Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 09:28

Fijn Vesselin dat jullie vrienden zijn geworden. Dan is er nog hoop, zal ik maar zeggen.
Ik heb een fragment uitgepikt die nog vrij mild was, maar heb er alle begrip voor dat jouw topic destijds is gesloten, een wijs besluit voor een topic vol met cynisme en sarcasme en misplaatste humor en natuurlijk dat is veelzeggend dat ik dat op die manier bestempel, maar dat is mijn vrijheid van mening die ik mag uitspreken.

Om te stellen dat negatieve emoties verslavend zijn bevestigt weer dat het begrip verslaving veel misplaatst gebruikt wordt. Alles schijnt maar verslavend te zijn, waardoor het begrip zijn echte waarde verliest.

Medisch gezien is men in de GGZ veel verder gekomen in de behandeling van angststoornissen en andere bipolaire stoornissen en soms kom je er niet uitsluitend met het streven naar innerlijke vrede omdat dat niet binnen je vermogen ligt juist vanwege die storing. Hulp is dan geboden.
Helaas hebben veel medicijnen ook zo hun bijwerkingen en dan is professionele hulp in begeleiding van opbouw en afbouw noodzakelijk.
We kunnen hier oeverloos blijven theoretiseren en filosoferen, maar ik ben praktisch ingesteld en tegenwoordig is hulp van ervaringsdeskundigen mogelijk en dat schept vaak heel veel vertrouwen na een soms lange weg van zoeken naar oplossingen voor dit onderbelichte ziekteproces wat de mens belemmert in zijn functioneren.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 apr 2016, 10:08

Waarom herleid je de problematiek rond angst en agressie tot psychiatrische stoornissen?

Alsof het merendeel van de mensheid geen last zou hebben van angst en agressie.
Het tegendeel is waar. Dat is overduidelijk als je observeert hoe de samenleving functioneert.

Er is zelfs geen begin van bewustwording of bewust zijn van de eigen motieven.

En bewustwording van de eigen psychologische motivering komt er maar als er een begin gemaakt wordt met het gadeslaan van het eigen gedrag en de eigen reacties, tijdens het omgaan met de wereld om je heen.

En dan moet de bereidheid aanwezig zijn om de indoctrinaties en conditioneringen die aan de basis liggen van het beeld, "the image", het imago, dat iemand van zich zelf heeft, in vraag te stellen.

En dat zie ik rondom mij nog niet zoveel gebeuren.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 apr 2016, 11:12

Zou het mogelijk zijn, Vesselin, dat we met TE veel ratten aan dezelfde korst brood zitten te knagen ?
Dat dit ook een reden is dat mensen agressief worden, angst vertonen ?
Dat we veel te weinig is ons eigen biotoop kunnen leven, nl . de natuur : waar we tot rust kunnen komen omdat die niets van ons eist.
Maar in de meeste gevallen kunnen mensen dit niet meer, behalve in een weekend, of enkele reisjes per jaar.
Daar moet alles dan ingehaald worden wat we zo broodnodig hebben; die innerlijke rust.
Zo lukt dat natuurlijk niet, omdat we overal andere ratten ontmoeten die net hetzelfde zoeken en we elkaar dus in de weg blijven lopen.
Ik denk dat de waarheid dikwijls eenvoudiger is dan we denken, maar te veel voor de hand liggend, zodat we erover kijken.
Het was zomaar even "hardop denken". :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 apr 2016, 11:35

Hahaha... Reini... ratten!

Voor ik mezelf en mijn medemensen als "ratten" ga omschrijven, geef ik grif toe dat de overbevolking een immens probleem is.

Maar dat immense probleem heeft als gevolg dat we net beter en beter moeten gaan samenwerken.
En die samenwerking wordt gehinderd omdat we ons blijven identificeren met indoctrinaties en conditioneringen, die zich uitdrukken in groepsbewustzijn. Zoals daar zijn: tot een bepaalde nationaliteit willen behoren, een bepaalde overtuiging aanhangen: zowel politiek, als godsdientig, als economisch.
Dit schept eindeloze verdeeldheid, waarbij de ene groep zich afzet tegen de andere, met onoplosbare conflicten als gevolg.

Ikzelf zie het als een onontkoombaar feit dat, als we niet gaan samenwerken, en onze ingebeelde zelfbeelden - die het gevolg zijn van, dikwijls, waanzinnige, indoctrinaties en conditioneringen - niet loslaten, we als mensheid geen schijn van een kans hebben.

Ieder van ons, die zich bevrijdt van absurde indoctrinaties en conditioneringen, zet een stap in de goede richting.

Dit hele eenvoudige inzicht, dat je identificeren met een bepaalde groep, en die dan afzetten tegen een andere groep, geen veiligheid, maar juist de grootst mogelijke onveiligheid biedt, schijnt maar niet door te dringen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 12:43

Vesselin schreef:Waarom herleid je de problematiek rond angst en agressie tot psychiatrische stoornissen? "
Het is andersom.... uit angst en depressie, ( ik heb geen agressie genoemd) komt vaak de problematiek voort wat leidt tot psych. stoornissen, en waarom ik dat doe heeft kennelijk te maken met mijn medische beroepsopleiding en een vak wat ik ruim 40 jaar heb uitgeoefend.
Dan heb je wel wat gezien binnen deze problematiek.
Eventueel gecombineerd met eigen ervaringen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 apr 2016, 18:22

Wilsophie, meiske,

Uw vermogen om de essentie van een discussie uit de weg te gaan en te laveren tussen niet ter zake doende details, verdient een speciale vermelding vind ik.

Alleen vraag ik me nog af, of je dat doet uit tactische overwegingen, of omdat je de essentie van de discussie in het geheel niet ziet!

Enfin... ik heb met veel plezier nog eens "de Krishnamurti kunnen uithangen".
Maar één keer is genoeg. Hoe die man dat 40 jaar lang volgehouden heeft is me een raadsel.
Het heeft ook geen ene moer uitgehaald. De mensheid blijft de zelfde krankzinnige stommiteiten uitsteken.

Discussies moeten gaan over reële dingen zoals: "Wat is de beste manier om tomaten te kweken."

Nergens ter wereld komen twee filosofen, twee psychologen en zeker niet, twee religieuze leiders overeen.

Hoe zou dat dan op dit slaperig forum lukken?!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 apr 2016, 18:55

Vesselin schreef :

Hahaha... Reini... ratten! 

Voor ik mezelf en mijn medemensen als "ratten" ga omschrijven, geef ik grif toe dat de overbevolking een immens probleem is. 


Ik maakte die vergelijking, Vesselin, omdat men ratten bestudeerde die met teveel in een kooi vertoefden, en daaruit bleek dat zij elkaar aanvielen en elkaar zelfs zouden ombrengen.
Bekijk het mensdom eens even en het plaatje klopt volledig.
Als men alle religies zou kunnen uitroeien, zou dit al een ferme stap in de goede richting zijn, men zou samenwerken inplaats van elkaar tegen te werken, te beschimpen, te vermoorden.
Maar dan nog zitten wij met het onoverkomelijke probleem van overbevolking ....
Welke grote geest zal opstaan om dat aan te pakken ?
Blijkt immens moeilijk, want we leven in een consumptiemaatschappij waar zoveel mogelijk nakomelingen aan moeten deelnemen om de rijken der aarde nog rijker te maken.
Ons daarover zorgen maken is nutteloos omdat wij machteloos staan.
Vroeg of laat zal er een reactie komen, maar die zal niet vredevol zijn.
Geniet dus van alles wat ons nog te beurt valt, nu het nog kan.

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 19:53

Het lijkt erop dat 'religie' het grootste kwaad is in deze wereld en dat lijkt me ook een logisch gevolg van de grootste meneer Loog die Theo schijnt te heten.
Mensen vergelijken met ratten vind ik van weinig respect voor jezelf getuigen, maar het ligt wel voor de hand. :wink:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 19:55

Wilsophie, meiske,

Uw vermogen om de essentie van een discussie uit de weg te gaan en te laveren tussen niet ter zake doende details, verdient een speciale vermelding vind ik.
Dank je wel, ik zie het maar als een compliment.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 apr 2016, 21:04

Wilsophie schreef:Het lijkt erop dat 'religie' het grootste kwaad is in deze wereld en dat lijkt me ook een logisch gevolg van de grootste meneer Loog die Theo schijnt te heten.
Mensen vergelijken met ratten vind ik van weinig respect voor jezelf getuigen, maar het ligt wel voor de hand. :wink:
Misschien is het wel omgekeerd en is het eerder een "blammage" voor de ratten om ze met mensen te vergelijken. Ratten verdienen beter het zijn bijzonder intelligente overlevers? Zij zullen er wellicht nog zijn als de mensheid zichzelf al heeft uitgeroeid.
PS: Wat ligt er dan voor de hand ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 apr 2016, 21:35

"'t Was omdat Theo over Jezus loog,
Dat Thea voor den priester boog!"


Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

05 apr 2016, 23:42

:lol: :wink: :lol:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 apr 2016, 10:35

Tamme ratten zijn slimme en zeer lieve diertjes , zitten op je schouder en snuffelen aan je oor zonder erin te bijten.
Dat kan je van elke man niet zeggen !
En ratten bestempelen als minderwaardige dieren, WS, is je Schepper verloochenen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 apr 2016, 10:39

Reini schreef:Tamme ratten zijn slimme en zeer lieve diertjes , zitten op je schouder en snuffelen aan je oor zonder erin te bijten.
Dat kan je van elke man niet zeggen !
En ratten bestempelen als minderwaardige dieren, WS, is je Schepper verloochenen.
Je moet wel sterke schouders hebben om daarop een man te kunnen (ver)dragen. Zijn er ook mannen die bijten ? :roll:
Laatst gewijzigd door socrates op 06 apr 2016, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

06 apr 2016, 10:41

Reini schreef:Tamme ratten zijn slimme en zeer lieve diertjes , zitten op je schouder en snuffelen aan je oor zonder erin te bijten.
Dat kan je van elke man niet zeggen !
En ratten bestempelen als minderwaardige dieren, WS, is je Schepper verloochenen.
Leuke én correcte reactie, Reini :)