verschil tussen die soort en bv. een ander vleesetend dier eigenlijk wel is. Is de mens de maat voor alle dingen ? Is de mens, ethisch gezien, 'beter' dan bv. de krokodil ?
Stel dat het antwoord je al meermaals gegeven werd, hoe zou je dan kunnen verklaren dat je het schijnbaar gemist hebt waardoor je dezelfde vraag blijft herhalen? Mogelijke verklaring hieronder?

Een probleem kan niet worden opgelost als je niet weet wat het is. Zelfs als het in werkelijkheid reeds is opgelost, zul jij het probleem nog steeds heb­ben, omdat je niet herkend dat het is opgelost. Dit is de situatie van de wereld. Het probleem van scheiding, wat werkelijk het enige probleem is, is reeds opgelost. Maar de oplossing wordt niet herkend, omdat het probleem niet wordt herkend. Iedereen in deze wereld lijkt zijn eigen speciale problemen te hebben. Toch zijn ze allemaal hetzelfde en moeten ze als één worden herkend, wil de oplossing die ze allemaal oplost, geaccepteerd worden. Wie kan zien dat een probleem is opgelost, als hij denkt dat het probleem iets anders is? Zelfs als het antwoord hem wordt gegeven, kan hij het belang er­van nog niet zien.

http://www.eencursusinwonderen.org/wtekst/les79.php

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 jun 2015, 14:32

Ik loop nu echt verloren tussen herkenning en erkenning. :idea: Zelfs als dat probleem al zou zijn opgelost zie ik de oplossing niet.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 jun 2015, 09:04

socrates schreef:Ik loop nu echt verloren tussen herkenning en erkenning. :idea: Zelfs als dat probleem al zou zijn opgelost zie ik de oplossing niet.
Als we zouden zeggen dat je niet bestaat omdat je niet kan bewijzen dat je wel bestaat, heb je dan een probleem of de oplossing? Het is de evidentie zelve maar misschien ga je hierover twijfelen waardoor de oplossing terug een probleem wordt.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

06 jun 2015, 09:12

Afbeelding Deze schrandere peuter zoekt het ook nog even uit :roll:

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 jun 2015, 13:02

Silver Wolf schreef:Afbeelding Deze schrandere peuter zoekt het ook nog even uit :roll:

sw
Dit is hetzelfde plaatje, iets minder ingekleurd. :wink:
Afbeelding

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jun 2015, 15:41

Het zal volledig mijn eigen stupiditeit zijn YYZ, maar steeds als ik uw berichten lees, moet ik denken aan de cryptische raadsels die ik soms al eens met grote moeite ingevuld krijg.
Zou ook goed zijn tegen dementie... dus doe zo voort, houdt ons scherp. :)

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

06 jun 2015, 18:29

Reini schreef:Het zal volledig mijn eigen stupiditeit zijn YYZ, maar steeds als ik uw berichten lees, moet ik denken aan de cryptische raadsels die ik soms al eens met grote moeite ingevuld krijg. Zou ook goed zijn tegen dementie... dus doe zo voort, houdt ons scherp. :)
Dementie komt in vele vormen, vooral politiek heeft daar nogal last van. Ze vergeten namelijk dat ze de bevolking moeten dienen zoals het in hun taakomschrijving staat. Op het niveau van ons bestaan is het leven inderdaad als een cryptisch raadsel, het verschil tussen onze ware natuur en onze schijnbare natuur zal je dan ook niet onbekend zijn, de sleutel zit in ons hart maar we vinden dat hart nergens omdat we dat zelf zijn. Liefde is wat jij bent, onvoorwaardelijk. :wink:

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

07 jun 2015, 18:06

Wel allemaal mooi verwoord van YYZ maar bovenstaande :roll: repliek staat bol van symboliek. Wat dan ook thuis hoort in hetgeen de hersenen ons wijs willen maken. Dat hart alleen al wordt vaak opgevoerd als liefdessymbool maar in 't echte leven is het een banale pomp. Verpakt als bloederige spier.
En liefde is ook maar de eigenliefde, geprojecteerd op één of meer anderen.
Maar ja, de ouders voeden nu eenmaal hun kinderen op als verlengstuk van zichzelf en spijts de rebellie die de hormonen in de pubertijd aanreikt, duikt ook de honger naar geliefd zijn, vroeg of laat terug op. Terwijl de drift van het primaire verlangen, zoals de voortplantingsdrift weinig met liefde te maken heeft. Alleen wil de draagster van de gevolgen, wel enige zekerheid op materiële bescherming, om dat nieuwe leven groot te brengen.

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 jun 2015, 18:46

Silver Wolf schreef:Wel allemaal mooi verwoord van YYZ maar bovenstaande :roll: repliek staat bol van symboliek. Wat dan ook thuis hoort in hetgeen de hersenen ons wijs willen maken. Dat hart alleen al wordt vaak opgevoerd als liefdessymbool maar in 't echte leven is het een banale pomp. Verpakt als bloederige spier.
En liefde is ook maar de eigenliefde, geprojecteerd op één of meer anderen.
Maar ja, de ouders voeden nu eenmaal hun kinderen op als verlengstuk van zichzelf en spijts de rebellie die de hormonen in de pubertijd aanreikt, duikt ook de honger naar geliefd zijn, vroeg of laat terug op. Terwijl de drift van het primaire verlangen, zoals de voortplantingsdrift weinig met liefde te maken heeft. Alleen wil de draagster van de gevolgen, wel enige zekerheid op materiële bescherming, om dat nieuwe leven groot te brengen.

sw
Je verwijst hier naar de dualistische invulling van deze begrippen, deze zijn op zich pas mogelijk als er niets is waarin ze verschijnen, het is over dat niets dat het gaat. Toevallig ben jij dat aangezien dat jou als persoon kleur geeft, je kan dat wat je denkt te zijn ophemelen of totaal afbreken, je kan niet jezelf afbreken aangezien dat sowieso niet mogelijk is, je bent immers al niets en dat zal altijd zo blijven, nooit geboren, gelukkig maar. :wink:

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

12 jun 2015, 17:01

Afbeelding

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 jun 2015, 19:22

@ YYZ

Wat is nooit geboren ??
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour