De wereld veranderen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

15 nov 2014, 15:48

Verbeter de wereld en begin bij jezelf is een bekende uitspraak. Dat de wereld, het systeem waarin wij leven, een dringende herziening nodig heeft, is overduidelijk. De eerste stap om de wereld te veranderen begint bij onszelf. De verbetering van de wereld moet dus bij ieder mens persoonlijk beginnen en het is zinloos te proberen de wereld te veranderen zonder dat ieder mens zelf verandert. Hoe kan de mens zich zelf gaan veranderen. :?:
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

15 nov 2014, 17:52

eliana schreef:Verbeter de wereld en begin bij jezelf is een bekende uitspraak. Dat de wereld, het systeem waarin wij leven, een dringende herziening nodig heeft, is overduidelijk. De eerste stap om de wereld te veranderen begint bij onszelf. De verbetering van de wereld moet dus bij ieder mens persoonlijk beginnen en het is zinloos te proberen de wereld te veranderen zonder dat ieder mens zelf verandert. Hoe kan de mens zich zelf gaan veranderen. :?:

Ja dat kan, lieve Eliana , en 't is zelfs vrij eenvoudig , alleen de goede wil ontbreekt bij velen . We zijn vrije mensen , altans hier in ons westen nog , we hoeven alleen onszelf aan de kant te schuiven , de ander hoger achten dan onszelf , dat heet LIEFDE . Geen gemakkelijke taak , maar wie dat echt wil , zal daarin zeker lukken ! Waar een WIL is , is een Weg !
Als we ons eens voorstellen dat een heel land dat zou doen , dan kan daar alleen maar VREDE zijn ! Dat was ook de bedoeling van onze Schepper !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

15 nov 2014, 19:53

Maar Ebenhaezer toch, wat vertel je nu weeral!!!

De ander hoger achten dan onszelf, onszelf aan de kant schuiven!!!
Volgens u is dat liefde, neen, dat is vragen dat anderen over je heen walsen alsof je een stuk vuil bent!

Ik ben wel akkoord met wat Eliana schrijft, verandering begint in de eerste plaats bij jezelf!
Gewoon eerlijk door het leven gaan, goed zijn voor alles wat leeft, dat lijkt me wijzer dan jezelf aan de kant te schuiven.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

15 nov 2014, 20:16

*leah* schreef:Maar Ebenhaezer toch, wat vertel je nu weeral!!!

De ander hoger achten dan onszelf, onszelf aan de kant schuiven!!!
Volgens u is dat liefde, neen, dat is vragen dat anderen over je heen walsen alsof je een stuk vuil bent!

Ik ben wel akkoord met wat Eliana schrijft, verandering begint in de eerste plaats bij jezelf!
Gewoon eerlijk door het leven gaan, goed zijn voor alles wat leeft, dat lijkt me wijzer dan jezelf aan de kant te schuiven.
Staat er in de bijbel niet ' bemin uw naasten zoals UZELF ' ? Maar ach, die zever zijn we van haar ondertussen al gewoon.

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

15 nov 2014, 21:36

*leah* schreef:Maar Ebenhaezer toch, wat vertel je nu weeral!!!

De ander hoger achten dan onszelf, onszelf aan de kant schuiven!!!
Volgens u is dat liefde, neen, dat is vragen dat anderen over je heen walsen alsof je een stuk vuil bent!

Ik ben wel akkoord met wat Eliana schrijft, verandering begint in de eerste plaats bij jezelf!
Gewoon eerlijk door het leven gaan, goed zijn voor alles wat leeft, dat lijkt me wijzer dan jezelf aan de kant te schuiven.
Je hebt persoonlijk meer nodig om waarachtig eerlijk en goed het leven door te komen. Want de mens blijft wispelturig.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

15 nov 2014, 21:50

Laten we het simpel houden en iedereen in zijn waarde laten, dat zou misschien een begin kunnen zijn!
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

15 nov 2014, 21:59

Pela schreef:Laten we het simpel houden en iedereen in zijn waarde laten, dat zou misschien een begin kunnen zijn!
Heb het alleen over jou mening Pela.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)
Gast

16 nov 2014, 08:19

eliana schreef:
*leah* schreef:Maar Ebenhaezer toch, wat vertel je nu weeral!!!

De ander hoger achten dan onszelf, onszelf aan de kant schuiven!!!
Volgens u is dat liefde, neen, dat is vragen dat anderen over je heen walsen alsof je een stuk vuil bent!

Ik ben wel akkoord met wat Eliana schrijft, verandering begint in de eerste plaats bij jezelf!
Gewoon eerlijk door het leven gaan, goed zijn voor alles wat leeft, dat lijkt me wijzer dan jezelf aan de kant te schuiven.
Je hebt persoonlijk meer nodig om waarachtig eerlijk en goed het leven door te komen. Want de mens blijft wispelturig.
Geef eens wat meer uitleg over je antwoord Eliana, wat heeft een mens volgens jou meer nodig om goed en eerlijk door het leven te komen!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 nov 2014, 08:52

eliana schreef:Verbeter de wereld en begin bij jezelf is een bekende uitspraak. Dat de wereld, het systeem waarin wij leven, een dringende herziening nodig heeft, is overduidelijk. De eerste stap om de wereld te veranderen begint bij onszelf. De verbetering van de wereld moet dus bij ieder mens persoonlijk beginnen en het is zinloos te proberen de wereld te veranderen zonder dat ieder mens zelf verandert. Hoe kan de mens zich zelf gaan veranderen. :?:
Mooie insteek, ik vrees dat je dit wel ernstig mag nuanceren om niet in de val van de impasse te belanden. Heel veel mensen zijn bezig met deze verandering maar stoten op nogal wat onverschilligheid. Bizar genoeg wordt de stelling 'begin bij jezelf' dan als excuus ingeroepen en dat leidt tot het averechtse effect.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 nov 2014, 09:58

De stelling "begin bij jezelf" hoeft geen excuus te zijn.
Men durft de waarheid niet onder ogen zien omdat men bang is.
Zolang er toegegeven wordt aan angst kan er niet onbevooroordeeld naar de feiten gekeken worden. Daarom houdt innerlijke verandering, in de eerste plaats, in dat jij uitzoekt of je kan kijken naar de werkelijkheid zonder angst.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 nov 2014, 10:15

Vesselin schreef:De stelling "begin bij jezelf" hoeft geen excuus te zijn.
Men durft de waarheid niet onder ogen zien omdat men bang is. Zolang er toegegeven wordt aan angst kan er niet onbevooroordeeld naar de feiten gekeken worden. Daarom houdt innerlijke verandering, in de eerste plaats, in dat jij uitzoekt of je kan kijken naar de werkelijkheid zonder angst.
Kijken naar de wereld zoals die is, is ondraaglijk voor een mensenhart en/of het geweten. Op dat moment treden allerhande afweermechanismen in werking, hieronder wat voorbeelden die - vrijwel onbewust hiervan - veelvuldig gebruikt worden als vluchtweg.

Sublimeren

Het omzetten van oerdriften in sociaal of maatschappelijk geaccepteerde vormen. In het Freudiaanse denken is het primitieve driftleven de motor van alle menselijke energie. Waar het uiten van die driften in onverhulde vorm door de beschaafde samenleving afgekeurd wordt kan men die onacceptabele driften, zoals angst, seksualiteit en agressie, sublimeren in zeer acceptabele uitingsvormen, zoals het bespelen van muziekinstrumenten.

Identificatie

Bijvoorbeeld bij gijzeling of gevangenschap met de dader. De angst voor, en haat jegens de dader, zijn te bedreigend om te worden toegelaten tot het bewustzijn. Door zich met de vijand te vereenzelvigen onderdrukt het Ik die negatieve gevoelens. (vgl. Stockholmsyndroom)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweermechanisme

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 nov 2014, 11:04

YYZ schreef:Kijken naar de wereld zoals die is, is ondraaglijk voor een mensenhart en/of het geweten. Op dat moment treden allerhande afweermechanismen in werking, hieronder wat voorbeelden die - vrijwel onbewust hiervan - veelvuldig gebruikt worden als vluchtweg.
"Kijken naar de wereld zoals die is , is ondraaglijk voor een mensenhart en/of geweten" is een krasse uitspraak!
Dan is er geen uitweg en begrijp ik ook je vroegere zinspelingen ivm escapisme niet. Die klonken nogal beschuldigend.
Ik hoop in ieder geval dat je de zaak niet pathologiseert als zouden alleen pathologische vluchtreacties mogelijk zijn.
Dat is natuurlijk niet zo. Een mens is best in staat om de feiten onder ogen te zien als die hem duidelijk gemaakt worden.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 nov 2014, 11:20

Vesselin schreef:"Kijken naar de wereld zoals die is , is ondraaglijk voor een mensenhart en/of geweten" is een krasse uitspraak! Dan is er geen uitweg en begrijp ik ook je vroegere zinspelingen ivm escapisme niet. Die klonken nogal beschuldigend. Ik hoop in ieder geval dat je de zaak niet pathologiseert als zouden alleen pathologische vluchtreacties mogelijk zijn.
Dat is natuurlijk niet zo. Een mens is best in staat om de feiten onder ogen te zien als die hem duidelijk gemaakt worden.
De wereld lijdt aan een auto-immuunziekte, hoeveel boeken moeten hier nog over geschreven worden? Het is gewoon de realiteit die ieder van ons kan waarnemen, ik sluit ook liever de ogen voor al die ellende, ondraaglijk.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 nov 2014, 11:29

De centrale vraag in dit onderwerp, opgestart door Eliana, wordt geformuleerd op het einde van haar bericht: "Hoe kan de mens zichzelf gaan veranderen?"

Het eerste wat bij me opkomt is: is er een feitelijke behoefte, of een gevoel van dringende noodzaak om te veranderen? Of is dit een academische, theoretische discussie?
Indien het eerste, is de vraag: wat is de drijfveer in jouw geval (Eliana). Ik wil het concreet houden.
Ik doe een paar suggesties.
Is het omdat je naar de wereld kijkt en zegt: "Zo kan het niet langer!"?
Is het omdat je ongelukkig bent met je leven en daar een oplossing voor zoekt?
Het staat je volledig vrij om hier op te antwoorden.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 nov 2014, 11:50

Vesselin schreef:Is het omdat je naar de wereld kijkt en zegt: "Zo kan het niet langer!"?
Wat als we nu eens een projectie maken wanneer we gewoon voortdoen zoals we nu bezig zijn. Waar gaan we dan uitkomen?