goden - een subjectieve visie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 feb 2013, 12:03

Albert Van den Bosch schreef:
cappa schreef:Jij verandert ook sneller van onderwerp dan de wind draait rond een torengebouw. :roll:
Maar je bedoelt waarschijnlijk dat ik nog niet geantwoord heb, wat jij zou willen dat ik antwoord. :lol: Dat zou kunnen.
Ik vind je nogal erg mislukt schoolmeesterachtig.
zo, dit is afgesloten ... jammer Talisman ... geen punten toegkend

Hopelijk laat je me nu met rust met die kinderachtige praat dat ik niks zou gelezen hebben.
Misschien lees je wel, maar dan toch heel slecht.
Ik ben immers Talisman niet. Leren lezen vriend.

En wat weet je nu van de sfinx?
Jawatte

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 12:06

talisman schreef: Jou fantasietje slaat dus wel nergens op. ( Antoon had ook zo van die hersenspinsels )
Toch maar eerst wat geschiedenis studeren voordat je me punten wil geven hoor flapdrol.
Pauwen vind men alleen in Indie ... in Wikipedia die jij veel gebruikt (ik ook hoor ) staat : Ruim 4000 jaar geleden bereikte de pauw via Mesopotamië Europa.
ttrouwens de Tarsis schepen waren ook beladen met IVOOR en goud.
sorry hoor, leven er olifanten in Spanje, Ierland of turkije ..; want jij beweert dat de Tarsi-schepen daarvandaan kwamen.

je ekonomische geschiedenis is ondermaats, sorry

je laatste zin over die flapdrol zint me niet. als je nog 1 keer een scheldwoord gebruikt, dan ben je het zelf.

AUB gedraag je eens

Ik vind die Tarsss-schepen een mooi voorbeeld opdat je de bijbel als instructief instrument zou gebruiken ... kan gebruiken ..; een bron van historische kennis.

Afgesloten, ik had gevraagd om terug te keren naar de topic, maar je herbegint ...

blij bij de topic aub
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

07 feb 2013, 12:19

Algemene bemerking en in het bijzonder naar Albert toe:
Wie maakt het verschil tussen vermeende? en echte goden :!:
Wie zal zeggen of Kuan Yin (Guanjin) een echte of vermeende godin is.
Zij heeft haar intrede in het Volks-Taoïsme(tao-kiao) pas gedaan nadat Bodhidharma het Boeddhisme naar China heeft gebracht( +- 500nchr).
Zij is de belichaaming van het mededogen, de vrouwelijke verschijningsvorm van Avalokiteshvara (een Boddhisattva van het Mahayana-boeddhisme) of Chenrezig (Tibetaans boeddhisme).
Ze wordt oorspronkelijk voorgesteld met 1000 armen (en ogen), nadien vooral als vrouw met kind, cfr onze maagd Maria van het Christendom, en in het volksgeloof worden haar 1000 namen toegekend.
Kwan Yin is ook de naam van een bergpas in China, waar volgens de legende Lao Tze de Tao Tè Ching zou geschreven hebben op het einde van zijn leven.
Men vergeet dat in China en ook India de diverse goden en daemonen oorspronkelijk niet als echte personen worden beschouwd maar zij staan symbool voor de krachten die hen toegeschreven worden en de ver-beelding helpt (of zou helpen) om een verbinding te maken met hetgeen meestal omschreven wordt als bovennatuurlijk.
Binnen het volksgeloof evolueerde deze ver-beelding naar ver-persoon-lijking.
In de oude taoïstische geschriften (legenden en verhalen zoals bv. de Zhuang Zi, vertaling van K. Schipper) komt zij niet voor, wel de " Het Jade Meisej" en de "godin" Mazu. Deze laatste wordt later geassocieerd met Kuan Yin.
Maar we zijn weer ver van Jonas :)
elk moment is belangrijk

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 12:40

cappa schreef:
En wat weet je nu van de sfinx?
ik zal samenvatten wat ik ervan gezegd heb
- geen god, we een vermeende god : farao die alles hoort (grote oren) en ziet (kijkt naar de opkomende zon, het nieuwe dat zal komen)
waarschijnlijk is het hoofd vernieuwd door de afgebeelde farao, maar tja dat is geen feit, dat vermoeden we alleen maar

- en de oorspronkelijkste oudste vermelde naam verwijst naar een meer, waarin het beeld staat (is opgetrokken) ..; kan kunstmatig meertje zijn (etitische schoonheid
en ik vestig er de aandacht op dat de fundering door water is aangetast, wat geleerden voor een raadsel stelt : hevige regens (((zeer onwaarschijnlijk ))), zondvloed enz...
mijn meer of aangelegde vijver zou dat verklaren

ik heb over deze beide FEITEN nog nergens anders iets gelezen

Het is jouw beurt om over de sfynx iets zinnig te zeggen dat we nog nerges anders lazen ... of aanvullingen, of iets interessants

... het interesseert me zeer wat U gaat schrijven (als het mar over deze topic gaat) .. u vroeg ernaar
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

07 feb 2013, 12:51

Toch interessant hoor, Van de Sfinx naar de Jonas. Dus ben ik benieuwd als we het over de piramide gaan hebben, waar we dan weer op uitkomen. Maar wat we wel kunnen zien is hoe verschillende bewustzijns hierop het forum aanwezig zijn middels hun schrijven. Even los van hun kennis van zaken die er wordt gepresenteerd. Immers, kennis ergens van hebben, zegt niets over het bewustzijns gehalte van de kennisdrager zelf. Maar misschien heb ik niet de goeie kennis om dit te denken dat is natuurlijk ook mogelijk. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 13:04

Albert Van den Bosch schreef: Pauwen vind men alleen in Indie ... in Wikipedia die jij veel gebruikt (ik ook hoor ) staat : Ruim 4000 jaar geleden bereikte de pauw via Mesopotamië Europa.
Juist, en na Alexander had zowat elk hof pauwen. Moeilijk he om je ongelijk toe te geven.
trouwens de Tarsis schepen waren ook beladen met IVOOR en goud.
Nou ja, dat zal wel. Er zal wel nog meer aan boord gebracht zijn. En nu ?
sorry hoor, leven er olifanten in Spanje, Ierland of turkije ..; want jij beweert dat de Tarsi-schepen daarvandaan kwamen.
Spanje wat betreft het Tin en Ierland wat betreft het Zilver.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tartessos
En kijk... men had reeds olifanten in Spanje, kun je nagaan. Hannibal, weet je nog uit je lagere school ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krijgsolifant
Afgesloten, ik had gevraagd om terug te keren naar de topic, maar je herbegint ...
Natuurlijk, wat had je gedroomd stukje schoolmeester. :evil:

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

07 feb 2013, 13:15

janx schreef:Toch interessant hoor, Van de Sfinx naar de Jonas. Dus ben ik benieuwd als we het over de piramide gaan hebben, waar we dan weer op uitkomen. Maar wat we wel kunnen zien is hoe verschillende bewustzijns hierop het forum aanwezig zijn middels hun schrijven. Even los van hun kennis van zaken die er wordt gepresenteerd. Immers, kennis ergens van hebben, zegt niets over het bewustzijns gehalte van de kennisdrager zelf. Maar misschien heb ik niet de goeie kennis om dit te denken dat is natuurlijk ook mogelijk. :wink:
:) Al die uitleg vraagt om meer uitleg en als je iets kort en bondig zegt dan is dat ook niet goed
elk moment is belangrijk

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

07 feb 2013, 14:16

Albert Van den Bosch schreef:
cappa schreef:En wat weet je nu van de sfinx?
ik zal samenvatten wat ik ervan gezegd heb
- geen god, we een vermeende god : farao die alles hoort (grote oren) en ziet (kijkt naar de opkomende zon, het nieuwe dat zal komen)
waarschijnlijk is het hoofd vernieuwd door de afgebeelde farao, maar tja dat is geen feit, dat vermoeden we alleen maar

- en de oorspronkelijkste oudste vermelde naam verwijst naar een meer, waarin het beeld staat (is opgetrokken) ..; kan kunstmatig meertje zijn (etitische schoonheid
en ik vestig er de aandacht op dat de fundering door water is aangetast, wat geleerden voor een raadsel stelt : hevige regens (((zeer onwaarschijnlijk ))), zondvloed enz...
mijn meer of aangelegde vijver zou dat verklaren

ik heb over deze beide FEITEN nog nergens anders iets gelezen
Dan zul je inderdaad nog niet veel gelezen hebben, vrees ik.

Het is niet de fundering van de sfinx die door water is aangetast, maar het gehele lijf. En de aantasting is niet van het soort dat je krijgt moest de sfinx in een meer gestaan hebben, maar wel degelijk door afstromend regenwater, en dat in enorme hoeveelheden en gedurende zeer lange tijd. Dat is vastgesteld door geologen en uitvoerig gedocumenteerd.
Maar dan kan de datering en ouderdom van de sfinx onmogelijk kloppen, want in het 4e - 3e millennium voor christus heeft het nooit zo overdadig en langdurig geregend als zou nodig zijn om die erosie te veroorzaken.
Juist daarom houden sommige academische egyptologen halsstarrig vast aan de uitleg dat de erosie veroorzaakt zou zijn door wind. Wind geeft echter horizontale inslijting, terwijl de sporen en holten in de sfinx duidelijk verticaal zijn. Regen dus.

Als we dus weten wanneer het in Egypte zo lang en overdadig geregend heeft, dan weten we hoe lang de sfinx er minstens staat.
Dat weet men relatief nauwkeurig. Bij het einde van de laatste ijstijd heeft het gedurende misschien honderden jaren bakken geregend. Wanneer was dat? Zo'n 10 000 voor christus, 12 000 jaar geleden dus. En een tweede periode was ongeveer 8 000 voor christus.

Dat zou dus de minimale ouderdom van de sfinx moeten zijn. En dat is lang voor de klassiek bekende egyptische farao's. Vergeet het dus maar van uw farao met zijn grote oren; het zal toch de wolf van roodkapje geweest zijn. :D

En tussen haakjes, de kern van de muren van de valleitempel, gebouwd met de enorme blokken kalksteen die rond de sfinx uitgehakt werden, 100-200 ton per stuk (zie een vorige post), vertonen dezelfde regen erosie als de sfinx. Dan zou die valleitempel oorspronkelijk even oud zijn als de sfinx. De granieten muurbekledingen werden veel later aangebracht, in de ons bekende periode.
Jawatte

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 feb 2013, 14:26

Albert Van den Bosch schreef: wat vind jij van het verhaal van Jonas uit geografisch oogpunt. dus niet over de walvis zeveren, ALLEEN zuiver geografisch, want dit gaat over feiten gaan, dat wil je toch. .
We gaan niet alle tijd en plaats van het forum hier gebruiken. dus alleen antwoorden op Geographie. Met dank voor Uw vraag en laat ons het kort houden.
@ Albert Van de Bosch,
"off" of "on topic", oké, maar hier vraag je toch duidelijk aan talisman zijn visie te geven over het verhaal van Jonas en dan meer bepaald over de geografische gegevens !
Ik vind het een zéér interessant onderwerp om op verder te gaan. Maar om niet verder "off topic" te blijven, wil ik dit punt overnemen in een meer gepaste topic, als 'Is de bijbel een Mythe?" als u het goed vindt ?
We weten allemaal dat talisman heel wat leest en zijn kennis hier graag etaleert en dan voornl. uit Wiki put, maar hij houdt niet altijd rekening met de gegevens van de bijbel want die is voor hem 'onbetrouwbaar'. Er zijn, zoals u schrijft, meer details te vinden in de bijbel zoals bv. de verzen van een ander bijbelboek erbij halen die meer duidelijkheid hieromtrent verschaffen.
Ik neem aan dat Tarsus van Paul en Tarsis van Jona een verschillende ligging hebben, nl. de één in Turkije en de ander in Spanje.
Jij beweert om allerlei redenen dat Tarsis van Jona in INDIË zou liggen ! Maar een andere mening is dat het in JAPAN kon geweest zijn :roll:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 14:51

Aha, BV en Antoon hebben elkaar opnieuw gevonden. :lol:

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 18:37

talisman schreef:
Albert Van den Bosch schreef: Pauwen vind men alleen in Indie ... in Wikipedia die jij veel gebruikt (ik ook hoor ) staat : Ruim 4000 jaar geleden bereikte de pauw via Mesopotamië Europa.
Juist, en na Alexander had zowat elk hof pauwen. Moeilijk he om je ongelijk toe te geven.
trouwens de Tarsis schepen waren ook beladen met IVOOR en goud.
Nou ja, dat zal wel. Er zal wel nog meer aan boord gebracht zijn. En nu ?
sorry hoor, leven er olifanten in Spanje, Ierland of turkije ..; want jij beweert dat de Tarsi-schepen daarvandaan kwamen.
Spanje wat betreft het Tin en Ierland wat betreft het Zilver.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tartessos
En kijk... men had reeds olifanten in Spanje, kun je nagaan. Hannibal, weet je nog uit je lagere school ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krijgsolifant
Afgesloten, ik had gevraagd om terug te keren naar de topic, maar je herbegint ...
Natuurlijk, wat had je gedroomd stukje schoolmeester. :evil:
Het gaat wel om schepen vol, beladen met ivoor ... denk je dat ze in het middelandse zeegebied zoveel olifanten hadden. Ongelofelijk toch. Het gaat over schepen naar Indie die dus rond Afrika voeren, naar Indie en vanop die reizen ivoor meebrachten. Daar gaat het nu net om : in het middelandse zeegebied "leven" geen olifanten. die werden 1 voor 1 al eens meegebracht. Om een schip vol ivoor te hebben, moet je al de ofifanten van jouw Hanibal + al diegenen die er al rondliepen rond de MLiddelandse zee en dia allemaal afslachten? En het gaat hier over SCHEPEN en SCHEEPVAART gedurende 100rden jaren. Hoe is het toch mogelijk dat je volhoud dat Tarsis in de Middelandse zee is. Gewoon omdat het in jouw boekskes staat? Denk nu toch eens zelf na, zoals ik dat gedaan heb om die conclusie te bekomen. Je wilde toch een bewijs van accuraatheid. Het staat er allemaal in, maar niemand WIL het lezen of onderzoeken ( de bijbel bedoel ik) ... wat een vooroordelen
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 19:26

Albert Van den Bosch schreef: Het gaat wel om schepen vol, beladen met ivoor ...
Bron graag en ook de hoeveelheden.
denk je dat ze in het middelandse zeegebied zoveel olifanten hadden.
Waarom moeten die olifanten rond het middelandse zeegebied gezocht worden ? Al eens gedacht aan Afrika ? Er waren alle soorten van goederen die uit Afrika kwamen. In Egypte ging men nog op leeuwenjacht. Nu niet meer denk ik.
Het gaat over schepen naar Indie die dus rond Afrika voeren, naar Indie en vanop die reizen ivoor meebrachten.
Totaal uit de lucht gegrepen. Er is slechts één reis bekend van Feniciërs die in opdracht van een farao de toer rond Afrika gemaakt hebben, en dat weet men omdat er melding werd gemaakt dat op een zeker ogenblik de zon aan de andere kant stond. Er was wel verkeer op de Indische oceaan vanuit de Rode zee. De rest ging via karavaanroutes.
Daar gaat het nu net om : in het middelandse zeegebied "leven" geen olifanten. die werden 1 voor 1 al eens meegebracht. Om een schip vol ivoor te hebben, moet je al de ofifanten van jouw Hanibal + al diegenen die er al rondliepen rond de MLiddelandse zee en dia allemaal afslachten? En het gaat hier over SCHEPEN en SCHEEPVAART gedurende 100rden jaren.
Nog nooit zulk een onzin gelezen. Soms denk ik dat je gewoon aan het trollen bent.
Hoe is het toch mogelijk dat je volhoud dat Tarsis in de Middelandse zee is.
Tja, hoe zou dat nu toch komen. Misschien omdat jij tot nu toe enkel maar wat onzin verkocht hebt, ontsproten aan jou fantasie.
Gewoon omdat het in jouw boekskes staat?
En wat zal het volgende onderwerp zijn ? Creationisme ?
Denk nu toch eens zelf na, zoals ik dat gedaan heb om die conclusie te bekomen.
Ik kom tot andere conclusies, gewoon omdat ik beter onderlegd ben dan jij.
Je wilde toch een bewijs van accuraatheid. Het staat er allemaal in, maar niemand WIL het lezen of onderzoeken ( de bijbel bedoel ik) ... wat een vooroordelen
Ja natuurlijk, en nog veel meer. De schepping in 6 dagen, Adam en Eva en de eerste inteelt, heel de wereld die onder water staat en Noach die een boot bouwt waar alle dieren in kunnen, Mozes die de Rode zee deed wijken en ga zo maar door. Zullen vast wel vooroordelen zijn van mijn kant.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

07 feb 2013, 19:46

Bij mijn weten had de sfinks oorspronkelijk een leeuwenhoofd en dat het lijf , door erosie van de vroegere zee , afgeslankt is .

Later werd dit hoofd omgevormd tot een farao , zelfs met de baard onder de kin, baard die nu verdwenen is .

Ik dacht dat iedereen hier dit al wist .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

07 feb 2013, 19:49

werewoef schreef:Bij mijn weten had de sfinks oorspronkelijk een leeuwenhoofd en dat het lijf , door erosie van de vroegere zee , afgeslankt is .

Later werd dit hoofd omgevormd tot een farao , zelfs met de baard onder de kin, baard die nu verdwenen is .

Ik dacht dat iedereen hier dit al wist .

mvg-werewoef
Tja, blijkbaar nog niet iedereen. :wink:

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

07 feb 2013, 22:18

werewoef schreef:Bij mijn weten had de sfinks oorspronkelijk een leeuwenhoofd en dat het lijf , door erosie van de vroegere zee , afgeslankt is .

Later werd dit hoofd omgevormd tot een farao , zelfs met de baard onder de kin, baard die nu verdwenen is .

Ik dacht dat iedereen hier dit al wist .

mvg-werewoef
ja inderdaad reeds besproken in deze topic
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf