emoties : wat zijn dat en hoe ga je ermee om

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

kan jij goed met jouw emoties om

la
3
33%
nee
6
67%
 
Totaal aantal stemmen: 9

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 aug 2013, 10:17

Albert Van den Bosch schreef:Terug naar de topic : 2 vragen

1- Wat zijn emoties

Het zijn herinneringen aan vroeger gelijkaardig meegemaakt ( herlees mijn bijdragen in dez topic opnieuw, en lees het als nieuwe info ... Want het zijn telkens andere aspecten die ik erover benoemde )

zij komen uit ons zogenaamde reptielenbrein. Het is de oervorm van communicatie en het eropvolgende handelen ... dat oerbrein : zorgt trouwens voor AL onze motoriiek en fysiek ... ook voor het onderhoud van het lichaam, bloeddruk, hart als bloedpomp ... het smeert en onderhoudt het lichaam .. het behoedt ons voor ongevallen door reacties die de rede voorschrijft te veronachtzamen als er gevaar dreigt ... het is steeds op zijn hoede en werkt volledig "instinctmatig" ...
Het werkt met herinneringen te vergelijken en de beste reactie van vroeger in gelijkaardige omstandigheden te nemen als voorbeeld !


kan wat ik hierboven beweer kloppen ? onderschat het overwegen van deze mogelijke gang van zaken. Als dit wetenschappelijk kan bewezen worden ... dan zal de maatschappelijke wereld van de mens opfleuren. Want het zijn de emoties die oorlogen veroorzaken, pesterijen, onrecht, onderdrukking.
Emoties zijn veel sneller dan ons verstand en daarom moet er na ons gewone NA-denken volgen !

Dan komt vraag 2 :

- hoe ga je er mee NU om? Neel je de tijd om na denken NA-te-denken ?

Kan je de konsequenties voor eigen veranderingen toepassen ? Voer je nu al gesprekken waarin je vertelt welke emotie je beroert ... Dus waarvan je last hebt... En welke je wel positief ervaart ... Want er spelen altijd meerdere emoties mee, de ganse tijd

En leverde dit je wat op ? heb je nu ondervonden hoe het werkt,

Reacties graag, en als het kan over je beleving van je emoties
Mijn beleving is dat je op een tekstgenerator lijkt en totaal voorbij gaat aan de gerichte vragen die over die tekst gesteld worden.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

12 aug 2013, 10:26

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:

..
één vraag die ik niet zou beantwoord hebben ???
je hebt me er zoveel gesteld dat ik het begot niet zou weten
.....

me dunkt dat ik meer dan 10 vragen van u hebt beantwoord


.... ik verzoek je dan ook om ze opnieuw te stellen hierbij



albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 aug 2013, 11:37

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:

..
één vraag die ik niet zou beantwoord hebben ??? je hebt me er zoveel gesteld dat ik het begot niet zou weten ...... me dunkt dat ik meer dan 10 vragen van u hebt beantwoord..... ik verzoek je dan ook om ze opnieuw te stellen hierbij. albert
In je betoog bepaal jij eigenhandig dat wij je niet begrijpen omdat we wellicht veel te dom zijn in jouw ogen. Onze vraag is hoe jij dat bepaalt?

Pro forma het stuk waarin je dat stelt
Het eindpunt van het pad dat wij nu bewandelen ( .... Ook maar een zijstraatje ) is mij welbekend... u nog niet, omdat je ook niet alles leest en begrijpt wat ik zeg ...

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

12 aug 2013, 13:21

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:

..
één vraag die ik niet zou beantwoord hebben ??? je hebt me er zoveel gesteld dat ik het begot niet zou weten ...... me dunkt dat ik meer dan 10 vragen van u hebt beantwoord..... ik verzoek je dan ook om ze opnieuw te stellen hierbij. albert
In je betoog bepaal jij eigenhandig dat wij je niet begrijpen omdat we wellicht veel te dom zijn in jouw ogen. Onze vraag is hoe jij dat bepaalt?

Pro forma het stuk waarin je dat stelt
Het eindpunt van het pad dat wij nu bewandelen ( .... Ook maar een zijstraatje ) is mij welbekend... u nog niet, omdat je ook niet alles leest en begrijpt wat ik zeg ...
hoe kan zulk een ingewikkelde materie nu toch 100% door u begrepen worden ... ik heb nog bij lange na niet alles gezegd ( 10000den boeken zijn daarover geschreven .... hoe kan dat dan dat je mijn denken daarover in enkele zinnen kan begrijpen ) .... eens te meer : we waren het er over eens dat uw en mijn communicatie-ruis veel begrip verstoort ... ook nog eens emotioneel ...

ik had voordien al gesteld dat ALLE mensen zeer intelligent zijn
... en nu maak jij daarvan dat ik stel dat ik de mensen in deze rubriek als te dom beschouw ...


ook voordien heb ik gezegd dat ik niks bepaal ... ieder doet wat hij wil met info ...

deze nieuwe informatie die ik meen gevonden te hebben
... en die ik deel via deze topic ...
... die kan je alleen practisch gebruiken ... we hoeven hierover daarover zelfs niet in de polemiek te gaan

... test uit of het werkt

.... en als je toch will discuteren

- weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"

- weerleg dan mijn stelling : praten over je emoties verlicht ze

gerichter gesprekken voeren ( tijd nemen, vertrouwde omgeving, veiligheid scheppen, één onderwerp en erbij blijven, niet onderbroken worden, en evenwaardig de ander dezelfde tijd geven en in dezelfde in behoeften voorzien ....
... daarvan zie je onmiddelijk na je gesprek het resultaat

dat is de topic toch, daarvoor heb ik die opgesteld

doe eens zo'n gesprek en bericht daar eens over aub

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 aug 2013, 13:37

Albert Van den Bosch schreef:hoe kan zulk een ingewikkelde materie nu toch 100% door u begrepen worden ... ik heb nog bij lange na niet alles gezegd ( 10000den boeken zijn daarover geschreven .... hoe kan dat dan dat je mijn denken daarover in enkele zinnen kan begrijpen ) .... eens te meer : we waren het er over eens dat uw en mijn communicatie-ruis veel begrip verstoort ... ook nog eens emotioneel ...
Beste Albert, je draait de rollen om, wij zeggen niet dat jij dat niet begrijpt, je bent er blijkbaar zeker van dat wij dat niet begrijpen, daar gaat de vraag over. Nu, je komt een beetje over alsof je God bent, kunnen we dit proces dan niet wat versnellen? Kunnen we dat niet wat eenvoudiger maken? Vandaag hebben mensen geen boodschap aan al die woorden, ze zijn op zoek hoe ze hun kinderen nog een degelijke toekomst kunnen bieden want het ziet er echt niet goed uit, de ontkenning hiervan is maar een facade natuurlijk.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 aug 2013, 14:55

weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"
Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

12 aug 2013, 17:09

YYZ schreef:
weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"
Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.
Als je deze ervaring zou meemaken als heel klein kind, zeker als baby, dan zou je geen angst hebben gehad voor die leeuw
... is mijn denken

dus heb je volgens mijn theorie wel degelijk angst gecreeerd tijdens je leven .... misschien tijdens een verhaal, film of met een ervaring met een gelijkaardig dier

albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 aug 2013, 18:00

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"
Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.
Als je deze ervaring zou meemaken als heel klein kind, zeker als baby, dan zou je geen angst hebben gehad voor die leeuw ... is mijn denken. Dus heb je volgens mijn theorie wel degelijk angst gecreeerd tijdens je leven .... misschien tijdens een verhaal, film of met een ervaring met een gelijkaardig dier. albert
Zou wel eens kunnen, sterk in de overgeërfde genen gegroefd. We komen dan al veel dichter waar we heen willen, hoe ver kunnen we gaan met deze herinneringen, tot voorbij de oerknal?

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

12 aug 2013, 21:55

[quote="YYZ"][quote="Albert Van den Bosch"][quote] weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"[/quote]
[quote="YYZ"]
Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.[/quote]
[quote="Albert Van den Bosch"]
Als je deze ervaring zou meemaken als heel klein kind, zeker als baby, dan zou je geen angst hebben gehad voor die leeuw ... is mijn denken. Dus heb je volgens mijn theorie wel degelijk angst gecreeerd tijdens je leven .... misschien tijdens een verhaal, film of met een ervaring met een gelijkaardig dier. albert[/quote]

[quote="xyz"]Zou wel eens kunnen, sterk in de overgeërfde genen gegroefd. We komen dan al veel dichter waar we heen willen, hoe ver kunnen we gaan met deze herinneringen, tot voorbij de oerknal?[/quote]

Neen, want dan zou een baby schrik hebben van de leeuw
... En jij weet ook dat dat niet het geval is

En dat is niet het geval

Alleen persoonlijke herinneringen en je evaluatie daarvan bepalen je individueel gedrag, elke persoon is uniek

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 aug 2013, 07:04

Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"
YYZ schreef: Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.
Albert Van den Bosch schreef: Als je deze ervaring zou meemaken als heel klein kind, zeker als baby, dan zou je geen angst hebben gehad voor die leeuw ... is mijn denken. Dus heb je volgens mijn theorie wel degelijk angst gecreeerd tijdens je leven .... misschien tijdens een verhaal, film of met een ervaring met een gelijkaardig dier. albert
xyz schreef:Zou wel eens kunnen, sterk in de overgeërfde genen gegroefd. We komen dan al veel dichter waar we heen willen, hoe ver kunnen we gaan met deze herinneringen, tot voorbij de oerknal?
Neen, want dan zou een baby schrik hebben van de leeuw
... En jij weet ook dat dat niet het geval is

En dat is niet het geval

Alleen persoonlijke herinneringen en je evaluatie daarvan bepalen je individueel gedrag, elke persoon is uniek

Albert
De baby kan ook vergeten dat hij daar best schrik voor kan hebben, net zoals mensen veel andere dingen kunnen vergeten. De plotse herrinnering hieraan noemt men soms Aha-erlebnis en gaat nog wel iets verder dan wat je hier beperkt voorstelt.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 aug 2013, 07:37

Alleen persoonlijke herinneringen en je evaluatie daarvan bepalen je individueel gedrag, elke persoon is uniek
En wat met culturele overerving via het DNA, RNA en de epigenetica?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

13 aug 2013, 07:56

Zouden jullie niet beter via mail gaan? :roll:
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 aug 2013, 08:05

cappa schreef:Zouden jullie niet beter via mail gaan? :roll:
We zijn aan het wachten tot Albert z'n weg heeft afgelegd, pas dan mogen we terug huizen voor de armen bouwen, eerder kan dit niet.

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

13 aug 2013, 08:26

YYZ schreef:
cappa schreef:Zouden jullie niet beter via mail gaan? :roll:
We zijn aan het wachten tot Albert z'n weg heeft afgelegd, pas dan mogen we terug huizen voor de armen bouwen, eerder kan dit niet.
voor de duidelijkheid :
de topic gaat over eomoties
... en dat het herrinneringen zouden KUNNEN zijn

maar ALEEN herinneringen die JE ZELF TIJDENS DIT LEVEN heb gemaakt
dus opgelsagen en herroepbaar uit het geheugen

of er andere zijn, of er vorige levens waren enz
... wil ik absoluut buiten beschouwing laten
want dat brengt ons niet verder bij de HERKATEGORISERING van je herinnenringen aan gebeurtenissen vanaf je verwekking hier op aarde

ik vind dit belangrijk om te zeggen, omdat je het blijkbaar steeds hebt over ook vroegere herinneringen zelfs voor de oerknal
want anders veroorzaken we steeds communicatie-ruis

en waar en hoe ze zijn opgeslagen : in je geheugen of elders doet er ook niet toe

alleen het feit dat vroegere ervaringen ons nu parten spelen

Het zijn vooral de armen, waar jij iets wil aan doen, die hierbij baat zouden hebben ... want zij hebben geen psychologen, psychiaters en dergelijke

dit systeem-gesprek dat ik aanraad vormt mensen to vrije personen die HEEL goed voor zichzelf kunnen zorgen dan !

in plaats van te zeveren over die wweg zou het fijn zijn om te communiceren over de topic en niet over de weg.

albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Locatie: BELGIE

13 aug 2013, 08:40

YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
YYZ schreef:
Albert Van den Bosch schreef:
weerleg dan dat emoties geen clusters herinneringen zijn met "lading"
YYZ schreef: Als ik morgen in de wildernis rondloop en plots oog in oog kom te staan met een leeuw, dan wekt dat spontaan de emotie angst op. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al in die situatie was, toch is er emotie maar niet gedreven door associatie met ervaringen uit het verleden. Een dergelijke emotie moet dan een dieperliggende grondslag kennen, ik zal dan ook dieper moeten graven om me te herinneren hoe deze lading angst toegevoegd wordt aan deze gebeurtenis. Ik kan je stelling voor nu dus niet weerleggen maar jij kan ze wel bevestigen of nader toelichten op basis van dit voorbeeld.
Albert Van den Bosch schreef: Als je deze ervaring zou meemaken als heel klein kind, zeker als baby, dan zou je geen angst hebben gehad voor die leeuw ... is mijn denken. Dus heb je volgens mijn theorie wel degelijk angst gecreeerd tijdens je leven .... misschien tijdens een verhaal, film of met een ervaring met een gelijkaardig dier. albert
xyz schreef:Zou wel eens kunnen, sterk in de overgeërfde genen gegroefd. We komen dan al veel dichter waar we heen willen, hoe ver kunnen we gaan met deze herinneringen, tot voorbij de oerknal?
Neen, want dan zou een baby schrik hebben van de leeuw
... En jij weet ook dat dat niet het geval is

En dat is niet het geval

Alleen persoonlijke herinneringen en je evaluatie daarvan bepalen je individueel gedrag, elke persoon is uniek

Albert
De baby kan ook vergeten dat hij daar best schrik voor kan hebben, net zoals mensen veel andere dingen kunnen vergeten. De plotse herrinnering hieraan noemt men soms Aha-erlebnis en gaat nog wel iets verder dan wat je hier beperkt voorstelt.
de AHA-Erlebnis vereist dat over dingen nadenkt ... die komt na het op een rij zetten van alle feiten ....
... het idee alleen al dat een baby een AHA-Erlebnis is lachwekkend

Trouwens andere heel jonge dieren hebben ook geen argwaan of welke schrikreactie dan ook voor hun natuurlijke vijanden

op U-tube staat het vol filmpjes van gevaarlijke dieren en hun prooi-slachtoffers ... hun jongen spelend met elkaar.

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf