Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 sep 2014, 20:57

Is het dan voor vele mensen niet mogelijk om hier op aarde een tijdje aan waarneming te doen, zonder dat daarom noodzakelijk een god moet bestaan ? De oude Egyptenaren wisten ook dat ze vroeg of laat doodgingen, ze waren er zelfs ruimschoots op voorbereid. Maar zij waren er tenminste zeker van dat ze de overkant zouden bereiken, tenzij ze te weinig proviand meekregen natuurlijk ofwel omdat hun bagage onderweg werd gestolen.
Bij ons zijn slechts enkelen daarvan overtuigd zoal bv.EB en BV, de twee dames met de B (van bovennatuurlijk ?) in hun namen. De meeste anderen geloven het gewoon. Zo kunnen zij de doodsangst wat temperen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 sep 2014, 01:54

Het is zo eenvoudig:
De energie, die jou van moment tot moment in stand houdt, ben jezelf!
Innerlijk is 'weten': 'zijn'.
Uiterlijk is 'weten' het ontleden van de waarneming.
Het mentale dient om het dagelijks leven te organiseren en de wereld om je heen te manipuleren.
Als je nooit de mentale sfeer verlaat weet je niet wat innerlijke vrede is.
Die is mij veel meer waard dan de kick van intellectuele discussies.
Al heeft veel wat hier gebeurd meer weg van kinderachtige nietes-welles spelletjes. Ik kijk daarnaar, zoals men in de dierentuin naar vechtende apen kijkt.
Mij geeft, gelijk willen halen, allang geen kick meer.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 sep 2014, 06:57

Bij een discussie is het nu eenmaal regel dat men een mening meedeelt.Bedoeling is dan die opinie te testen aan wat anderen daarover vertellen. Uiteraard gaat men ervan uit dat onze mening wellicht de juiste zal blijken en probeert men met allerlei argumenten de juistheid daarvan aan te tonen. Mij gaat het daarbij niet om gelijk te halen, wel om idealiter gelijk te krijgen. Hoe dan ook is het de bedoeling ervan te leren en liefst zo, dat alle tussenkomende partijen er wat aan gehad hebben.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 sep 2014, 08:07

Jij bent dan ook een "Socrates"! :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 sep 2014, 09:11

Persoonlijk denk ik dat de mensheid nog altijd bezig is om te leren omgaan met taal en denkvermogen.
Het denkvermogen is zeer recent in de evolutie.
Bij heel veel mensen brengt dat nog altijd de dierlijke instincten in de war.
Het overlevingsinstinct in de eerste plaats, dan de territorium drift - het verdedigen van het territorium, het deel uitmaken van een groep met zijn hiërarchieën - denk aan het alfa-mannetje bij de apen.
Maar het werkt uiteindelijk contraproductief en zelf-destructief.
Wij als mens kunnen dat inzien en loskomen van deze driften en instincten en kiezen voor samenwerking en besef dat wij allemaal één grote familie zijn.
Maar het gaat langzaam en heeft veel tijd nodig en zolang is het hier voor vele mensen een vreselijk tranendal.
Toch kunnen we hier uit raken.
Eerst moet je er zelf uit raken, dan begrijp je.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 sep 2014, 09:20

De hersenstam en de neo-cortex zijn niet echt vrienden. Ze sturen van elkaar tegenstrijdige berichten uit en voeren dan een oorlogje om het te halen. Bij de hedendaagse gecultiveerde mens zal meestal wel de ratio het halen, ook al komt het signaal van het reptielenbrein eerst en is het vaak sterker. Pas als de ratio door een of andere substantie, een hormoon, een drug, wordt uitgeschakeld, komt de oermens in ons weer boven en bestuurt het primitieve brein ons gedrag. Dat wordt dan wel eens-ten onrechte- beestachtig genoemd want een beest kan enkel oen wat de aard van het beestje kan, bij de mens wordt dat gedrag dan pervers omdat zijn 'cultuur' toch nog wat wil toevoegen aan zijn natuur.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

21 sep 2014, 09:23

Wezenlijk is dat volgens mij terug te brengen tot de drievoudige opbouw van ons brein - het reptielenbrein, het emotionele brein, de neocortex - die in die volgorde ontstaan zijn gedurende de evolutie maar waartussen nog steeds geen afdoende coördinatie bestaat. Het aantal zenuwbanen van de twee onderste lagen naar de neocortex is bijvoorbeeld zovele malen groter dan het aantal zenuwbanen van de neocortex naar onder. Het denkvermogen van de neocortex wordt dan ook geregeld 'overpowered'. Verdere evolutie van de mens zal dat mogelijk verhelpen. Nog een paar (tien)duizend jaar geduld.
Jawatte

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

21 sep 2014, 10:40

Vesselin schreef oa.

Wij als mens kunnen dat in
ien en loskomen van deze driften en instincten en kiezen voor samenwerking en besef dat wij allemaal één grote familie zijn. 
Maar het gaat langzaam en heeft veel tijd nodig en zolang is het hier voor vele mensen een vreselijk tranendal. 
Toch kunnen we hier uit raken. 
Eerst moet je er zelf uit raken, dan begrijp je.

Die overtuiging kan je slechts hebben als je in een veilige (relatief) omgeving leeft.
Laat ons even aannemen dat alle oorlogen ten einde zijn en de mens eindelijk in vrede kan leven.
Dan rijst de vraag : kunnen we zonder dat reptielenbrein ?
Het zendt ons in geval van groot gevaar seinen , hormonaal, die ons in staat stellen ons eigen leven en dat van onze naasten te redden , met wat geluk .
Wegduiken voor een naderende auto, vechten tegen een aanvaller, bovenmenselijke inspanningen leveren in noodgevallen dus.
Ik wil dat stuk maar graag behouden , het beschermt mij, zonder dat ons ervan bewust zijn, meestal toch.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

21 sep 2014, 10:44

Reini schreef: Dan rijst de vraag : kunnen we zonder dat reptielenbrein ?
Natuurlijk niet.
Dat deel van ons brein vervult talloze levensnoodzakelijke dingen, de aansturing van het allernoodzakelijkste.
Jawatte

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

21 sep 2014, 11:32

Afbeelding
- Laat uw haar groeien.
- Trek een wit kleed aan.
- Ga 40 dagen in de woestijn zitten ("vasten") :roll:

Resultaat ... je begint zwaar te hallucineren
en mogelijk zelfs te denken dat JIJ die zogenaamde "god" bent. :wink:

sw

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

21 sep 2014, 12:31

In Kolossenzen 2 : 8, roept de schrijver de lezers op zich niet te laten misleiden door ideeën van mensen die hen van hun geloof willen afbrengen.

Willibrorbijbel :
"Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus".

Statenvertaling :
" Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus"

Er is nog niets veranderd :idea:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 sep 2014, 13:39

Reini schreef:Wegduiken voor een naderende auto, vechten tegen een aanvaller, bovenmenselijke inspanningen leveren in noodgevallen dus.
Ik wil dat stuk maar graag behouden , het beschermt mij, zonder dat ons ervan bewust zijn, meestal toch.
Van mij moogt ge uw oude krokodil houden...
Ik zou, verdorie, niet willen dat zo'n lekker stuk als gij onder een auto terecht komt!!!
8)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 sep 2014, 13:45

Silver Wolf schreef:Afbeelding
- Laat uw haar groeien.
- Trek een wit kleed aan.
- Ga 40 dagen in de woestijn zitten ("vasten") :roll:

Resultaat ... je begint zwaar te hallucineren
en mogelijk zelfs te denken dat JIJ die zogenaamde "god" bent. :wink:

sw
Tenminste als de schorpioen (de duivel) je al niet eerder terug naar je hemelhuis heeft gestuurd. :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

21 sep 2014, 14:06

Vesselin schreef:
Reini schreef:Wegduiken voor een naderende auto, vechten tegen een aanvaller, bovenmenselijke inspanningen leveren in noodgevallen dus.
Ik wil dat stuk maar graag behouden , het beschermt mij, zonder dat ons ervan bewust zijn, meestal toch.
Van mij moogt ge uw oude krokodil houden...
Ik zou, verdorie, niet willen dat zo'n lekker stuk als gij onder een auto terecht komt!!!
8)
Ha , ge weet het ! Wel een belegen stuk, maar kom.
Bedenk dat je zelf ook nog eentje in je hoofd hebt ....

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 sep 2014, 14:18

Die van mij is een domme dinosaurus.