Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

29 okt 2014, 16:51

Vesselin schreef:dat ge u psychologisch pas perfect veilig voelt als ge helemaal geen psychologische veiligheid zoekt! Dat is een zeer belangrijk inzicht!
Ge zult u dan niet langer vastklampen aan uw conditionering, en aan al die dingen - die ik hierboven opsomde - die de mensheid bedacht heeft om zich veilig te voelen en waarin bij nader inzien helemaal geen veiligheid te vinden is,
Dat 'psychologisch' staat hier niet helemaal op zijn plaats. Voor de rest is de kern van deze uitspraak maar al te waar. Zelfs de sleutel, zou ik zeggen.

In 't kort: gewoon uw leven leven.
Jawatte

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

29 okt 2014, 20:05

cappa schreef:
Vesselin schreef:dat ge u psychologisch pas perfect veilig voelt als ge helemaal geen psychologische veiligheid zoekt! Dat is een zeer belangrijk inzicht!
Ge zult u dan niet langer vastklampen aan uw conditionering, en aan al die dingen - die ik hierboven opsomde - die de mensheid bedacht heeft om zich veilig te voelen en waarin bij nader inzien helemaal geen veiligheid te vinden is,
Dat 'psychologisch' staat hier niet helemaal op zijn plaats. Voor de rest is de kern van deze uitspraak maar al te waar. Zelfs de sleutel, zou ik zeggen.

In 't kort: gewoon uw leven leven.
Om tot dit geniale inzicht te komen werden wel 25 pagina's van Sennetforum omzeggens volgeklad.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 okt 2014, 05:44

Socrates schreef:Om tot dit geniale inzicht te komen werden wel 25 pagina's van Sennetforum omzeggens volgeklad.
Ik vind dit niet bepaald een faire opmerking, Socrates.
Het is Cappa's conclusie en hij bedoelt het misschien zoals in de fameuze Zen-Koan: "Vóór de verlichting: water halen en hout hakken. Ná de verlichting: water halen en hout hakken."

"Gewoon uw leven leven" is als boutade een lege doos...

Een angstig, zelfdestructief mens - die zich vastklampt aan zijn conditionering, aan zijn egoïsme, veiligheid zoekt in dingen die geen veiligheid geven, omdat hij dat eenvoudigweg niet ziet - leeft ook 'gewoon' zijn leven!
De nietsontziende, over lijken gaande, commerçanten - die alleen maar op korte termijn kunnen denken, omdat het enige dat hun interesseert is: zoveel mogelijk geld verdienen - leven ook 'gewoon' hun leven!
De terreur uitoefenende dictators en de op macht en rijkdom uit zijnde, manipulerende politici - die, als ze het opportuun vinden, oorlogen ontketenen - leven ook 'gewoon' hun leven.

Dit onderwerp: "Kan mentale angst een einde nemen" ging in de eerste plaats over het feit dat je niet rationeel kunt denken en onbevooroordeeld naar de feiten kunt kijken, als je angstig bent. En je bent angstig omdat je psychologische veiligheid zoekt en die dan schijnt te vinden in dingen zoals: deel uitmaken van, en je identificeren met, een groep die losstaat van, en in concurrentie is met, een andere groep, wat onvermijdelijk tot conflict moet lijden.
Dit ene voorbeeld toont aan dat men dus veiligheid zoekt waar er geen is! Maar dit wordt niet ingezien. En dit wordt niet ingezien omdat men niet helder en onbevooroordeeld kan kijken, omdat er angst is.

We zouden dit altijd maar verder kunnen uitdiepen... maar dat gebeurt hier niet, omdat mensen - ondanks het feit dat dit een filosofie-forum heet - daar blijkbaar geen zin in hebben en liever zeveren.

Ik besef dit ten volle en omdat ik graag lach kies ik er voor de ludieke toer op te gaan. Maar als je fair bent weet je dat ik altijd weer naar het oorspronkelijk onderwerp terug keer om dat verder uit te diepen... maar het is meestal een monoloog. Waarom?

Kan ik het helpen dat mensen wel komen schrijven op een 'filosofie-forum', maar dan eigenlijk helemaal niet willen filosoferen? (Of is het: helemaal niet kunnen filosoferen!).
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 okt 2014, 06:45

Vesselin schreef:
Buurvrouw "Josiane" krijgt er vaak kop noch staart aan...
Totaal onwaar!!!Buurvrouw Josiane heeft mij zopas gemaild dat ze van intelligente mannen houdt die haar aan het lachen brengen en heeft een huwelijks aanzoek gedaan!!!!
Afbeelding
Dat "onwaar" klopt, want dit is "Rachel" :roll: - de dochter van "Josiane", -
die de huwelijks aanzoek verstuurde.
Ze houdt niet zozeer van intelligentie, maar eerder van fantasie(tjes)

Honni soit qui mal y pense!
sw :?
Laatst gewijzigd door Silver Wolf op 30 okt 2014, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 okt 2014, 06:55

Afbeelding Lege doos :?: :?: :?:
AfbeeldingDIT is wat "een kei" (Einstein)
over dergelijke "topic" zou denken en/of zeggen... :roll:

sw

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 okt 2014, 07:25

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."
Albert Einstein

Exactly!!!

En laat het nu precies dit zijn waar ik het over heb!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 okt 2014, 08:24

Ik ben realist genoeg om te beseffen dat je bij deze 'discussie'-forums best het prefix: 'café/toogpraat' in gedachten houdt.
Het wordt dan: (café/toogpraat)-Religie-filosofie-psychologie, (café/toogpraat)-politiek, enz...
Het stoort mij in het geheel niet! Ik ken mijn pappenheimers omdat ik mezelf ken! :wink:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 okt 2014, 08:35

socrates schreef:Om tot dit geniale inzicht te komen werden wel 25 pagina's van Sennetforum omzeggens volgeklad.
Het dwalen gaat vervolgens gewoon verder.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 okt 2014, 08:36

Vesselin schreef:"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."
Albert Einstein

Exactly!!!

En laat het nu precies dit zijn waar ik het over heb!
Toogpraat natuurlijk

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 okt 2014, 16:59

YYZ schreef:
socrates schreef:Om tot dit geniale inzicht te komen werden wel 25 pagina's van Sennetforum omzeggens volgeklad.
Het dwalen gaat vervolgens gewoon verder.
AfbeeldingDa's allemaal nog niet zo erg, maar "Alphonsine" :roll:
seniorennet-secretaresse van dienst
moet al die topic-bladzijden uitprinten
en dan nog 25 jaar stockeren in het klassement. :?

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 okt 2014, 17:38

Silver Wolf schreef:Da's allemaal nog niet zo erg, maar "Alphonsine" :roll: seniorennet-secretaresse van dienst moet al die topic-bladzijden uitprinten, en dan nog 25 jaar stockeren in het klassement. :? sw
Vesselin schreef daar het volgende over
We zouden dit altijd maar verder kunnen uitdiepen... maar dat gebeurt hier niet, omdat mensen - ondanks het feit dat dit een filosofie-forum heet - daar blijkbaar geen zin in hebben en liever zeveren.
Je kan het op een stick zetten, net zoals op agenda om binnen enkele weken nogmaals te plaatsen. Niemand zal opmerken dat hetzelfde steeds terugkomt, het onderzoeksteam heeft daar een mooie bundel van gemaakt. En straks wordt het misschien weer janken, het wordt dan weer de schouders optrekken met in het verlengde de gebruikelijke clichés.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 okt 2014, 11:37

Afbeelding
Geef mij maar Olga Kern die het derde pianoconcerto van Rachmaninov speelt. DAT is pas een erotische ervaring!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 08:33

floopiedoopie schreef:@YYZ: vraagje aan jou, ben je net ontslagen of op verlof uit de psychiatrie? Je denk-geest lijkt me het einde van de normaliteit bereikt te hebben. Is maar een idee hoor. Voel je niet aangevallen, althans niet hoorbaar voor je buren, anders staat de ambulance en personeel met dwangbuis in een mum van tijd terug voor je deur. Maar doe gerust voort met je nonsens schrijven in dit topic, op dit forum. Mogelijk ben je zo geen gevaar voor de mensen in je omgeving. En de reacties van forumlid Vesselin op jou hebben me al een paar keer serieuze lachbuien bezorgd! Doe zo voort beiden zo ik zeggen :P
Floopiedoopie wil ook iets zeggen, grappig en zo stereotiep dat we op niet veel diepgang moeten rekenen. Wellicht lach je ook graag wanneer miljoenen mensen hun recht op een respectabel leven wordt afgenomen? Hilarisch kortzichtig, slaap je ook nog? De volgende escapist aan het front, alvast benieuwd hoe ze zullen verbroederen. Een volgend Robbers Cave experimentje is in de maak, gaat weer leuk worden, om niet te zeggen pathetic. :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 nov 2014, 08:49

floopiedoopie schreef:Ik heb net dit hele topic is doorgelezen. Valt me op dat forumlid YYZ, wel euh, niets zinnigs te zegen heeft buiten forumlid Vesselin het bloed onder zijn nagels proberen te halen. Dacht ik dan toch even forumlid YYZ verkeerd ingeschat te hebben toen ik zijn beschouwingen over mystiek las...zijn die niet van zijn hand.
‘Social engineers’ zullen je verwijzen naar de 'vastgeroestheid' van systemen die miserie cultiveren op zo een manier dat menselijke groei ondermijnd wordt, het alternatief wordt hierdoor uitgesloten en zelfs niet gezien, laat staan begrepen. Op deze manier komen we tot de 'robottheorie', de mens als slaaf van een systeem dat door de autisten - kost wat kost - in stand gehouden wordt, het ontbreekt ze totaal aan inlevingsvermogen en evolutionaire logica. Het valt hen niet eens op dat er al duizenden boeken over geschreven werden, als levende fossielen zijn ze alle speelsheid en flexibiliteit verloren.

Het resultaat is verbluffend, miljoenen mensen wordt economische nonsens opgesolferd en een traumatisch verleden wordt ingeroepen als excuus om het dan maar verder te zetten. De letterlijk te nemen collectieve zelfmoord die hieruit kan voortvloeien, hangen we aan de kapstok van de ‘aard der dingen’, alle nobel studiewerk ten spijt. Wat rest is een archaïsch wereldbeeld waar mensen beesten zijn en elke vorm van oprecht sociale interactie tot utopie verklaard wordt. Op die manier moet elk sociaal alternatief wel de voorbode zijn van een nieuwe Holocaust, het is dan beter de hedendaagse Holocaust verder te zetten, dit naar eigen egocentrische vermogen. Het integere IS hakt hoofden af, wij doen hetzelfde op een beschaafde manier, onderwijs werpt z’n vruchten af.

Dan verder over mentale angsten die we trachten weg te lachen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2014, 09:43

Ik heb dit gevonden op 'Politics.be'.
Als jij dat geschreven hebt YYZ, kun je ineens verdomd goed schrijven.
Waarom zit je hier dan van die rare worsten van zinnen te draaien?

Of je gaat het ergens pikken, of je bent soms net een andere persoon!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain