Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

06 apr 2016, 22:33

Van Jezus de messias die pas veel later opdaagde kan men zich ook afvragen of dat geen analfabeet was, van hem zijn immers ook geen geschriften gevonden.
Maar Hij schreef wel in het zand.
:wink:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

06 apr 2016, 22:47

Wiana je vroeg in je verwijderde bericht of mijn post een persoonlijke aanval is, maar hebt waarschijnlijk ontdekt dat je weer voor een ander ging praten.
Niettemin zal ik het uitleggen.

Als jij jezelf Donald Duck noemt ben je ook een nepuitvoering.
Maar ik had het niet over noch tegen jou, en ik neem aan dat iedereen hier voor zichzelf kan praten.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

07 apr 2016, 07:45

Wilsophie schreef:Het is jouw topic Vesselin, dus laat het dan sluiten als je zelf afhaakt. Wel zo handig.
To lead people, you must follow behind.
-- Lao Tsu
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

07 apr 2016, 08:39

Het citaat hierboven stond vanmorgen op mijn PC-scherm. Ik vond het wel "ad rem".

Maar ik heb geen ambitie meer om mensen leiding te geven.

Ik haak af, in de eerste plaats, omdat ik eindelijk ingezien heb dat "discussieforums" niets opleveren.

Mensen die hongerig zijn naar inzicht en kennis, gaan zelf wel op zoek...
De anderen hebben zo hun eigen diverse motieven, waarvan je de psychologie, al dan niet doorgrondt.

Doorgrondt je die, dan heb je begrip...
Doorgrondt je ze niet, dan krijg je, wat dit forum meestal oplevert: eindeloos en contraproductief gekibbel.

Mijn uitgangspunt bij dit topic is:
"Het is perfect mogelijk om je eigen psychologische motiveringen te doorgronden, áls je tenminste bereid bent je denken en daaruit voortvloeiend gedrag, tijdens het omgaan met de wereld om je heen, consequent en voortdurend te observeren. En als gevolg daarvan kun je een verbetering ten goede bewerkstelligen".

Ik krijg dan antwoorden van mensen, die met die antwoorden duidelijk bewijzen, dat ze de essentie van wat de vraagstelling van dit onderwerp beoogt, niet eens zien!

Wat moet ik daarmee doen?
Wel... niets. Je ziet het blote feit dat dit zo is, en daar eindigt het voor mij mee.

Ik kan toch niet zeggen: "Wat ben jij toch dom!" Want dan kom ik ook weer in die forumwereld van het eindeloos destructief gekibbel terecht.

"Discussieforum" is voor mij een definitief afgesloten hoofdstuk.
(Tenzij ze natuurlijk over zoiets als "de beste manier om tomaten te kweken" gaan. :lol: )
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 09:01

Mocht je de illusie hebben dat jij de enige bent die dit in al jouw wijsheid constateert dan moet ik je teleurstellen.
Toch zijn er voor mij nog steeds enkele lichtpuntjes en dat is dat ene enkele doch waardevolle contact die een forum kan opleveren.
Wil je het doen om wijsneuserig te zijn en iedereen iets te willen leren dan is dat een illusie die alleen maar teleurstellingen opleveren. Verder "train" je a.h.w. bepaalde aspecten van incasseringsvermogen en verdraagzaamheid van de deelnemers die jij schildert, en vergeet niet dat je daar zelf ook een onderdeel van bent.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 apr 2016, 10:43

Vesselin schreef:Het citaat hierboven stond vanmorgen op mijn PC-scherm. Ik vond het wel "ad rem".

Maar ik heb geen ambitie meer om mensen leiding te geven.

Ik haak af, in de eerste plaats, omdat ik eindelijk ingezien heb dat "discussieforums" niets opleveren.

Mensen die hongerig zijn naar inzicht en kennis, gaan zelf wel op zoek...
De anderen hebben zo hun eigen diverse motieven, waarvan je de psychologie, al dan niet doorgrondt.

Doorgrondt je die, dan heb je begrip...
Doorgrondt je ze niet, dan krijg je, wat dit forum meestal oplevert: eindeloos en contraproductief gekibbel.

Mijn uitgangspunt bij dit topic is:
"Het is perfect mogelijk om je eigen psychologische motiveringen te doorgronden, áls je tenminste bereid bent je denken en daaruit voortvloeiend gedrag, tijdens het omgaan met de wereld om je heen, consequent en voortdurend te observeren. En als gevolg daarvan kun je een verbetering ten goede bewerkstelligen".

Ik krijg dan antwoorden van mensen, die met die antwoorden duidelijk bewijzen, dat ze de essentie van wat de vraagstelling van dit onderwerp beoogt, niet eens zien!

Wat moet ik daarmee doen?
Wel... niets. Je ziet het blote feit dat dit zo is, en daar eindigt het voor mij mee.

Ik kan toch niet zeggen: "Wat ben jij toch dom!" Want dan kom ik ook weer in die forumwereld van het eindeloos destructief gekibbel terecht.

"Discussieforum" is voor mij een definitief afgesloten hoofdstuk.
(Tenzij ze natuurlijk over zoiets als "de beste manier om tomaten te kweken" gaan. :lol: )
Vertrekkend van de premisse dat veel meer senioren hier komen lezen dan er komen schrijven, vind ik het na tien jaar forum met schaars debat toch nog altijd een nuttig instrument om mij aan te zetten breder te willen kijken dan mijn egoistische horizon. Misschien ware het een goed idee om een ultra controversieel thema als "religies"apart tehoudenvan filosofie en psy, wie bijbelteksten wil promoten kan dat dan ongebreideld op een eigen forum voor kandidaat exegeten.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 14:01

Ik heb dat al voorgesteld in een aantal voorstellen/ideeën naar Red Poppy toe.
Ik ben het helemaal met je eens Socrates.
Overigens heb ik van veel leden alle oude berichten gelezen en komt dit steeds naar voren, waar ook een voorstel van iemand was om geloofsbeleving in brede zin met gelijkgestemden te laten plaatsvinden dan wel daar facilitaire middelen voor beschikbaar te stellen op dit forum.
Filosofie en psychologie, zijn volgens mij totaal andere onderwerpen. Ik zie geen raakvlakken met geloofsbeleving wat men dan blijkbaar "religie" noemt.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 apr 2016, 07:25

De cynische interpretatie door Paul Siemons van Mattheus 21:31 beledigt niet Jezus, maar beledigt u.
Uw ego'tje, dat zich volledig geïdentificeerd heeft met uw religieuze ideeëngoed dat u o zo dierbaar is, en dat u nooit in vraag zult stellen.

Verder is dit vers een typisch voorbeeld van "cherry-picking". Het is een van de "ambetante" verzen, waar liever over gezwegen wordt.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

08 apr 2016, 08:26

Vesselin schreef:

Conclusie:
Godsdienstwaanzin is gewoon gevaarlijk en zou van dit forum geweerd moeten worden.
Er komt op de lange duur alleen maar ellende van.
Radicale geloofsovertuiging is idd zo vaak de oorzaak van oorlogen, aanslagen, ellende...

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 apr 2016, 08:59

Wiana schreef:
Vesselin schreef:

Conclusie:
Godsdienstwaanzin is gewoon gevaarlijk en zou van dit forum geweerd moeten worden.
Er komt op de lange duur alleen maar ellende van.
Radicale geloofsovertuiging is idd zo vaak de oorzaak van oorlogen, aanslagen, ellende...

Juist, Wiana, en ze hebben allemaal de handleiding om die gruwelen ter beschikking : de bijbel ...

Citaatje :
Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. (Matteüs 10:34)

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 apr 2016, 09:05

Tradities zijn een verschrikking!

Ik bekeek vorige week die reportage van Vranckx over de Pakistaanse kinderhuwelijken.

Het was vreselijk:
die meisjes worden op hun dertiende van school gehaald, tegen hun zin uitgehuwelijkt aan een man die totale zeggenschap heeft over hun doen en laten.
Hoe intelligent ze ook mogen zijn - één van de meisjes in de reportage droomde ervan arts te worden -, al hun dromen en toekomstperspectieven worden hun ontnomen en het eindigt er voor velen mee dat, als gevolg van hun onvolwassen lichaam, dat helemaal nog niet klaar is voor een zwangerschap, ze fistels krijgen en de rest van hun bestaan ook nog een keer fysiek vreselijk moeten lijden.

"Het is een mooie traditie", zei zo'n dorpsoverste, "en het is goed voor de meiskes dat ze de bescherming krijgen van een man, anders gaan ze toch alleen maar het slechte pad op!"

Dit is ronduit afschuwelijk! En de oorzaak: het niet durven in vraag stellen van de geïndoctrineerde "heilige" tradities!

Dat is het bewustzijnsniveau van heel veel mensen op deze planeet. Het is een tragisch feit en moet bestreden worden door die mensen op te roepen tot bewustwording van de waanzin van deze, en andere even destructieve, tradities.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

08 apr 2016, 11:26

In relatief "moderne" samenlevingen, zoals de Egyptische, worden vrouwen nog altijd besneden.
In Egypte - hou u vast - 90% van alle vrouwen! En dat voor de gegoede klassen in de steriele omgeving van de operatiekamer van een ziekenhuis.
Niet omdat dat zin heeft... het is een kwaadaardige, vrouwvernederende absurditeit.
Maar het wordt gehandhaafd omdat het een "traditie" is.

En toch zijn deze mensen in Pakistan of Egypte mensen zoals jij en ik, met hetzelfde vermogen tot rationeel en intelligent denken. Maar hun geest is vergiftigd door het kwaadaardige vergif dat traditie heet.

Het basisprobleem bij ons mensen is het onvermogen om onverschrokken en zelfstandig te durven denken.
Durven... dat is het juiste woord, want dit onvermogen is gebaseerd op angst.

De katholieke kerk heeft in de loop van de geschiedenis alles geprobeerd om de geesten van de mensen te blijven indoctrineren, maar na het debacle van de eerste wereldoorlog heeft ze haar "morele" invloed grotendeels verloren.

De mensonterende beestachtigheden van de kerk zijn eenvoudigweg "uitgewoed". Ge kunt de meeste mensen in het westen niet meer wijsmaken dat daar een verantwoordelijk "moreel" gezag achter zat.
Dat is, met al het ongeluk, ons geluk geweest dat we ons van deze tirannie hebben kunnen bevrijden.

De islam bvb is nog lang zo ver niet, en gaat die stommiteiten nog maar eens herhalen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

08 apr 2016, 12:42

Ik denk dat ik het wel met je eens ben dat tradities een verschrikking KUNNEN zijn, ik ken toch ook wel goede tradities.
Een voorbeeld is dat ik in een plaats ben geboren waar in de oorlog tegen de Spanjaarden de Geuzen een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevrijding van Nederland en dat was in 1574 en dat wordt nog steeds elk jaar gevierd.
Erg mooie optochten waar veel Belgische mensen aan meewerken omdat in België dat erfgoed goed bewaard is gebleven. Prachtige kostuums enz...
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

08 apr 2016, 13:29

Paul Siemons schreef:
Wiana schreef:
Vesselin schreef:

Conclusie:
Godsdienstwaanzin is gewoon gevaarlijk en zou van dit forum geweerd moeten worden.
Er komt op de lange duur alleen maar ellende van.
Radicale geloofsovertuiging is idd zo vaak de oorzaak van oorlogen, aanslagen, ellende...

Juist, Wiana, en ze hebben allemaal de handleiding om die gruwelen ter beschikking : de bijbel ...

Citaatje :
Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. (Matteüs 10:34)
Jij beschikt toch ook over die handleiding, de vraag is waarom en hoe je die gebruikt natuurlijk !

Hebben onze grootvaders en onze vaders niet mee gedaan aan WO I en II waaronder ook die van jou Paul ?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 apr 2016, 13:34

bluevelvet schreef:Jij beschikt toch ook over die handleiding, de vraag is waarom en hoe je die gebruikt natuurlijk ! Hebben onze grootvaders en onze vaders niet mee gedaan aan WO I en II waaronder ook die van jou Paul ?
Vreemd, hier begin je er ook over. Heeft de kerk dan iedereen in de waan gelaten en als slachtvee naar het veld gestuurd? Weinig liefdevol, vind je ook niet?