Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 12:55

bluevelvet schreef:Tja, dom gehouden....... Liefde voor het vaderland, ook een soort van brainwashing kunnen we stellen. Ik deed opzoekingen naar mijn stamboom en ja dan kom je onverwijld familienamen tegen van strijders in de twee WO. Op een website kon je de namen opzoeken van gesneuvelden en het is schrijnend hoe je data met foto's van amper 18-jarigen en twintigers daar kon vinden met de vermelding gesneuveld door granaten, bommen, kogels........ Soms maar een paar maandag getrouwd, daar krijg je koude rillingen van. Ik heb ooit eens gelezen dat als een vrouw aan het bewind moest komen haar land nog niet te vlug in oorlog zou gaan juist omdat zij haar kinderen niet graag wil opgeofferd zien . De tol is zwaar ! We zien het nog elke dag.
Ja, je ziet het elke dag, heeft de kerk dan nog geen kennis genomen van die sociale alternatieven? Of moeten we nu wachten tot Hilary Clinton president wordt, ik zeg maar wat.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 apr 2016, 15:00

bluevelvet schreef:
YYZ schreef: Ik heb ooit eens gelezen dat als een vrouw aan het bewind moest komen haar land nog niet te vlug in oorlog zou gaan juist omdat zij haar kinderen niet graag wil opgeofferd zien . De tol is zwaar ! We zien het nog elke dag.
De Britse ijzeren madam had minstens een zoon, dat heeft haar er, als machtigste vrouw in Europa, niet van weerhouden, duizenden zonen van andere moeders te laten omkomen in een gruwelijke oorlog. Een gevecht dat miljoenen pond heeft gekost en dat enkel om een kudde schapen op een eiland in de buurt van Argentinië te gaan "bevrijden". Haar ware reden was haar herverkiezing garanderen; immers oorlog scherpt het nationalisme aan, geeft het Volk zijn helden en maakt wapenhandelaars rijk. Veel vliegen in één vrouwelijke handklap. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

09 apr 2016, 15:05

socrates schreef:De Britse ijzeren madam had minstens een zoon, dat heeft haar er, als machtigste vrouw in Europa, niet van weerhouden, duizenden zonen van andere moeders te laten omkomen in een gruwelijke oorlog. Een gevecht dat miljoenen pond heeft gekost en dat enkel om een kudde schapen op een eiland in de buurt van Argentinië te gaan "bevrijden". Haar ware reden was haar herverkiezing garanderen; immers oorlog scherpt het nationalisme aan, geeft het Volk zijn helden en maakt wapenhandelaars rijk. Veel vliegen in één vrouwelijke handklap. :idea:
Een aantal vrouwen dachten er goed aan te doen om het goede voorbeeld van mannen te volgen, het resultaat is dan ook hetzelfde. :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

09 apr 2016, 17:47

socrates schreef:
bluevelvet schreef:
YYZ schreef: Ik heb ooit eens gelezen dat als een vrouw aan het bewind moest komen haar land nog niet te vlug in oorlog zou gaan juist omdat zij haar kinderen niet graag wil opgeofferd zien . De tol is zwaar ! We zien het nog elke dag.
De Britse ijzeren madam had minstens een zoon, dat heeft haar er, als machtigste vrouw in Europa, niet van weerhouden, duizenden zonen van andere moeders te laten omkomen in een gruwelijke oorlog. Een gevecht dat miljoenen pond heeft gekost en dat enkel om een kudde schapen op een eiland in de buurt van Argentinië te gaan "bevrijden". Haar ware reden was haar herverkiezing garanderen; immers oorlog scherpt het nationalisme aan, geeft het Volk zijn helden en maakt wapenhandelaars rijk. Veel vliegen in één vrouwelijke handklap. :idea:
Niet voor niets "ijzeren dame" genoemd. Toen ze minister van onderwijs was schafte ze de gratis melkverdeling af op basisscholen. Ze kreeg daarom ook nog de bijnaam "Thatcher the milk snatcher".

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

09 apr 2016, 18:52

And... last but not least... Mrs Thatcher heeft, samen met haar alleraardigste collega Ronald Reagan, het pad geëffend voor de wereldwijde bankencrisis van 2008, door de ver doorgedreven deregulatie van de bankensector toe te laten en zelfs te stimuleren.

Vrouwen doen het in de politiek niet beter of slechter dan mannen. Omdat ze dezelfde indoctrinaties en wereldbeelden hebben.

Om verandering te brengen moet je wereldbeeld veranderen, en daarbij speelt geslacht geen rol.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

10 apr 2016, 08:08

Hmmm... zoals altijd (hihihi), heb ik dan toch maar besloten om niet te gaan lopen, omdat mijn ego'tje gekwetst en gefrustreerd zou zijn.

Ik denk dan zo:
het aanreiken van goeie ideeën - die niet mijn goeie ideeën zijn, maar die ik herken als uitstekende producten van het menselijk denken - kan ik heel goed loskoppelen van de persoonlijke eigenaardigheid: de medemens te willen beleren :lol: .
En ik schrijf zo graag - in vermoeiend lange volzinnen - en dat is ook al zo verslavend, nietwaar.

Universeel goede ideeën moeten verspreid worden om mensen wakker te maken.

Om terug te keren naar het onderwerp:

Het beste wat een mens kan doen is: zich bevrijden van mentale angst.

Nu zie ik ook in dat vragen, dat mensen bij het aangaan van een dialoog over dit onderwerp "hun geloof bij de deur achterlaten", niet juist is.

Is het namelijk niet zo dat, zich overgeven aan een geloof, juist een manier is, of tenminste een póging is, om zich innerlijk veilig te voelen en de angst te overstijgen?

Waar we dan kunnen over dialogeren - het woord "discussiëren" gebruik ik liever niet, wegens de agressieve bijsmaak die het heeft - is: of dat een manier is die echt werkt!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

10 apr 2016, 10:18

Vesselin schreef:
Het beste wat een mens kan doen is: zich bevrijden van mentale angst.

Nu zie ik ook in dat vragen, dat mensen bij het aangaan van een dialoog over dit onderwerp "hun geloof bij de deur achterlaten", niet juist is.

Is het namelijk niet zo dat, zich overgeven aan een geloof, juist een manier is, of tenminste een póging is, om zich innerlijk veilig te voelen en de angst te overstijgen?

Waar we dan kunnen over dialogeren - het woord "discussiëren" gebruik ik liever niet, wegens de agressieve bijsmaak die het heeft - is: of dat een manier is die echt werkt!
Ik zou zelfs durven beweren dat een geloof aanhangen DE manier is om mentale angst te overwinnen.
Men heeft de zekerheid dat men nooit echt sterft, wegens de ziel, wat dit dan ook moge zijn, een eeuwig leven cadeau krijgt.
Bovendien kan men, waar en wanneer dit nodig is, al je problemen ophangen aan die god, die jou persoonlijk liefheeft en voor je zorgt.
Het is ook bewezen dat gelovige mensen sneller genezen.
Waarom denk je dat zij zich weren als een duivel in een wijwatervat als men hen confronteert met ongerijmdheden in de bijbel ?
En dat zijn er nogal wat, zoals we hier op 't forum al uitgebreid konden lezen in de vele topics .
Religieuzen voelen de grond onder hun voeten wegzinken als zij verplicht zouden worden om " na te denken ".
Ineke Kitty zou weeral boos zijn omdat tussen haakjes zet....:)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 apr 2016, 11:11

Als geloof inderdaad een probaat middel zou zijn tegen de existentiële angst, dan hebben we een oplossing voor iedereen. Trouwens "niet geloven" is ook een vorm van geloof, niemand weet immers met totale zekerheid, dat er absoluut geen god zou kunnen zijn. Ongelovig zijn is dan niet eens moeilijk, gewoon niet geloven wat de zichzelf gelovig noemenden, aanreiken ter staving van hun stelling. Bijbels, preken, rituelen, allemaal bruikbare argumenten om niet te geloven. Zich als denkend wezen kunnen verzoenen met de eindigheid van het leven blijft wel een kunst. En zoals een kunstenaar vele uren moet trainen om zijn niveau te behouden, zo moet een agnost dagelijks zijn denkvermogen blijven aanscherpen. Debatteren met anders gelovigen is mogelijk wel een geschikt middel.
Genieten van elk geluksmoment, kan enkel als men de doodsangst definitief heeft overwonnen door het aanvaarden van zijn eigen tijdelijkheid.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

10 apr 2016, 11:37

"Niet geloven" mag dan ook een geloof zijn, maar het geeft de ongelovige wel niet de idee dat we onsterfelijk zijn, en veelal hebben mensen zich nog niet verzoend met het tijdelijke.
Vraag dit eens aan ouders die een kind moeten afgeven, of aan mensen die hun geliefde verloren in een bomaanslag.
Geloven mag dan wel een fantasie zijn in het menselijk brein, maar het brengt troost, een heel leven lang.
Wordt hier ten volle bewezen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

10 apr 2016, 12:13

socrates schreef:Genieten van elk geluksmoment, kan enkel als men de doodsangst definitief heeft overwonnen door het aanvaarden van zijn eigen tijdelijkheid.
Ben ik het mee eens. Maar gemakkelijk is dat niet. Weet ik uit eigen ervaring.
Het fysieke overlevingsinstinct "spilt" over in het mentale. En het is zo dat mentale doodsangst heel gemakkelijk aanleiding geeft tot waandenkbeelden.
reini schreef:"Niet geloven" mag dan ook een geloof zijn, maar het geeft de ongelovige wel niet de idee dat we onsterfelijk zijn, en veelal hebben mensen zich nog niet verzoend met het tijdelijke.
Vraag dit eens aan ouders die een kind moeten afgeven, of aan mensen die hun geliefde verloren in een bomaanslag.
Geloven mag dan wel een fantasie zijn in het menselijk brein, maar het brengt troost, een heel leven lang.
Wordt hier ten volle bewezen.
Zo is dat...
Daarom is het delicaat om... euh... te "dialogeren"(sic) over geloofskwesties, zoals de onsterfelijkheid van de ziel.

Gelovigen die zich vastklampen aan een georganiseerde godsdienst, doen me denken aan een tuinier die vlijtig zijn bekende tuintje bewerkt, wiedt en onderhoudt, maar nooit over de haag durft kijken naar de tuintjes van de buren, omdat ze daar misschien dingen gaan zien die hun in de war zouden kunnen brengen.

Moet men dat veroordelen?... Of het met liefdevol begrip aanschouwen?

Één ding is misschien belangrijk:

Als je religieuze beleving je tot een groter, toleranter en liefdevoller, begrip brengt van de ganse mensheid en je niet alleen maar je geloofsgenoten liefhebt, zit je volgens mij goed...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

10 apr 2016, 12:31

Reini schreef:

Ik zou zelfs durven beweren dat een geloof aanhangen DE manier is om mentale angst te overwinnen.
Men heeft de zekerheid dat men nooit echt sterft, wegens de ziel, wat dit dan ook moge zijn, een eeuwig leven cadeau krijgt.
Bovendien kan men, waar en wanneer dit nodig is, al je problemen ophangen aan die god, die jou persoonlijk liefheeft en voor je zorgt.
Het is ook bewezen dat gelovige mensen sneller genezen.
Waarom denk je dat zij zich weren als een duivel in een wijwatervat als men hen confronteert met ongerijmdheden in de bijbel ?
En dat zijn er nogal wat, zoals we hier op 't forum al uitgebreid konden lezen in de vele topics .
Religieuzen voelen de grond onder hun voeten wegzinken als zij verplicht zouden worden om " na te denken ".
Ineke Kitty zou weeral boos zijn omdat tussen haakjes zet....:)
Hoewel ik niets met een wijwatervat heb, ben ik het in grote lijnen met je eens en als daar tegenover staat een "verandering van denken" dan heb ik dat er graag voor over.
Ineke heeft een permanente ban gekregen dus het heeft geen zin haar in je post te betrekken.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

10 apr 2016, 12:38

Vesselin schreef: Zo is dat...
Daarom is het delicaat om... euh... te "dialogeren"(sic) over geloofskwesties, zoals de onsterfelijkheid van de ziel.

Geloofskwesties zijn blijkbaar altijd delicaat, maar ik ga de dialoog niet uit de weg.
Gelovigen die zich vastklampen aan een georganiseerde godsdienst, doen me denken aan een tuinier die vlijtig zijn bekende tuintje bewerkt, wiedt en onderhoudt, maar nooit over de haag durft kijken naar de tuintjes van de buren, omdat ze daar misschien dingen gaan zien die hun in de war zouden kunnen brengen.
Helemaal mee eens, maar de vraag voor mij is of dat "gelovigen" zijn.
Als komt het over dat het over een georganiseerde misdaad gaat.
De reden voor mij om er geen lid van te zijn, want dan stopt zoals Reini ook illustreert het "eigen denken" en het nemen van verantwoordelijkheden.
Ik heb er niets mee.
Moet men dat veroordelen?... Of het met liefdevol begrip aanschouwen?
Voor mij is het niet zo zwart/wit want tussen die twee ligt eenvoudig de mogelijkheid dat je het mag BEoordelen en een mening mag vormen.
Één ding is misschien belangrijk:

Als je religieuze beleving je tot een groter, toleranter en liefdevoller, begrip brengt van de ganse mensheid en je niet alleen maar je geloofsgenoten liefhebt, zit je volgens mij goed...
Voor wie is dat belangrijk dan? Religieuze beleving beperkt zich helemaal niet tot geloofsgenoten. Denk aan de New Age beweging en aan de boeddhisten en hindoes enz....
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

11 apr 2016, 12:44

Euh... slik!... Dus... euh...

Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven?!...

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 06:14

Kijk... ik zit het hier een poosje aan te kijken hoe het draadje, dat ik geopend heb, gebruikt wordt voor ordinaire ruzies.

Als je niet in staat bent om deel te nemen, aan een dialoog over een ernstig onderwerp op een volwassen manier, blijf dan in godsnaam (sic :lol:) weg en open een "ruzie-forum" of zoiets.

Ik ga nog één poging ondernemen om het over dit onderwerp - dat mij nauw aan het hart ligt - te hebben.

Wordt het weer gebruikt om persoonlijke vetes uit te vechten, dan laat ik het sluiten en hou me verder met iets constructiever bezig.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 12 apr 2016, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

12 apr 2016, 08:19

Vesselin schreef: Wordt het weer gebruikt om persoonlijke vetes uit te vechten, dan laat ik het sluiten en hou me verder me iets constructiever bezig.
Ik deel uw mening, Vesselin, voor 100 procent. Zal hier ook maar wegblijven: ik begrijp niet dat de moderatoren zoiets toelaten. Is dit een forum voor en van "verstandige" mensen?!
Eigenlijk draait het maar om een paar senioren die altijd en overal de boel op stelten zetten!!!

Wiana