Nadenken over het denken zelf en over het object v/h denken

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

03 jan 2016, 21:43

Ik vraag je het volgende;

wat is 'bewustzijnsverruiming'

wat zijn 'existentiële angsten '

wat is 'schizofrenie '

wat zijn 'bipolaire stoornissen '

wat is het 'denken'

Dan zeg je: Alles is terug te vinden op internet met; http://www.bol.com/nl/p/transpersoonlij ... 001827952/

Dan vraag ik je:

Het lijkt mij interessanter om gewoon zonder de teksten van geschreven boeken zelf eens te overdenken wat het een en ander ten basis kan liggen van de door jouw aangehaalde begrippen.

Jij antwoord met;'
Zeer correct Janx, noemt 'exegese' met een moeilijk woord. Als je straks aan de existentiële angsten komt, laat maar weten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Exegese

Ik geef aan van;

Als we die stadia nu eens achter ons laten en meer focussen op hetgeen we nu zelf kunnen concluderen dat lijkt mij authentieker dan het verwoorden hoe een ander er over denkt.

Dan kom je met;

Klinkt logisch, je zal dan zien dat die stadia niet veranderd zijn, elke auteur zal het misschien op zijn manier beschrijven maar de dynamiek is hetzelfde. Een beschrijving kan helpen om bv existentiële angsten een plaats te geven, iets dat pas duidelijk zal worden als je ze ook doorleeft, kwestie van ervaring dus.

Ik vraag je dan;

dus blijft over wat doet nu het bewustzijn verruimen en waardoor?

je geeft als antwoord;

Het leven zelf, het zit erin verweven en benoemd als het spel van bewustzijn. Angst voor de dood zit er ook ingebakken, wie is er die iets kan weten.

ik vraag je dan het volgende;

Welke betekenis heeft dat woordje 'Leven' dan voor jou

Jij komt dan met;
Waar ergens zou je jezelf kunnen vinden temidden van al die atomen?

Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte. Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen.

http://www.peterrussell.com/index2.php
Naar mijn gevoel wil jij niet ingaan op mijn vragen YYZ waarschijnlijk om dat het dan te dicht bij je komt en dus verwijs je naar sites zodat jij veilig op je eilandje 'van zelfbehoud' kan blijven.
Je doet nu precies zoals jij het omschrijft van;
Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken
En het touw is als het ware de verwijzingen naar de diverse site 's
dat houd alles op afstand van je eigen ik. Beste YYZ, jij bent niet die persoonlijkheid die jij wilt doen blijken op dit forum.
Ik denk dat het geen zin heeft om op dit onderwerp door te gaan en zal om sluiting vragen van dit topic.
Alles is Één en die Éne is Alles.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

04 jan 2016, 08:27

topic gesloten op verzoek van janx
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet