Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

10 okt 2014, 17:19

Silver Wolf schreef:
Vlakbij het beeld worden allerlei zaken zoals kleine beeldjes van mensen en/of olifantjes en ook bloemen-kransen verkocht om aan het beeld in 4-voud te offeren.
Positief is, dat de opbrengst van al wat daar wordt geofferd, aan het Thaïse Rode Kruis wordt geschonken. De cijfers van die opbrengst worden gepubliceerd in The Bangkok Post (Engelstalig dagblad).

sw
Interessante informatie en mooie foto. Bedankt hiervoor
Het is wel eigenaardig dat de boeddhisten in Thailand de typische Hindoe-god Brahma (de god met de vier aangezichten en vier armen) aanbidden. Fijn dat hij het goede doel sponsort. Dat in viervoud offeren zal waarschijnlijk verband houden met zijn vier aangezichten, traditioneel wordt hij ook gezien als schepper van het heelal, maar ook als de god van wijsheid. Ondertussen heb ik al een link gevonden waarin de verklaring te vinden is waarom deze hindoe-god toch door boeddhisten in Thailand aanbeden wordt, zo heb ik nog wat bijgeleerd ;-)
http://sanaakosirickylee.wordpress.com/ ... -a-buddha/
elk moment is belangrijk

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 okt 2014, 14:22

talisman schreef:
bluevelvet schreef:En omdat alles mondeling gebeurde, zijn er geen geschreven teksten van die tijd. Zo, hoe wil je dan met zekerheid weten wat er gezegd werd ?
He kijk, dit is nu net hetzelfde als met het N.T. Ook toevallig.
Begrijpelijk dat er zoveel stromingen of scholen ontstaan zijn en ieder zijn eigen canon had ! Ondertussen zijn er al veel van verdwenen.
Al na het eerste concilie reeds.

:lol:
Over mythes gesproken.
Héwel ja, het boeddhisme kan men vergelijken met het christendom met haar vele denominaties. De boeddhisten nemen ook deel aan gebruiken van het taoïsme, het sjintô, en vieren zelfs Kerstmis zoals in Japan. En allen beweren dat hun geloof gefundeerd is op de leringen van Boeddha !
Net als bij de katholieken werd/wordt er per famiie een zoon naar het klooster gestuurd. En moest je in Taiwan geboren zijn, waar 95% boeddhistisch is moest je al man enkele jaren in het klooster vertoeven :lol:
Afbeelding

Ik vraag mij af met de vele tempels en boeddhabeelden, tot wie de mensen daar bidden, er bestaat voor hen geen God. Ik heb gelezen dat ze bidden tot de Boeddha of tot zichzelf. Boeddha toch een god ? :roll:
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 11 okt 2014, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 okt 2014, 14:32

Dat laatste BV, is veel normaler dan bidden tot een wezen dat niemand ooit zag, en ook nooit zal zien, wegens gewoon een hersenspinsel.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

11 okt 2014, 14:34

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef:En omdat alles mondeling gebeurde, zijn er geen geschreven teksten van die tijd. Zo, hoe wil je dan met zekerheid weten wat er gezegd werd ?
He kijk, dit is nu net hetzelfde als met het N.T. Ook toevallig.
Begrijpelijk dat er zoveel stromingen of scholen ontstaan zijn en ieder zijn eigen canon had ! Ondertussen zijn er al veel van verdwenen.
Al na het eerste concilie reeds.

:lol:
Over mythes gesproken.
Héwel ja, het boeddhisme kan men vergelijken met het christendom met haar vele denominaties. De boeddhisten nemen ook deel aan gebruiken van het taoïsme, het sjintô, en vieren zelfs Kerstmis zoals in Japan. En allen beweren dat hun geloof gefundeerd is op de leringen van Boeddha !
Net als bij de katholieken werd/wordt er per famiie een zoon naar het klooster gestuurd. En moest je in Taiwan geboren zijn, waar 95% boeddhistisch is moest je al man enkele jaren in het klooster vertoeven :lol:

Ik vraag mij met de vele tempels en boeddhabeelden tot wie de mensen daar bidden, er bestaat voor hen geen God. Ik heb gelezen dat ze bidden tot de Boeddha of tot zichzelf :roll:
Ik had het hier niet over het boeddhisme he oen. Jouw bezwaren slaan net zo goed op jouw heilig boekske, of had je dat niet door ? :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 okt 2014, 14:44

Ah Reini, ik heb er nog een beeldeken aan toegevoegd :lol:

Jij moogt van alles vinden, maar bidden tot een standbeeld, door mensen gemaakt, ook van iemand die ze nooit gezien hebben hé, waarom lijkt dat voor jou beter ? En een mens die tot zichzelf bidt, tja, ze vinden zich dan zelf god zeker. Is dat niet een beetje hoogmoedig ? En wat kunnen ze er mee bereiken of oplossen :roll: Achten zij zich 'meester' van de natuur dan ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 okt 2014, 14:59

Zelf stellig aannemen dat een bovenmenselijk wezen zich zou inlaten met die toevallig ontstane diersoort die men mens noemt en die enkel schijnt voor te komen op een onooglijk planeetje; dat is pas hoogmoedig zijn. Gelovigen kan je best vergelijken met "boer Ganzendonk" zaliger.
Al goed dat de christusvolgers geen 70 maagden beloofd zijn, er zou anders nog meer gevochten worden om in het hemels paradijs te komen. Belgische christelijke gelovigen beleven mooie tijden, hen is beloofd dat zij aan de rechterhand van God zullen mogen zitten. En op politiek vlak zit zelfs omzeggens de hele Christelijke wereld nu aan de rechterbuitenhoek van het spectrum. Men zou toch voor minder gelovig worden ? Als er maar genoeg zitplaatsen zijn, links zal het alleszins comfortabeler zitten zijn. :wink:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

katana
Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Locatie: Leopoldsburg , mijn home

11 okt 2014, 15:40

socrates schreef:Zelf stellig aannemen dat een bovenmenselijk wezen zich zou inlaten met die toevallig ontstane diersoort die men mens noemt en die enkel schijnt voor te komen op een onooglijk planeetje; dat is pas hoogmoedig zijn. Gelovigen kan je best vergelijken met "boer Ganzendonk" zaliger.
Al goed dat de christusvolgers geen 70 maagden beloofd zijn, er zou anders nog meer gevochten worden om in het hemels paradijs te komen. Belgische christelijke gelovigen beleven mooie tijden, hen is beloofd dat zij aan de rechterhand van God zullen mogen zitten. En op politiek vlak zit zelfs omzeggens de hele Christelijke wereld nu aan de rechterbuitenhoek van het spectrum. Men zou toch voor minder gelovig worden ? Als er maar genoeg zitplaatsen zijn, links zal het alleszins comfortabeler zitten zijn. :wink:

Graag wat meer uitleg over de 70 maagden :)
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 okt 2014, 15:53

katana schreef:
socrates schreef:Zelf stellig aannemen dat een bovenmenselijk wezen zich zou inlaten met die toevallig ontstane diersoort die men mens noemt en die enkel schijnt voor te komen op een onooglijk planeetje; dat is pas hoogmoedig zijn. Gelovigen kan je best vergelijken met "boer Ganzendonk" zaliger.
Al goed dat de christusvolgers geen 70 maagden beloofd zijn, er zou anders nog meer gevochten worden om in het hemels paradijs te komen. Belgische christelijke gelovigen beleven mooie tijden, hen is beloofd dat zij aan de rechterhand van God zullen mogen zitten. En op politiek vlak zit zelfs omzeggens de hele Christelijke wereld nu aan de rechterbuitenhoek van het spectrum. Men zou toch voor minder gelovig worden ? Als er maar genoeg zitplaatsen zijn, links zal het alleszins comfortabeler zitten zijn. :wink:

Graag wat meer uitleg over de 70 maagden :)
Maagden zijn mannen en of vrouwen die nog nooit met iemand van het andere gender, seks hebben gehad. Een voorbeeld daarvan was de Moeder van Jezus. Zij werd zwanger zonder seks.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

11 okt 2014, 16:27

Onze wijze Socrates schreef... :roll:
Maagden zijn mannen en of vrouwen die nog nooit met iemand van het andere gender, seks hebben gehad. Een voorbeeld daarvan was de Moeder van Jezus. Zij werd zwanger zonder seks. (*)
EINDE CITAAT

Mag ik daaruit afleiden, dat wanneer een (homofiele) man met iemand van de eigen gender seks heeft gehad, die dan toch maagd is gebleven?

Maar ik had ook begrepen, dat (onhandige?) meisjes soms hun maagdenvlies perforeren door het gebruik van een tampon.
Zijn ze dan technisch gezien nog wel maagd?
Want sommigen laten omwille van hun religie dan een kleine ingreep uitvoeren om dat vlies min of meer te herstellen.

(*) ZIE bovenaan ...
Tegenwoordig noemt men dat een ongewenste zwangerschap en bij de libertijnse vrouwen is het een BOM. (Bewust Ongehuwde Moeder).

Ps.: Toch nogal een krom verhaaltje, wanneer die zogenaamde goddelijke vader via de baarmoeder van een vrouw en na 9 maanden geduld, zijn zoon laat geboren worden.
Terwijl die zoon dan geen lang leven beschoren is en na zijn beestachtige afslachting opeens kan verrijzen.
Als iemand over zo'n trukendoos beschikt, kan die toch ook een "pop-up-zoon" op deze wereld zetten...!?

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 okt 2014, 16:43

Al mijn excuses aan de holebi "gemeenschap". In mijn christelijk geïnspireerde verdwazing vergat ik gewoon dat ook zij niet altijd maagd blijven.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 okt 2014, 16:53

SW schreef :
Ps.: Toch nogal een krom verhaaltje, wanneer die zogenaamde goddelijke vader via de baarmoeder van een vrouw en na 9 maanden geduld, zijn zoon laat geboren worden.
Terwijl die zoon dan geen lang leven beschoren is en na zijn beestachtige afslachting opeens kan verrijzen.
Als iemand over zo'n trukendoos beschikt, kan die toch ook een "pop-up-zoon" op deze wereld zetten...!?


Bovendien had hij reeds lang voordien, met klei gespeeld.
Dat ging toch ook goed ?

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

11 okt 2014, 17:05

bluevelvet schreef:
Héwel ja, het boeddhisme kan men vergelijken met het christendom met haar vele denominaties. De boeddhisten nemen ook deel aan gebruiken van het taoïsme, het sjintô, en vieren zelfs Kerstmis zoals in Japan. En allen beweren dat hun geloof gefundeerd is op de leringen van Boeddha !
Net als bij de katholieken werd/wordt er per famiie een zoon naar het klooster gestuurd. En moest je in Taiwan geboren zijn, waar 95% boeddhistisch is moest je al man enkele jaren in het klooster vertoeven :lol:


Ik vraag mij af met de vele tempels en boeddhabeelden, tot wie de mensen daar bidden, er bestaat voor hen geen God. Ik heb gelezen dat ze bidden tot de Boeddha of tot zichzelf. Boeddha toch een god ? :roll:

Toch heel gemakkelijk als je in een handomdraai alles van elke religie kunt weten, maar ....

https://www.nunaartaiwan.nl/ontdekken/l ... g/religies

Hier vertellen ze een ander verhaal !!!!

Ik vraag me af of jij al ooit een serieus boek van of over een andere overtuiging dan de uwe hebt gelezen?

Wil je mijn refertenties :

"Ik heb het gehoord van de afstammeling van Kalligrafie, die het op zijn beurt had gehoord van het kind van de Herhaalde Recitatie.
Deze laatste wist het van het Visioen van Licht,
Visioen van Licht had het van de Gefluisterde Aanwijzingen.
Die had het weer ontvangen van Zware Leerjaren.
Zware Leerjaren van Volkslied, Volkslied van Duisternis,
Duisternis van Drie-Leegte, die het gehoord had van
Wellicht een begin"


:wink: :) :wink:
elk moment is belangrijk

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 okt 2014, 19:59

socrates schreef:Zelf stellig aannemen dat een bovenmenselijk wezen zich zou inlaten met die toevallig ontstane diersoort die men mens noemt en die enkel schijnt voor te komen op een onooglijk planeetje; dat is pas hoogmoedig zijn. Gelovigen kan je best vergelijken met "boer Ganzendonk" zaliger.
Al goed dat de christusvolgers geen 70 maagden beloofd zijn, er zou anders nog meer gevochten worden om in het hemels paradijs te komen. Belgische christelijke gelovigen beleven mooie tijden, hen is beloofd dat zij aan de rechterhand van God zullen mogen zitten. En op politiek vlak zit zelfs omzeggens de hele Christelijke wereld nu aan de rechterbuitenhoek van het spectrum. Men zou toch voor minder gelovig worden ? Als er maar genoeg zitplaatsen zijn, links zal het alleszins comfortabeler zitten zijn. :wink:
Ik vind het net andersom, een christen betoont nederigheid als hij geloof hecht in God die alles geschapen heeft. En waar haal jij dat gelovigen aan de rechterhand van God zouden zitten ? De bijbel zegt dat de aarde niet voor niets geschapen is en dat zij zal bewoond worden door de rechtvaardigen. (Jes. 45:18 ) Ik zou niet weten waarom God miljarden en miljarden engelen in de hemel schiep en dan de aarde zo klaar maakte om door mens en dier bewoond te worden, om dan de mens na gemiddeld 70 à 80 jaar te laten sterven om hem naar de hemel te sturen :roll:
Waar is de logica ?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 okt 2014, 20:17

fotofant schreef: Toch heel gemakkelijk als je in een handomdraai alles van elke religie kunt weten, maar ....

Ik vraag me af of jij al ooit een serieus boek van of over een andere overtuiging dan de uwe hebt gelezen?
Och, er is genoeg op internet te vinden, je hoeft niet altijd een boek aan te schaffen om bij te leren over religies. Ik geloof ook niet dat één boek zou volstaan. Hoeveel en welke boeken moet ik dan wel lezen uit al die verschillende strekkingen met elk hun canon, om de juiste toedracht te kennen over bv. de Boeddha ? Waarom zouden jouw referenties bepalend zijn ?
Feit is dat ik bv. mijn twijfels of ongeloof mag stellen in verband met de wedergeboorte of wederbestaan. Bij de conceptie erft een mens van elke ouder 50% van zijn genen. Voor 100% kan niemand gelijk zijn aan iemand in een vorig leven, dat is dus onmogelijk.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 okt 2014, 20:17

Als rechtvaardig betekent: op een vaardige, dus deskundige manier, kunnen omgaan met het Recht, dan was de aarde duidelijk enkel voorbehouden voor schriftgeleerden. Die elite van het zo toch al uitgelezen volk zou dan tenminste hebben kunnen voorkomen dat de aarde zou worden overbevolkt. Mij is door deskundigen van de katholieke Kerk ingeprent dat de "braven" aan gods rechterhand zouden mogen plaatsnemen. Vermits een godsdienaar niet kon liegen heb ik dat dan ook altijd geloofd. Komt U mij nu mijn geloof ontnemen. Moet ik nu, na zoveel jaren, van U vernemen dat de mens niet bedoeld is om naar de hemel te gaan ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour