Zelfhypnose

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 mei 2013, 18:50

Dianthus schreef:Geen zorgen aantrekken= geen meditatie nodig= vanzelf diepe slaap.

Alles wat men zich aantrekt in het dagelijkse leven wordt tijdens de slaap in een verwarrende puzzel weergegeven. Dus als men alles wat er op je pad komt gewoon aanvaard en er verder niets gaat achter zoeken, hoef je ook niet naar technieken te gaan zoeken om dieper te slapen. Mensen die kennis opdoen ivm. het leven in het Nu (de enige werkelijkheid) leven ontspannen en slapen in een paar minuten in. Alleen malende problemen houden ons wakker of in een oppervlakkige slaap.
Dromen zijn niet alleen gevolg van zorgen tijdens de dag. Het belang van dromen gaat veel dieper. Het is een levensnoodzakelijk iets. Tijdens verschillende fazen in de slaap is het brein zeer actief, en dat onafhankelijk van onze ingesteldheid tijdens de dag.

Maar wat me steeds opvalt is de eerder statische kijk die men heeft op de mens. Alles in de natuur gaat op en neer, cycli. En ook het geestesleven van de mens is er onderhevig aan. Er zullen dus perioden (dagen, weken, maanden) zijn dat je gemakkelijk en diep slaapt, en andere dat je de indruk hebt dat je heel de nacht rondwoelt. Ik zie dat dan niet als gevolg van zorgen die je je maakt tijdens de dag, maar ik zie zorgen en slecht slapen eerder beiden als gevolg van dezelfde oorzaak op dat ogenblik: de volledig natuurlijke fase waarin je je in die periode bevindt.
Er zijn nu eenmaal perioden dat het lukt, en perioden waarin het blijkbaar veel moeilijker gaat. Tja, we zijn nu eenmaal mensen, een stukje van de natuur.
Jawatte
Fazal

16 mei 2013, 19:08

jeronimo schreef:Vele mensen putten kracht uit" bidden", wat en hoe komt niet ter zake
Hoeveel mensen vinden geen hulp bij het bidden waarmee ze hun
gedachtengang in een bepaalde richting sturen.
Zou biddden geen vorm van autosugestie zijn?
Misschien wel, maar ingetogen bidden, is zeker een vorm van concentratie.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

18 mei 2013, 22:01

Ik mag ook wel zeggen dat ik enige ervaring heb met meditatie. Er zijn zoveel verschillende soorten meditatie. Wat voor mij het beste is, is de stilte meditatie. Ik denk dat men het ook wel eens zen meditatie noemt. Op je adem concentreren. Ik denk dat ieder voor zich kan uitzoeken welke meditatie hem of haar het beste ligt.
En het is inderdaad jezelf toestaan om te genieten en je niet druk te maken als het concentreren niet echt lukt (zoals ik in het begin deed).
Maar wat is in feite zelfhypnose? Is het zoiets als het herhaaldelijk opnoemen van een positieve affirmatie? Of hoe doe je dat?

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

19 mei 2013, 02:53

Goeie nacht angelica (mooie naam trouwens!),
Ik denk, dat iedereen daar zo zijn eigen methode voor heeft. Je zit er, denk ik, niet ver naast. Je ademhaling is het belangrijkste. Hoe ik het doe. Een goede en moeilijk te beantwoorden vraag. Denk niet dat het altijd lukt. Maar om, er een cijfer op te plakken: 7 op de 10 keer.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Je moet alleen zijn en al wat je kan storen telefoon enz. die zet je af!

Je gaat je heel gemakkelijk zetten of liggen

Adem enkele keren diep in en uit. Hou je adem de laatste keer vóór dat
je uitademt zolang mogelijk in. Adem daarna heel rustig uit.

Span al je spieren op van je lichaam gedurende enkel seconden

Ontspan dan gelijdelijk, apart, je spieren van je nek tot aan je tenen.Je je moet dit écht voelen!

Tel af van tien tot nul. Zie in je gedachten de cijfers en denk bij elk cijfer aan iets moois, iets posiitief.

Doe daarna hetzelfde, maar omgekeerd. Dus tellen van 1 naar 10. overtuig U, dat je bij het cijfer tien, volledig gaat slapen, dat je hoofd leeg is, dat je geen pijn meer voelt bv. dat er ook geen gevoelens zijn. Je bent er gewoon niet meer. Alleen die diepe concentratie is er. Zie je iets met dat geestesoog: niet zelden zwarte punten die bewegen. Fixeer je daarop. Zoom in, als het ware! (iedereen ziet die punten, net vóór het gewoon in slaap vallen. Alleen, wij hebben dan de tijd niet meer om ons te consentreren)

Laat alles maar op je afkomen en bekijk de dingen die voor je geestesoog komen. Soms is dit raar. Het is echter niks meer dan dat je aan het dromen bent en toch, ben je wakker. Vergelijk het misschien met een dagdroom, maar dan iets langer in tijd.

Soms zie je zaken die je niet voor mogelijk houdt. Je ziet soms kleuren die onrealistisch mooi zijn. Verzet je nergens tegen. Moeilijk uit te leggen, hoor!

Maak jezelf ook op voorhand wijs en/of overtuig je jezelf, dat je na die "slaaptoestand" volledig bent uitgerust. Neem het van mij aan, als het lukt, bén je uitgerust en het voelt daarna enkele minuten raar aan. Je gelooft jezelf niet, en toch......

Nu dat "wakker" worden. Als je dit doet voor je écht wil inslapen. Laat alles dan maar zijn gangetje gaan. Je slaapt dan gewoon in, maar, in mijn geval toch, beter.

Een heel zacht muziekje, bv. natuurgeluiden, helpt ook altijd. De truk om een CD'je te laten afspelen die een vijf- of tientaltal minuten duurt, kan ook helpen om je concentratie een handje toe te steken. Wil je "wakker" worden, zeg dan op voorhand tegen jezelf, dat dit moet gebeuren bij het eind van de CD.

Er zijn ook andere manieren. Je keukenklok, het alarm van je GSM instellen op een tiental minuten. Het kan allemaal. Het zijn afspraken die je met jezelf maakt!

Maar het belangrijkste van allemaal is, je moet er voor openstaan. Lukt het de eerste keer niet, dan wel de volgende poging.

Nu, niettegenstaande de bewijzen van hypnose of autosuggestie wetenschappeijk en in de praktijk werden en dagelijks worden bewezen én toegepast in hospitalen, zelfs bij anders pijnlijke opperaties, ( er zijn altijd mensen die men niet onder volledige narcose mag brengen), kan ik mij goed, héél goed voorstellen, dat er mensen zijn, die mij rijp voor een zothuis vinden.

Maar alles bij elkaar genomen, iedereen maakt het overdag mee, dat hij er even met zijn gedachten niet bij is. Soms, het déja vu gevoel ("ik heb het "al- eens- meegemaaktgevoel-", enz.) Dat is niks meer dan hetgeen we, met de nodige oefening zelf kunnen uitlokken. Om nog een klein voorbeeldje aan te halen: het is niet voor niks, dat men, vóor men iemand onder narcose brengt zal zeggen " denk maar aan iets plezierig en slaap lekker!"

Tot daar mijn ervaring. Iets wat verdorie moeilijk uit te leggen of te beschrijven is. Misschien dat anderen, die er ook in geloven en ervaring hebben, het beter kunnen verwoorden dan ik getracht heb het te doen.

Sta je er voor open, proberen maar!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

19 mei 2013, 03:46

Integendeel Ed, u hebt dat heel goed uitgelegd.
Ik kocht me ooit een boekje over autogene training, om te leren te ontspannen en zaken in te zien waar ik op dat moment geen kijk op had.
Je leert elk lichaamsdeel apart te spannen en te ontspannen: van voet tot hoofd. Tot je zo slap bent dat je het gevoel hebt door de divan of zetel te zakken....(daarna wél goed wakker worden vooraleer je opstaat om niet te vallen)
Het is alsof je in ontspannen toestand werkelijk in je eigen brein kan kijken en zaken oproepen ; de mooie bloemen van de poster zullen daar ook wel deel van uitmaken.
Bij mij kwam het AHA-effect ; dàt was het wat me al lang hinderde maar wat ik niet kon of wilde aanvaarden. Zo van die dingen.
Met de jaren is het dus duidelijk verwaterd, want je ziet dat ik hier o3.44 u nog zit te tikken.
:) En vroeger viel ik er dikwijls van in slaap als ik in bed ontspande.
Ze moeten me dan wel gerust laten. :wink:

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

19 mei 2013, 11:47

Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Het is inderdaad heel mooi verwoord en heel duidelijk uitgelegd.
Inderdaad, het is net zoals we het in yoga aanleren. Heeft veel weg van de yoga nidra (yoga slaap) . Dit gaat ongeveer als volgt :
ga liggen en focus op je lichaam. Span je ledematen één voor één met een inademing in en laat met een uitademing los.
Vervolgens zeg je tegen je zelf : ik zal nu niet in slaap vallen, en herhaal dit.
Vervolgens denk je een positieve affirmatie, iets dat je wil verwezenlijken.
Dan benoem je in gedachten je lichaamsdelen één voor één, en voel ze ook : bvb : rechter duim, rechter wijsvinger,... handpalm..... enz...tot romp, hoofd, dijbenen, enkels.....voeten, tenen. Je benoemt die in gedachten één voor één en tracht ze ook te voelen. Dan begin je te tellen, van bvb zevenentwintig tot één. Bvb adem in : twintig, adem uit : negentien, adem in: achttien..... enz. En je kan er nog van alles aan breien. Sommigen leggen hun focus op de chakra's, sommigen stellen zich voor dat ze zich in een kamer bevinden met allemaal deuren, sommigen bevinden zich in gedachten in de natuur.... sommigen focussen op hun geestesoog (ajna chakra) tussen de wenkbrauwen.... enz.
In elk geval, ik voel me meestal uitgeruster dan na een nacht slapen. Het lijkt veel ontspannender te zijn als je volledig concentreert dan dat je slaapt. Ook, zoals Reini, heb ik die "aha ervaring" , dus inzicht in datgene dat ik niet direct begreep of inzag.... . Ook met gewone meditatie heb ik dat, bvb concentratie op de ademhaling, of gewoon concentratie op het "aanwezig zijn van het lichaam", of een kaarsvlam.... enz.

Maar ik was niet zover dat ik er pijn mee kon wegkrijgen. Ik ga dat toch eens proberen zo.
In yoga wordt ons uitgelegd dat we met de aandacht naar het lichaamsdeel dienen te gaan dat ons pijn geeft, en er dan met de uitademing een diepe ontspannenheid in brengen. Loslaten. Maar dat lukt me maar gedeeltelijk. De pijn is er al snel terug.

Ik wist niet dat zelfhypnose op deze manier werkte.

In elk geval bedankt voor je antwoord. Ik ben ermee geholpen.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

21 mei 2013, 12:58

angelica schreef:
Maar ik was niet zover dat ik er pijn mee kon wegkrijgen. Ik ga dat toch eens proberen zo.
In yoga wordt ons uitgelegd dat we met de aandacht naar het lichaamsdeel dienen te gaan dat ons pijn geeft, en er dan met de uitademing een diepe ontspannenheid in brengen. Loslaten. Maar dat lukt me maar gedeeltelijk. De pijn is er al snel terug.
Voel de pijn eens volledig en laat de pijn precies daar zijn waar die is en zoals die is.
Niks weg willen hebben, niks willen ombuigen of veranderen.
Laten zijn wat IS.
Ook laten zijn als je niet wil wat er is.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

21 mei 2013, 16:21

Dank je Henriette, blij je nog eens te lezen. Ik zal het proberen. Wat je schrijft, de twee laatste zinnen van je, dit lijkt op overgave aan dat wat is?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

21 mei 2013, 16:49

Ik heb vroeger eens gelezen hoe je pijn kunt uitschakelen , en het hielp nog ook ! Ik probeerde het met mijn tandpijn .
Je moet drie van je zintuigen uitschakelen , dan voel je de pijn niet meer . Ik schakelde mijn gehoor uit ( stopte mijn oren dicht ) , mijn zien ( gesloten ogen ) , en mij reukorgaan ( mijn neus dichtgeknepen ) ; en echtwaar , ik voelde de pijn niet meer , tenminsten zolang ik dit deed . Dat heeft me toch vaak geholpen , al heeft dit niets met zelfhypnose te maken .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

21 mei 2013, 17:17

ebenhaezer schreef:Ik heb vroeger eens gelezen hoe je pijn kunt uitschakelen , en het hielp nog ook ! Ik probeerde het met mijn tandpijn .
Je moet drie van je zintuigen uitschakelen , dan voel je de pijn niet meer . Ik schakelde mijn gehoor uit ( stopte mijn oren dicht ) , mijn zien ( gesloten ogen ) , en mij reukorgaan ( mijn neus dichtgeknepen ) ; en echtwaar , ik voelde de pijn niet meer , tenminsten zolang ik dit deed . Dat heeft me toch vaak geholpen , al heeft dit niets met zelfhypnose te maken .
Alle truken helpen, evenhaezer. Je hebt mijn uitleg zeker gelezen. Nu, om je nog méér te overtuigen, probeer dan eens je adem in te houden voor zo een kleine vijf à tien minuten. Wedden, dat ge nooit meer tandpijn zult voelen? :wink: Maar het is best een moeilijke oefening en niet voor herhaling vatbaar, wegens niet meer nodig!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

21 mei 2013, 17:54

:D :D :D

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

22 mei 2013, 15:41

ED. schreef:
ebenhaezer schreef:Ik heb vroeger eens gelezen hoe je pijn kunt uitschakelen , en het hielp nog ook ! Ik probeerde het met mijn tandpijn .
Je moet drie van je zintuigen uitschakelen , dan voel je de pijn niet meer . Ik schakelde mijn gehoor uit ( stopte mijn oren dicht ) , mijn zien ( gesloten ogen ) , en mij reukorgaan ( mijn neus dichtgeknepen ) ; en echtwaar , ik voelde de pijn niet meer , tenminsten zolang ik dit deed . Dat heeft me toch vaak geholpen , al heeft dit niets met zelfhypnose te maken .
Alle truken helpen, evenhaezer. Je hebt mijn uitleg zeker gelezen. Nu, om je nog méér te overtuigen, probeer dan eens je adem in te houden voor zo een kleine vijf à tien minuten. Wedden, dat ge nooit meer tandpijn zult voelen? :wink: Maar het is best een moeilijke oefening en niet voor herhaling vatbaar, wegens niet meer nodig!

ED. , dit is echt geen truk hoor ! Alleen een wetenschappelijke vaststelling , net zoals , wanneer één zintuig het niet meer doet , de andere dan soms sterker worden ! Nooit van gehoord ? Ook zeker een gevolg van je slapeloze nachten ? Dan moet jij zeker bij Angel 22 zijn !

Lieve groetjes .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

22 mei 2013, 19:51

ebenhaezer schreef:
ED. schreef:
ebenhaezer schreef:Ik heb vroeger eens gelezen hoe je pijn kunt uitschakelen , en het hielp nog ook ! Ik probeerde het met mijn tandpijn .
Je moet drie van je zintuigen uitschakelen , dan voel je de pijn niet meer . Ik schakelde mijn gehoor uit ( stopte mijn oren dicht ) , mijn zien ( gesloten ogen ) , en mij reukorgaan ( mijn neus dichtgeknepen ) ; en echtwaar , ik voelde de pijn niet meer , tenminsten zolang ik dit deed . Dat heeft me toch vaak geholpen , al heeft dit niets met zelfhypnose te maken .
Alle truken helpen, evenhaezer. Je hebt mijn uitleg zeker gelezen. Nu, om je nog méér te overtuigen, probeer dan eens je adem in te houden voor zo een kleine vijf à tien minuten. Wedden, dat ge nooit meer tandpijn zult voelen? :wink: Maar het is best een moeilijke oefening en niet voor herhaling vatbaar, wegens niet meer nodig!

ED. , dit is echt geen truk hoor ! Alleen een wetenschappelijke vaststelling , net zoals , wanneer één zintuig het niet meer doet , de andere dan soms sterker worden ! Nooit van gehoord ? Ook zeker een gevolg van je slapeloze nachten ? Dan moet jij zeker bij Angel 22 zijn !

Lieve groetjes .
Natuurlijk, ik ben de eerste om je te geloven. 't Was tenandere op die manier mijn eerste kennismaking met hypnose. Mijn vorig berichtje was misschien iets té! Maar ja, dat is het beestje, nietwaar?

Groetjes,

Ed. :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 mei 2013, 11:14

't Is jou vergeven hoor Ed .
Ik heb een beetje mijn bedenkingen , als het gaat over hypnose's , daar zijn al zo vaak rare dingen door gebeurd , natuurlijk gaat het hier over ZELFhypnose ; maar ook daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij . Al weet ik wel dat dit ook ten goede kan gebruikt worden .
Maar ik vraag mij af , waarom hypnose gebruiken , als er ook genoeg andere middelen zijn om jezelf te helpen ? Welke voordelen geeft hypnose voor onszelf ?

Groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

23 mei 2013, 11:51

ebenhaezer schreef:'t Is jou vergeven hoor Ed .
Ik heb een beetje mijn bedenkingen , als het gaat over hypnose's , daar zijn al zo vaak rare dingen door gebeurd , natuurlijk gaat het hier over ZELFhypnose ; maar ook daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij . Al weet ik wel dat dit ook ten goede kan gebruikt worden .
Maar ik vraag mij af , waarom hypnose gebruiken , als er ook genoeg andere middelen zijn om jezelf te helpen ? Welke voordelen geeft hypnose voor onszelf ?

Groetjes , EB.
Buiten pijn beheersen, leert men nieuwe dingen kennen én herkennen. Bij ziekte, leren ervaren en relativeren, misschien?

Zenuwachtge en gespannen mensen, leren zich te ontspannen. En niet onbelangrijk: de kilo's kalmeer-en slaappillen kunnen verminderd of gestopt worden. Niet weinige mensen gaan aan deze laatste "hulpmiddelen" geestelijk kapot. Eens verslaafd, is het niet gemakkelijk , om er van af te komen.

Nu weet ik niet, of je aan hypnose kunt verslaafd geraken. Het zal dan toch niet lichamelijk zijn. Indien het lukt, is het een stap in de goede richting. Mij door iemand anders laten hypnotiseren, is een ander paar mouwen. Daar sta ik minder voor open dan voor ZELFhypnose. Daarvoor moet je een honderd procent vertrouwen hebben in die arts of therapeut. Per slot van rekening, is men ergens -voor een deel- met je diepste gevoelens bezig. Dikwijls gevoelens waarvan je zelfs niet weet, dat je die hebt! Dat is wat ik bedoel in mijn eerste zin: jezelf kennen én herkennen. Dat kan maar één iemand, en dat ben jezelf!

Dat is toch mijn persoonlijke ervaring .

Grt,

ED.