Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 19:49

@Bluevelvet & Ebenhaezer,

Ik geloof absoluut niet dat gods plan beschreven staat in het O. T.
Ik geloof niet in een persoonlijke god.
Dus, puur tijdverlies om daar met mij te willen over discussiëren.
Ik probeer me, als gedachten-experiment, te verplaatsen in de geest van een fundamentalistische gelovige, maar ik ben het op geen enkele manier eens met dit gedachtengoed.
Ik ben alleen niet het type dat gaat schelden, of belachelijk maken, omdat ik er van overtuigd ben dat dat zinloos is!
Fazal

04 okt 2014, 19:57

Vesselin schreef:liquideren of onschadelijk maken.
Liefst dat eerste! Dan is hij meteen ook onschadelijk!
Vesselin schreef:Ik ben alleen niet het type dat gaat schelden, of belachelijk maken, omdat ik er van overtuigd ben dat dat zinloos is!
Hetgeen die twee hier allemaal schrijven is nog meer zinloos!
En trouwens, het zijn zij die zichzelf belachelijk maken!
Het 'is' ook belachelijk!

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

04 okt 2014, 20:02

Mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag: NEEN

Fazal

04 okt 2014, 20:08

Het antwoord NEEN, is juist! 10 Punten! :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 20:56

Is ethiek een wereldwijd universeel gegeven of is dat cultuur gebonden ? Kan het niet zijn dat sommige mensen worden geboren met een misvorming van hun brein en daaruit voortvloeiend een gebrek aan ethisch gevoel. Ervan uitgaand dat het brein en enkel het brein, de bron is van elk bewustzijn, van elk denken, dan moet iemand met dergelijk brein eerder als patiënt dan als crimineel worden aangezien. Zulke mensen uitroeien was onder andere een van Hitler's doelstellingen.
Wat moet de samenleving met dergelijke specimen aanvangen ? Ze naar Sparta sturen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 20:56

Sorry dubbel gepost en te laat gezien. :oops:
Laatst gewijzigd door socrates op 04 okt 2014, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 20:57

Het woord 'God' heeft wel degelijk betekenis voor mij.
Maar als ik dat onder woorden probeer te brengen, loop ik vast in mijn eigen paradoxen - iets waarop de bruinogige, blonde, vamp, die Reini heet, mij onlangs gewezen heeft.
Ik heb van nature een zeer sterk gevoel voor het mysterieuze, omdat ik de verwondering over mijn bestaan nooit kwijt geraakt ben.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de waarheid. Mijn adagium is: "de waarheid is."
Ik zie duidelijk de grenzen van mijn geest, en wat daaraan voorbij ligt, behoort tot het gebied van het 'niet-weten', om het zo eens een keer te zeggen. Ik doe geen poging dat gebied te betreden, omdat dat niet mogelijk is.
Dat geeft innerlijke rust.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 21:01

Vesselin schreef:Het woord 'God' heeft wel degelijk betekenis voor mij.
Maar als ik dat onder woorden probeer te brengen, loop ik vast in mijn eigen paradoxen - iets waarop de bruinogige, blonde, vamp, die Reini heet, mij onlangs gewezen heeft.
Ik heb van nature een zeer sterk gevoel voor het mysterieuze, omdat ik de verwondering over mijn bestaan nooit kwijt geraakt ben.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de waarheid. Mijn adagium is: "de waarheid is."
Ik zie duidelijk de grenzen van mijn geest, en wat daaraan voorbij ligt, behoort tot het gebied van het 'niet-weten', om het zo eens een keer te zeggen. Ik doe geen poging dat gebied te betreden, omdat dat niet mogelijk is.
Dat geeft innerlijke rust.
Mag ik daaruit besluiten dat u vindt dat u "genoeg" weet ? Wie erover nadenkt komt onvermijdelijk tot de conclusie dat "het leven" inderdaad mysterieus blijft maar tegelijk ook absurd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 21:12

Ik vind het leven niet absurd.
Wat ik wil zeggen is dat ik het gebied van 'niet-weten' niet probeer te betreden via zoiets als 'geloof'.
Geloof heeft geen betekenis voor mij.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 21:22

Ik vind ook niet dat ik 'genoeg weet'.
Ik vind het leven niet absurd omdat het de mogelijkheid biedt om in contact te komen met liefde, schoonheid en creativiteit en dat te beleven.
Maar als je die mogelijkheid niet krijgt, of ze wordt je ontnomen, dan ben ik ook geneigd om te zeggen dat het leven zinloos is.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 okt 2014, 21:22

Fazal, die 10 punten is enkel terecht als je die god van de bijbel bedoeld.
Men verzuimd meestal te vermelden over welke god men het heeft.
Er zijn vele hoofd religies die elk weer zijn onderverdeeld waarvan hun invulling van een god nog wel eens verschillen onderling.

uit http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10- ... -religies/

Top 10 Religies wereldwijd
1.Christendom – 2.1 miljard
2.Islam – 1.5 miljard
3.Hindoeïsme – 900 miljoen
4.Boeddhisme – 376 miljoen
5.Sikhisme – 25 miljoen
6. Judaïsme – 14 miljoen
7.Bahaïsme – 7 miljoen
8.Confucianisme – 6.3 miljoen
9.Jaïnisme – 4.2 miljoen
10.Shintoïsme – 4 miljoen

Ik heb al eerder aangegeven hoe ik het zie en .... voor mij dus een volmondig Ja, op de vraag of god bestaat ja of nee..
En het is zelfs te bewijzen kijk om je heen en in de spiegel alles is die werkzaamheid genaamd 'Leven' dat is God.

nog maar even aangehaald voor je.
janx schreef:
talisman schreef:Bestaat God, ja of nee : Nee
't Is maar om terug on topic te posten
ja, ' natuurlijk'. het is leven, natuur, en kosmos. Zonder dat was er niets, enkel dat waaruit alles is ontstaan 'de bron' van alles.
Wat dat is, weet niemand we kunnen enkel die werkzaamheid daarvan ervaren en zijn. Dat is de Godheid zoals ik denk en aanvoel.
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 21:30

@Vesselin
Het woord geloof krijgt pas een aparte betekenis als het zaken betreft die de wetenschap nog niet kan verklaren. Geloven in een wezen dat doel-en welbewust zou "gemaakt" hebben wat wij het heelal plegen te noemen, is een banale en gemakkelijke aanname, bij gebrek aan een meer valabele verklaring.
Het gebied van het niet-weten is voor u niet noodzakelijk hetzelfde als voor mij, of toch ? Ook doorheen de tijd is het niet-weten al afgenomen. Wij weten nochtans ook al lang dat wij op een dag zullen ophouden te weten. Zodra het brein stilvalt is er geen weten meer en dus ook geen geloof en zelfs geen niet-weten. Alles is hier relatief ook god en het geloof in hem/haar/het.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

04 okt 2014, 22:05

Een banale en gemakkelijke aanname?
Mij goed als ge er zo over denkt.
De wetenschap bekijkt de dingen aan de buitenkant.
Wij zijn de binnenkant.
Maar als ge geen innerlijk leven, zeg maar: innerlijk weten, kent, zijt ge wel zeer eenzijdig bezig.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 okt 2014, 22:15

Vesselin schreef:Een banale en gemakkelijke aanname?
Mij goed als ge er zo over denkt.
De wetenschap bekijkt de dingen aan de buitenkant.
Wij zijn de binnenkant.
Maar als ge geen innerlijk leven, zeg maar: innerlijk weten, kent, zijt ge wel zeer eenzijdig bezig.
Klinkt wat esotherisch voor mij, kan u binnenkant en buiitenkant misschien wat nader omschrijven. En wat is innerlijk weten versus uiterlijk weten ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 okt 2014, 08:11

socrates schreef:Zodra het brein stilvalt is er geen weten meer en dus ook geen geloof en zelfs geen niet-weten. Alles is hier relatief ook god en het geloof in hem/haar/het.
Dat maak je elke nacht mee tijdens de diepe droomloze slaap: dan verdwijnt je 'zelf' en zijn geschiedenis ook spoorloos. Maar dat verontrust je niet omdat je ervan uitgaat dat je weer wakker wordt.
Wat er gebeurt als het brein effectief sterft en definitief uitvalt, behoort tot het gebied van mijn 'niet-weten'.
Ik ben geneigd om te denken dat je dood zelfs niet kunt meemaken.
Mensen die BDE's en OBE's beleven, beweren dat dat niet het einde is van de 'persoon' en dat wij meerdere lichamen hebben.
Maar die mensen kunnen zichzelf voor de gek houden!
Zie je... zo kun je eindeloos doorgaan!
Het is beter je oordeel op te schorten en te genieten van de dingen waarvan je kan genieten zolang je nog leeft, en - zoals Spinoza al zei - je geen moment te bekommeren om de dood.
socrates schreef:Klinkt wat esotherisch voor mij, kan u binnenkant en buiitenkant misschien wat nader omschrijven. En wat is innerlijk weten versus uiterlijk weten ?
Zeg eens, jij luie aap, wil je dat ik het werk voor jou doe?
Richt je aandacht eens naar binnen en mediteer zelf eens een beetje, dan ontdek je voor jezelf het verband tussen buiten en binnen! 8)