Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 10:14

Vesselin schreef:Ik heb dit gevonden op 'Politics.be'. Als jij dat geschreven hebt YYZ, kun je ineens verdomd goed schrijven. Waarom zit je hier dan van die rare worsten van zinnen te draaien? Of je gaat het ergens pikken, of je bent soms net een andere persoon!
Omdat je een en al oor bent en ik die zinnen moet trachten aan te passen opdat ze voorbij die vreemde vormen in je oor zouden geraken natuurlijk. Die zinnen zijn geen rare worsten, je vergist je.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 10:29

Die aanvallen op mijn persoon zijn totaal irrelevant en onnozel.
Dat is de reden waarom het moeilijk is je serieus te nemen.
Mijn standpunt blijft: verandering komt van binnen uit en niet van buiten af.
Als ge dat een dwaas standpunt vindt is dat uw zaak.
Maar ik moet u nog altijd horen uitleggen waarom!
Het enige wat ge doet is mij een 'angstige escapist' noemen, wat, wat mij betreft, nergens op slaat.
Maar goed... verbaas mij zoals hierboven, met degelijk proza.
En als het niet van u is en ge geen bron vermeldt zijt ge een ordinaire oplichter. En dat is uw probleem!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 10:42

Vesselin schreef:Die aanvallen op mijn persoon zijn totaal irrelevant en onnozel.Dat is de reden waarom het moeilijk is je serieus te nemen.
Mijn standpunt blijft: verandering komt van binnen uit en niet van buiten af. Als ge dat een dwaas standpunt vindt is dat uw zaak. Maar ik moet u nog altijd horen uitleggen waarom! Het enige wat ge doet is mij een 'angstige escapist' noemen, wat, wat mij betreft, nergens op slaat.
Maar goed... verbaas mij zoals hierboven, met degelijk proza.En als het niet van u is en ge geen bron vermeldt zijt ge een ordinaire oplichter. En dat is uw probleem!
Al jaren diezelfde mantra, het ontgaat je dan blijkbaar dat dat innerlijke zich uiterlijk manifesteert in de vorm van communicatie en kennisdeling. De expressie van dat diep innerlijke wordt omgezet in concreet praktische alternatieven om tijdruimtelijke conflicthaarden een oplossing te bieden. Wat jij doet is de expressie uit het niets vertalen binnen een strikt duale ruimte waardoor je de boodschap mist en vervolgens verder je mantra gaat verspreiden. Het 'een en al oor' principe mag dan leuk zijn, als je innerlijk niet kan onderscheiden van uiterlijk dan ben je er niets mee. Het is met name om deze redenen dat we kunnen spreken over een tragische absurditeit, dit is geen arbitraire stelling maar nuchter waarneembaar. Maar wat is 'nuchter' dan?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 10:50

Ontgaat het mij dat het innerlijk inzicht zich uiterlijk manifesteert?
Wat een nonsensicale opmerking!
Zulke absurditeiten maken een dialoog gewoon onmogelijk.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 11:05

Wat jij heel ingewikkeld verwoordt, verwoord ik volgens mij veel eenvoudiger:
Als genoeg mensen op deze planeet niet egoïstisch denken en handelen, moet verandering in de maatschappij plaats grijpen.
Een niet-egoïstische bevolking kiest niet-egoïstische politieke leiders.
Dan is de vraag natuurlijk: wat zorgt er voor dat het egoïsme in het individu een einde neemt.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 11:37

Vesselin schreef:Ontgaat het mij dat het innerlijk inzicht zich uiterlijk manifesteert? Wat een nonsensicale opmerking! Zulke absurditeiten maken een dialoog gewoon onmogelijk.
Kunnen dat makkelijk in de praktijk omzetten Vesselin, vergis je niet. Het noemt praktische filosofie, net wat anders dan salonfilosofie dat slechts bestaat uit woorden om Sofie in je bed te krijgen, het sterven in haar armen heb je angst van. Wat betreft de absurditeiten en het innerlijke dat als 'niets' vertaald wordt, ondefinieerbaar op zich maar zich wel uiterlijk manifesterend.

A priori is geld een abstractie, het is een idee dat we in praktische vorm omzetten, het komt uit het spreekwoordelijke niets of het nonduale innerlijke. Omdat het een idee is, is deze bron - tenzij het denken stopt - onuitputtelijk, je kan dus logischerwijs nooit spreken over een geldtekort. De stelling dat er dus ergens een tekort aan geld zou zijn is derhalve een economische dwaasheid, een dwaasheid die vervolgens geprojecteerd op een bevolking die geloof hecht aan wat haar leiders zeggen. Het vertrouwen van de bevolking wordt dus op flagrante wijze geschonden en de sociale gevolgen immens, dit alles trachten we te rationaliseren, het 'weglachen' is daar een vorm van.

Het innerlijke laat ons natuurlijk niet met rust, er is een angst die we niet kunnen thuisbrengen, het buikgevoel zegt vanalles maar we kunnen er niet de vinger opleggen. De oppervlakkigheid van het debat helpt natuurlijk niet, communicatie verwordt hierdoor tot een kakafonie, elke poging tot synchronisatie wordt aan diggelen geslagen en de gezochte harmonie ver zoek. Het enige dat ons rest is rust vinden in een stukje opera dat in vervoering brengt, een briljante uitweg voor wat we in de samenleving maar niet voor elkaar krijgen.

In de jaren '90 zat ik toevallig in de opera van Moskou, tijdens de voorstelling werd ik echter geplaagd door een spook dat toen door Rusland trok. Dat spook was echt geen pretje, ik zal je de mensonterende verhalen besparen. Het spook bestaat vandaag nog steeds, het draagt de naam 'inflatiespook'. Het innerlijke zegt dat dit spook niet echt bestaat, het verdwijnt als sneeuw voor de zon door terug de bron in herinnering te brengen. Waarom denk je nu dat zoiets eenvoudig niet begrepen wordt?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 11:51

Vesselin schreef:Wat jij heel ingewikkeld verwoordt, verwoord ik volgens mij veel eenvoudiger: is genoeg mensen op deze planeet niet egoïstisch denken en handelen, moet verandering in de maatschappij plaats grijpen. Een niet-egoïstische bevolking kiest niet-egoïstische politieke leiders. Dan is de vraag natuurlijk: wat zorgt er voor dat het egoïsme in het individu een einde neemt.
Vesselin, iedereen weet dat en zegt het, je hebt reïncarnatie nodig om alle boeken te lezen die hierover rapporteren. En wat gaan we dan doen, gewoon wachten tot de bom ontploft omdat we ook dat weten? Je houdt het dus amper voor mogelijk, zeg dat oplossingen op de tafel liggen en je moet je gaan verschuilen want zoiets mag niet gezegd worden. Folter miljoenen mensen middels het verkondingen van economische nonsens en het is allemaal ok. Tja, laat ons wat filosoferen, bijzonder handig als vluchtweg en om het denken definitief te verdoven, de rest zijn de egoïsten die hun morele verantwoordelijkheid toch niet nemen, niet waar? Overigens, waarom zouden we, we kunnen er toch niets aan doen. Straks begint het festival, de voorbereidingen worden getroffen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 11:55

Ik doe er wat aan! Ik zorg ervoor dat ik niet egoïstisch denk en handel.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 11:58

Vesselin schreef:Ik doe er wat aan! Ik zorg ervoor dat ik niet egoïstisch denk en handel.
Hoe ga je dat doen, al je geld naar Afrika sturen? Het geeft een gigantisch rendement aangezien de prijzen daar minsten 10x lager zijn.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 12:09

Deze platte opmerking toont alleen maar aan dat je er niets van begrijpt.
Ik geef het op!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 12:37

Vesselin schreef:Deze platte opmerking toont alleen maar aan dat je er niets van begrijpt. Ik geef het op!
Ja, ga maar weer vluchten, zullen je nog een tekeningetje geven. Kan je weer wat gaan mediteren en dromen over al je angsten. Je hoeft je geld zelfs niet op te sturen, we lossen dat op een normale manier op. De clown zal je weer interesseren, de inhoud niet.

Afbeelding

Zo dadelijk weer de duik naar het innerlijke, gewoon omdat het uiterlijke te pijnlijk is voor het menselijke geweten, aan escapisme geen schaarste.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 13:04

floopiedoopie schreef:Lijkt me uiteindelijk de beste optie. Ik verspil ook geen verdere woorden en tijd aan forumlid YYZ. Volgens hem slaap ik ook nog, ben ik stereotiep, kortzichtig, de volgende escapist aan het front. De discussie niet waard met zo iemand. Iedereen is op de vlucht, behalve hij. Het was effe vermakelijk jouw reacties te lezen op hem, maar uiteindelijk reageert hij als een robot. Begint zijn ingebouwd programma steeds opnieuw. Hierboven begint hij alweer over de economie... Oh ja, had hij het niet ergens over een 'robottheorie'? Juist ja, daar valt iedereen onder, behalve hij. Topics kapen maakt hem dus niet uit, die beleefdheid heeft hij niet, kent hij simpelweg niet, beseft hij blijkbaar niet... Sociale stoornis op zijn minst in zijn psychiatrische diagnose. Gebedje: "Heer ontferm u over hem en laat hem niet in verleiding komen zijn medemensen onrecht aan te doen. Dank u, om hem een ongevaarlijke uitlaatklep ter beschikking te stellen op wat wij noemen het internet. Amen."
Grappig, aan verklaringen voor de crisis is geen gebrek. Het Robbers Cave experimentje is alweer geslaagd.

Hilarisch :wink:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

01 nov 2014, 13:23

Zeg floppie, is je gewone nickname niet meer genoeg?
Jawatte

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 13:33

cappa schreef:Zeg floppie, is je gewone nickname niet meer genoeg?
Groei uit zich op verschillende manieren, het is nu geen gewone flop meer. :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 13:36

floopiedoopie schreef:Ach ja, 't lijkt hem geen zeer te doen. Hoeveel pillen hij dagelijks moet slikken zal hij natuurlijk niet aan de grote klok hangen. Tenzij hij er nog ingenomen moest met zijn ook. Niemand begrijpt zijn genie, daarom verplichten ze hem al die pillen te slikken.
Maar hey, 'ze' weten niet dat hij stiekem zijn geniale cargo cult logica op internet-fora verspreid in de hoop en het onuitputtelijke geloof dat iemand ze ooit oppikt...
:P
Je zal dit niet oppikken, hoe zou dat kunnen? De pijn komt later wel, als het festival start. Misschien ga je zelfs ontkennen dat je op de hoogte was, kennen dat.
Laatst gewijzigd door YYZ op 01 nov 2014, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.