Wetenschappelijk onderzoek naar leven na dit leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

09 nov 2014, 13:52

De gevestigde aannames mag je steeds trachten te updaten Janx.
En zowat elke wetenschapper die zijn specifiek onderwerp bestudeert, zal met graagte nieuwe ontdekkingen toevoegen.
Jij durft ze gewoon overboord te gooien omdat je gevoel zegt dat er een levensvonk, noem het ziel, noem het reïncarnatie, zorgde dat er in het wezenloze organisme iets kon ontstaan.
Wat te zeggen over mossen, mieren, schimmels...het leeft allemaal.
Ook door een vonk ?
Of misschien toch die toevallige samenkomst van materie die weer iets nieuws vormde .
Vraag zou steeds blijven: waar kwam die levensvonk vandaan ?
Voor jou toch het belangrijkst van alles in dit universum....

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

09 nov 2014, 14:53

Er zijn zaken die door de wetenschap verklaard werden. Die mag je nog wel in vraag stellen, maar dan moet je er wel iets (veel) van kennen. Anders ga je al snel onzin verkopen.
Er zijn ook zaken waar de wetenschap nog geen uitleg voor heeft. Als je daarover sprookjes verkoopt (onzinnige dingen dus), dan stel je je in lijn met andere sprookjesverkopers uit het verleden zoals de religieuse boeken verkopers. Een theorie moet onderbouwd zijn, op feiten gebaseerd en consistent, niet zomaar iets waarvan je wel vindt dat het leuk is, of dat toevallig past in je kraam.
Jawatte

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 nov 2014, 17:34

Reini schreef:Jij durft ze gewoon overboord te gooien omdat je gevoel zegt dat er een levensvonk
? Wat gooi ik overboord Reini. Ik heb helemaal geen hekel aan wetenschap, ik zeg dit even mocht je van mening zijn dat ik dat wel heb, je zult mij ook niet zien te beweren dat wat geheel bevestigd is dat ik dat ga ontkennen. Ik heb het over die zaken waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft anders dan vermoedens. Waar b.v. kan ik vinden binnen de wetenschap waar precies je bewustzijn zich bevind? En wat nu precies leven is?
Cappa is in mijn ogen nog het dichtste bij met zijn gedachten hoe ik het zie het ziet als te vergelijken als virtueel, en mijn gedachten is dat het in je levensgevoel plaats vind. Maar geen van ons beiden kan het absoluut staven met bewijzen.
Aangaande je opmerking; Wat te zeggen over mossen, mieren, schimmels...het leeft allemaal. is het heel eenvoudig te verklaren. Die levens krachten die nog aanwezig zijn in verrotte plantaardige en het dierlijke voor ons als dood betitelt, die ontwikkelen een eigen leven. Maar uit stoffen, materie, die geen leven zijn geweest zoals het menselijke, dierlijke en planten leven, daar zal je nooit leven zien uit ontstaan.
De hoofdluis bijvoorbeeld is ontstaan vanuit lichamelijke afvalstoffen van de menselijke huid omdat daar nog leven in aanwezig was die zich kon ontwikkelen De wetenschap heeft nog geen antwoord op die vraag hoe is hoofdluis ontstaan, dus kan ik dit nu best zeggen tot het tegendeel of juistheid er van bewezen wordt. Maar één ding is voor wel een zekerheid het is niet ontstaan vanuit de materie zelf.
En waar die levensvonk vandaan is gekomen dat is toch ook wel duidelijk dacht ik zo. Dat is vanuit die eerste levensenergiewerking die ooit is ontwaakt je weet wel dat wat de wetenschap de 'big bang' noemt en beslist geen dode materie brokstukken zijn geweest maar meer als energie die is gaan evolueren en zich verdicht heeft tot het meer stoffelijk. Ergens binnen dit forum heb ik een foto geplaatst afkomstig vanuit de wetenschap die sporen van die big bang, +/- 1 sec. na die expansie heeft kunnen vastleggen als een kleurenpalet.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 nov 2014, 18:17

cappa schreef:Er zijn zaken die door de wetenschap verklaard werden. Die mag je nog wel in vraag stellen, maar dan moet je er wel iets (veel) van kennen. Anders ga je al snel onzin verkopen.
En wat voor onzin verkoop ik dan beste cappa? Dat jij het afwijkend vind ten op zichtte van je eigen denken dat kan ik mij voorstellen en daar heb ik geen probleem mee. En het is toch vrij om te schrijven wat men denkt of voelt? Stel je voor dat we alleen dat mogen schrijven wat de ander denkt dat het kan tenzij het afwijzen van een bewezen feit is natuurlijk en buiten de fatsoensnormen valt. Ik maak mij toch niet schuldig daaraan?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

09 nov 2014, 20:07

Janx, je maakt je al jaren schuldig aan onzin, en ja, die mag je hier neerpoten.
Jouw verzinsels als levensvonk; levensgevoel; bestaan nu eenmaal niet.
Jij draait de wetenschap naargelang het je aanbelangt.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 nov 2014, 20:57

Reini schreef:Janx, je maakt je al jaren schuldig aan onzin
Beste Reini, dat kan jij niet hard maken. Maar dan vind jij Swedenborg natuurlijk ook een zwetser ondanks zijn intelligentie waar jij natuurlijk boven uitsteekt omdat jij gewoon weet dat het allemaal onzin is.

Swedenborg;
Na zijn universitaire studies te Uppsala waar hij filosofie, wiskunde, wetenschappen, Latijn, Grieks en Hebreeuws studeerde volgde hij nog talrijke andere opleidingen. Hij studeerde fysica, astronomie, werd boekbinder en maakte muziekinstrumenten. Ook interesseerde hij zich voor kosmologie, anatomie, fysiologie, politiek, economie, metallurgie, mineralogie, geologie en scheikunde en na 1743 met name voor godsdienst, esoterie en mystiek.
Hij bestudeerde de hersenen en de endocriene klieren. Sommige van zijn ontdekkingen werden pas in de twintigste eeuw bevestigd als juist/werkbaar. Swedenborg was de eerste die voorstelde het metriek stelsel in te voeren in heel Europa.

Swedenborgs genie was onuitputtelijk. Hij maakte ontwerpen voor vliegtuigen, duikboten, wapens, luchtpompen, enz.
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

10 nov 2014, 08:51

janx schreef: Cappa is in mijn ogen nog het dichtste bij met zijn gedachten hoe ik het zie het ziet als te vergelijken als virtueel, en mijn gedachten is dat het in je levensgevoel plaats vind.
Fout, mijn beste Janx, het vindt plaats in je mosselfurorelame.
Jawatte

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 nov 2014, 10:21

:lol: mosselfurorelame.? hm ... dit even epibreren cappa.
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

10 nov 2014, 16:04

Gewoon je introductievonk gebruiken, Janx.
Jawatte

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 nov 2014, 17:42

Misschien ook handig voor jouw omdat eens te doen cappa; dwz Introductie Vonk
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

25 nov 2014, 16:16

Ik kwam juist een artikel terug tegen dat ik vorig jaar al las:
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 153553.htm
Allen voor engelssprekenden, sorry. :(
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 nov 2014, 11:04

cappa schreef:Ik kwam juist een artikel terug tegen dat ik vorig jaar al las:
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 153553.htm
Allen voor engelssprekenden, sorry. :(
Ter attentie van de moderatie: Ik zal het artikel dat Cappa aangeeft, vertalen in het Nederlands ten behoeve van de mensen die geen Engels kennen (niet ter mijner eer en glorie) en zal het in een paar afleveringen posten, zodat het niet te lang wordt.

Deel I:

Electrische tekenen van bewustzijn in het stervende brein.


Datum: 12 augustus 2013. Bron: Medisch project van de Universiteit van Michigan.

Samenvatting:

Ongeveer 20% van overlevenden van een hartstilstand, rapporteren het hebben van een bijna dood ervaring, met visioenen en percepties. Maar zijn de ervaringen werkelijk?
Een nieuwe studie suggereert dat het stervende brein in staat is tot goed georganiseerde elektrische activiteit gedurende de vroege stadia van de klinische dood. De studie zorgt voor het eerste wetenschappelijke raamwerk voor de bijna dood ervaring.


De bijna dood ervaring, wereldwijd gerapporteerd door overlevers van een hartstilstand, zou kunnen doorgrond worden binnen de wetenschap, volgens onderzoek van de Universiteit van Michigan (Health System).

Of en hoe het stervende brein in staat is tot het genereren van bewuste activiteit, is reeds stevig bediscussieerd geweest.
Maar in de "PN AS Early Edition" van deze week, toont een 'U-M'-studie aan, dat, kort na de klinische dood - waarbij het hart ophoudt te kloppen en bloed ophoudt naar het brein te vloeien -, ratten breinactiviteitspatronen vertonen, karakteristiek voor bewuste perceptie.

"Deze studie, gedaan bij dieren, is de eerste die zich bezighoudt met wat er gebeurt met de neurofysiologische staat van het stervende brein", zegt Jimo Borjigin, Ph.D., geassocieerd professor in de moleculaire en integratieve fysiologie en geassocieerd professor in de neurologie aan de Medische School van de universiteit van Michigan.
"Het zal het fundament vormen voor toekomstige studies, die de mentale ervaringen onderzoeken, die plaats vinden in het stervende brein, die (bvb) het zien van licht, gedurende de hartstilstand, omvatten", vertelt zij.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 26 nov 2014, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 nov 2014, 11:46

'U-M'-studie over de elektrische activiteit in het stervende brein. Deel II:

Ongeveer 20% van de overlevenden van een hartstilstand, rapporteren dat ze een bijna dood ervaring hadden gedurende de klinische dood. Deze visioenen en percepties worden soms "werkelijker dan de werkelijkheid" genoemd in vorig onderzoek, maar het bleef onduidelijk of het brein capabel is tot zulke activiteit na een hartstilstand.

"Wij redeneerden dat, als de bijna dood ervaring afkomstig is van breinactiviteit, dat dan 'neurale correlaten van bewustzijn' identificeerbaar zouden moeten zijn in mensen of dieren, zelfs na het ophouden van de doorbloeding van de hersenen", zegt ze.

Onderzoekers onderzochten de registraties van breinactiviteit - encefalogrammen geheten (EEG's) - van negen verdoofde ratten, die een experimenteel geïnduceerde hartstilstand ondergingen.
Binnen de eerste dertig seconden, na de hartstilstand, vertoonden alle ratten een wijdverspreide (over het brein), voorbijgaande opwelling van hogelijk gesynchroniseerde breinactiviteit, die trekken vertoonde van een hogelijk opgewonden brein.
Daarenboven, observeerden de auteurs (van de studie), bijna identieke patronen in de stervende breinen van ratten, die verstikking ondergingen.

"De voorspelling, dat we enige tekenen zouden vinden, van bewuste activiteit gedurende de hartstilstand, stemde overeen met de data." zegt Borjigin, die het idee voor dit project ontwikkelde in 2007 met de co-auteur van de studie: Michael M. Wang, M.D., Ph.D., neuroloog en assistent professor in de anesthesie en neurochirurgie aan de U-M.
"In feite worden bij de "bijna dood" vele bekende elektrische tekenen van verhoogd bewustzijn, zoals in de waaktoestand, aangetroffen, gedurende de vroege fase van de klinische dood."

Het brein wordt verondersteld inactief te zijn gedurende een hartstilstand. Hoe dan ook, is de neurofysiologische staat van het brein, onmiddellijk volgend op de hartstilstand, tot nog toe niet systematisch onderzocht.
De huidige studie is het resultaat van de samenwerking tussen de labs van Borjigin en Mashour en de 'U-M'-fysicus UnCheol Lee, Ph.D., die een kritieke rol speelde bij de analyse (van de data).

"Deze studie vertelt ons dat de reductie van zuurstof of van beide: zuurstof en glucose, gedurende de hartstilstand, breinactiviteit kan stimuleren, die karakteristiek is voor bewuste processen", zegt Borjigin. "Ook verschaft ze voor het eerst een wetenschappelijk raamwerk voor (het onderzoeken van) de bijna dood ervaringen, gerapporteerd door vele overlevers van een hartstilstand."
Laatst gewijzigd door Vesselin op 26 nov 2014, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 nov 2014, 11:50

Mijn eerste commentaar:
Die ratten: Arme beestjes!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 nov 2014, 14:50

Mijn tweede commentaar is dat ik de argumentatie nogal zwak vind!
De massieve elektrische activiteit in het stervende brein van de ratten - zoals geregistreerd op de EEG's - kan verklaard worden door iets zeer voor de hand liggend: namelijk doodsangst!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain