WAT GEDACHTEN KUNNEN !

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

02 sep 2015, 12:17

Vesselin schreef :

'Mijn ervaring is, dat het onmogelijk te vermijden is dat bepaalde gedachten opkomen. Een reactie van afkeer bvb als je iemand ontmoet. Dat is blijkbaar geprogrammeerd in je systeem als gevolg van vorige ervaringen - uit de vroege kindertijd bvb.'

Gedachten gedragen zich soms als een trein, eens die vertrokken is, is die heel moeilijk te stoppen. Maar hoe we reageren op onze eigen gedachten kunnen we beheersen.
Hoe we reageren d.i. onze manier van zijn, van doen, van leven, hebben we zelf opgebouwd aan de hand van gedachten en reacties
en wat we zelf opgebouwd of gecreëerd hebben, kunnen we ook zelf veranderen.
in ons onderbewustzijn dragen we veel registraties mee, we zouden het kunnen vergelijken met een harde schijf en we kunnen registraties wissen en overschrijven, niet waar ?



Vesselin :
"Wat volgens mij wel mogelijk is, is: bewust, rationeel weigeren er in mee te gaan. Je verdraagt dus het onlustgevoel - dat je niet kan beheersen - en weigert om onmiddellijk te reageren. "

dat denk ik ook, we kunnen gedachten laten komen en laten gaan zonder er op te reageren...


:wink:
Het leven is vol verrassingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 sep 2015, 13:41

Agnete schreef:
Wil schreef:"Ik krijg dat deuntje dan niet meer uit mijn hoofd totdat ik de radio heb opgezet en naar iets anders begin te luisteren. "
Ik denk dat als een deuntje in je hoofd blijft hangen, dat is omdat je daar plezier aan hebt, m.a.w. je kiest er dus (misschien onbewust) voor.
Twee bedenkingen:

1. Het zijn echt niet altijd deuntjes waaraan ik plezier beleef. Soms zijn het stukken van de meest ergerlijke muziek die ik al heb gehoord.

2. Wie of wat "plaatst" dat deuntje daar in eerste instantie dan in mijn hoofd? Ik doe het niet zelf, dat weet ik zeker. En als dat het geval is met een streepje muziek, hoe kun je dan zeker weten dat jijzelf je eigen gedachten stuurt?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dat ik de 'driver' ben, en ik heb er zo mijn eigen mening over, maar ik ben benieuwd naar jouw uitleg.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 sep 2015, 08:07

In hoeverre zijn we ons bewust van wat er zich in ons brein afspeelt?

Een verbijsterend voorbeeld van onderbewuste beïnvloeding geeft de bekende illusionist, goochelaar en mentalist Derren Brown in het tweede deel van zijn tv-documentaire/show "Fear and Faith".

Hij slaagt er namelijk in binnen een gesprek van een kwartier een atheïstische vrouwelijke wetenschapper (stamcel-onderzoeker) een hevige religieuze ervaring te bezorgen...
Het is werkelijk verbluffend en - voor gevoelige zielen - ook wel aangrijpend.

Jammer genoeg zijn er geen onderschriften, maar zelfs dan is het het bekijken waard. De psychologische verklaring voor het fenomeen wordt duidelijk uitgelegd. LINK.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

05 sep 2015, 10:20

Wil schreef :
'1. Het zijn echt niet altijd deuntjes waaraan ik plezier beleef. Soms zijn het stukken van de meest ergerlijke muziek die ik al heb gehoord.'

- Ik begrijp niet waarom je deuntjes in je hoofd zou houden waaraan je je ergert. Ik zou ze er gewoon uitgooien en vervangen door prettige...Let wel we houden vast aan dingen die we graag hebben maar ook aan dingen waaraan we ons ergeren zitten we vast als we die niet bewust en vastberaden stopzetten.
Ergernis is zeer hinderlijk voor de producer ervan en daar moeten we dus zelf een punt achter zetten, willen we ons goed voelen. ik blijf erbij : we kunnen zelf kiezen wat we denken en voelen !


Wil schreef :
2. Wie of wat "plaatst" dat deuntje daar in eerste instantie dan in mijn hoofd? Ik doe het niet zelf, dat weet ik zeker. En als dat het geval is met een streepje muziek, hoe kun je dan zeker weten dat jijzelf je eigen gedachten stuurt?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ik de 'driver' ben, en ik heb er zo mijn eigen mening over, maar ik ben benieuwd naar jouw uitleg.'

- Wil je ontkennen dat je het zelf 'binnengelaten' hebt - je hebt het gehoord en je houdt het vast.

Wil, je spreekt jezelf wel duidelijk tegen, enerzijds zeg je dat je ervan overtuigd bent dat jijzelf de 'driver' bent (van je gedachten, van je geest, van je activiteiten ?) en anderzijds zeg je dat je zeker weet dat jij niet dat deuntje in je hoofd hebt geplaatst.
Mijn vraag is 'wie heb je dan binnen gelaten, wie heb je de toelating gegeven om dat te doen ?" Het is natuurlijk zo dat we niet alles bewust doen, maar ook van wat we onbewust doen, zijn we de 'driver' of de verantwoordelijke.
Wat in onze geest zit moeten we er zelf in gestopt hebben of misschien hebben we anderen het laten doen zoals bv gebeurt bij iemand die zich laat hypnotiseren...

Mvg
Agnete
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 sep 2015, 11:30

Vesselin schreef:In hoeverre zijn we ons bewust van wat er zich in ons brein afspeelt? Een verbijsterend voorbeeld van onderbewuste beïnvloeding geeft de bekende illusionist, goochelaar en mentalist Derren Brown in het tweede deel van zijn tv-documentaire/show "Fear and Faith". Hij slaagt er namelijk in binnen een gesprek van een kwartier een atheïstische vrouwelijke wetenschapper (stamcel-onderzoeker) een hevige religieuze ervaring te bezorgen... Het is werkelijk verbluffend en - voor gevoelige zielen - ook wel aangrijpend. Jammer genoeg zijn er geen onderschriften, maar zelfs dan is het het bekijken waard. De psychologische verklaring voor het fenomeen wordt duidelijk uitgelegd. [url=https://www.youtube.com/watch?v=ust-pJC-9j8]LINK.
Je moet het anders maar eens proberen Vesselin, als je sterft dan komt er in de hersenen een stof vrij waarmee je volledig onthecht van tijd en ruimte. In het beste geval kom je nog terug ook en kan je dat navertellen. :wink:

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

05 sep 2015, 11:40

Vesselin schreef :
'In hoeverre zijn we ons bewust van wat er zich in ons brein afspeelt?'

- Er is een goede afbeelding daarvan : DE IJSBERG
We zien enkel het topje van de ijsberg, dat beeldt uit waar we ons bewust van zijn...
Toch denk ik dat - laat ons zeggen 90 % - van wat we in ons meedragen, (onbewust of onderbewust) ons niet vreemd is, het behoort tot ons en dat bepaalt (mede) onze manier van denken en doen. Het bevat o.a. het volledige verhaal van ons verleden, van al onze ervaringen en gewaarwordingen. Als we daar zouden kunnen naar kijken, zouden we kunnen zien hoe het komt dat we geworden zijn zoals we zijn, we schrijven ons eigen verhaal.

Vesselin schreef :
Een verbijsterend voorbeeld van onderbewuste beïnvloeding geeft de bekende illusionist, goochelaar en mentalist Derren Brown in het tweede deel van zijn tv-documentaire/show "Fear and Faith".
Hij slaagt er namelijk in binnen een gesprek van een kwartier een atheïstische vrouwelijke wetenschapper (stamcel-onderzoeker) een hevige religieuze ervaring te bezorgen...

- Om even bij stil te staan hé, wat sommige mensen kunnen doen met anderen, maar zonder toelating van de betrokkene kan een hypnotiseur niets doen.
Of men dat nu hypnose noemt of iets anders, de 'acteur' begint stevast met de kandidaat op zijn gemak te stellen en vragen te stellen waar hij/zij positief op kan antwoorden, instemmen ; zo wordt het terrein voorbereid en dat is misschien wel het belangrijkste onderdeel, ook de omgeving wordt zorgvuldig gekozen. De kandidaat geeft zelf aan, door de gegeven antwoorden - hoe zij/hij beïnvloed wil/kan worden en er is een verlangen aanwezig een ervaring te hebben in andere woorden : zich te laten beïnvloeden/leiden naar die ervaring. Na die voorbereiding is de kandidaat klaar om alles aan te nemen wat de 'acteur' zegt, als een spons !

Als de hypnotiseur of (?) zuivere bedoelingen heeft, kan dat aangenaam zijn en zonder gevaar, maar het kan ook voor negatieve doeleinden gebruikt worden en dus voorzichtig maar...

:roll:
Agnete
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

05 sep 2015, 13:48

Agnete schreef:Om even bij stil te staan hé, wat sommige mensen kunnen doen met anderen, maar zonder toelating van de betrokkene kan een hypnotiseur niets doen.
In hoeverre weet je dat nu al niet onder hypnose leeft?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 sep 2015, 20:42

Agnete schreef:Wil schreef
'1. Het zijn echt niet altijd deuntjes waaraan ik plezier beleef. Soms zijn het stukken van de meest ergerlijke muziek die ik al heb gehoord.'
- Ik begrijp niet waarom je deuntjes in je hoofd zou houden waaraan je je ergert. Ik zou ze er gewoon uitgooien en vervangen door prettige...Let wel we houden vast aan dingen die we graag hebben maar ook aan dingen waaraan we ons ergeren zitten we vast als we die niet bewust en vastberaden stopzetten.
Ik wil die stukjes muziek soms echt niet meer horen in mijn hoofd, maar ze blijven maar terugkomen. Er is geen keuze.


Agnete schreef:
Wil schreef :
2. Wie of wat "plaatst" dat deuntje daar in eerste instantie dan in mijn hoofd? Ik doe het niet zelf, dat weet ik zeker. En als dat het geval is met een streepje muziek, hoe kun je dan zeker weten dat jijzelf je eigen gedachten stuurt?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ik de 'driver' ben, en ik heb er zo mijn eigen mening over, maar ik ben benieuwd naar jouw uitleg.'
- Wil je ontkennen dat je het zelf 'binnengelaten' hebt - je hebt het gehoord en je houdt het vast.
Ja, ik laat het binnen, omdat ik mijn gehoor niet kan 'stilleggen' zoals ik wel mijn spieren van mijn vingers kan stilleggen. Ik houd het enkel vast omdat het 'blijft hangen', maar dat is niet mijn bedoeling.
Wil, je spreekt jezelf wel duidelijk tegen, enerzijds zeg je dat je ervan overtuigd bent dat jijzelf de 'driver' bent (van je gedachten, van je geest, van je activiteiten ?) en anderzijds zeg je dat je zeker weet dat jij niet dat deuntje in je hoofd hebt geplaatst.
Zoals ik zei: ik heb controle over mijn vingers, niet over de gedachten die me te binnen schieten of de herinneringen die boven komen.
Mijn vraag is 'wie heb je dan binnen gelaten, wie heb je de toelating gegeven om dat te doen ?" Het is natuurlijk zo dat we niet alles bewust doen, maar ook van wat we onbewust doen, zijn we de 'driver' of de verantwoordelijke.
Als je een gruwelijke gebeurtenis voor je ogen hebt zien gebeuren, bv. een kind dat door een auto wordt doodgereden, dan komt dat beeld geregeld terug. Wil je dat dan zo graag? Indien je dat niet wil, waarom komt het beeld dan? Ook het zien gebeuren van het ongeval is niet iets dat je 'wil'. Je ogen zijn open en beelden komen binnengestroomd.
Wat in onze geest zit moeten we er zelf in gestopt hebben of misschien hebben we anderen het laten doen zoals bv gebeurt bij iemand die zich laat hypnotiseren...
Neen. Je gehoor is dag en nacht paraat. Een ijzingwekkende schreeuw van iemand op straat, terwijl jij in de kamer naast de straat lag te slapen, wel, die schreeuw is al in je hoofd voordat je hem bewust registreert in je hersens. Wat nu, indien die schreeuw je steeds opnieuw door de geest schiet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 sep 2015, 01:56

Agnete, leren ' quoten ' is niet moeilijk.
Het deel van iemands post wat je wil °quoten°, zet je vooraan het deel van de tekst [ quote] en achteraan het deel van die tekst zet je [ /quote] . Hierna kan je zelf wat schrijven. Zo doe je dit voor elk deel van iemands post of kan je ook gewoon wissen.

PS: na de [ geen ruimte laten. Ik heb dit gedaan om technische reden.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

07 sep 2015, 10:19



In hoeverre weet je dat nu al niet onder hypnose leeft?/]

Goeie vraag XYZ
wij mensen zijn beÏnvloedbaar _ Wat kunnen we daaraan doen ?
Er is de invloed van onze ouders, onze opvoeders (leraars leiders enz) ook onze vrienden en relaties en alle contacten die we hebben oefenen een invloed uit op ons denken en doen en hebben deel aan het vormen van ons karakter - van onze manier van zijn, en ik geloof zelfs dat we in dit leven stappen met een pakket gedachtengoed en neigingen.
Bekijk tien Babys (die nog niet zo veel invloeden ondergaan hebben zou je denken) en toch zo verschillend zijn zowel van reacties als van gedragingen, de ene is angstig, de andere uitdagend, de een lacht gemakkelijk, de andere huilt voor het minste ... of begrijpen we de signalen niet ?

Naar mijn gevoel is hypnose een duidelijk afgebakend gedrag en kan dat niet gebeuren zonder toestemming, maar iets anders is natuurlijk en ik denk dat jij daar naar verwijst : een geleidelijke beïnvloeding, insijpeling van gedachtengoed, soms zelfs hersenspoelingen genoemd.
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 sep 2015, 11:07

Agnete schreef:Goeie vraag XYZ, wij mensen zijn beÏnvloedbaar _ Wat kunnen we daaraan doen ? Er is de invloed van onze ouders, onze opvoeders (leraars leiders enz) ook onze vrienden en relaties en alle contacten die we hebben oefenen een invloed uit op ons denken en doen en hebben deel aan het vormen van ons karakter - van onze manier van zijn, en ik geloof zelfs dat we in dit leven stappen met een pakket gedachtengoed en neigingen. Bekijk tien Babys (die nog niet zo veel invloeden ondergaan hebben zou je denken) en toch zo verschillend zijn zowel van reacties als van gedragingen, de ene is angstig, de andere uitdagend, de een lacht gemakkelijk, de andere huilt voor het minste ... of begrijpen we de signalen niet ? Naar mijn gevoel is hypnose een duidelijk afgebakend gedrag en kan dat niet gebeuren zonder toestemming, maar iets anders is natuurlijk en ik denk dat jij daar naar verwijst : een geleidelijke beïnvloeding, insijpeling van gedachtengoed, soms zelfs hersenspoelingen genoemd.
Het is maar de vraag op welk niveau je deze 'hypnose' wil bekijken, in werkelijkheid zijn we niet diegene die we doorgaans denken te zijn, we ervaren een persoon maar zelf zijn we iets anders. Ik weet echter niet hoe je daar zelf over denkt natuurlijk, binnen tijd en ruimte is een ander debat.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

07 sep 2015, 15:38

YYZ schreef : in werkelijkheid zijn we niet diegene die we doorgaans denken te zijn, we ervaren een persoon maar zelf zijn we iets anders.

- Je hebt gelijk, door welke bril ben je aan het kijken ?
Het kan ook zijn dat we met z'n allen de verkeerde bril gebruiken, de hele mensheid d.i. allen die aannemen dat het leven een fysisch spel is, dat we louter fysisch zijn en alles wat we niet kunnen zien (fysisch dan) onbestaande beschouwen.

Zo zijn tijd en ruilmte ook gegevens van de fysische wereld, opgebouwd door de 5 elementen van de materie. Ook ons lichaam bestaat daaruit, maar de bestuurder, of de 'driver' - de bezieler - is de geest/ziel die onmetelijk krachtig is. De ziel is de bestuurder van het lichaam; Het is de ziel die denkt, niet het lichaam en het is de ziel die handelt, door middel van het lichaam. Lichaam is een instrument dat zielen gebruiken om te doen wat ze willen doen.

Wat denken we te zijn ? We gaan voor de spiegel staan en proberen zo goed mogelijk voor te komen omdat we het prettig vinden als we een complimentje krijgen voor ons uiterlijk, maar ons innerlijk leven is veel belangrijker om ons goed te voelen en daarin ook nog jezelf durven zijn en je niet aanpassen en doen wat je denkt dat anderen graag hebben dat je doet, want dan komen we misschien in de buurt van de hypnose waar je het over hebt...

:roll:
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 sep 2015, 17:36

Agnete schreef:YYZ schreef : in werkelijkheid zijn we niet diegene die we doorgaans denken te zijn, we ervaren een persoon maar zelf zijn we iets anders.

- Je hebt gelijk, door welke bril ben je aan het kijken ?
Het kan ook zijn dat we met z'n allen de verkeerde bril gebruiken, de hele mensheid d.i. allen die aannemen dat het leven een fysisch spel is, dat we louter fysisch zijn en alles wat we niet kunnen zien (fysisch dan) onbestaande beschouwen.

Zo zijn tijd en ruilmte ook gegevens van de fysische wereld, opgebouwd door de 5 elementen van de materie. Ook ons lichaam bestaat daaruit, maar de bestuurder, of de 'driver' - de bezieler - is de geest/ziel die onmetelijk krachtig is. De ziel is de bestuurder van het lichaam; Het is de ziel die denkt, niet het lichaam en het is de ziel die handelt, door middel van het lichaam. Lichaam is een instrument dat zielen gebruiken om te doen wat ze willen doen.

Wat denken we te zijn ? We gaan voor de spiegel staan en proberen zo goed mogelijk voor te komen omdat we het prettig vinden als we een complimentje krijgen voor ons uiterlijk, maar ons innerlijk leven is veel belangrijker om ons goed te voelen en daarin ook nog jezelf durven zijn en je niet aanpassen en doen wat je denkt dat anderen graag hebben dat je doet, want dan komen we misschien in de buurt van de hypnose waar je het over hebt...
Inderdaad Agnete, het denkende of de psyche is fundamenteel, vanuit deze premisse is het ook diezelfde psyche die voor zichzelf een spel heeft bedacht dat we leven, tijd en ruimte noemen. Met hetzelfde denken kunnen we ook problemen oplossen, dit vergt enkel onderzoek om te kijken waar de knoop zit. Het is zoals Einstein terecht stelde, de mensheid krijgt haar problemen niet opgelost met hetzelfde denken dat ze veroorzaakt. De kracht van verandering zit in het denken, zelfs in die mate dat een probleem niet bestaat als we anders gaan denken.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 sep 2015, 11:57

Agnete schreef:Het kan ook zijn dat we met z'n allen de verkeerde bril gebruiken, de hele mensheid d.i. allen die aannemen dat het leven een fysisch spel is, dat we louter fysisch zijn en alles wat we niet kunnen zien (fysisch dan) onbestaande beschouwen.
Nog fijn artikel hierover, over verlevendiging

Veel spirituele organisaties noemen het ontwaken tot onze essentiële gezamenlijke natuur ‘verlichting’. In die terminologie kunnen we de staat waarin we ons nog vereenzelvigen met onze schijnbare natuur omschrijven als ‘verduistering’. Helder leven is echter geen verlichting, noch verduistering. Het is ‘Verlevendiging’. Het is werkelijk genieten van het feit dat je een persoon in de levensdroom lijkt te zijn, mogelijk gemaakt doordat we ons OOK bewust zijn van onze essentiële natuur en de grote liefde ervaren. Helder leven is inzicht in de fundamentele polariteit van het bestaan, en daarbij alles zijn wat we zijn.

http://achterdesamenleving.nl/verlevend ... ment-26158

sarah 21
Lid geworden op: 11 sep 2015, 14:15
Locatie: Antwerpen

11 sep 2015, 14:38

Beste Agnete,
Wat gedachten kunnen is een interessant artikel. We zijn inderdaad niet louter fysisch maar spirituele wezens. Het is een mooi doel om te werken aan de kwaliteit van je gedachten. Goede gedachten zijn zoals zaadjes, wat je zaait zal je oogsten. Ik wens je vooral vredevolle en liefdevolle gedachten toe. Een nieuw bewustzijn brengt nieuwheid in je dagelijkse bestaan. :D